Gå til innhold

Justisminister Tor Mikkel Wara utsatt for hatkriminalitet

NordicViking

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Sam3 said:

Justisministerens kona....trolig står bak en stor politisk forfalskning av hat krim. Støttet av statsminister uten å ha ventet å finne ut hva som faktisk skjedde.

Hvis man  ser ikke politisk skandale og varsel lamper for demokrati.....OK.Lykke til.

Støttet av statsministeren? Nå får du skjerpe deg! Erna kritiserer teaterforestillingen med all god grunn. Den kritikken er ikke svekket på grunn av det siste som har skjedd.

Nei, jeg ser virkelig ikke at dette er en trussel mot demokratiet på noen måte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at de som vil mistenkeligegjøre Wara er folk som ønsker et påskudd til å få noe negativt om han. De vil tolke alt de kan negativt. Disse er nagative i utgangspunktet. Folk som sympatiserer med FRP og folk som er mer avbalanserte vil ikke legge skyld på ham for dette. Tviler sterkt på at noen skifter fra å være positive til Wara til å bli negative på grunn av dette. 

Selv tar jeg sterk avstand fra FRP og vil aldri sympatisere med dette partiet. Men jeg legger ikke noe ansvar for dette på ham og ser ingen grunn til at ikke han skal kunne fortsette etter dette. 

Man kan ikke laste en person for noe en annen har gjort om det er barn, foreldre, søsken, ektefelle eller samboer. Folk står ansvarlig for det de selv gjør. (Jeg synes alltid det har vært merkelig med foreldre som ber om unnskyldning når deres barn har gjort noe kriminelt.)

Endret av Brutex
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, morhjertegod said:

Syns denne saken er helt mindblowing... Tror dere pst ville gått så hardt ut som dette om de ikke hadde fellende bevis? Alle som uttaler seg, snakker jo som om hun har gjort dette. Mannen er jo egentlig sjefen til pst, som har etterforsket dette, hele saken er helt absurd.... Om hun blir felt for dette, hvem skal betale for alle timer med etterfoskning og ressurser? Dama har jo tatt i mot masse omtanke og medfølelse, kalt personen/personene som har gjort dette for gal? Hun har klaget på etterforskning og politiet,  så er hun kanskje skydig.. Dette kunne vært et filmmanus, høres ut som noe Nesbø kunne planlagt 😂

Det er ikke sikkert du er så veldig langt unna sannheten der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest trist i denne saken er at Wara trolig her helt uvitende om dette, men likevel blir rammet veldig hardt. Hans politiske karriere er trolig over for alltid, p.g.a. noe en annen person har gjort. Han er, sammen med Kjetil Solvik Olsen, den minst kontroversielle FrP´eren, og fremstår som en svært dyktig politiker. Frykelig kjedelig for han dette, og ikke minst er det et svik av dimensjoner fra hans samboers side.

Det sagt, hun er fortsatt ikke dømt, og rettsprinsippet må gjelde, men PST sitter nok på informasjon som de føler seg helt sikre på vil felle henne.

Skulle det mot formodning vise seg at også Wara var kjent med dette, ja DA snakker vi virkelig om en politisk skandale av dimensjoner dette landet knapt har sett. Men så langt er det heldigvis ingenting som tyder på det.

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, baltazar said:

Jeg kan bare ikke fatte hvordan hun kan ha turt å gjøre dette da PST har kontroll over overvåkingskameraene rundt boligen til Justisministeren. Det henger bare ikke på greip

Noen av disse fungerte ikke på bilbrannkvelden, om jeg har forstått det rett. Hun trodde vel hun var smart.

Jeg gjetter på at det var satt opp flere kameraer enn Wara og samboeren ble informert om. Alternativt kan politi og PST ha hatt en sikker ring rundt huset, som har gjort det umulig for noen utenfra å nærme seg huset uten å bli observert. Da må det ha vært noen innenfra.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun satt i avhør i flere timer i går, uten advokat, og har hele tiden benektet alt. Først i dag har det blitt ordnet med advokat.

