Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde vi gjort uten NAV? 🤔

Anonymkode: 7f65c...3c6

Vet ikke jeg vel, men jeg lurer virkelig. Kanskje folk ikke så fort hadde trodd de var alvorlig syke om det gjør litt vondt i en tå.

 

Anonymkode: cf7e8...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke jeg vel, men jeg lurer virkelig. Kanskje folk ikke så fort hadde trodd de var alvorlig syke om det gjør litt vondt i en tå.

 

Anonymkode: cf7e8...812

For å få AAP eller uføretrygd så må man ha en diagnose satt av en spesialist, og man må gå i behandling/ha aktivitetsplan eller prøve seg i arbeid over lenger tid. 

NAVsystemet er et herk å forholde seg til. Selv har jeg bare søkt om støtte til en tannregulering, og det er styr fra en ende til en annen. Blir sendt fra den ene kommunen til den andre. Får ikke tak i saksbehandler. Møter opp på NAV, ei tar imot ca 6 regninger fra tannlegen og sier jeg må søke sosial hjelp eller noe etter dette selv om det ikke var det jeg søkte i utgangspunktet. Så får jeg brev om at de kun dekker 3-4 mnd, dvs at de tok regninger som jeg ikke får betalt fordi jeg ikke har KID-nummeret til dem. Månedene går, jeg får ikke tak i saksbehandler. Vet ikke hva jeg skal søke, eller når fristen er for å søke det. 

Fatter ikke hvis noen gidder dette frivillig. Det er bare noe styr. 

Anonymkode: c7a53...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest irriterende med hele NAV systemet er at ikke hver kommune har eget telefonnummer. Når jeg ringer inn, så kommer jeg til et helt annet sted som må sette meg over til noen de ikke vet hvem er. Så sier de jeg må vente to dager. Ingen ringer. 

Hadde vært mye lettere om man kunne ringe direkte fremfor å gynge så frem og tilbake. 

Anonymkode: c7a53...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

MYE TULL OG UFØRETRYGD .
 

Trygde - og pensjonsordninger, slik vi eksempelvis har gjennom NAV, bygger på et gammelt  forsikrings teoretisk grunnlag. Nemlig -EN FOR ALLE- OG ALLE FOR EN. Sannsynlighets beregninger er grunnlaget for alle trygde og pensjonssystemer.  Mao sannsynligheten for hvor mange som blir ufør, når pensjonsalder eller dør uten for den statistiske sannsynlige livslengde. Slike beregninger danner grunnlag for hvor store trygdeavgifter/ forsikringspremier som er nødvendig for å at systemet skal være finansielt selvbærende. 

 
Det er viktig å skille mellom skattepenger og trygdeavgifter. Som alle vet er disse en miks mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Trygdeavgifter går direkte til finansieringen av folketrygden. Den rene skatte delen på skattemeldingen må ikke sammenblandes med trygdeavgiften, som i helhet går til finansieringen av Folketrygden. Et system vi som nasjon bør være stolte av.
 
ER DET LETT Å FÅ TRYGD?
Det er lett å sitte på utsiden å synse. Alle muligheter prøves for det innvilges uføretrygd. NAV besitter stor ekspertise, og benytter seg også ofte av ekstern bistand . Jeg tipper at disse ekspertene, sammen med behandlende lege og annen medisinsk ekspertise er istand til å foreta vurderinger om hvem som trenger, og har rett til uføretrygd . Jeg regner med at de besitter større kunnskaper en synsere på et Internett forum. For den som sitter utenfor saksbehandlings prosessen virker alt enkelt. Det er lett å synse hvis man totalt mangler kunnskaper om disse mekanismene. Og det er lett å slenge fra seg utsagn om at det er lett å få trygd.
Jeg har vært så heldig å fått besøke mange land både i jobb sammenheng og privat. Mange av disse landene har sosioøkonomiske systemer som ikke kan sammenlignes med de nord europeiske modellene. I stor grad skylles dette at familien i større grad er sikkerhetsnettet ved sykdom og alderdom.Familien tar mao seg av sine syke og gamle. Og det koster selvsagt for den enkelte familie. I våre systemer betaler vi inn trygdeavgift for å sikre våre syke og gamle. Ellers måtte vi ta være på en gammel å slitt bestemor i vårt gjennom stressede liv. Eller ville du sette bestemor ut på gata for å dø? Eller hva med et barn som er født ufør? Hva ville du gjøre med hun / han? Selge vedkommende til et sirkus?
I høgt fungerende sosioøkonomiske samfunn er det viktig med trygd/pensjoner på et anstendig nivå. Ikke bare for at det virker sosialt rettferdig, men også for at redusert kjøpekraft i en stor gruppe vil virke destabiliserende på samfunnsøkonomien. Og dermed gi redusert vekst , og i noen tilfeller deflasjon. Med bl.a øket arbeidsledighet og lavere lønner.
 
