Gå til innhold

Justisminister Tor Mikkel Wara utsatt for hatkriminalitet

NordicViking

Anbefalte innlegg

Gjest Onkel Blå
4 timer siden, T-Rex skrev:

På hvilket grunnlag? Fare for bevisforspillelse, personlig fare for andre eller at det støter den alminnelige rettsoppfatning om hun går fri inntil rettssaken? Vi får vel tro at hun slutter med å antenne biler nå, eller?

Dette er de sentrale vilkårene for varetektsfengsling: 

De sentrale vilkårene for varetektsfengsling er at det foreligger skjellig grunn til mistanke om at personen har gjort noe som kan føre til fengsel i mer enn seks måneder, eller at det er fare for bevisforspillelse hvis vedkommende ikke blir fengslet.

I tillegg til dette, må minst én av disse tre grunnene være til stede:

• Fare for at personen rømmer og ikke møter til rettssaken (unndragelsesfare) ·
  • Fare for at personen ødelegger bevis, for eksempel ved å kontakte og påvirke vitner, true vitner eller tilpasse sin forklaring til andres forklaringer
  • Sterk fare for gjentakelse av straffbare handlinger

Strafferammen for Bertheussen handlinger er ett år, så dette vilkåret er oppfylt. 

De øvrige vilkår har vel politiet vurdert som ikke oppfylt, siden hun er på frifot. 

Og det høres logisk ut. Er det slik at de har satt inn kameraer som paret ikke vet om, slik at de kan knytte Bertheussen til ildspåsettelsen, er det vel heller ikke nødvendig. 

Rømmingsfaren er nok ansett som lav, og det er vel heller ingen mulighet for å ødelegge bevis - særlig hvis PST sitter på opptak hvor hun utfører den kriminelle handlingen. 

Elden framstår som en amatør i kommentarfeltet til Elisabeth Norheim. Han bør konsentrere seg om saken og sin klient, i stedet for å legge igjen flåsete kommentarer hos folk hvis sympati ligger hos Black Box teater. Men, det sier vel også noe om hvor dårlig stilt Bertheussen er i denne saken, bevismessig. 

Uansett, blir det spennende å følge den videre utviklingen i denne saken! Tragisk er den uansett - for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Sam3 skrev:

En statsminister skal ikke uttale seg på den møte. Ordfører i en liten landby, kansje. Ikke ellers.

Har statsministeren uttalt seg om teaterforestillingen direkte, i denne saken? (Kilde, takk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon av yttre har flyttet seg nå. Man kan til og med blir i samme politisk bevegelse som krusadere og konspirasjons teori typer. Men nei ikke ytterste høyre. Dagens Willoch liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alivamale said:

Har statsministeren uttalt seg om teaterforestillingen direkte, i denne saken? (Kilde, takk.)

Har kommentert saken. Ja. Burde ikke, ja. Men når man har så mye lyst til a bli statsminister at man vil alliere seg med yttre høyre forsvinner sunn fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
5 minutter siden, Alivamale skrev:

– Jeg tenker at de som har laget stykket må tenke over at de også bidrar til å sette et fokus på politikere og deres omgivelser og mennesker, som bidrar til at det er tøffere å være politiker. Da må de ha ryggrad til å stå i det. Jeg må si at jeg reagerer i dag når man velger å spekulere rundt dette, sier statsminister Erna Solberg under en pressekonferanse onsdag.

https://www.nrk.no/kultur/statsminister-erna-solberg-hardt-ut-mot-teaterregissor-1.14470611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
5 timer siden, ops2 skrev:

Etter min mening, hadde politiet hatt opptak av henne, så ville hun blitt varetektsfengslet i går kveld.

Hvis ikke det kommer fram bevis, så er det en skandale.

Politiet har god tid. Viktig nå er de innledende samtalene. Bevisene blir vel tatt fram etterhvert. På den måten kan de konfrontere Bertheussen med at hun lyver, og først da legger de vel bevisene på bordet. Gjenstår mange avhør ennå, og noen ess må de ha i ermet. 

Vi vet jo ikke om politiet har film av henne mens hun tenner på, men det er nærliggende å tro at de har det. Eller andre tungtveiende bevis. De kommer nok på bordet etterhvert. 

Har gått mange rykter om Bertheussen i pressemiljøet den siste tiden - om at det er henne som står bak. For å kunne pågripe justisministerens samboer må de ha bevis eller tungtveiende indisier, holder ikke med rykter. 

Hvilken skandale og tragedie! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplysninger til VG: PST sikret bevis med hemmelig kamera

I all hemmelighet installerte Politiets sikkerhetstjeneste (PST) overvåkningskamera i nabolaget til den permitterte justisministeren Tor Mikkel Wara (Frp) – og sikret seg bevis i straffesaken mot samboeren hans.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KvO1eX/opplysninger-til-vg-pst-sikret-bevis-med-hemmelig-kamera?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SVK skrev:

I all hemmelighet installerte Politiets sikkerhetstjeneste (PST) overvåkningskamera i nabolaget til den permitterte justisministeren Tor Mikkel Wara (Frp) – og sikret seg bevis i straffesaken mot samboeren hans.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KvO1eX/opplysninger-til-vg-pst-sikret-bevis-med-hemmelig-kamera?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jupp. PST sikter nok ikke samboeren til justisministeren hvis de ikke har meget sikre bevis!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz

Uff, så flaut!

Og der  (i artikkelen) fikk jeg også sett bilde av huset deres - uten å ane hvor i byen det ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sannsynlig. Det skal jo helt klart være sterke beviser når de sikter akkurat henne. Alt annet ville vært meget meget merkelig. De har vel sett at det ikke har vært noen "uromomenter" i området ved/nær huset. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, parmanoia said:

Jupp. PST sikter nok ikke samboeren til justisministeren hvis de ikke har meget sikre bevis!

Enig. Spesielt når man de overvåket huset og sa at det å finne gjerningspersonen var deres høyeste prioritet. Om PST ikke hadde klart å løse denne saken så hadde de jo hatt null troverdighet. Hvilken saker klarer man å løse om man ikke hadde klart å løse denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får vi bare håpe at det ikke er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker når det kommer til domstolen og påtalemyndighetene.  Det kan ikke være sånn at  man slipper billigere unna om man er samboeren til justisminsiteren. Likhet for loven er en av de viktigste verdiene i samfunnet vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ops2 skrev:

Han som stakk ned en kvinne på Kiwi ble psykisk syk så snart han fikk snakket med sin forsvarer.

Stikker man ned kvinner på KIWI, så er man psykisk syk, selv om diagnose ikke nødvendigvis er stilt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Kritt skrev:

– Jeg tenker at de som har laget stykket må tenke over at de også bidrar til å sette et fokus på politikere og deres omgivelser og mennesker, som bidrar til at det er tøffere å være politiker. Da må de ha ryggrad til å stå i det. Jeg må si at jeg reagerer i dag når man velger å spekulere rundt dette, sier statsminister Erna Solberg under en pressekonferanse onsdag.

https://www.nrk.no/kultur/statsminister-erna-solberg-hardt-ut-mot-teaterregissor-1.14470611

Og hva skal man unnskylde her? Som kunstner bør man også være bevisst. Jeg bor nært en av ministrene, skal jeg filme vedkommende og skape ”kunst” rundt det?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SVK skrev:

Så får vi bare håpe at det ikke er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker når det kommer til domstolen og påtalemyndighetene.  Det kan ikke være sånn at  man slipper billigere unna om man er samboeren til justisminsiteren. Likhet for loven er en av de viktigste verdiene i samfunnet vårt. 

Tenker du at rettssystemet i Norge er som i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
40 minutter siden, MizBiz skrev:

Uff, så flaut!

Og der  (i artikkelen) fikk jeg også sett bilde av huset deres - uten å ane hvor i byen det ligger...

Adressa finner du ved å søke på samboerens navn på 180.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flaue greier, hadde ikke hørt om teatersaken før nå. Hun må jo ha blitt avhengig av sympatierklæringer og oppmerksomheten hun fikk når "truslene" begynte å komme.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
Akkurat nå, Onkel Blå skrev:

Adressa finner du ved å søke på samboerens navn på 180.no

Ja, det gjør det jo enda mer tragisk. Jeg skal ikke latterliggjøre behovet for privacy, men at hun har følt seg invadertfordi det ble vist bilder av huset deres skjønner jeg ikke. Om noen hadde vist bilder av blokka jeg bor i, uten korrekt addresse hadde det ikke gjort meg noe - og jeg er på grensa til paranoid. Blokka mi er prikk lik utallige andre i Oslo. Og det jeg ser av huset deres i VG-artikkelen er huset til Wara-familien noe som kunne vært hvor som helst i Norge. For å finne ut nøyaktig hvor det er, i ond hensikt, måtte man gjort en innsats utover det å se et bilde under en teaterforestilling, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Påkrevd skrev:

Stikker man ned kvinner på KIWI, så er man psykisk syk, selv om diagnose ikke nødvendigvis er stilt.

Det er ikke akkurat noe man forventer at psykisk friske personer kan finne på å gjøre, nei. (I hvert fall ikke uten en eller annen form for personlig eller ideologisk motivasjon.)

Endret av Leifr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ella Grisella skrev:

Elisabeth Norheim:

Lær dere det en gang for alle. Frøken Norheim har ALLTID rett. Jeg tar imot gratulasjoner via vipps

Wara tar permisjon. Hva sa jeg? Gi meg en premie 😂🤣

Sjarmerende. Engasjert da, det skal hun ha.

Engasjert. Sjarmerende 😉? Skylapper?

Endret av Alivamale
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...