Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helvete.

Dette er i så fall stikk i strid med hva jeg har trodd tidligere...

Anonymkode: 5c794...b1d

Ja 😕 men det er veldig lett å bli "fintet" av snakket og bruken av forventet/fremtidig inntekt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har dessverre ikke rett i dette. Det er den oppjusterte pensjonsgivende inntekten som gjelder.

Det gir mening, da en person som blir 100% uføretrygdet, ikke skal svi for at denne jobbet deltid da ulykken var ute.

 

Dette er 100% riktig, men du mener vel at en 100% ufør kun skal få utbetalt 66% av hva denne hadde i lønn som 50% ansatt...?

Anonymkode: 5c794...b1d

 

Eh, jo - det er akkurat det de gjør.

Det er f.eks så mange kvinner som går i den fella. Når de begynner å slite med helsa, så kutter de frivillig ned på stillingsprosenten, heller enn å oppsøke lege og sørge for å søke om delvis uføretrygd. Når da helsa til slutt kollapser, så har de lurt seg selv. 

Slik har jeg en nær slektning som nå får svært mye mindre å leve for, enn en beregning på den lønna hun hadde da sykdommen egentlig starta ville gitt. 

Hun kutta først ned en, så to dager i uka med jobb - før endelig tok til vett og starta utredning. Men da hadde hun alt redusert til 60 % stilling. 66 % av det igjen, så er hun i praksis minstepensjonist, dessverre :( 

 

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Eh, jo - det er akkurat det de gjør.

Det er f.eks så mange kvinner som går i den fella. Når de begynner å slite med helsa, så kutter de frivillig ned på stillingsprosenten, heller enn å oppsøke lege og sørge for å søke om delvis uføretrygd. Når da helsa til slutt kollapser, så har de lurt seg selv. 

Slik har jeg en nær slektning som nå får svært mye mindre å leve for, enn en beregning på den lønna hun hadde da sykdommen egentlig starta ville gitt. 

Hun kutta først ned en, så to dager i uka med jobb - før endelig tok til vett og starta utredning. Men da hadde hun alt redusert til 60 % stilling. 66 % av det igjen, så er hun i praksis minstepensjonist, dessverre :( 

 

Anonymkode: f832a...f73

Og her har jeg gått rundt siden uførereformen kom og trodd at deltidsinntekter blir oppjustert til 100% stilling.

Big mistake!

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg har rett på akkurat det :) Å nei, det lønner seg ikke å være uføretrygdet , det kan du slappe helt av på.

Ok, da var det en annen bruker som opererte med den 400,000 summen, sorry.

Takk for oppklaringen!

Irriterende å ta feil, men slik kan det gå innimellom  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og her har jeg gått rundt siden uførereformen kom og trodd at deltidsinntekter blir oppjustert til 100% stilling.

Big mistake!

Anonymkode: 5c794...b1d

 

Greit at det kommer fram i tråder som dette da. du var tydeligvis ikke alene om å tro det. :) 

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Husholdning1 skrev:

Takk for oppklaringen!

Irriterende å ta feil, men slik kan det gå innimellom  :)

Man må nesten spørre seg hvordan vi kunne at så feil? Det er garantert flere som går rundt og tror dette også, kan vi ta feil, kan flere det.

Trodde jeg hadde bra oversikt over dette. Det har også vært diskutert mange ganger her inne, aldri har noen tatt til motmæle før.

Nesten skremmende...

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Husholdning1 skrev:

Takk for oppklaringen!

Irriterende å ta feil, men slik kan det gå innimellom  :)

Kan skje den beste det :5:

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må nesten spørre seg hvordan vi kunne at så feil? Det er garantert flere som går rundt og tror dette også, kan vi ta feil, kan flere det.

Trodde jeg hadde bra oversikt over dette. Det har også vært diskutert mange ganger her inne, aldri har noen tatt til motmæle før.

Nesten skremmende...

Anonymkode: 5c794...b1d

Jeg tror det kommer av at det er veldig naturlig å oppfatte  det slik du/dere trodde. Det står jo tross alt om oppjustering av gradert stilling, fremtidig inntekt osv. i lovteksten. Jeg hadde i alle fall ikke skjønt/vært klar over forholdet mellom de reglene og selve beregningsreglene - pensjonsgivende inntekt osv. - hvis jeg ikke hadde hatt undervisning i faget 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Eh, jo - det er akkurat det de gjør.

