Gå til innhold

Sliten av å være bestemor på fulltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk at du er en egoistisk og egosentrisk mor og bestemor, og jeg forstår at de andre barna og barnebarn velger deg bort. Du og din mann har satt dere i den situasjonen, fordi dere ønsker og vil være superbestefore for ETT av fire barnebarn, og den ETT av flere barn kan skryte av, i forhold til hvor gode og flinke dere er. Det er bare at det siste ikke vil skje. Hun krever og tar som selvfølge at dere stiller opp, og "takken" dere en dag vil få er at hun blir sur og skuffet den dagen dere sier nei. Og den dagen kommer, enten ved at dere tar til fornuft eller ved at helsen faktisk ryker. Å slite seg ut fører ubønnhørlig til det, og alderen vil gjøre sitt. 

Tror du deres prioriterte datter plutselig vil få kapasitet til å håndtere to barn OG stille opp for syke /gamle foreldre den dagen det skjer? Vil de andre stille opp for dere? 

At de andre vil stille opp tror jeg faktisk, men tro meg, de vil gjøre det av plikt og ansvarsfølelse. Fordi de føler de må. For den prioriterte datteren vil ikke ha kapasitet, selvfølgelig. Og noen MÅ. Så de andre vil stille opp av plikt, men føle på hvor urimelig det er. Som de allerede nå føler på. Og de vil dra med seg sine barn, som motvillig går med på å besøke besteforeldre de ikke har noe særlig relasjon til. 

Du er redd for å ende opp alene skriver du. Det er dit du er på vei! Du har bare kapasitet til en datter og hennes barn. Utakk er verdens lønn, og hun vil ikke gi tilbake. At dere blir syke og gamle vil ikke passe i planene hennes, for hun har ikke lært å ta hensyn, har ikke lært å ta byrder selv, har ikke mer kapasitet til å være omtenksom den dagen dere blir syke og gamle enn hun har nå. De andre har DERE to forsømt. 

Rundt kisten din vil det stå barn og barnebarn som følte at dere ikke prioriterte dem, og de barnebarn vil ikke sørge stort, fordi dere aldri sto dem nær. Og så vil prioritert datter stå der, med sine barn som ikke husker hvordan dere stilte opp for dem da de var svært små, for dere brant dere ut før de ble store nok til å etablere et forhold de husker som nært og fortrolig. 

Ja, jeg er djevelens advokat nå, men dere styrer rett mot det du frykter. Ikke fordi du er "for snill", men fordi dere er feige og egosentriske. "De perfekte besteforeldre" i et smalt perspektiv. Besteforeldre som ikke var der, og aldri etablerte nære bånd til barnebarn, og som prioriterte bort både barn og barnebarn, i et videre perspektiv. 

Du kan ennå snu det, og bli bestemor til alle. Fordele rettferdig. Etablere bånd til alle. Men tiden din renner ut med kreftene, og med alderen! Fortsetter du med å være feig er det ikke så mange som vil sørge rundt kisten din når den dagen kommer. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du at du mister datteren din hvis du tar opp dette med henne Ts? Er hun så vanvittig egoistisk at hun ikke evner å sette seg inn i deres situasjon overhodet? 

Det er ikke normalt at besteforeldre skal bli utbrent av å passe et barnebarn. Jeg blir rett og slett provosert av å lese det du skriver. Denne situasjonen er trist for både dere som besteforeldre og for alle de andre barna og barnebarna deres. Og hva med forholdet mellom datteren deres og søskenene hennes? Det kan da heller ikke være særlig bra når ting er som de er? Og forholdet mellom barnebarna? Ringvirkninger vet du.... Din og din manns oppførsel kan potensielt ødelegge familieforholdene i flere generasjoner framover. Tenkt på det? 