Jeg har besøkt samfunn hvor gamle og syke sitter på gata og venter på døden. Syke som er litt «oppgående» , hva man nå legger i et slikt begrep , havner ofte i kriminalitet , prostitusjon og salg av narkotiske stoffer for å overleve. Og foreldre selger barn til menneskehandlere. Ønsker du deg et slikt samfunn får å spare litt penger ? 
 
VRKER FOR OPPEGÅENDE?
Kan du utdype hva du mener med det begrepet? Har du medisinske kunnskaper som gjør det mulig å foreta slike hurtig vurderinger av mennesker? Beklager å si det . Men du kommer med påstander du ikke har ressurser til å vurdere. 
 
DEN MODERNE FOLKETRYGDEN ER EN SUKSESS . 
Tenk på alle kvinner som måtte leve sammen voldelige alkoholikere på grunn av manglende økonomiske muligheter. Trygd/ stønad til disse gruppene har hjulpet mange kvinner til å komme bort fra menn som ikke er en kvinne verdig.
 
MERE I TRYGD ENN I LØNN?
Det er det største tullet av alt. En kvinne/ mann med litt pågangsmot får lett 600 000 kr i lønn Pr år. Maks fra NAV er 379.368 kr pr februar 2019. I tillegg vil du selvfølgelig få KLP/SP hvis du har jobbet i det offentlige samt egne pensjonsforsikringer.  Men. Du må ha hatt en skikkelig god jobb for å få 500,000 i trygd. Og folk på dette nivået vil neppe snylte seg til en trygd. Til det er jobben alt for utfordrende og givende.
Konklusjon er at uføretrygd gir en langt lavere utbetaling enn lønnsinntekt fra en jobb.
 
Jeg synes det er på tide at disse uføre trådene opphører. Det er ren sjalusi. Og det som blir presentert er et oppkok av manglende kunnskaper og ren synsing.
 
Bruk livet til noe annet enn dette tullet!
 
For de som lurer på om jeg skriver om natten. Her i Bangkok er klokken 0945  i Og det er 32 g og lett skyet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvilke fulltidsjobber i Norge er lønnet  200,000 brutto? 

Har jeg skrevet at fulltidsjobber er lønnet 200000 brutto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Jeg ser frisk og oppegående ut. Er ufør på grunn av senvirkinger etter kreftbehandling.

Anonymkode: 90b89...21e

Samme med meg. Folk er ekstremt fordomsfulle når det kommer til uføre, dessverre.

Anonymkode: e1812...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke jeg vel, men jeg lurer virkelig. Kanskje folk ikke så fort hadde trodd de var alvorlig syke om det gjør litt vondt i en tå.

 

Anonymkode: cf7e8...812

Dere kan jo ikke helt på ekte lure på hvordan det skulle gått i Norge uten et sikkerhetsnett for de som ikke kan arbeide? Har dere ingen kunnskap om andre land her i verden, der velferden ikke er like god og borgerne ikke blir like godt tatt hånd om av det offentlige? Ingen forståelse av hva som skaper kriminalitet der det er et stort problem? Ingen forståelse av hva fattigdom og utrygghet gjør med mennesker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Tråden flyttes til Skråblikk og generaliseringer.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvilke fulltidsjobber i Norge er lønnet  200,000 brutto? 

 

10 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Nei, ingen av de har 100-110 kr i timen.

Hva har det å si hva de har i lønn i fulltidsjobber? 

Det holder med å være deltidsansatt i en stilling med ok lønn. Når man blir ufør justeres dette opp til hva en hadde hatt i en fulltidsstilling, og en kan da lett passere 6G som da gir rett på max uføretrygd på 383656 kr i året. Kombinerer man dette etterpå med en ny liten deltidsstilling, passerer man fint 400000 i året som ufør.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme med meg. Folk er ekstremt fordomsfulle når det kommer til uføre, dessverre.

Anonymkode: e1812...4ec

Tror de helst ikke liker snylterne.

Anonymkode: 5c794...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etterkontroll" 🙄 så fort man er ufør i Norge er man visst tredjeklasses borger og har ikke rett til privatliv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AmandaVI skrev:

"Etterkontroll" 🙄 så fort man er ufør i Norge er man visst tredjeklasses borger og har ikke rett til privatliv 

Det hadde vært en stor fordel med disse kontrollene. De er på andre ytelser, så det er ingen grunn til at de ikke skal være for uføre også.

