Pinnsvine Skrevet 26. mai #24241 Skrevet 26. mai Lileep skrev (8 minutter siden): Jeg tror det med slankeoperasjonen er fordi HD selv flere ganger har sagt at hun har fortsatt god effekt av den ( er dog en stund siden hun har sagt det nå), og dermed har et hjelpemiddel svært få har. Derfor har det blitt tatt opp gang på gang, fordi hun unnlater å nevne dette hjelpemiddelet hun har, og dermed legger all suksess på programmet hun følger eller hva det nå har vært oppgjennom. Kritikken hagler fordi HUN selv sier på samme tid hun har god effekt av operasjonen , men velger å utelate den biten i promoteringen av ting hvor At alle burde vite at HD har gjennomført en slankeoperasjon blir for dumt, ikke alle som leser flere år tilbake og da skjønner at hun har det hjelpemiddelet tilgjengelig (selv om man selvsagt burde sjekke grundig hvis man er i tvil). Hvis hun per i dag ikke har effekt av operasjonen så er det selvfølgelig ikke noe behov for å nevne den heller, da det ikke gir henne en fordel som få andre har. Men hun «unnlater» ikke å fortelle om det, hun har det bokstavelig talt en egen post om operasjonen i sin «om meg» øverst på sin egen Instagram og da er vi tilbake til om hun er nødt til å tatovere dette i pannen for at folk skal være fornøyde 4 1
MiniMjau Skrevet 26. mai #24242 Skrevet 26. mai Hun tagger innleggene sine med "onlinecoach" og kommer med råd og tips for å få til dette med mat og trening og poserer i treningssituasjoner. Inntrykket hun gir til potensielle kunder er jo at disse rådene, mentale verktøy, maten og øktene hun pusher i appen sin er grunnen til at HUN selv har gått ned x antall kg. Dette kalles villedende reklame. Husk ikke alle har fulgt HD og vet historien hennes med operasjon,sprøyter etc. Noen klikker seg faktisk inn via hashtags eller finner henne via google. 3 9
Lileep Skrevet 26. mai #24243 Skrevet 26. mai Pinnsvine skrev (2 minutter siden): Men hun «unnlater» ikke å fortelle om det, hun har det bokstavelig talt en egen post om operasjonen i sin «om meg» øverst på sin egen Instagram og da er vi tilbake til om hun er nødt til å tatovere dette i pannen for at folk skal være fornøyde Det hun burde gjøre er å nevne det i sammenheng med reklame hvor hun bruker seg selv som eksempel, fordi man kan ikke gå utifra at kundene finner ut det selv, tiltross for pinna post. Er jo en grunn til at det er pålagt å advare om absolutt alt på varer og produkter, som egentlig skulle vært ganske åpenbart for de aller fleste hva som er farlig osv. Hun driver med falsk markedsføring når hun unnlater å nevne en viktig del. 2 4
Pinnsvine Skrevet 26. mai #24244 Skrevet 26. mai Ok. Jeg tenker at voksne mennesker som vurderer å følge råd og kjøpe tjenester fra folk på internett kan gjøre et minimum av due diligence (som å lese en biografi som er lett tilgjengelig på internett) men jeg lever helt fint med å være uenig om dette også ☺️ Jeg mener fortsatt at det er helt fjernt å kalle noe «løgn» og villedning når det beviselig er postet på internett mange ganger der folk lett kan finne det. litt urettferdig er det også å gi Helene alt ansvar for at hun gikk opp i vekt etter operasjonen men at når hun går ned igjen er det visst bare på grunn av operasjonen, ikke fordi hun gjør noe lurt som virker 🤷♀️ 4 3
MiniMjau Skrevet 26. mai #24245 Skrevet 26. mai Postene med treningsreklame burde merkes med slankeoperert/slankesprøyte...på samme måte som retusjerte kropper merkes i reklamer. 1 5
