Gå til innhold

Justisminister Tor Mikkel Wara utsatt for hatkriminalitet


NordicViking

Anbefalte innlegg

Så det kom spørsmål på livesendingen om hun har vært igjennom en rettspsykiatrisk vurdering. Svar: 

Det har vært gjort en vurdering på et tidlig tidspunkt etter siktelsene. Da konkluderte man med at det ikke var grunnlag for å gå videre med en rettspsykiatrisk utredning. Dermed er ikke dette ventet å bli noe stort tema i rettssaken. 

Så det betyr jo at hun kan fremstå ganske normal i noen situasjoner?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, himmeloghav skrev:

Hun sier hun aldri har brukt antipsykotika. Kan myndighetene be om bevis for dette eller hindrer taushetsplikten dette? 

Det hvite pulveret var en blanding av to ulike stoffer. Prednisolon og nozinan. Prednisolon som er et betennelsesdempende legemiddel som inneholder kortison i tablettform. Brukes mot revmatiske sykdommer ( Greit å nevne her at Laila selv sier hun har en form for leddgikt. Ikke utenkelig å tenke at dette var noe hun selv brukte. 

Nozinan eller levomepromazin er et legemiddel mot schizofreni og andre psykotiske lidelser. Foreksempel psykotiske episoder ved personlighetsforstyrrelser. Men det som ikke blir nevnt så veldig mye er at man hovedsakelig har gått over til å bruke annen og nyere antipsykotika for å behandle slike lidelser. Nozinan brukes nå stort sett som smertestillende eller mot søvnvansker. Synes derfor det var interessant at Elden svarte at det var en medisin mot schizofreni da han ble spurt om hva Nozinan var for noe. 

Litt på siden av hva du spør om her, men det er ikke sikkert hun har brukt Nozinan som et antipsykotika. Men heller som smertestillende eller sovemiddel

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sally-Go-Round skrev:

Så det kom spørsmål på livesendingen om hun har vært igjennom en rettspsykiatrisk vurdering. Svar: 

Det har vært gjort en vurdering på et tidlig tidspunkt etter siktelsene. Da konkluderte man med at det ikke var grunnlag for å gå videre med en rettspsykiatrisk utredning. Dermed er ikke dette ventet å bli noe stort tema i rettssaken. 

Så det betyr jo at hun kan fremstå ganske normal i noen situasjoner?...

Selvfølgelig kan hun fremstå normal. Husker jo kronikken hun skrev inn til en avis, husker ikke hvilken. Det var velformulert og lett å få litt sympati med henne.

Jeg tror dama er over gjennomsnittlig intelligent. Hun har en stor selvtillit og tar store risikoer( om hun er skyldig..  ja...) Så dum er hun langt fra. Men klikke kan man fint uansett høy iq.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sally-Go-Round skrev:

Så det kom spørsmål på livesendingen om hun har vært igjennom en rettspsykiatrisk vurdering. Svar: 

Det har vært gjort en vurdering på et tidlig tidspunkt etter siktelsene. Da konkluderte man med at det ikke var grunnlag for å gå videre med en rettspsykiatrisk utredning. Dermed er ikke dette ventet å bli noe stort tema i rettssaken. 

Så det betyr jo at hun kan fremstå ganske normal i noen situasjoner?...

Om hun som jeg tror har en personlighetsforstyrrelse kan hun helt fint fremstå relativt normal i de fleste situasjoner. Den vil manifestere seg som urimelige reaksjoner innefor en del personlige og sosiale situasjoner. Mennesker som har levd tett på henne vil jeg regne med har lagt merke til en del rar oppførsel gjennom årene om dette er tilfellet, mens mer perifere venner og bekjentskaper trenger ikke å ha lagt merke til noe uvanlig i det hele tatt. Som regel kommer denne typen lidelse til uttrykk tidlig i tenårene og fortsetter inn i voksen alder. De tre dommene for svindel/ tyveri fra 17 års alder til midt i tyveårene kan passe en slik type diagnose. 

En psykisk lidelse er ikke i seg selv nok for å erklæres strafferettslig utilregnelig. Kan ikke se noen tegn til forvirring eller psykose hos personen som har utført disse handlingene. 