Har man ikke noe å frykte, bryr man seg heller ikke om de.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært en stor fordel med disse kontrollene. De er på andre ytelser, så det er ingen grunn til at de ikke skal være for uføre også.

Har man ikke noe å frykte, bryr man seg heller ikke om de.

Anonymkode: 5c794...b1d

Spoken like a true fascist

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AmandaVI skrev:

Spoken like a true fascist

Det er altså facisme å ha slike kontroller på de andre ytelsene enn uføretrygd hos NAV😂

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva har det å si hva de har i lønn i fulltidsjobber? 

Det holder med å være deltidsansatt i en stilling med ok lønn. Når man blir ufør justeres dette opp til hva en hadde hatt i en fulltidsstilling, og en kan da lett passere 6G som da gir rett på max uføretrygd på 383656 kr i året. Kombinerer man dette etterpå med en ny liten deltidsstilling, passerer man fint 400000 i året som ufør.

Anonymkode: 5c794...b1d

Det du sier om deltidsansatt og at det blir oppjustert på din måten hvis man blir ufør , er 100% feil!  Har du tjent 90,000 på en deltidsstilling og så blir ufør så vil du ALDRI få noe annet enn minstesatsen på uføretrygd og den gir deg ca 242,000 i året. Eventuelt i beste fall minstesats og ung ufør tillegg - er vel på rundt 265,000 kr.  FAKTAFEIL.

Kombinasjonen med annen inntekt etterpå blir slik - 242,000 minstesats.  Man får seg ny deltidsjobb og da har man ca 50% skatt på hver krone man tjener over 38,000 kr. Så hvis personen tjener 100,000 kr på deltidsjobben så er det fribeløp på 38,000 og 31,000 han får utbetalt. Da kommer han opp i 311,000 kr. Da åpner også muligheten seg opp for at personens uføregrad vurderes på nytt osv.

Med andre ord er det du sier totalt feil og ikke sånn virkeligheten er.

Hvis du føler det er urettferdig at et 15 årig avisbud, en snekkerlærling eller en voksen dame i en 40% deltidsstilling får den minstesatsen hvis han/hun blir 100% ufør - og da  "tjener mer"-  så er det en så sær vinkling at den får du bare forsette å ha. Faktafeil kan du dog slutte med.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså facisme å ha slike kontroller på de andre ytelsene enn uføretrygd hos NAV😂

Anonymkode: 5c794...b1d

Hvis du ikke synes at privatliv er viktig fordi du ikke har noe å skjule, kan du likegodt si at ytringsfriheten er meningsløs fordi du ikke har noe av betydning å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Jr.Garcon skrev:

 

Det du sier om deltidsansatt og at det blir oppjustert på din måten hvis man blir ufør , er 100% feil!  Har du tjent 90,000 på en deltidsstilling og så blir ufør så vil du ALDRI få noe annet enn minstesatsen på uføretrygd og den gir deg ca 242,000 i året. Eventuelt i beste fall minstesats og ung ufør tillegg - er vel på rundt 265,000 kr.  FAKTAFEIL.

Kombinasjonen med annen inntekt etterpå blir slik - 242,000 minstesats.  Man får seg ny deltidsjobb og da har man ca 50% skatt på hver krone man tjener over 38,000 kr. Så hvis personen tjener 100,000 kr på deltidsjobben så er det fribeløp på 38,000 og 31,000 han får utbetalt. Da kommer han opp i 311,000 kr. Da åpner også muligheten seg opp for at personens uføregrad vurderes på nytt osv.

Med andre ord er det du sier totalt feil og ikke sånn virkeligheten er.

Hvis du føler det er urettferdig at et 15 årig avisbud, en snekkerlærling eller en voksen dame i en 40% deltidsstilling får den minstesatsen hvis han/hun blir 100% ufør - og da  "tjener mer"-  så er det en så sær vinkling at den får du bare forsette å ha. Faktafeil kan du dog slutte med.

Neida. Den som tar feil her, er nok deg.

Blir man 100% ufør i en deltidsstilling, oppjusteres denne som om du hadde jobbet 100% i samme stilling.

Greit å ha fakta på plass:-).

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jr.Garcon skrev:

 

Det du sier om deltidsansatt og at det blir oppjustert på din måten hvis man blir ufør , er 100% feil!  Har du tjent 90,000 på en deltidsstilling og så blir ufør så vil du ALDRI få noe annet enn minstesatsen på uføretrygd og den gir deg ca 242,000 i året. Eventuelt i beste fall minstesats og ung ufør tillegg - er vel på rundt 265,000 kr.  FAKTAFEIL.