skeiv-ostepop Skrevet 26. mai #24246 Skrevet 26. mai Pinnsvine skrev (11 minutter siden): Ok. Jeg tenker at voksne mennesker som vurderer å følge råd og kjøpe tjenester fra folk på internett kan gjøre et minimum av due diligence (som å lese en biografi som er lett tilgjengelig på internett) men jeg lever helt fint med å være uenig om dette også ☺️ Jeg mener fortsatt at det er helt fjernt å kalle noe «løgn» og villedning når det beviselig er postet på internett mange ganger der folk lett kan finne det. litt urettferdig er det også å gi Helene alt ansvar for at hun gikk opp i vekt etter operasjonen men at når hun går ned igjen er det visst bare på grunn av operasjonen, ikke fordi hun gjør noe lurt som virker 🤷♀️ Problemet her er den påvirkningskraften en influenser har. Når man over tid (kort eller lang tid) klarer å vise et falsk narrativ om store livsstilsendringer og tilsynelatende vektnedgang, så blir det fort til at man tror på det man ser. Og er man desperat nok, eller overbevist nok, så er "sinte kjerringer på KG" ikke det man stoler mest på. Eller et og annet bilde som var tatt feil. Så due diligence blir ikke så enkelt når en erfaren influenser faktisk har erfaring med å være overbevisende. 3 1 4
Miranda16 Skrevet 26. mai #24247 Skrevet 26. mai (endret) Bilder i kronologisk rekkefølge #1 Før vekttap #2 april#3,4, Mai. Dette er bevis på at hun redigerer bildene sine og selger programmet ditt på falske premisser Endret 26. mai av Miranda16 3
Fnug Skrevet 26. mai #24248 Skrevet 26. mai Skal være så ærlig å si at ut fra hennes egne innlegg, bilder etc - så sliter jeg hardt med å se at hun har gått ned 20kg, jeg sier ikke at hun ikke har gjort det - men alt det hun selv legger ut er så redigert at jeg ikke klarer å se store forskjellen. men så klart, sammenligner du bilder hvor andre har tatt bilder av henne mot hennes egne, så ser man jo stor forskjell. Synes bare det er vanskelig å stole på at bildene faktisk viser ting slik de virkelig er.. 🤷🏼♀️ 6 1
Fizzypo Skrevet 26. mai #24249 Skrevet 26. mai skeiv-ostepop skrev (4 timer siden): Problemet her er den påvirkningskraften en influenser har. Når man over tid (kort eller lang tid) klarer å vise et falsk narrativ om store livsstilsendringer og tilsynelatende vektnedgang, så blir det fort til at man tror på det man ser. Og er man desperat nok, eller overbevist nok, så er "sinte kjerringer på KG" ikke det man stoler mest på. Eller et og annet bilde som var tatt feil. Så due diligence blir ikke så enkelt når en erfaren influenser faktisk har erfaring med å være overbevisende. Hva er det falske narrativet her?
skeiv-ostepop Skrevet 26. mai #24250 Skrevet 26. mai Fizzypo skrev (1 time siden): Hva er det falske narrativet her? Hvor mye hun har gått ned i vekt, hvilket resultat det har gitt og hvordan hun fikk det til. 2 4
Miranda16 Skrevet 26. mai #24251 Skrevet 26. mai Så nå har hun sletten reelen på IG hvor hun uttaler seg om GLP-1 og slankeoperasjon. 3 2
Lileep Skrevet 26. mai #24252 Skrevet 26. mai Miranda16 skrev (1 time siden): Så nå har hun sletten reelen på IG hvor hun uttaler seg om GLP-1 og slankeoperasjon. Nei den ligger der enda den 🙂
Pinnsvine Skrevet 27. mai #24253 Skrevet 27. mai skeiv-ostepop skrev (15 timer siden): Hvor mye hun har gått ned i vekt, hvilket resultat det har gitt og hvordan hun fikk det til. Nå drev folk og nærmest hadde konkurranse for et års tid + siden om å "avsløre" hvor stor hun var og mente at hun holdt det hemmelig hvor mye hun hadde gått opp i vekt. Da var det aldri snakk om at hun hadde tatt operasjon, da var den eneste grunnen til at det hadde gått som det hadde gått at hun ikke klarte å "jobbe med det mentale" eller gikk nok trilleturer. Men så når hun går ned i vekt igjen er det ikke fordi hun gjør noe riktig, men fordi hun får gevinster av operasjonen hun tok som da ikke hadde gitt henne noe særlig i ganske mange år etterpå, at hun har en "hemmelig slankekur" og at hun poserer seg tynnere. Ikke vet jeg hva de bildene over der skal "bevise" men for meg er det godt synlig at hun har gått ned mye i vekt. Det er utrolig hvordan alt som muligens kan gjøre det lettere for henne er noe som det