Jeg tror også hun er rimelig intelligent, men tror også at hun er såpass overbevist om at hun er smartere enn alle andre at hun undervurderer andres evne til å se hva hun holder på med og ender opp med å ikke være så flink til å lese rommet.  For meg er det en noe narsissistisk flair over mye hun foretar seg og tror hun kan risikere å ødelegge for seg selv i retten.

Endret av Idakaste
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
23 timer siden, Onkel Blå skrev:

Generelt tenker jeg at man må være lettkrenket, tolke alt i verste mening, være paranoid, kjede seg, ikke jobbe, ha lett for å bli fiendtlig innstilt, konspirere med likesinnede. Rett og slett inneha en personlighetsforstyrrelse eller flere. 
 

Etterhvert som saken skrider fram, vil vi se om dette passer inn i denne saken

I tillegg til alt du nevner så har hun jo faktisk kommet med alvorlige trusler mot sin egen familie.  Å komme med fiktive trusler mot de man angivelig elsker for å skaffe sympati er sykt. Jeg er ikke helsepersonell, men jeg tviler på at friske mennesker er i stand til å begå hva Laila er tiltalt for.

Det er mange som har gjort stygge ting mot de man hater. Men å ofre ens nærmeste som om de var bønder på sjakkbrettet er det heldigvis svært få som er i stand til. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Selvfølgelig kan hun fremstå normal. Husker jo kronikken hun skrev inn til en avis, husker ikke hvilken. Det var velformulert og lett å få litt sympati med henne.

Jeg tror dama er over gjennomsnittlig intelligent. Hun har en stor selvtillit og tar store risikoer( om hun er skyldig..  ja...) Så dum er hun langt fra. Men klikke kan man fint uansett høy iq.

Hvis hun har gjort dette, er hun sannsynligvis ganske smart. Hun lurte jo PST lenge. Jeg tenker personlighetsforstyrrelse, og det kan man jo ha uavhengig av IQ. Uansett synes jeg skikkelig synd på Wara og ungene. For en forferdelig situasjon å være i! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere som har lest kronikken til Laila en gang til nå i ettertid? Hvordan oppfattet dere den? Allerede da må jeg innrømme at jeg la merke til et par røde flagg. Da jeg leste den slet jeg veldig med å koble på empatien fordi jeg opplevde følelsene i teksten som overdrevne og lite genuine. Følte rett og slett litt på at forfatteren forsøkte å manipulere med teksten. 

Her er tre utdrag fra rettssaken som jeg bet meg merke til. Fant det interessant hvordan hun ved et par tilfeller her virker å overdrive egne følelsesmessige reaksjoner. 

 

F0BC528B-1DF0-4ED2-B3AB-9989CA748469.jpeg

617005DB-7D32-4FD3-90F8-A5BB24DAC619.jpeg

3397F225-BA82-4B7C-B92E-9A1156695F34.jpeg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det ene medikamentet var Nozinan?

Ellers riktig som en over her påpeker, dette brukes ikke som antipsyk. lenger. Medisinen brukes mot smerter, f.eks. ryggsmerter hos pasienter hvor man har forsøkt mange andre velkjente kombinasjoner. Gis sjeldent, men jeg har sett at noen leger forskriver det. Blant rusmisbrukere kjent som «apedop». 

Hun virker meget spesiell. Jeg må si at den som overrasker meg mest er Wara. Han er den eneste Frp-politikeren som jeg har likt. Han virket fornuftig, samlet og dyktig. Hva gjør han med henne? Det får en nesten til å undre hva som er «galt» med ham. Eller er det rett og slett en mann som er redd for å bli alene at han holder ut i dette forholdet. Ingen kan få meg til å tro at den mannen tror på B. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sheila-S skrev:

Hvor står det at det ene medikamentet var Nozinan?

Ellers riktig som en over her påpeker, dette brukes ikke som antipsyk. lenger. Medisinen brukes mot smerter, f.eks. ryggsmerter hos pasienter hvor man har forsøkt mange andre velkjente kombinasjoner. Gis sjeldent, men jeg har sett at noen leger forskriver det. Blant rusmisbrukere kjent som «apedop». 