De som spekulerer i om "politiet har flere opptak som viser at hun gjør ditten og datten" - hadde jeg blitt vist opptak av at jeg gjør noe, så ville jeg tilstått. Løpet ville vært kjørt.

Jeg er ikke jurist, så jeg vet ikke om politiet kan holde tilbake bevis når en mistenkt spør: "Hvorfor er jeg her, hva skal jeg ha gjort?".

Etter min mening, hadde politiet hatt opptak av henne, så ville hun blitt varetektsfengslet i går kveld.

Hvis ikke det kommer fram bevis, så er det en skandale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, ops2 said:

Hun satt i avhør i flere timer i går, uten advokat, og har hele tiden benektet alt. Først i dag har det blitt ordnet med advokat.

De som spekulerer i om "politiet har flere opptak som viser at hun gjør ditten og datten" - hadde jeg blitt vist opptak av at jeg gjør noe, så ville jeg tilstått. Løpet ville vært kjørt.

Jeg er ikke jurist, så jeg vet ikke om politiet kan holde tilbake bevis når en mistenkt spør: "Hvorfor er jeg her, hva skal jeg ha gjort?".

Etter min mening, hadde politiet hatt opptak av henne, så ville hun blitt varetektsfengslet i går kveld.

På hvilket grunnlag? Fare for bevisforspillelse, personlig fare for andre eller at det støter den alminnelige rettsoppfatning om hun går fri inntil rettssaken? Vi får vel tro at hun slutter med å antenne biler nå, eller?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite at det har vært en Twitterhistorie som har sirkulert rundt Black Box og Ways of Seeing støttespillerne, om at Waras samboer selv står bak. Dette skal de ha begynt med, straks Laila Anita Bertheussen kalte filmingen et overtramp. Les dette:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLKB1r/de-kaller-det-kunst-jeg-kaller-det-en-grov-invasjon-av-mitt-privatliv

Jeg har alltid valgt å holde meg unna offentligheten, det hadde jeg også tenkt å gjøre denne gangen. Nå har jeg derimot ikke lenger noe valg. Roll sitter på Dagsnytt 18 og bringer meg som person inn i offentligheten med en merkelig fortelling hvor hun hevder jeg er aggressiv fordi at jeg sto oppreist og filmet filmen hun har tatt av mitt hjem. Sannheten er at jeg ikke kan sitte som vanlige publikummere på grunn av muskel- og skjelettsykdommer. I perioder kan jeg ikke reise meg, ikke gå, ikke kle på meg. Dette er min fortelling.

som ble tolket slik:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPgBL5/bertheussen-filmet-diskusjon-om-teaterstykke-timer-senere-brant-det-ved-hennes-egen-bolig?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=L08qOQ

At Laila Anita Bertheussen ville selv se hva som ble sagt om henne, utlegges som noe unaturlig, noe "rart". Det er jo kostelig, hvor fornærmet de ble, når hun filmet "teaterkunstverket".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex said:

På hvilket grunnlag? Fare for bevisforspillelse, personlig fare for andre eller at det støter den alminnelige rettsoppfatning om hun går fri inntil rettssaken? Vi får vel tro at hun slutter med å antenne biler nå, eller?

Vel, jeg er ikke advokat. Jeg kan bare si at saken er åpen.

Det er ikke lurt av Black Box og Ways of Seeing å godte seg for tidlig. Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt - ikke ta på offerkofta før noen blir siktet og dømt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor statsministeren, i følge tidligere nevnte teaterkompani, skal måtte unnskylde sine uttalelser om å ikke spekulere og la rette myndighet gjøre jobben sin? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alivamale said:

Kan noen forklare meg hvorfor statsministeren, i følge tidligere nevnte teaterkompani, skal måtte unnskylde sine uttalelser om å ikke spekulere og la rette myndighet gjøre jobben sin? 

Hun trenger vel ikke å unnskylde for å ha sagt det. Men hun bør kanskje gå i seg selv, og tenke litt over hvorfor hun ikke sa det samme til Wara og de andre som også spekulerte, bare med en annen vinkling.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Hun trenger vel ikke å unnskylde for å ha sagt det. Men hun bør kanskje gå i seg selv, og tenke litt over hvorfor hun ikke sa det samme til Wara og de andre som også spekulerte, bare med en annen vinkling.

Hvordan vet man at hun ikke har sagt dét til ham? Må hun si alt offentlig? Forventer man at en statsminister er en ”puppetmaster” som konstant skal styre og overvåke sine statsråders uttalelser og handlinger?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
12 timer siden, SoWhat? skrev:

Hun var ekstremt opptatt av å være privat og å være utenfor offentligheten. Tror ingen helt kan forklare så mye utover det her... ? 

Men hun hadde helt åpen Facebook-profil inntil i går kveld. Hun skrev faktisk lange innlegg om angrepene der. Jeg kopierte ett av dem og limte inn her i går,  men tror det har blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, ops2 skrev:

Tull. Hun valgte selv å bli avhørt uten advokat. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
45 minutter siden, ops2 skrev:

Om politiet har hatt "stake-out" utenfor huset deres og observert at ingen utenforstående har kommet eller gått når ting har skjedd, og at det har skjedd noe når TMW har vært borte og samme kveld som samboeren har vært og filma Black box forestillinger, er det rett og slett ikke så mange andre det kan være...

Endret for å legge til: politiet og pst har hatt info om at miljøet rundt Black Box har mistenkt samboeren siden FØR jul, så at de slår til nå må jo tyde på at de har noe konkret som overbeviser de nå, i motsetning til da de først fikk disse mistankene.

Endret av MizBiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Brutex said:

Støttet av statsministeren? Nå får du skjerpe deg! Erna kritiserer teaterforestillingen med all god grunn. Den kritikken er ikke svekket på grunn av det siste som har skjedd.

Nei, jeg ser virkelig ikke at dette er en trussel mot demokratiet på noen måte. 

En statsminister skal ikke uttale seg på den møte. Ordfører i en liten landby, kansje. Ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Brutex skrev:

Jeg tror at de som vil mistenkeligegjøre Wara er folk som ønsker et påskudd til å få noe negativt om han. De vil tolke alt de kan negativt. Disse er nagative i utgangspunktet.

Jeg har alltid likt Wara og jeg synes han gjør en god jobb som Justisminster!

Men det må da være lov til å stille seg spørsmålet: Hvordan i all verden er mulig å bo sammen med et menneske i 24 år uten kjenne henne bedre dersom hun har gjort dette

Endret av baltazar
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

De som spekulerer i om "politiet har flere opptak som viser at hun gjør ditten og datten" - hadde jeg blitt vist opptak av at jeg gjør noe, så ville jeg tilstått. Løpet ville vært kjørt

Ja, men det kan hende at politiet ikke vil mate henne med informasjon før hun selv har kommet en forklaring. Det er ikke sikkert hun vet hva PST sitter på. Det kan hende at Bertheussen var skråsikker på at kamera ikke var i funksjon, men at hun likevel ble observert fra en helt annen kilde.

Endret av baltazar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Norheim:

Lær dere det en gang for alle. Frøken Norheim har ALLTID rett. Jeg tar imot gratulasjoner via vipps

Wara tar permisjon. Hva sa jeg? Gi meg en premie 😂🤣

Sjarmerende. Engasjert da, det skal hun ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg aldri forstod når dette skjedde var hvorfor alle disse truslene kom mot Wara da han aldri har tilhørt den ytterste Høyre fløy. Jeg forstod heller ikke hvordan det kunne være mulig å nærmest vanke inne på eiendommen til Justisministeren uten at det ble fanget opp. Da er det naturlig å tenke seg at her må det være noen som kjenner til sikkerhetssystemet og sikkerhetsrutinene.

Uansett en god kandidat til ny krimserie

Endret av baltazar
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...