Anonymkode: 3df2e...5f6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med mannen din igjen! Om det er sånn at dere er uenige, og han synes det er stas med så mye besøk og du ikke, kan du vel feks besøke ei venninne, dra på massasjetime, treningstime etc, mens barnebarnet er på besøk. Mener selvsagt ikke at du skal løpe ut døra FORDI barnebarnet kommer, men lag en avtale for deg selv for neste uke (noe du liker og som gir energi og glede) og OVERHOLD den ved evt spørsmål/ besøk. Kanskje mannen din også endrer syn om han må ta mer av ansvaret under besøket selv, og viser større forståelse for deg?  Om du får han på laget blir det lettere, tror jeg. 

 

Anonymkode: 37e0f...70c

Signerer denne. Lurer på om din mann synes dette er greit fordi du tar alt ansvar når dere passer? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Handful skrev:

Jeg syntes du er tøff som er så ærlig, selv når du får så mye kritikk! Jeg tror du kommer til å klare å snu dette på sikt, bare ved å endre tankegang, og prøve å gjøre noen små endringer uten å ta den store konflikten. 

Takk! Det er virkelig ikke så enkelt, og den store konflikten kommer vi ikke til å ta. Det tror jeg bare blir så opprivende at vi aldri kommer noe vei senere med noen....

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kattugla skrev:

Signerer denne. Lurer på om din mann synes dette er greit fordi du tar alt ansvar når dere passer? 

Min mann tar ikke så fryktelig mye ansvar om jeg er tilstede, men han er dessverre den som raskest sier ja.

Han sier nok ja, og ja uten at jeg er hjemme også. Er ikke noe problem for han det, men det er selvfølgelig enklere for han når jeg er der.

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du mister datteren din hvis du tar opp dette med henne Ts? Er hun så vanvittig egoistisk at hun ikke evner å sette seg inn i deres situasjon overhodet? 

Det er ikke normalt at besteforeldre skal bli utbrent av å passe et barnebarn. Jeg blir rett og slett provosert av å lese det du skriver. Denne situasjonen er trist for både dere som besteforeldre og for alle de andre barna og barnebarna deres. Og hva med forholdet mellom datteren deres og søskenene hennes? Det kan da heller ikke være særlig bra når ting er som de er? Og forholdet mellom barnebarna? Ringvirkninger vet du.... Din og din manns oppførsel kan potensielt ødelegge familieforholdene i flere generasjoner framover. Tenkt på det? 

Anonymkode: 3df2e...5f6

Det stemmer dessverre at forholdet mellom vår datter og de andre søskne er ganske kaldt. Dem i mellom er det derimot tett... Dette er jo også noe vi synes er veldig trist, ikke minst for vår datter som ikke har dette nettverket. De andre tar ansvar for å hjelpe hverandre og finner på ting sammen, og vår datter står på utsiden av dette...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer dessverre at forholdet mellom vår datter og de andre søskne er ganske kaldt. Dem i mellom er det derimot tett... Dette er jo også noe vi synes er veldig trist, ikke minst for vår datter som ikke har dette nettverket. De andre tar ansvar for å hjelpe hverandre og finner på ting sammen, og vår datter står på utsiden av dette...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Det er jo ikke rart når dere har lagt opp til dette, men så godt å høre at de andre 3 har funnet hverandre når dere helt klart har prioritert det ene barnet og hennes familie.  Synes du bør skrive ut hele tråden  her, og la både mann og barn lese den. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer dessverre at forholdet mellom vår datter og de andre søskne er ganske kaldt. Dem i mellom er det derimot tett... Dette er jo også noe vi synes er veldig trist, ikke minst for vår datter som ikke har dette nettverket. De andre tar ansvar for å hjelpe hverandre og finner på ting sammen, og vår datter står på utsiden av dette...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Ut fra svarene dine så får jeg et sterkt inntrykk av at du og mannen din alltid har prioritert datteren deres framfor de andre barna deres. 

Det har skapt såre følelser hos de andre, som føler på at dere alltid setter henne først. Det har videre skapt avstand mellom henne og søskenene. Og kanskje mellom dere og dem også? 

Og igjen fremhever du at det er henne det er synd for.... Syns for henne at hun ikke er inkludert i nettverket deres, syns for henne at forholdet mellom dem er kaldt. 