Hun virker meget spesiell. Jeg må si at den som overrasker meg mest er Wara. Han er den eneste Frp-politikeren som jeg har likt. Han virket fornuftig, samlet og dyktig. Hva gjør han med henne? Det får en nesten til å undre hva som er «galt» med ham. Eller er det rett og slett en mann som er redd for å bli alene at han holder ut i dette forholdet. Ingen kan få meg til å tro at den mannen tror på B. 

Blant annet her. Utdrag fra VG. Jeg er også utrolig spent på Wara sin forklaring. Det må jo være en rar skvis å havne i om han er klar over annen merkelig oppførsel opp gjennom årene. 

682035C4-05CB-4FD5-8D12-F705DA39B85B.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
14 minutter siden, Sheila-S skrev:

Hvor står det at det ene medikamentet var Nozinan?

Ellers riktig som en over her påpeker, dette brukes ikke som antipsyk. lenger. Medisinen brukes mot smerter, f.eks. ryggsmerter hos pasienter hvor man har forsøkt mange andre velkjente kombinasjoner. Gis sjeldent, men jeg har sett at noen leger forskriver det. Blant rusmisbrukere kjent som «apedop». 

Hun virker meget spesiell. Jeg må si at den som overrasker meg mest er Wara. Han er den eneste Frp-politikeren som jeg har likt. Han virket fornuftig, samlet og dyktig. Hva gjør han med henne? Det får en nesten til å undre hva som er «galt» med ham. Eller er det rett og slett en mann som er redd for å bli alene at han holder ut i dette forholdet. Ingen kan få meg til å tro at den mannen tror på B. 

Hvis Bertheussen var mannen i forholdet og Wara dama, så hadde det jo ringt psyko-bjeller... Som i psykopat. Lure partneren i årevis (skjule kriminell fortid), sende trussler til seg selv, partner og kollegaer. Opptre med alias, skape "hemlige grupper", prøve få  (tidligere?) venner til å sende bilder til avisa, etc.

Hadde det vært omvendt hadde jeg tenkt psykelig sjalu partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cammomillo
På 10.9.2020 den 17.55, SoWhat? skrev:

Jeg lurer på hvem medhjelperen er. Den som sendte brev for henne da hun beviselig var i USA. 

Denne pakken var stemplet noen dager etter at hun var reist til USA? Det kan jo være bare flaks.. enten at posten har vært treig, f.eks har hun lagt den i en rød postkasse etter henting den dagen, så har den ligget der et døgn, så tar det en stund før den blir sendt videre i systemet og stemplet..

Jeg tror det der er noe man ganske lett kan trikse med uten medhjelper. Få et bud til å levere den inn går sikkert også an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sheila-S skrev:

Hvor står det at det ene medikamentet var Nozinan?

Ellers riktig som en over her påpeker, dette brukes ikke som antipsyk. lenger. Medisinen brukes mot smerter, f.eks. ryggsmerter hos pasienter hvor man har forsøkt mange andre velkjente kombinasjoner. Gis sjeldent, men jeg har sett at noen leger forskriver det. Blant rusmisbrukere kjent som «apedop». 

Hun virker meget spesiell. Jeg må si at den som overrasker meg mest er Wara. Han er den eneste Frp-politikeren som jeg har likt. Han virket fornuftig, samlet og dyktig. Hva gjør han med henne? Det får en nesten til å undre hva som er «galt» med ham. Eller er det rett og slett en mann som er redd for å bli alene at han holder ut i dette forholdet. Ingen kan få meg til å tro at den mannen tror på B. 

Ingen vet hvordan et par har det sammen. Og det er nedrig av deg å lure på hva som er "galt" med han. Ingen har gjort noe galt her utenom henne. Og du vet ingenting om hvordan forholdet deres har vært. Teit å spekulere i hva som er galt med han fordi han er lojal mot henne. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cammomillo skrev:

Denne pakken var stemplet noen dager etter at hun var reist til USA? Det kan jo være bare flaks.. enten at posten har vært treig, f.eks har hun lagt den i en rød postkasse etter henting den dagen, så har den ligget der et døgn, så tar det en stund før den blir sendt videre i systemet og stemplet..

Jeg tror det der er noe man ganske lett kan trikse med uten medhjelper. Få et bud til å levere den inn går sikkert også an..

Ja, det er sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Nimbus2000 skrev:

I tillegg til alt du nevner så har hun jo faktisk kommet med alvorlige trusler mot sin egen familie.  Å komme med fiktive trusler mot de man angivelig elsker for å skaffe sympati er sykt. Jeg er ikke helsepersonell, men jeg tviler på at friske mennesker er i stand til å begå hva Laila er tiltalt for.

Det er mange som har gjort stygge ting mot de man hater. Men å ofre ens nærmeste som om de var bønder på sjakkbrettet er det heldigvis svært få som er i stand til. 

Det er derfor jeg tenker psykose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, det er sant...

Tror du ikke da dette budet ville tatt kontakt med politiet nå etter medieoppmerksomheten om saken? Mulig vedkommende er betalt for å holde munn. Hvis hun la det i en postkasse etter 17 fredag, blir det ikke sendt og stemplet før mandag. Ikke alle postkasser som blir tømt hver dag heller tror jeg. 

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bertehussen taper saken, må hun betale saksomkostninger da? Det må ha kostet veldig mye penger det hun har stelt i stand. Hun burde jo betale tilbake dersom hun blir dømt skyldig. Bare det å ha Elden på timelønn må jo koste dyrt. Tenk hvor mye PST og politiet må ha kostet. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ingen vet hvordan et par har det sammen. Og det er nedrig av deg å lure på hva som er "galt" med han. Ingen har gjort noe galt her utenom henne. Og du vet ingenting om hvordan forholdet deres har vært. Teit å spekulere i hva som er galt med han fordi han er lojal mot henne. 

Helt enig. Det er et hav med ting i alle hjem som ingen vet bortsett fra de som bor der. Mannen har ikke gjort noe galt så det er ingenting "galt" med han. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar jo også Tybring-Gjedde ned i søla når hun hevder at hun formidlet videre til pressen. Det samme gjør hun med Wara når hun sier at hun dobbeltsjekket med han om at PST farer med løgn når de sier at de ikke fikk overvåke hele eiendommen. Eks kona til Sandberg var vel på den tiden statsministerens sekretær? Hun var isåfall det når Sandberg måtte gå. Hun var med i den lukkede gruppa på nettet hvor de slang med leppa. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
12 minutter siden, himmeloghav skrev:

Hvis Bertehussen taper saken, må hun betale saksomkostninger da? Det må ha kostet veldig mye penger det hun har stelt i stand. Hun burde jo betale tilbake dersom hun blir dømt skyldig. Bare det å ha Elden på timelønn må jo koste dyrt. Tenk hvor mye PST og politiet må ha kostet. 

I straffesaker så slipper man heldigvis å betale saksomkostningene. Er jo meningen at kjeltringene skal rehabiliteres i fengsel og ikke komme ut som gjeldsslaver som føler at eneste måten å betale gjelden på er å begå ny kriminalitet.

I tillegg ville det vært dårlig rettssikkerhet om kun de med god råd kunne ha forsvarer i straffesaker. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, himmeloghav skrev:

Det er derfor jeg tenker psykose. 

Hadde det vært noen som helst mistanke om en psykose hadde det blitt gjort en rettspsykiatrisk vurdering. Familie og venner hadde lagt merke til forandringer i reaksjonsmåte og oppførsel. Hun hadde ikke vært i stand til å fremstå såpass klar i retten. En psykose er en forvirringstilstand. Det er ikke mye med handlingene i denne saken som fremstår forvirret eller som utført av noen som ikke er i stand til å tenke klart, de virker heller rimelig kalkulerte spør du meg. 

Fiktive trusler er ikke ukjent ved div personlighetsforstyrrelser. Står i kriteriene til et par av dem.

 

Endret av Idakaste
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...