Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ofte lettere å lure til seg trygd enn å få det rettmessig.

Anonymkode: 5c794...b1d

Om det virkelig stemmer synes jeg det er helt forkastelig, og det ødelegger så vanvittig for oss som får det fordi vi faktisk ikke er friske nok til å jobbe fullt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det som må være kjipt med å være ufør, er jo at man lever nettopp på andres skattepenger. Kan ikke fort folk tenke "enda en ufør ja...ikke få barn" osv.. ?

Anonymkode: cf7e8...812

Så når huset ditt brenner ned, så vil du ikke be om å få penger fra forsikringsselskapet ditt? Fordi det er jo andres penger du får da du betalte kanksje 1000 kroner inn det året også får du 3 millioner kroner tilbake. Eller, tar du pengene? Forsikring handler ikke om å ta fra andre, det handler om å betale inn for å sikre seg mot en riisko, og få ut dersom du blir syk. Dersom huset brenner ned. Ja det er urettferdig, noen tjener 3 millioner kroner på brannforsikringen sin, andre taper noen tusenlapper hvert år. Kanksje du skammer deg men jeg skal love deg at din holdning endrer seg dagen huset ditt brenner ned, da er det ikke huff tenk på alle andre som betaler for mitt hus, da er det takk gud for at jeg kjøpte forsikring og det lønte seg veldig for meg

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: ad4d6...6ab

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Erin84 skrev:

Om det virkelig stemmer synes jeg det er helt forkastelig, og det ødelegger så vanvittig for oss som får det fordi vi faktisk ikke er friske nok til å jobbe fullt..

Forklar hvordan dette ødelegger for dere, da det ikke finnes noen retningslinjer for at det skal være vanskeligere for de som trenger det, enn de som ikke trenger det?

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så når huset ditt brenner ned, så vil du ikke be om å få penger fra forsikringsselskapet ditt? Fordi det er jo andres penger du får da du betalte kanksje 1000 kroner inn det året også får du 3 millioner kroner tilbake. Eller, tar du pengene? Forsikring handler ikke om å ta fra andre, det handler om å betale inn for å sikre seg mot en riisko, og få ut dersom du blir syk. Dersom huset brenner ned. Ja det er urettferdig, noen tjener 3 millioner kroner på brannforsikringen sin, andre taper noen tusenlapper hvert år. Kanksje du skammer deg men jeg skal love deg at din holdning endrer seg dagen huset ditt brenner ned, da er det ikke huff tenk på alle andre som betaler for mitt hus, da er det takk gud for at jeg kjøpte forsikring og det lønte seg veldig for meg

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: ad4d6...6ab

Man "tjener" ikke 3 mill på et nedbrent hus. Man får tilbake den tekniske verdien på huset en hadde fra før.

Anonymkode: 5c794...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 17000 i uføretrygd med jobb og barnetillegg har jeg 23. Vi er en familie på 3. Så å tro at livet som uføretrygder er fett, det hører til i de ignorantes dal. De som mener det burde vært straffepult med sykdom og navmølla i 15 år. 

Hadde jeg vært frisk hadde jeg hatt master og million i inntekt, så oppegående er jeg.

Anonymkode: 9967c...581

Jeg får 18000 i uføretrygd og at du får 4000 mer bare fordi du har et barn er jævlig urettferdig. I tillegg så har du en mann å dele utgiftene med. Pga min sykdom så kan ikke jeg ha samboer. Siden du har klart å fått deg både samboer og barn så banner jeg pø at du ikke er så jøvlig syk som det du sier.

Anonymkode: a9f0d...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 18000 i uføretrygd og at du får 4000 mer bare fordi du har et barn er jævlig urettferdig. I tillegg så har du en mann å dele utgiftene med. Pga min sykdom så kan ikke jeg ha samboer. Siden du har klart å fått deg både samboer og barn så banner jeg pø at du ikke er så jøvlig syk som det du sier.

Anonymkode: a9f0d...5fd

Buhu... Er så urettferdig.... buhu.... 

Livet er urettferdig!! 

Anonymkode: 0386c...219

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man "tjener" ikke 3 mill på et nedbrent hus. Man får tilbake den tekniske verdien på huset en hadde fra før.

Anonymkode: 5c794...b1d


Og uføretrygd er erstatning for den arbeidskapasiteten en hadde fra før, og muligheten til å forsørge seg selv. Nesten litt viktigere enn et hus i grunnen. At det utbetales årlig framfor å regne ut et livsløp og gi en engangsutbetaling er ikke relevant. 

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Og uføretrygd er erstatning for den arbeidskapasiteten en hadde fra før, og muligheten til å forsørge seg selv. Nesten litt viktigere enn et hus i grunnen. At det utbetales årlig framfor å regne ut et livsløp og gi en engangsutbetaling er ikke relevant. 

Anonymkode: f832a...f73

Like lite relevant som at en tror en tjener 3 mill på at et hus brenner ned. Hva er det som utbetales årlig, forresten?