Kombinasjonen med annen inntekt etterpå blir slik - 242,000 minstesats.  Man får seg ny deltidsjobb og da har man ca 50% skatt på hver krone man tjener over 38,000 kr. Så hvis personen tjener 100,000 kr på deltidsjobben så er det fribeløp på 38,000 og 31,000 han får utbetalt. Da kommer han opp i 311,000 kr. Da åpner også muligheten seg opp for at personens uføregrad vurderes på nytt osv.

Med andre ord er det du sier totalt feil og ikke sånn virkeligheten er.

Hvis du føler det er urettferdig at et 15 årig avisbud, en snekkerlærling eller en voksen dame i en 40% deltidsstilling får den minstesatsen hvis han/hun blir 100% ufør - og da  "tjener mer"-  så er det en så sær vinkling at den får du bare forsette å ha. Faktafeil kan du dog slutte med.

Får vel linke til loven, før du begynner å protestere:-):

§ 12- 9 første ledd – Fastsettelse av inntekt før uførhet (IFU)

I første ledd er det gitt bestemmelser for fastsettelse av inntekt før uførhet ( IFU). Hovedregelen er at IFU skal fastsettes til personens normale årsinntekt før vedkommende ble ufør. Det er i første ledd andre punktum gitt unntak fra dette for selvstendig næringsdrivende.

For personer som har både arbeids – og næringsinntekt, benyttes en lønnsomhetsvurdering av reglene i første og andre punktum. 

Det er i forskrift om uføretrygd fra folketrygden § 2-1 gitt utfyllende regler for fastsettelse av IFU og unntak fra første ledd. I forskriften § 2-3 er det gitt regler for når fastsatt IFU kan endres. Se kommentarene til bestemmelsene nedenfor.   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Første ledd første punktum - Fastsettelse av inntekt før uførhet

Etter første ledd første punktum skal inntekt før uførhet (IFU) fastsettes til det som er personens normale årsinntekt i full stilling før uføretidspunktet. Denne bestemmelsen gjelder for alle som ikke er selvstendig næringsdrivende. Se nærmere om fastsettelse av uføretidspunktet i § 12- 8 og rundskrivet til den bestemmelsen.   

Hvis personen har arbeidet i gradert stilling, må tidligere inntekt justeres opp til 100 prosent stilling før IFU fastsettes. Har vedkommende ikke hatt inntekt, skal IFU fastsettes til minstenivået etter andre ledd. 

For at inntekter fra ulike perioder skal være sammenlignbare, må de justeres slik at de relateres til en periode med samme grunnbeløp. Inntektene skal justeres opp til uføretidspunktet. Hvis det for eksempel tas utgangspunkt i pensjonsgivende inntekt for et kalenderår skal inntekten oppjusteres med forholdet mellom grunnbeløpet på uføretidspunktet og gjennomsnittlig grunnbeløp for det aktuelle året. 

Når IFU skal sammenlignes med inntekt etter uførhet (IEU) for å fastsette uføregrad etter § 12- 10, må IFU  justeres opp til virkningstidspunktet.   

Anonymkode: 5c794...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jr.Garcon skrev:

 

Det du sier om deltidsansatt og at det blir oppjustert på din måten hvis man blir ufør , er 100% feil!  Har du tjent 90,000 på en deltidsstilling og så blir ufør så vil du ALDRI få noe annet enn minstesatsen på uføretrygd og den gir deg ca 242,000 i året. Eventuelt i beste fall minstesats og ung ufør tillegg - er vel på rundt 265,000 kr.  FAKTAFEIL.

Kombinasjonen med annen inntekt etterpå blir slik - 242,000 minstesats.  Man får seg ny deltidsjobb og da har man ca 50% skatt på hver krone man tjener over 38,000 kr. Så hvis personen tjener 100,000 kr på deltidsjobben så er det fribeløp på 38,000 og 31,000 han får utbetalt. Da kommer han opp i 311,000 kr. Da åpner også muligheten seg opp for at personens uføregrad vurderes på nytt osv.

Med andre ord er det du sier totalt feil og ikke sånn virkeligheten er.

Hvis du føler det er urettferdig at et 15 årig avisbud, en snekkerlærling eller en voksen dame i en 40% deltidsstilling får den minstesatsen hvis han/hun blir 100% ufør - og da  "tjener mer"-  så er det en så sær vinkling at den får du bare forsette å ha. Faktafeil kan du dog slutte med.

Dette er feil. Grunnlag fra deltid blir omregnet til heltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Dette er feil. Grunnlag fra deltid blir omregnet til heltid. 

Ja. Det var nok det siste vi så til ham i denne tråden.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...