er dypt problematisk å ikke oppgi hver eneste gang hun er til stede på sosiale medier, mens alt det som gjør det vanskeligere for henne enn folk flest bare er bagateller som hun antageligvis kunne jobbet seg rundt når som helst. Man kunne like gjerne sagt at det var ekstra imponerende at hun faktisk får det til nå til tross for at hun har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, at hun har tre små barn og premature tvillinger, at hun har hatt fødselsdepresjon osv. Det er ganske åpenbart mange mennesker som har en lettere vei til lavere vekt enn det hun har hatt. Men det teller jo til hennes favør, og da er det vel feil det og. 1 5
skeiv-ostepop Skrevet 27. mai #24254 Skrevet 27. mai Pinnsvine skrev (3 minutter siden): Nå drev folk og nærmest hadde konkurranse for et års tid + siden om å "avsløre" hvor stor hun var og mente at hun holdt det hemmelig hvor mye hun hadde gått opp i vekt. Da var det aldri snakk om at hun hadde tatt operasjon, da var den eneste grunnen til at det hadde gått som det hadde gått at hun ikke klarte å "jobbe med det mentale" eller gikk nok trilleturer. Men så når hun går ned i vekt igjen er det ikke fordi hun gjør noe riktig, men fordi hun får gevinster av operasjonen hun tok som da ikke hadde gitt henne noe særlig i ganske mange år etterpå, at hun har en "hemmelig slankekur" og at hun poserer seg tynnere. Ikke vet jeg hva de bildene over der skal "bevise" men for meg er det godt synlig at hun har gått ned mye i vekt. Det er utrolig hvordan alt som muligens kan gjøre det lettere for henne er noe som det er dypt problematisk å ikke oppgi hver eneste gang hun er til stede på sosiale medier, mens alt det som gjør det vanskeligere for henne enn folk flest bare er bagateller som hun antageligvis kunne jobbet seg rundt når som helst. Man kunne like gjerne sagt at det var ekstra imponerende at hun faktisk får det til nå til tross for at hun har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, at hun har tre små barn og premature tvillinger, at hun har hatt fødselsdepresjon osv. Det er ganske åpenbart mange mennesker som har en lettere vei til lavere vekt enn det hun har hatt. Men det teller jo til hennes favør, og da er det vel feil det og. Du gjør den klassiske feilen med å blande personen Helene, og bedriften Helene. Det er vanlig når influensere visker ut disse skillelinjene. Mange her kritiserer Helene for mye av det hun deler fordi det knyttes til bedriften hun driver. Og så forsvarer mange her inne henne fordi hun er en person. Jeg ser at det gir problemer. Men ansvaret for denne sammenblandingen må legges hos influenseren - og hun som bedrift må tåle massiv kritikk når hun åpenbart ikke er ærlig om produktene hun selger. Som er hennes kropp for å være direkte. Treningsprogrammet hennes står og faller på hvordan kroppen hennes utvikler seg over tid - og det er da viktig at en går fra stor til liten uten bruk av hjelpemidler eller hjelp fra andre. Om hun får hjelp fra andre eller bruker for eks Wegovy, så er det treningsprogrammet hennes mindre troverdig - og det skal hun ikke ha noe av. 4 10
Fruus Skrevet 27. mai #24255 Skrevet 27. mai Den slankeoperasjonen hennes har ingen innvirkning nå lenger, etter så lang tid. Hun gikk jo opp igjen alle kiloene. Nå går hun garantert på wegovy og kommer til å gå opp igjen alt igjen når hun slutter med den. Da skylder hun vel på en ny depresjon. 5 7