Det er f.eks så mange kvinner som går i den fella. Når de begynner å slite med helsa, så kutter de frivillig ned på stillingsprosenten, heller enn å oppsøke lege og sørge for å søke om delvis uføretrygd. Når da helsa til slutt kollapser, så har de lurt seg selv. 

Slik har jeg en nær slektning som nå får svært mye mindre å leve for, enn en beregning på den lønna hun hadde da sykdommen egentlig starta ville gitt. 

Hun kutta først ned en, så to dager i uka med jobb - før endelig tok til vett og starta utredning. Men da hadde hun alt redusert til 60 % stilling. 66 % av det igjen, så er hun i praksis minstepensjonist, dessverre :( 

 

Anonymkode: f832a...f73

Ja, den fella har jeg gått i. Jeg lever nå på 66% av en 60% stilling jeg også. Så alle damer som leser dette: gå heller til lege enn å kutte ned på egen hånd og skaff dere uføreforsikring! 

Anonymkode: ab85b...1df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den fella har jeg gått i. Jeg lever nå på 66% av en 60% stilling jeg også. Så alle damer som leser dette: gå heller til lege enn å kutte ned på egen hånd og skaff dere uføreforsikring! 

Anonymkode: ab85b...1df

 

Å, det var leit å høre ❤️ men jeg skjønner godt hvorfor det blir slik, mange "kvinnesykdommer" starter diffust, og det er lett å tro det er bare alderen, eller en har bare hatt litt mye stress en periode eller noe - "kommer seg sikkert, bare jeg tar det litt roligere."

Men det er så viktig å være klar over dette, og sikre seg. Tenker også på alle kvinner som frivillig velger å jobbe redusert noen år, mens barna er små. Det er en reell risiko, som mange ikke kanskje tenker over. Den alderen hvor kvinner får barn, er også når mange typiske "kvinnelidelser" gjerne slår ut. Og har en ikke tenkt over dette, så kan de fremtidige karriereplanene som skal sørge for pensjon når en blir gammel, fort ende opp med minstetrygd fra arbeidsfør alder 😕

Trygdeordningene er dessverre ikke så gode som overskriftene med fete bokstaver i dagspressen skal ha det til. 

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er for enkelt i Norge. Det vil si, det er for enkelt å slippe helt "fri", ha psykiske ting som grunn og sånt.

Man burde ha en eller annen møteplikt uansett, om ikke annet rake i parker, vaske kommunale biler og og bygg,  eller rydde litt i gatene og sånne ting. Det er blitt et femi udisiplinert dullesamfunn. Det er en vits.   

Anonymkode: 70dd4...53d

Tulling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2019 at 9:32 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan vedkommende det, men det er jo seff mer behagelig å få penger gratis.

Jeg vil tippe at rundt 30% av alle uføre er snyltere. Det er de som fucker opp landet vårt og burde skamme seg.

Anonymkode: f8163...d5e

30% av uføre er snyltere? Prøv heller 0.3%, det er nærmere sannheten.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Flere+statistikkomrader/Trygdemisbruk

I 2018 hadde NAV 1020 anmeldte saker angående trygdemisbruk. Av disse 1020 så gjaldt 10 av sakene uføretrygd. Det ble svindlet for 165 millioner, 141 av disse millionene var svindel med dagpenger og AAP.

Så hvem er det egentlig som fucker opp landet vårt, sa du? Du burde la være å tippe, eller be andre om å skamme seg, når du har så liten peiling på det du uttaler deg om.

Anonymkode: dc152...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30% av uføre er snyltere? Prøv heller 0.3%, det er nærmere sannheten.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Flere+statistikkomrader/Trygdemisbruk

I 2018 hadde NAV 1020 anmeldte saker angående trygdemisbruk. Av disse 1020 så gjaldt 10 av sakene uføretrygd. Det ble svindlet for 165 millioner, 141 av disse millionene var svindel med dagpenger og AAP.

