Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tørkestativ skrev (24 minutter siden):

Fort gjort😂 Ja tok både morgen og ettermiddag dagen før. Cd 16. klør meg fortsatt litt i hodet siden testene enda er sterke🧐 det har jeg ikke opplevd før. Testene pleier å bli ganske svake etter positiv test. Men el-smertene er borte og det har blitt mindre utflod så jeg føler EL er overstått likevel… men blir så klart usikker når testene oppfører seg annerledes enn de pleier

865E77A7-9FC8-45E4-9322-FC0A1EA5D192.png

Ja litt spesielt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle fine prøvere ❤️ Jeg er HELT fersk i dette, jeg er på siste brett med p-piller, også begynner vi å prøve etter det. Er innstilt på at det kan ta en stund å få stabil syklus, men ønsker likevel være forberedt på gangen i det hele.
Har derfor prøvd å lese litt i denne tråden for å lære litt, men det virker som det er mange ting å ta hensyn til. Er det noen som vil gi en stakkars fersking en liten innføring? 😄 

F.eks hvilken type utflod er det som indikerer eggløsning (evt at eggløsning er like før, eller over)? 

Hvilke tester anbefaler dere? Hvor ofte tester dere? Positiv test = to nesten like sterke streker sant? Er det slik at eggløsning er like etter siste positive test (altså når man får en negativ test)? Hvordan timer dere sex opp mot positive tester? 😁 Helt grønn på dette, så tar i mot alle tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jenteanonym91 Så spennende at du skal igang med prøving for første gang! Jeg er i tredje prøveperiode som førstegangsprøver nå. Veldig spennende, og mye nytt! :) Så godt at du er forbedret på at det kan ta litt tid å få en stabil syklus igjen etter p.pilleslutt, mange som bruker noen måneder på det. Men slett ikke alle, så det kan godt hende du er en av de heldige som kommer rett inn i din normal-syklus igjen med det samme. 🤞Jeg er ingen fertilitetsspesialist, men kan jo prøve å svare deg så godt jeg kan utifra det jeg har lært og erfart. 

Ang. forandring i utflod, så er det ikke alle som merker noe til det. Men noen opplever å få mer rennende vannaktig utflod i det fertile vinduet og noen andre igjen kan få det berømte eggløsningsslimet. Dette kommer gjerne litt før eggløsningen og varer frem til eggløsningen, men det kan også dukke opp på kun selve eggløsningsdagen. Eggløsningsslimet er utflod som kan strekkes flere cm mellom fingrene, kan være helt blankt eller lys gult. Etter eggløsning kan man gå tilbake til vanlig ikke-strekkbar utflod, eller ingen utflod i det hele tatt. Noen får også litt hvit utflod, som indikerer at eggløsningen har skjedd. Veldig individuelt hvordan akkurat din kropp oppfører seg. :) Tar gjerne litt tid å bli kjent med sin egen kropp igjen etter hormonprevensjon, så vær tålmodig selv om det ikke er så enkelt. 

Av tester vil jeg veldig varmt anbefale billigtester.no, og strimlene fra babyplan. :) Eventuelt Easy At Home fra Amazon. Sistnevnte er enda billigere. Appen premom er gull for å sjekke stryken på testene, den scorer testene og viser deg om testen er positiv eller negativ. Helt riktig som du sier at de skal være lik styrke, eller en sterkere teststrek for å være positiv. Om du får en test som er veldig i grenseland, kan du dobbeltsjekke med en rosa digital fra Clear Blue. Den vil gi deg et smil om den er positiv, eller en tom sirkel om den er negativ. De digitale er ganske dyre, og ingen nødvendighet. Bare kjekt å ha i tvilstilfeller. Har plukket opp tipset fra Amatariel her inne, og synes det var så lurt! :)  Tester hver ettermiddag (LH-hormonet er gjerne høyest da) i den perioden hvor du kan få positiv test, vanligvis fra CD11 eller noe rundt der. Noen liker å teste to ganger om dagen når styrken på testene blir sterkere. 

