Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er syk og har noen av disse vage symptomene, som utmattelse. Har ikke fått en spøkk hjelp av helsevesenet. Og selv om jeg har diagnosene asperger, depresjon og angst, så fikk jeg avslag på ufør. Nå lever jeg på sosialhjelp. 

Så jeg vil møte disse menneske som får innvilget ufør uten gode grunner eller med vagt grunnlag

Anonymkode: cb8ad...202

Så hvorfor jobber du ikke da?

Jeg har jobbet med flere asbergere jeg. Det er ikke noe hinder for å kunne arbeide. Og depresjon og angst har alle i perioder i løpet av livet uten at de går ut av jobben av den grunn. Og utmattelse er heller ikke noe unikt, og heller ikke et hinder for å jobbe.

Anonymkode: c55ed...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvorfor jobber du ikke da?

Jeg har jobbet med flere asbergere jeg. Det er ikke noe hinder for å kunne arbeide.

 

Folk er forskjellige. Og det er også sånn at anslagsvis 80-90% av de med asperger står utenfor det ordinære arbeidslivet.

Anonymkode: ef217...aaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2019 at 4:20 AM, Stina234 said:

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.

Men Norge er også ett av de landene som har høyest yrkesdeltakelse.

I mange land blir folk som ikke jobber forsørget av familien, får sosialhjelp eller andre stønader, blir kriminelle for å overleve, eller triggere.

Anonymkode: ef217...aaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2019 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Da kan hun jobbe som resepsjonist, hudpleier osv osv. Jobber man kan utføre sittende i rullestol. :)

Anonymkode: 0192b...efa

Man *kan* ja, men hva gjør en når arbeidsgivere ikke ønsker å ansette folk med funksjonshemninger? En antar det finnes ca 50.000 funksjonshemmede som kan og vil jobbe, men som ikke får jobb fordi de sitter i rullestol, er døve eller synshemmede.

Anonymkode: ef217...aaa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo alle diagnosene som i dag kan gi deg uføre trygd som ikke burde ha gjort det. Trenger ikke være snakk om svindel for at det er snylting.

Den store majoriteten av uføre i dag har enten psykologiske diagnoser, eller diffuse fysiske diagboser uten objektive tester hvor diagnosen utelukkende settes på grunnlag av pasientens egne beskrivelser. Og en stor anndel av begge disse gruppene har egentlig bare litt vondt i vilja.

Anonymkode: c55ed...d10

Og hva vet du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor jobber du ikke da?

Jeg har jobbet med flere asbergere jeg. Det er ikke noe hinder for å kunne arbeide. Og depresjon og angst har alle i perioder i løpet av livet uten at de går ut av jobben av den grunn. Og utmattelse er heller ikke noe unikt, og heller ikke et hinder for å jobbe.

Anonymkode: c55ed...d10

Jeg er ikke den du siterer, men folk har forskjellig utgangspunkt og takler ting forskjellig. Fordi noen mennesker med Asperger, angst, depresjon og utmattelse kan jobbe, så kan ikke alle det. 

Utmattelse er ikke unikt, men det kan likevel være så hemmende at man ikke klarer å gjøre så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.4.2019 den 18.32, AnonymBruker skrev:

TAKK !    Det er faktisk det klokeste og mest reflekterte svaret i hele debatten.     :helen:  👍

Den  idiotiske ordningen  "Ung Ufør", som den forrige regjeringen innføre for å pynte på ledighetstallene gjør at statistkiken fyker i været.  Det er galskap at det ikke settes inn større ressurser på å få de unge i skole/jobb.  Misbruk av offentlige støtteordninger finnes desverre overalt.

Anonymkode: 02cc2...0e7

 

Du aner jo ikke hva du uttaler deg om? Har du i det hele tatt satt deg inn i hva det som kalles ung ufør egentlig er?

Det er helt vanlig uføretrygd, tildelt på helt vanlig måte - faktisk strengere vurderingsrunder for unge. Det er ikke noen spesialordning for unge som blir uføre. Det er ikke lettere for unge å få innvilga uføre, i praksis er det ofte tvert imot.

Det heter egentlig "ung uføre tillegg" - og er et lite tillegg som enkelte, kronisk syke som aldri får mulighet til å tjene seg opp grunnlag kan få, men i tillegg til ordinær uføretrygd. Men det er slett ikke alle som får dette tillegget, selv om de er unge og blir syke. Det er krav om særlig alvorlig sykdom.

 

Vi vet også, fra nyere NAV-statistikker, at hoveddelen av økningen av unge som får innvilga uføretrygd er personer som enten er født med varige lidelser, eller har overlevd alvorlig sykdom som barn - men aldri blir funksjonsfriske. Moderne medisin sørger for at vi redder flere, som før ville dødd. Det er 18-20 (den minste inndelingen i statisikken) hvor hoveddelen av økningen skjer. Disse unge ville aldri vært mulig å pushe inn i arbeidslivet. 