Pinnsvine Skrevet 27. mai #24256 Skrevet 27. mai skeiv-ostepop skrev (16 minutter siden): Du gjør den klassiske feilen med å blande personen Helene, og bedriften Helene. Det er vanlig når influensere visker ut disse skillelinjene. Mange her kritiserer Helene for mye av det hun deler fordi det knyttes til bedriften hun driver. Og så forsvarer mange her inne henne fordi hun er en person. Jeg ser at det gir problemer. Men ansvaret for denne sammenblandingen må legges hos influenseren - og hun som bedrift må tåle massiv kritikk når hun åpenbart ikke er ærlig om produktene hun selger. Som er hennes kropp for å være direkte. Treningsprogrammet hennes står og faller på hvordan kroppen hennes utvikler seg over tid - og det er da viktig at en går fra stor til liten uten bruk av hjelpemidler eller hjelp fra andre. Om hun får hjelp fra andre eller bruker for eks Wegovy, så er det treningsprogrammet hennes mindre troverdig - og det skal hun ikke ha noe av. Jeg blander ingen verdens ting. Jeg vet at noen tror det er en sånn hack å si besvergelsen "jeg kritiserer bare bedriften Helene Drage" for å deretter komme med "Jeg synes bedriften Helene Drage burde ta mer fotpleie" eller "Bedriften Helene Drage er en dårlig mor" men det er ganske gjennomsiktig. Det er greit nok å mene at hun burde oppgi i hvert eneste innlegg eller reel hun poster at hun har tatt en slankeoperasjon i 2018. Det er jeg uenig i, men greit nok. Men jeg får fortsatt ikke tak på hva som er denne "hemmelige" informasjonen hun holder unna folk nå. Jeg skjønner at det kommer at folk her inne er helt besatt av tanken om at hun aldri vil kunne få til noe som helst på egenhånd, og at enhver positiv utvikling er "bevis" på lureri, men det er jo fortsatt bare tull. Det er fortsatt ingenting som tyder på at hun lyver. Hun har vært ærlig om slankeopersjonen hele veien. Hun har sagt flere ganger på Instagram at hun har brukt slankemedisiner. Og igjen, det er interessant hvordan slankeoperasjon skal være svært relevant informasjon når man skal vurdere hennes opplegg / evne for å få ting til, men alt annet i verden rundt henne bare er en avsporing som ikke er relevant. Hvorfor er forestillingen om at hun aldri skal få noe til så viktig at det sitter 15-20 stykker her og er OVERBEVIST om at hun bruker medisin i skjul fordi hun får resultater? Eller at hun har en hemmelig coach gjemt i en skuff, eller en superstrikt diett som hun gjennomfører bak ryggen til alle? Det er jo en rørende omsorg for de 10-20 kundene som hun kanskje har i Online Coaching-businessen sin at man er så bekymret for at de blir lurt, men denne kritikken virker mest av alt bare som en gjeng med folk som nekter å anerkjenne ting som skjer foran sine egne øyne 3 3
skeiv-ostepop Skrevet 27. mai #24257 Skrevet 27. mai Pinnsvine skrev (3 minutter siden): Jeg blander ingen verdens ting. Jeg vet at noen tror det er en sånn hack å si besvergelsen "jeg kritiserer bare bedriften Helene Drage" for å deretter komme med "Jeg synes bedriften Helene Drage burde ta mer fotpleie" eller "Bedriften Helene Drage er en dårlig mor" men det er ganske gjennomsiktig. Det er greit nok å mene at hun burde oppgi i hvert eneste innlegg eller reel hun poster at hun har tatt en slankeoperasjon i 2018. Det er jeg uenig i, men greit nok. Men jeg får fortsatt ikke tak på hva som er denne "hemmelige" informasjonen hun holder unna folk nå. Jeg skjønner at det kommer at folk her inne er helt besatt av tanken om at hun aldri vil kunne få til noe som helst på egenhånd, og at enhver positiv utvikling er "bevis" på lureri, men det er jo fortsatt bare tull. Det er fortsatt ingenting som tyder på at hun lyver. Hun har vært ærlig om slankeopersjonen hele veien. Hun har sagt flere ganger på Instagram at hun har brukt slankemedisiner. Og igjen, det er interessant hvordan slankeoperasjon skal være svært relevant informasjon når man skal vurdere hennes opplegg / evne for å få ting til, men alt annet i verden rundt henne bare er en avsporing som ikke er relevant. Hvorfor er forestillingen om at hun aldri skal få noe til så viktig at det sitter 15-20 stykker her og er OVERBEVIST om at hun bruker medisin i skjul fordi hun får resultater? Eller at hun har en hemmelig coach gjemt i en skuff, eller en superstrikt diett som hun gjennomfører bak ryggen til alle? Det er jo en rørende omsorg for de 10-20 kundene som hun kanskje har i Online Coaching-businessen sin at man er så bekymret for at de blir lurt, men denne kritikken virker mest av alt bare som en gjeng med folk som nekter å anerkjenne ting som skjer foran sine egne øyne Jeg er ikke alle. Og alle har ikke de samme meninger her. Jeg kritiserer brudd på markedsføringsloven her. Og det var det jeg omtalte som falsk narrativ. 4 4