Sædceller av normal kvalitet lever i rundt 3 dager (noen ganger opptil 7 dager) inne i egglederne, og selve egget lever i rundt 24 timer etter eggløsningen. Så tre dager før, og selve eggløsningsdagen er fertile dager. Dagen etter eggløsning regnes også som fertil, men sjansen for å bli gravid er større om man legger inn aksjer før selve egget slippes. Akkurat når egget slipper kan være veldig vanskelig å si ut ifra testene alene. Noen får flere dager med positiv test, og at egget slipper taket etter at testene har blitt negative igjen. Andre får eggløsning mens testene fremdeles er positive. Det er veldig individuelt. Men det de fleste bruksanvisninger sier er vel at egget slipper 12-48 timer etter første positive test. :) 

Om du vil være sikker på når selve egget slipper, så anbefaler jeg temping. Det kan bli mye på en gang for deg nå som du akkurat har begynt å dyppe tærne ut i prøveverden, men ville likevel nevnte det for jeg synes det er et så fantastisk verktøy! Begynte å tempe selv for rundt ett år siden nå, og har virkelig lært så mye! Nå vet jeg for eksempel at jeg slipper eggene veldig raskt etter positiv test, og at jeg har litt kortere tid mellom eggløsning og mensen enn det læreboka sier. Veldig kjekt å vite, men ingen nødvendighet. :) 

Og husk folat! :) 400ug daglig. Gjerne begynn allerede nå før dere prøver. Noen mener det lønner seg å begynne allerede tre måneder før prøvestart. Også lurt å ta en tur til tannlegen før prøvingen er ordentlig i gang. Kan være kjekt å få gjort det som må gjøres før du blir gravid. Også en lite sniktips jeg har plukket opp her inne. :fnise:

Også vil jeg bare ønske deg masse masse lykke til! ❤️ En veldig spennende tid i livet, en tid hvor du lærer mye om deg selv og hvor tålmodigheten blir satt på prøve. Så nervepirrende, og så spennende å skulle hive seg ut i dette for første gang! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (51 minutter siden):

@jenteanonym91 Så spennende at du skal igang med prøving for første gang! Jeg er i tredje prøveperiode som førstegangsprøver nå. Veldig spennende, og mye nytt! :) Så godt at du er forbedret på at det kan ta litt tid å få en stabil syklus igjen etter p.pilleslutt, mange som bruker noen måneder på det. Men slett ikke alle, så det kan godt hende du er en av de heldige som kommer rett inn i din normal-syklus igjen med det samme. 🤞Jeg er ingen fertilitetsspesialist, men kan jo prøve å svare deg så godt jeg kan utifra det jeg har lært og erfart. 

Ang. forandring i utflod, så er det ikke alle som merker noe til det. Men noen opplever å få mer rennende vannaktig utflod i det fertile vinduet og noen andre igjen kan få det berømte eggløsningsslimet. Dette kommer gjerne litt før eggløsningen og varer frem til eggløsningen, men det kan også dukke opp på kun selve eggløsningsdagen. Eggløsningsslimet er utflod som kan strekkes flere cm mellom fingrene, kan være helt blankt eller lys gult. Etter eggløsning kan man gå tilbake til vanlig ikke-strekkbar utflod, eller ingen utflod i det hele tatt. Noen får også litt hvit utflod, som indikerer at eggløsningen har skjedd. Veldig individuelt hvordan akkurat din kropp oppfører seg. :) Tar gjerne litt tid å bli kjent med sin egen kropp igjen etter hormonprevensjon, så vær tålmodig selv om det ikke er så enkelt. 

Av tester vil jeg veldig varmt anbefale billigtester.no, og strimlene fra babyplan. :) Eventuelt Easy At Home fra Amazon. Sistnevnte er enda billigere. Appen premom er gull for å sjekke stryken på testene, den scorer testene og viser deg om testen er positiv eller negativ. Helt riktig som du sier at de skal være lik styrke, eller en sterkere teststrek for å være positiv. Om du får en test som er veldig i grenseland, kan du dobbeltsjekke med en rosa digital fra Clear Blue. Den vil gi deg et smil om den er positiv, eller en tom sirkel om den er negativ. De digitale er ganske dyre, og ingen nødvendighet. Bare kjekt å ha i tvilstilfeller. Har plukket opp tipset fra Amatariel her inne, og synes det var så lurt! :)  Tester hver ettermiddag (LH-hormonet er gjerne høyest da) i den perioden hvor du kan få positiv test, vanligvis fra CD11 eller noe rundt der. Noen liker å teste to ganger om dagen når styrken på testene blir sterkere. 