 

 

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange selvutnevnte stakkarslige ofre som sitter med "en vond barndom" og som sitter i den rollen mange mange år senere og ikke gjør veldig mye om å snu om på situasjonen for å ikke være i offer-rollen lenger, samme gjelder med depresjon, utmattelsesyndrom, adhd og andre sykdommer som har blomstret de siste årene (Hei, det er ikke mange som ikke kunne jobbe for en del år siden, og det blir flere syke i takt med hvor tolerante vi skal være og hvor enkelt vi har det).

Det verste mange kan høre er at man bør "ta seg sammen", det får noen til å se rødt, og kanskje treffer man en nerve? For man skal for all del ikke engang prøve å gjøre noe for å bedre sin tilværelse, og tror det er mange som trosser både psykolog og legers råd fordi de ikke skjønner hvordan en har det. Man kan ikke trene fordi det er har man ikke energi til og det tidskrevende, man kan ikke gå inn i seg selv og jobbe med eksperter for å bli bedre for det kan jo utløse traumer. Det er bare sånn, og det skal alle ha respekt for virker det som...

Personlig tror jeg det er veldig mange svake og late folk der ute, for det er en grunn for at mange uføretrygdede har det ryktet. Bare se på kafeer eller barer f.eks. De samme folka sitter der dag etter dag, men kan de jobbe? Nehei! Fordi den ene gode dagen (som faktisk er veldig mange) må de prioritere å være sosiale. Leste til og med at noen orket å jobbe, men måtte ligge på sofaen resten av dagen om de gjorde det, så da priorierte man heller venner og husvask fremfor å jobbe... Før var det litt tøffere, men med all aksept og at man skal forstå-seg-ihjel på alt og alle så virker det som mange som får en tilfredshet i det og blod på tann for å ha det verst. Hva skjedde med arbeidsmoral? Er det virkelig her vikingene kommer fra? Jo enklere man har det, jo mer syter og mindre tåler man. Det er rart det der. For det går sport i hvem som har det verst i mange tilfeller der man ramser opp alt (gjerne nye sykdommer som ikke kan bevises/ikke har blitt tilstrekkelig forsket på enda) man har.

Og så, har man dem som faktisk ikke er i stand til å jobbe fordi helsa/kroppen ikke tillater det, som blir dratt ned i dragsuget og det dårlige ryktet uføre får av folk som ser på det som en menneskerett å dra på kafe eller shoppe flere ganger i uka, eller dra på ferie her og der, som tydeligvis takler å få mann og barn med alt det som hører til der. Jeg tror det er for mange veikinger i samfunnet i dag som får foret opp egoet sitt og selvmedlidenheten av all forståelse man skal ha og hvor tabubelagt det er å motsi eller sette spørsmål. Har møtt så mange som faktisk kunne klart å jobbe, og som er overraskende aktive veldig ofte.

Vet at dette innlegget vil vekke harme, men Norge har blitt en pysenasjon...
Jeg føler med de uføre som faktisk ikke kan eller har mulighet til å jobbe, og betaler gladelig skatt for det.

Anonymkode: ee8d2...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 6.4.2019 den 0.32, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mange selvutnevnte stakkarslige ofre som sitter med "en vond barndom" og som sitter i den rollen mange mange år senere og ikke gjør veldig mye om å snu om på situasjonen for å ikke være i offer-rollen lenger, samme gjelder med depresjon, utmattelsesyndrom, adhd og andre sykdommer som har blomstret de siste årene (Hei, det er ikke mange som ikke kunne jobbe for en del år siden, og det blir flere syke i takt med hvor tolerante vi skal være og hvor enkelt vi har det).

Det verste mange kan høre er at man bør "ta seg sammen", det får noen til å se rødt, og kanskje treffer man en nerve? For man skal for all del ikke engang prøve å gjøre noe for å bedre sin tilværelse, og tror det er mange som trosser både psykolog og legers råd fordi de ikke skjønner hvordan en har det. Man kan ikke trene fordi det er har man ikke energi til og det tidskrevende, man kan ikke gå inn i seg selv og jobbe med eksperter for å bli bedre for det kan jo utløse traumer. Det er bare sånn, og det skal alle ha respekt for virker det som...

Personlig tror jeg det er veldig mange svake og late folk der ute, for det er en grunn for at mange uføretrygdede har det ryktet. Bare se på kafeer eller barer f.eks. De samme folka sitter der dag etter dag, men kan de jobbe? Nehei! Fordi den ene gode dagen (som faktisk er veldig mange) må de prioritere å være sosiale. Leste til og med at noen orket å jobbe, men måtte ligge på sofaen resten av dagen om de gjorde det, så da priorierte man heller venner og husvask fremfor å jobbe... Før var det litt tøffere, men med all aksept og at man skal forstå-seg-ihjel på alt og alle så virker det som mange som får en tilfredshet i det og blod på tann for å ha det verst. Hva skjedde med arbeidsmoral? Er det virkelig her vikingene kommer fra? Jo enklere man har det, jo mer syter og mindre tåler man. Det er rart det der. For det går sport i hvem som har det verst i mange tilfeller der man ramser opp alt (gjerne nye sykdommer som ikke kan bevises/ikke har blitt tilstrekkelig forsket på enda) man har.

Og så, har man dem som faktisk ikke er i stand til å jobbe fordi helsa/kroppen ikke tillater det, som blir dratt ned i dragsuget og det dårlige ryktet uføre får av folk som ser på det som en menneskerett å dra på kafe eller shoppe flere ganger i uka, eller dra på ferie her og der, som tydeligvis takler å få mann og barn med alt det som hører til der. Jeg tror det er for mange veikinger i samfunnet i dag som får foret opp egoet sitt og selvmedlidenheten av all forståelse man skal ha og hvor tabubelagt det er å motsi eller sette spørsmål. Har møtt så mange som faktisk kunne klart å jobbe, og som er overraskende aktive veldig ofte.

Vet at dette innlegget vil vekke harme, men Norge har blitt en pysenasjon...
Jeg føler med de uføre som faktisk ikke kan eller har mulighet til å jobbe, og betaler gladelig skatt for det.

Anonymkode: ee8d2...071

Problemet er at det snart ikke finnes jobber til folk. Prøv å bli over 40 og søk på ny jobb uten utdannelse ? Bare glem det. Norge har et problem. Kontantfritt , el biler, butikkasser selvbetjent, bomringer rundt alle byer, butikkdød. Dette forbanna drittlandet er snart kun for folk med utdannelse som vet hva knapt hardt arbeid er. Oppfordrer alle over 40 til og gå å trygde seg hvis man har jobbet i mange år, da får man greit med penger. Kun staten å feite politikere som lager dette i form av å fjerne arb.plasser. Er selv 32 men har flere kollegaer som har mistet jobb som har passert 40 og bare glem det, får ikke jobb uten utdannelse..... glem det med en gang. 

M32

Anonymkode: e0d5c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

For lett og for mye utbetalt. 

Anonymkode: 3e7c9...91e

Jeg har ikke sofa i hjemmet mitt, og et krater i senga som er vond å ligge i fordi jeg ikke har råd til ny. Får det kanskje på slutten av året.

Slet også med nav i maaange år fordi jeg ikke ville på trygd. Var i nav systemet i over 10 år. Det var ødeleggende mentalt og fysisk. Så du må holde kjeft.

Det er ofte veldig vanskelig selv om saken er veldig klar, pga firkantet system. Og utbetalingene er hverken til å leve eller dø av med de høye prisene vi har.

Anonymkode: 722ce...c47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det snart ikke finnes jobber til folk. Prøv å bli over 40 og søk på ny jobb uten utdannelse ? Bare glem det. Norge har et problem. Kontantfritt , el biler, butikkasser selvbetjent, bomringer rundt alle byer, butikkdød. Dette forbanna drittlandet er snart kun for folk med utdannelse som vet hva knapt hardt arbeid er. Oppfordrer alle over 40 til og gå å trygde seg hvis man har jobbet i mange år, da får man greit med penger. Kun staten å feite politikere som lager dette i form av å fjerne arb.plasser. Er selv 32 men har flere kollegaer som har mistet jobb som har passert 40 og bare glem det, får ikke jobb uten utdannelse..... glem det med en gang. 

M32

Anonymkode: e0d5c...438

Ja. Det virker som at hjernen skrur seg av på disse folkene. Når man ikke får jobb noe sted, er det bare å gå hjemme på trygd.

Å utvise kreativitet og muligens starte opp noe selv er en utopi. Det er blitt slik at nød lærer ikke naken kvinne å spinne lengre.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor jobber du ikke da?

Jeg har jobbet med flere asbergere jeg. Det er ikke noe hinder for å kunne arbeide. Og depresjon og angst har alle i perioder i løpet av livet uten at de går ut av jobben av den grunn. Og utmattelse er heller ikke noe unikt, og heller ikke et hinder for å jobbe.

Anonymkode: c55ed...d10

Kødder du nå? Kan du forklare hvordan utmattelse ikke er et hinder for å jobbe? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Brimi skrev (På 22.4.2019 den 11.42):

Kødder du nå? Kan du forklare hvordan utmattelse ikke er et hinder for å jobbe? 

Forstår du ikke hvordan det er for uføre?

Anonymkode: e586a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2019 den 16.46):

Så hvorfor jobber du ikke da?

Jeg har jobbet med flere asbergere jeg. Det er ikke noe hinder for å kunne arbeide. Og depresjon og angst har alle i perioder i løpet av livet uten at de går ut av jobben av den grunn. Og utmattelse er heller ikke noe unikt, og heller ikke et hinder for å jobbe.

Anonymkode: c55ed...d10

Hvilke jobber har disse med asperger hatt?

Jeg er ufør med asperger diagnose og håper å finne noe arbeid som kan fungere for meg 🙂 Sliter med endel ting men jeg har ikke gitt opp å komme i en liten stilling i arbeidslivet.

Anonymkode: eddf5...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier "få uføre" burde bures inne.

Anonymkode: 7fabd...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår du ikke hvordan det er for uføre?

Anonymkode: e586a...5c6

Jo? Det er jo derfor jeg spør brukeren om h*n kan forklare hvorfor utmattelse ikke er et hinder for å jobbe... For det kan det jommen meg være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...