Hva med å snu tankene litt, prøve å forstå hvordan denne situasjonen har oppstått, og hva de andre barna deres føler? 

Anonymkode: 3df2e...5f6

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer dessverre at forholdet mellom vår datter og de andre søskne er ganske kaldt. Dem i mellom er det derimot tett... Dette er jo også noe vi synes er veldig trist, ikke minst for vår datter som ikke har dette nettverket. De andre tar ansvar for å hjelpe hverandre og finner på ting sammen, og vår datter står på utsiden av dette...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Og hvorfor står hun på utsiden tror du? Forskjellsbehandlingen dere har av barn og barnebarn skaper dette! Dere bøter ikke på et problem, dere har skapt et problem, og virker uvillige til å gjøre noe med det. 

Ja det er trist! Både for henne og de andre! Og kun du og din mann kan gjøre noe med det! 

Det du forteller er historien til min bestemor. Jeg var et av de prioriterte barnebarna, men hennes ulike behandling av ulike barnebarn gikk faktisk utover min relasjon til henne også, da jeg ble stor nok til å reagere på det. For jeg traff naturligvis mine søskenbarn innimellom, og så og overhørte hvordan de opplevde henne som bestemor og menneske, og jeg syntes det var vondt. Det splittet familien, og selv 20 år etter at hun døde er det fremdeles en kilde til bitterhet. For meg var hun en fantastisk bestemor da jeg var liten, men det hele har føltes vondt siden forskjellsbehandlingen gikk opp for meg. Jeg kan for eksempel ikke dele minner om min bestemor med søskenbarn, for det er bare vondt for dem å høre, og vondt for meg å vite at den bestemor jeg hadde, den hadde ikke de. Så folk snakker knapt om bestemor, siden dette ennå ligger som noe sårt mellom hennes barn og barnebarn. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann tar ikke så fryktelig mye ansvar om jeg er tilstede, men han er dessverre den som raskest sier ja.

Han sier nok ja, og ja uten at jeg er hjemme også. Er ikke noe problem for han det, men det er selvfølgelig enklere for han når jeg er der.

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Da ville jeg rett og slett gjort meg selv fryktelig opptatt i ukene fremover, slik at han får kjenne hvordan det føles å ta hele ansvaret for barnebarnet, ikke bare en gang i mellom, men jevnlig over lengre tid. Kanskje han begynner å forstå hvorfor du ikke orker å fortsette slik. 

Jeg får ellers et inntrykk av det jeg leser, at deres datter har alltid vært ganske krevende og selvsentrert og at i stedet for å sette ned foten og lære henne å ta hensyn til andre, har dere møtt alle hennes krav for å holde freden - på bekostning av alle andres behov. Det er i såfall ikke rart at de andre har fått nok og ikke har så nært forhold til henne. Hvordan var det i oppveksten? 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 13.49, Trolltunge skrev:

Rundt kisten din vil det stå barn og barnebarn som følte at dere ikke prioriterte dem, og de barnebarn vil ikke sørge stort, fordi dere aldri sto dem nær. Og så vil prioritert datter stå der, med sine barn som ikke husker hvordan dere stilte opp for dem da de var svært små, for dere brant dere ut før de ble store nok til å etablere et forhold de husker som nært og fortrolig.

Jeg skrev tidligere om at jeg har hatt litt av det samme med min bestemor og det var lite sorg når hun døde. Faktisk er vi en søskenflokk på tre, kun jeg møtte opp når hun døde, mye fordi jeg var den yngste og bodde hjemme da det skjedde. Hadde jeg ikke bodd hjemme og hatt et valg ville jeg nok ikke møtt opp i heletatt.

Anonymkode: d3494...9a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er konfliktsky, og kun tøff når jeg har noen i ryggen som er tøffe, som min datter...

Datteren din er ikke tøff. 

Hun er kravstor. Og uansvarlig. Hun har valgt å få to barn hun ikke evner å ta ansvar for og å oppdra på egenhånd. I stedet for å være tøff og stå i sitt eget liv slik vi alle må belaster hun de rundt. Og manipulerer for å få det som hun vil. 

Det virker jo som hun har tvinnet deg rundt tommeltottene. Tenk å gå og føle på at om man ikke utsletter seg selv totalt for barnet og barnebarnet så blir man ikke verdsatt lenger. Når gjør datter og svigersønn noe for dere foreldre? 

Anonymkode: 8c32b...1de

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

skjønner godt du er sliten og opplever det hele som vanskelig.

du har fått flere sider med råd og meninger allerede, så jeg lurer mer på hva du tenker nå.

hvordan ønsker du ta tak i tingenes tilstand i første omgang? Hvordan blir du møtt i familie  når og om du tar det opp?

håper du klarer snu situasjonen så alle får det bedre, ønsker deg alt godt

Anonymkode: c1b77...fd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.3.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Hei TS

skjønner godt du er sliten og opplever det hele som vanskelig.

du har fått flere sider med råd og meninger allerede, så jeg lurer mer på hva du tenker nå.

hvordan ønsker du ta tak i tingenes tilstand i første omgang? Hvordan blir du møtt i familie  når og om du tar det opp?

håper du klarer snu situasjonen så alle får det bedre, ønsker deg alt godt

Anonymkode: c1b77...fd2

I første omgang.... Jeg forsøkte virkelig når jeg var aktiv i denne tråden, men nå har vi hatt overnattingsbesøk i dagesvis fordi vår svigersønn hadde et arrangement i en annen del av landet og vi visste ikke dette og ble barnevakter over lengre tid...

Vi forsøkte faktisk å si nei, og si at det var ikke greit å kaste dette på oss i flere dager men vi fikk ikke noe forståelse og jeg opplevede det vel egentlig som at vi fikk kjeft, og endte opp som barnevakter uten å faktisk bli spurt eller si ja. De bare dro...

Akkurat nå er jeg faktisk litt sint fordi vi ble bare overkjørt, og det er vanskelig å holde seg rundt barnebarnet også...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I første omgang.... Jeg forsøkte virkelig når jeg var aktiv i denne tråden, men nå har vi hatt overnattingsbesøk i dagesvis fordi vår svigersønn hadde et arrangement i en annen del av landet og vi visste ikke dette og ble barnevakter over lengre tid...

Vi forsøkte faktisk å si nei, og si at det var ikke greit å kaste dette på oss i flere dager men vi fikk ikke noe forståelse og jeg opplevede det vel egentlig som at vi fikk kjeft, og endte opp som barnevakter uten å faktisk bli spurt eller si ja. De bare dro...

Akkurat nå er jeg faktisk litt sint fordi vi ble bare overkjørt, og det er vanskelig å holde seg rundt barnebarnet også...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Da er dette en god anledning til å sette dere ned med datter og svigersønn og si i klartekst at dere ikke orker dette lenger, og at det er ugreit og respektløst ovenfor dere, og de andre barna og barnebarn, at de tar det som en selvfølge at dere stiller opp på denne måten. At neste gang skal dere ha beskjed god tid i forveien, og ha anledning til å si nei, slik at de kan ordne seg på andre måter. 

Man får ikke respekt fra andre dersom man ikke krever respekt, og ikke respekterer seg selv engang! 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I første omgang.... Jeg forsøkte virkelig når jeg var aktiv i denne tråden, men nå har vi hatt overnattingsbesøk i dagesvis fordi vår svigersønn hadde et arrangement i en annen del av landet og vi visste ikke dette og ble barnevakter over lengre tid...

Vi forsøkte faktisk å si nei, og si at det var ikke greit å kaste dette på oss i flere dager men vi fikk ikke noe forståelse og jeg opplevede det vel egentlig som at vi fikk kjeft, og endte opp som barnevakter uten å faktisk bli spurt eller si ja. De bare dro...

Akkurat nå er jeg faktisk litt sint fordi vi ble bare overkjørt, og det er vanskelig å holde seg rundt barnebarnet også...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Da burde du virkelig bruke denne konkrete hendelsen, og fortelle dem at dette ikke er greit. 

Jeg er selv småbarnsmor med flere barn, gift med en sjømann og er mye alene med barna. Det du skriver at din datter og svigersønn gjør hadde jeg aldri i livet fått meg til å gjøre! Sjokkerende frekk og skammelig oppførsel, de utnytter dere! 

Sett ned foten en gang for alle! 

Anonymkode: 3df2e...5f6

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I første omgang.... Jeg forsøkte virkelig når jeg var aktiv i denne tråden, men nå har vi hatt overnattingsbesøk i dagesvis fordi vår svigersønn hadde et arrangement i en annen del av landet og vi visste ikke dette og ble barnevakter over lengre tid...

Vi forsøkte faktisk å si nei, og si at det var ikke greit å kaste dette på oss i flere dager men vi fikk ikke noe forståelse og jeg opplevede det vel egentlig som at vi fikk kjeft, og endte opp som barnevakter uten å faktisk bli spurt eller si ja. De bare dro...

Akkurat nå er jeg faktisk litt sint fordi vi ble bare overkjørt, og det er vanskelig å holde seg rundt barnebarnet også...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Du kan sette et eksempel hvis du ikke vil ta en konfrontasjon. Her kunne du rett og slett bestilt en tur for deg og din mann, med avreise dagen etter barnebarnet ble avlevert. Så ringer du din datter og sier at alt har gått fint, barnet må hentes innen kl 13 fordi dere må da dra til flyplassen. Dump barnet tilbake igjen, ha planer, ikke la dem tråkke over dere på denne måten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I første omgang.... Jeg forsøkte virkelig når jeg var aktiv i denne tråden, men nå har vi hatt overnattingsbesøk i dagesvis fordi vår svigersønn hadde et arrangement i en annen del av landet og vi visste ikke dette og ble barnevakter over lengre tid...

Vi forsøkte faktisk å si nei, og si at det var ikke greit å kaste dette på oss i flere dager men vi fikk ikke noe forståelse og jeg opplevede det vel egentlig som at vi fikk kjeft, og endte opp som barnevakter uten å faktisk bli spurt eller si ja. De bare dro...

Akkurat nå er jeg faktisk litt sint fordi vi ble bare overkjørt, og det er vanskelig å holde seg rundt barnebarnet også...

TS

Anonymkode: 3bcad...0fc

Kanskje dette har åpnet opp øyene til din mann, slik at du får han endelig på lag med deg? For dette er en helt uakseptabel oppførsel fra din datter. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer unna en konfrontasjon eller alvorsprat med din datter og svigersønn, de virker utrolig egoistiske og hensynsløse! Dårlige foreldre, rett og slett. Ikke noe gøy for barnet som opplever å bli "dumpet" hos bestemor i tide og utide heller, kan jeg tenke meg. 

Anonymkode: 48f9a...a49

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hva du får når hun kutte deg ut fordi du sier nei i gang i blant.  3 andre barnebarn og andre barn som blir glad i å besøk deg igjen!  Klarer ikke å forstå hvor tøff det er å faktisk si NEI.  Herregud dame ta deg sammen!  Vil du ha krefter til å ta være på helsen din når den begynner å svikte om noen år må du ta tak i dette nå.  Tror du virkelig at hun datteren din bryr seg om dere? Nei. Om hun blir sur det er fordi hun må faktisk passe på sine egne barn, ikke fordi du har vært slem. 

Så ta til råd du har fått her.  Datteren din er egoistisk og kommer ALDRI å ta være på deg når du trenger det mest.  Best å dyrke forholdet til de andre barn og barnebarn slik at når den dagen kommer, har du mange som er glad i deg rundt deg - ikke en bitter sutrende egoistiske kjerring som vil helst være når som helst en rundt dere. 

Anonymkode: 49fca...6ea

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...