Sædceller av normal kvalitet lever i rundt 3 dager (noen ganger opptil 7 dager) inne i egglederne, og selve egget lever i rundt 24 timer etter eggløsningen. Så tre dager før, og selve eggløsningsdagen er fertile dager. Dagen etter eggløsning regnes også som fertil, men sjansen for å bli gravid er større om man legger inn aksjer før selve egget slippes. Akkurat når egget slipper kan være veldig vanskelig å si ut ifra testene alene. Noen får flere dager med positiv test, og at egget slipper taket etter at testene har blitt negative igjen. Andre får eggløsning mens testene fremdeles er positive. Det er veldig individuelt. Men det de fleste bruksanvisninger sier er vel at egget slipper 12-48 timer etter første positive test. :) 

Om du vil være sikker på når selve egget slipper, så anbefaler jeg temping. Det kan bli mye på en gang for deg nå som du akkurat har begynt å dyppe tærne ut i prøveverden, men ville likevel nevnte det for jeg synes det er et så fantastisk verktøy! Begynte å tempe selv for rundt ett år siden nå, og har virkelig lært så mye! Nå vet jeg for eksempel at jeg slipper eggene veldig raskt etter positiv test, og at jeg har litt kortere tid mellom eggløsning og mensen enn det læreboka sier. Veldig kjekt å vite, men ingen nødvendighet. :) 

Og husk folat! :) 400ug daglig. Gjerne begynn allerede nå før dere prøver. Noen mener det lønner seg å begynne allerede tre måneder før prøvestart. Også lurt å ta en tur til tannlegen før prøvingen er ordentlig i gang. Kan være kjekt å få gjort det som må gjøres før du blir gravid. Også en lite sniktips jeg har plukket opp her inne. :fnise:

Også vil jeg bare ønske deg masse masse lykke til! ❤️ En veldig spennende tid i livet, en tid hvor du lærer mye om deg selv og hvor tålmodigheten blir satt på prøve. Så nervepirrende, og så spennende å skulle hive seg ut i dette for første gang! 

Tusen takk for så utfyllende svar 😍 Var akkurat det jeg trengte! Måtte ta printscreen, så jeg har det lett tilgjengelig.

Godt tips om folat, det skal jeg bare begynne på med en gang! Er det andre vitaminer el. man burde ta?

Hvordan gjør du det med temping? Har bare hørt om det som prevensjonsmetode, og da koster de nøyaktige temperaturmålerene skikkelig masse. Har du et slikt apparat, eller finnes det rimeligere alternativer?

Hører så mye at man ikke bør stresse for mye osv for at det skal gå. Men jeg trur at vi alle er så forskjellige i topplokket, noen blir superstresset av all testingen osv, men jeg ser for meg at jeg heller er av den typen som blir stresset av å ikke gjøre det 😅 Når det er så mye usikkerhet rundt om man får det til osv, så føles det betryggende å ha kontroll på det man kan. Men kanskje jeg tar feil. 

Endret av jenteanonym91
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! ❤️ takk for svar på spørsmål tidligere! (det var jeg som ikke hadde syklus)

Nå har jeg gått i mange dager å ventet på el, og hatt både el slim noen dager og litt stikkinger i eggstokkene, men ingen av testene blir positive. Jeg gikk tom for de fra billigtester men hadde noen fra Clearblue liggende fra tidligere. Jeg har tatt to stykker som har vist en tom ring (tror jeg har tatt begge disse på ettermiddagsurin), idag tidlig tok jeg en på morgenurin som viste blinkende smilefjes. Men så er spørsmål, vet noen av dere om den måler en økning til et visst nivå (likt for alle som tester) eller om den bare merker at mitt østrogennivå er høyere enn forrige gang? Jeg har lest noen steder at LH er høyest på morgenurin, men har også lest det motsatte. På Clearblue bruksanvisningen står det at det anbefales å bruke morgenurin, og at testing på ettermiddagen kan gi uventet høy fertilitet (hvordan skal man tolke dette?). Jeg blir så forvirret på om jeg skal bry meg om den blinkende testen eller ikke. Dersom den kun måler min endring i østrogen og den blir høyere på morgenurin for eksempel.. Føler at kroppen min prøver å få eggløsning, men kanskje ikke får det helt til. Fikk en stor klump med el-slim onsdag, men fortsatt var testene negative. Frustrerende.. 

Anonymkode: da78a...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere her? Synes testen var ganske sterk mens Premom mener low? Skal ta en ny i kveld for å sjekke uansett, mulig den er sterkere da. (Evt ville vært sterk i går kveld men da sjekket jeg ikke)

 

3AC933CC-E7B4-4FD8-A0F3-1ECA265A52AE.jpeg

F567CDC7-3815-4608-888E-96ECAF1C66D4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (18 minutter siden):

Hva tror dere her? Synes testen var ganske sterk mens Premom mener low? Skal ta en ny i kveld for å sjekke uansett, mulig den er sterkere da. (Evt ville vært sterk i går kveld men da sjekket jeg ikke)

 

3AC933CC-E7B4-4FD8-A0F3-1ECA265A52AE.jpeg

F567CDC7-3815-4608-888E-96ECAF1C66D4.jpeg

synes også den er ganske sterk, men ikke helt positiv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriotpaula skrev (50 minutter siden):

synes også den er ganske sterk, men ikke helt positiv :)

Ja enig, ikke helt positiv. Får teste i kveld Og morgen tidlig 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (7 timer siden):

Hva tror dere her? Synes testen var ganske sterk mens Premom mener low? Skal ta en ny i kveld for å sjekke uansett, mulig den er sterkere da. (Evt ville vært sterk i går kveld men da sjekket jeg ikke)

 

3AC933CC-E7B4-4FD8-A0F3-1ECA265A52AE.jpeg

F567CDC7-3815-4608-888E-96ECAF1C66D4.jpeg

Anbefaler å kjøpe CB digital eggløsning test. Den er dyr men jeg bruker bare 1-2 stk per syklus . Jeg fikk positiv digital noen timer etter denne .se bilde .

syns den ser ganske lik ut som din test .premom sa low 0.53 

CAAB3C86-F2C5-4886-9FFC-E0244AC5A048.jpeg.9b3a7956e74298e04a155be9ff1bdb20.jpeg

Endret av Prøver1995
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenteanonym91 skrev (20 timer siden):

Tusen takk for så utfyllende svar 😍 Var akkurat det jeg trengte! Måtte ta printscreen, så jeg har det lett tilgjengelig.

Godt tips om folat, det skal jeg bare begynne på med en gang! Er det andre vitaminer el. man burde ta?

Hvordan gjør du det med temping? Har bare hørt om det som prevensjonsmetode, og da koster de nøyaktige temperaturmålerene skikkelig masse. Har du et slikt apparat, eller finnes det rimeligere alternativer?

Hører så mye at man ikke bør stresse for mye osv for at det skal gå. Men jeg trur at vi alle er så forskjellige i topplokket, noen blir superstresset av all testingen osv, men jeg ser for meg at jeg heller er av den typen som blir stresset av å ikke gjøre det 😅 Når det er så mye usikkerhet rundt om man får det til osv, så føles det betryggende å ha kontroll på det man kan. Men kanskje jeg tar feil. 

Føler meg litt usikker på å anbefale annet kosttilskudd enn folat, men har lest noen steder at det er lurt å ta litt jod om man får i seg lite hvit fisk eller lite meieriprodukter. Finnes en jod-kalkulator du kan sjekke ut for å få en pekepinne. Ellers er det jo anbefalt å ta tilskudd av vitamin D, nå i vinterhalvåret. Det er jo anbefalt for alle uavhengig av prøverstatus. :) Bare pass på å ikke ta for mye, for det er mulig å få i seg for mye av det også. 

Temping gjøres ved å måle temperaturen med en gang man våkner, til samme tid hver dag, etter minst tre timers sammenhengende søvn. Så legger man inn verdiene sine i en app (jeg liker fertilityfriend), og får en graf. Når tempen går opp betyr det at man har hatt eggløsning, og når tempen synker igjen kommer mensen. Jeg har lenge brukt et billig termometer, men pass på at du har to desimaler. Denne har jeg brukt. Om du er nysgjerrig på hvordan en graf ser ut, kan du ta en titt på siden min her. Der hvor appen har satt et rødt kryss, er eggløsningsdagen. :) Her kan du også merke av fertil utflod, og eggløsningstester. Så kalkulerer appen selv hvilken dag du hadde eggløsning. Fantastiske greier! 

Enig i at folk er forskjellig der. Jeg synes ikke det er noe stress med testene, men kjenner jeg blir veldig spent når den blir positiv. Vil ikke akkurat kalle det stress, mer en lykkefølelse når jeg vet EL kommer. :) Ellers elsker jeg kontrollen! Så gøy å vite nøyaktig El-dato, og se hvordan kroppen har sitt helt eget mønster. Mye nyttig informasjon som kommer av å tempe. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangs EL tester her! Vet ikke om jeg har skjønt dette helt. Har stabil 28 dagers syklus og om alle beregninger stemmer skal jeg ha EL førstkommende mandag. Ble anbefalt å starte testingen en ukes tid før.

Tok første test i går, der var det ikke antydning til strek nr 2, ny test i dag og der var det en svaaaak strek nr 2 - betyr det at kroppen beveger seg mot EL? Vet at den ikke er positiv, men det har jo skjedd noe siden i går, eller er jeg på jordet?

Anonymkode: e5b46...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Førstegangs EL tester her! Vet ikke om jeg har skjønt dette helt. Har stabil 28 dagers syklus og om alle beregninger stemmer skal jeg ha EL førstkommende mandag. Ble anbefalt å starte testingen en ukes tid før.

Tok første test i går, der var det ikke antydning til strek nr 2, ny test i dag og der var det en svaaaak strek nr 2 - betyr det at kroppen beveger seg mot EL? Vet at den ikke er positiv, men det har jo skjedd noe siden i går, eller er jeg på jordet?

Anonymkode: e5b46...f7f

Det betyr egentlig ingenting. :) LH hormonet går opp og ned hele tiden, og urinkonsentrajsonen kan også gjøre at du får litt forskjellig styrke på testene. Først når den begynner å bli ganske sterk, kan man begynne å tenke at testen snart blir positiv. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lykkefrø said:

Det betyr egentlig ingenting. :) LH hormonet går opp og ned hele tiden, og urinkonsentrajsonen kan også gjøre at du får litt forskjellig styrke på testene. Først når den begynner å bli ganske sterk, kan man begynne å tenke at testen snart blir positiv. :) 

Aha, ok, takk! 😊 litt vanskelig å tolke, men da skal man vel egentlig ikke behøve å tolke 🙈 sånn jeg forstår det da, så bør aksjeleggingen foregå når testen blir sterk, eller er det for sent da?

Anonymkode: e5b46...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aha, ok, takk! 😊 litt vanskelig å tolke, men da skal man vel egentlig ikke behøve å tolke 🙈 sånn jeg forstår det da, så bør aksjeleggingen foregå når testen blir sterk, eller er det for sent da?

Anonymkode: e5b46...f7f

De sier at EL kommer 12-48 timer etter positiv test, så det er optimalt å legge inn når testen er positiv ja. Absolutt ikke for sent da! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lykkefrø said:

De sier at EL kommer 12-48 timer etter positiv test, så det er optimalt å legge inn når testen er positiv ja. Absolutt ikke for sent da! :) 

Så bra! Takk! 😄

Anonymkode: e5b46...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne positiv? Jeg begynte å miste 2 uker siden og lurer på om det kan være EL snart? 300 hcg 3 dager siden..kan det slå ut positiv på el test?

 

7AACA5E6-C0E5-46ED-9138-44A230B174E0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SuzsuZ skrev (1 time siden):

Er denne positiv? Jeg begynte å miste 2 uker siden og lurer på om det kan være EL snart? 300 hcg 3 dager siden..kan det slå ut positiv på el test?

Eneste måten å vite om en EL-test slår ut falskt på grunn av hcg i kroppen er å ta en g-test. Derfor pleier mange som mister å bruke g-test helt frem til den blir blenda. Da kan man begynne med EL-tester og tenke at det blir et reelt svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amatariel said:

Eneste måten å vite om en EL-test slår ut falskt på grunn av hcg i kroppen er å ta en g-test. Derfor pleier mange som mister å bruke g-test helt frem til den blir blenda. Da kan man begynne med EL-tester og tenke at det blir et reelt svar.

Takl ☺️ En nybegynner bommert..tok en graviditets test og den er fortsatt positiv ja. Skal teste med noen dagers mellomrom for å se når den blir blenda og da begynne med EL test! Takk for tipset ☺️

C3A604D4-1C35-4046-BBE3-C1E5D31F87D1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuzsuZ skrev (13 minutter siden):

Takl ☺️ En nybegynner bommert..tok en graviditets test og den er fortsatt positiv ja. Skal teste med noen dagers mellomrom for å se når den blir blenda og da begynne med EL test! Takk for tipset ☺️

Ja det kan være veldig frustrerende å være prøver i første syklus etter en abort. Det har jeg vært fire ganger. Men har faktisk klart å finne EL hver gang. Hovedsaklig fordi den har vært forsinket (noe den ofte er etter abort), men også for at hcg har gått ut av min kropp ganske raskt (2-3 uker) og da vil jo en EL-test være reell. Om man er uheldig og hcg sitter igjen lenge så er nesten eneste håp å bare ha jevnlig sex slik at man i alle fall misser forsøket, selv om man ikke får vite akkurat når EL skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...