Så hvem er det egentlig som fucker opp landet vårt, sa du? Du burde la være å tippe, eller be andre om å skamme seg, når du har så liten peiling på det du uttaler deg om.

Anonymkode: dc152...666

Du må forstå at uføre har ingen oppfølging eller etterkontroll etter at de er blitt uføre. Alle andre ytelser fra NAV har dette, følgelig blir flere tatt der.

Eller tror du at en på magisk vis blir en engel med en gang en kommer over på uføretrygd..?

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må forstå at uføre har ingen oppfølging eller etterkontroll etter at de er blitt uføre. Alle andre ytelser fra NAV har dette, følgelig blir flere tatt der.

Eller tror du at en på magisk vis blir en engel med en gang en kommer over på uføretrygd..?

Anonymkode: 5c794...b1d

Du må forstå at vi bør basere oss på fakta når vi snakker om folk, og særlig når vi snakker om en svak og sårbar gruppe. Hvis det ikke finnes bevis for snylting, så kan vi ikke bare kalle "sikkert 30% eller noe sånt, ettersom hvor sinna jeg føler meg i dag" for snyltere.

Anonymkode: dc152...666

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må forstå at vi bør basere oss på fakta når vi snakker om folk, og særlig når vi snakker om en svak og sårbar gruppe. Hvis det ikke finnes bevis for snylting, så kan vi ikke bare kalle "sikkert 30% eller noe sånt, ettersom hvor sinna jeg føler meg i dag" for snyltere.

Anonymkode: dc152...666

Jepp, og de faktaene uteblir når ingen følger opp de uføre i noen grad i det hele tatt. En ufør er ferdig med NAV for all fremtid ang oppfølging og kontroll. De bare får trygden sin inn måned etter måned og kan gjøre hva som helst i tillegg.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, og de faktaene uteblir når ingen følger opp de uføre i noen grad i det hele tatt. En ufør er ferdig med NAV for all fremtid ang oppfølging og kontroll. De bare får trygden sin inn måned etter måned og kan gjøre hva som helst i tillegg.

Anonymkode: 5c794...b1d

Vel, en forutsetning for å få uføretrygd er at uførheten er varig. For å få uføretrygd har de uføre altså blitt fulgt opp og kontrollert langt nøyere enn andre grupper som får trygd. Og det er ikke sånn at mangel på fakta gjør det helt greit å si at "sikkert 30%" av uføre fucker opp landet vårt og burde skamme seg.

Anonymkode: dc152...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en forutsetning for å få uføretrygd er at uførheten er varig. For å få uføretrygd har de uføre altså blitt fulgt opp og kontrollert langt nøyere enn andre grupper som får trygd. Og det er ikke sånn at mangel på fakta gjør det helt greit å si at "sikkert 30%" av uføre fucker opp landet vårt og burde skamme seg.

Anonymkode: dc152...666

Nei de har blitt kontrollert på samme måte som alle som er på AAP. Mange på AAP blir tatt, det forhindrer ikke de som blir uføre i å starte da eller fortsette om de ikke blir tatt.

Det er 350000 uføre her i landet.124000 på AAP. Statistisk vil det da være flere snyltere på ufør enn på AAP. Eller tror du det tillitsbaserte systemet klarer å luke ut alle?

Siden så mange sier at de kjenner og vet om uføre snyltere, tror du alle disse tar feil? At de er så dumme at de ikke ser at noe ikke er riktig fatt? At alle på ufør er så renhårige og snille at alle som kjenner noen som de oppfatter som snyltere tar feil, alle som en?

God kveld.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller tror du at en på magisk vis blir en engel med en gang en kommer over på uføretrygd..?

Anonymkode: 5c794...b1d

Tror du uføre på magisk vis blir friske med en gang de kommer over på uføretrygd? 

Anonymkode: ab85b...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du uføre på magisk vis blir friske med en gang de kommer over på uføretrygd? 

Anonymkode: ab85b...1df

Dette omhandler de som ikke er fullt så uføre som de skal ha det til.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke uføre vil du komme i kontakt med da? Damer eller menn?

Anonymkode: f297a...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke uføre vil du komme i kontakt med da? Damer eller menn?

Anonymkode: f297a...901

Prøv en annen tråd:-)

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...