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på AAP i 5 år. Har asperger, depresjon og angst. Fikk avslag på ufør for 6mnd siden. Lever på sosialhjelp

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jo det er alt for lett og mange har mer utbetalt som uføre enn i jobb. 

Anonymkode: cd177...1e9

Hadde ufaglært jobb der jeg tjente 300 000 i året. Om jeg hadde fått innvilget ufør hadde jeg fått 223 000 i året

Jeg fikk utbetalt 12 000 i mnd i 5 år på AAP

 

Anonymkode: cb8ad...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 18000 i uføretrygd og at du får 4000 mer bare fordi du har et barn er jævlig urettferdig. I tillegg så har du en mann å dele utgiftene med. Pga min sykdom så kan ikke jeg ha samboer. Siden du har klart å fått deg både samboer og barn så banner jeg pø at du ikke er så jøvlig syk som det du sier.

Anonymkode: a9f0d...5fd

HVORDAN er det urettferdig? Å ha barn koster, bhg koster, SFO/AKS koster.

Og det er vel ikke sånn at vi andre IKKE skal ha samboer fordi du er så uheldig at diagnosen hindrer deg?

Jeg er så driiiiit lei sånn mentalitet - "det er sååå urettferdig at du kan når ikke jeg kan". Skal ingen få lov til noe da, bare fordi det finnes noen som ikke kan?!

Og du bør skamme deg. Fy f....

Endret av duplexx
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

Det finnes mange usynlige sykdommer som man ikke kan se på et menneske. Kan bare snakke for meg selv, men ser du meg ute blant folk, så er jeg alltid velstelt og ser bra ut. Men jeg har morbus crohns, adhd, astma, spiserørsbrokk, endometriose, fibromyalgi og sliter med utmattelse/fatigue. De dagene du ser meg ute, er de få gode dagene jeg har innimellom. Resten er jeg hjemme. Er jeg ute på kjøpesenter en dag, så er jeg sengeliggende de neste tre. Jeg ser absolutt oppegående ut, har høy iq og en solid utdannelse. Men det betyr ikke at jeg klarer å jobbe likevel. Når kroppen ikke vil, så vil den ikke. 

Anonymkode: 07193...4e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ofte lettere å lure til seg trygd enn å få det rettmessig.

Anonymkode: 5c794...b1d

Dette vet du fordi? Du jobber i NAV? Synser da du ikke vet bedre? Du må gjerne komme med håndfast bevis på dine påstander.

Anonymkode: 18878...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men det som må være kjipt med å være ufør, er jo at man lever nettopp på andres skattepenger. Kan ikke fort folk tenke "enda en ufør ja...ikke få barn" osv.. ?

Anonymkode: cf7e8...812

Jeg er ufør og betalte skatt i 40 år før jeg ble syk, tenker ikke på at jeg bruker «andres» penger da jeg i mitt tilfelle betalte mer skatt pr år enn det som var en gjennomsnittlig norsk årslønn.

Har nå full uttelling på min uføretrygd og ser ikke noe galt med det.

Anonymkode: 18878...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis du er innvandrer 🤓

Anonymkode: 722ce...c47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nokså lett, slik det bør være.

Det ser imidlertid ut til å være nokså tidkrevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok atskillig lettere å få uføretrygd før enn det er nå. 

Anonymkode: 3082c...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

Det som var vansklig for meg, var å innse selv at helsa var såpass redusert at jeg burde søke ufør og innfinne meg med at jeg ikke hadde noe i arbeidslivet å gjøre. 4 år på AAP uten å prøve meg i arbeidsrelaterte ting. Selve søkeprosessen gikk fort. På innøvde dager ser jeg helt frisk å i fin form ut. Men husk at synet kan bedra. 

Anonymkode: 0e50a...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man "tjener" ikke 3 mill på et nedbrent hus. Man får tilbake den tekniske verdien på huset en hadde fra før.

Anonymkode: 5c794...b1d

Ja ,på grunn av du har betalt forsikring.Tror ikke du får penger til nytt hus vis du ikke har forsikring? 

Det er jo en av grunnene at vi betaler skatt ,at det er penger til sykepenger og uføretrygd vis du er så uheldig å bli syk. 

Anonymkode: 6f12b...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 18000 i uføretrygd og at du får 4000 mer bare fordi du har et barn er jævlig urettferdig. I tillegg så har du en mann å dele utgiftene med. Pga min sykdom så kan ikke jeg ha samboer. Siden du har klart å fått deg både samboer og barn så banner jeg pø at du ikke er så jøvlig syk som det du sier.

Anonymkode: a9f0d...5fd

Du kødder nå?:sjokkbla:

Anonymkode: 98793...83b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet du fordi? Du jobber i NAV? Synser da du ikke vet bedre? Du må gjerne komme med håndfast bevis på dine påstander.

Anonymkode: 18878...0ee

Nei, jeg snakker av egen erfaring.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...