Lileep Skrevet 27. mai #24258 Skrevet 27. mai (endret) Pinnsvine skrev (1 time siden): Men så når hun går ned i vekt igjen er det ikke fordi hun gjør noe riktig, men fordi hun får gevinster av operasjonen hun tok som da ikke hadde gitt henne noe særlig i ganske mange år etterpå, at hun har en "hemmelig slankekur" og at hun poserer seg tynnere. Ikke vet jeg hva de bildene over der skal "bevise" men for meg er det godt synlig at hun har gått ned mye i vekt. Nå må du ikke glemme at det er HD selv som flere ganger poengterte tydelig at hun fortsatt har god effekt av slankeoperasjonen og dermed ikke har noe problem med å kontrollere mengden på matinntaket. Det er hun som hele tiden har nevnt effekten av operasjonen, mens flere brukere inkl meg selv mener at hun mest sannsynlig ikke har effekt lenger etter så mange år, da effekten er kjent for å avta etter en så lang periode. Med bakgrunn i at HD selv nevner at hun har fortsatt effekt, så burde hun opplyse om det i reklamen/promoteringen. MEN det skal også nevnes at det er en stund siden hun har sagt at effekten er der, så min mening er nå at hun sannsynligvis ikke har effekt og dermed ikke trenger å opplyse om operasjon lenger. Men begynner hun å messe om at joda effekten har hun fortsatt, ja da bør hun også ta det med i promoteringen! Endret 27. mai av Lileep 5 1
cerruti Skrevet 27. mai #24259 Skrevet 27. mai (endret) Hele poenget med operasjon er vel at den skal være varig? Hun har hele tiden vært mindre enn hun var før operasjon. Så sånn sett har den vært vellykket. Problemet er vel mer at Dragen drømmer om kragebein og midje og få dekket oppstrammende operasjoner. Ergo brukte hun slankemedisin, noe som har vist seg å gi økt sjans for tvillinger. I etterkant av det gikk vekta opp igjen, men fortsatt mye lavere enn før operasjon. Det er vel derfor meget nærliggende å tro at hun da tok i brukt sprøyter igjen. Endret 27. mai av cerruti 4
Lileep Skrevet 27. mai #24260 Skrevet 27. mai cerruti skrev (28 minutter siden): Hele poenget med operasjon er vel at den skal være varig? Hun har hele tiden vært mindre enn hun var før operasjon. Så sånn sett har den vært vellykket. Problemet er vel mer at Dragen drømmer om kragebein og midje og få dekket oppstrammende operasjoner. Ergo brukte hun slankemedisin, noe som har vist seg å gi økt sjans for tvillinger. I etterkant av det gikk vekta opp igjen, men fortsatt mye lavere enn før operasjon. Det er vel derfor meget nærliggende å tro at hun da tok i brukt sprøyter igjen. Nei, det er ikke per nå bevist at effekten av operasjon er varig livet ut. Forskning viser at flere har oppretthold vektnedgang opptil 10 år etter operasjon. Men mange får tilbake det gamle spisemønsteret, og da avtar effekten og den dårlige vanen er tilbake. Derfor er det jo viktig å ta imot hjelpen man får knyttet til en slik operasjon, for å endre spisemønsteret og ikke venne magen til mer og mer mat. Men HD droppa jo det fordi dette kunne hun, og hun gikk opp en del kun 6 mnd etter operasjonen. Er nå 8 år siden operasjonen så effekten er nok veldig redusert. Det har nok hjulpet en del for henne å ta tak i det grunnleggende problemet, og da går hun ned i vekt pga det og ikke nødvendigvis operasjonen for 8 år siden. 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå