Visvas Skrevet 17. november 2020 #10361 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, Flettfrid skrev: Ja det kan tenkes det, han fikk negativt covidsvar i dag. Å det er jo veldig stille fra Mette om dagen. Det var max 48 timer før avreise tidligere iallefall. Spennende å se om han får komme før jul alikevel 🤞
Skrottefar Skrevet 17. november 2020 #10362 Skrevet 17. november 2020 39 minutter siden, Visvas skrev: Spennende å se om han får komme før jul alikevel 🤞 Mente ikke MA at det å få H på besøk i jula kunne ødelegge feiringa da? Eller vent litt, hun endrer jo meninger støtt og stadig, så kanskje hun mener noe annet nå 😛 10
Visvas Skrevet 17. november 2020 #10363 Skrevet 17. november 2020 14 minutter siden, Skrottefar skrev: Mente ikke MA at det å få H på besøk i jula kunne ødelegge feiringa da? Eller vent litt, hun endrer jo meninger støtt og stadig, så kanskje hun mener noe annet nå 😛 Ja man blir liksom ikke forundra over den ene eller andre veien fra den ene dagen til den neste 😅 Men for H og barn så krysser jeg fingrene🤞 3
Visla Skrevet 17. november 2020 #10364 Skrevet 17. november 2020 29 minutter siden, Skrottefar skrev: Mente ikke MA at det å få H på besøk i jula kunne ødelegge feiringa da? Eller vent litt, hun endrer jo meninger støtt og stadig, så kanskje hun mener noe annet nå 😛 Hvorfor kjøpe julepysj/onepiece til han om han ikke kommer? 2
Skrottefar Skrevet 17. november 2020 #10365 Skrevet 17. november 2020 (endret) 15 minutter siden, Visla skrev: Hvorfor kjøpe julepysj/onepiece til han om han ikke kommer? Da har hun vel kanskje endret mening igjen da, for i et blogginnlegg tidligere i november så var det uaktuelt at H skulle komme, fra https://metteask.blogg.no/en-oppdatering-i-tyrkia-med-huseyin-og-i-norge-med-meg.html : Sitat Nå går vi mot jul og julen er ganske hellig for meg og mine, så jeg tar ikke sjansen på at det blir noe tull eller dårlig stemning i denne tiden. Derfor har vi valgt å søke med datoen januar og ikke i desember slik vi gjorde i fjor. Det var så mye “tull” sist vi bodde sammen, at jeg rett og slett velger å sikre julen fra mulig konflikter. Det vil forhåpentligvis ikke bli noen konflikter neste gang, men julen er for barna og Hüseyin har uansett ikke den samme tilhørigheten til desember, som det vi har. Eller at H får julepysj/onepiece når han evt. kommer etter jul, for det kan jo også være mulig, selv om det kanskje er rart å sprade rundt i julepysj når det ikke er jul da. Endret 17. november 2020 av Skrottefar 4
ClusterOfGrapes Skrevet 17. november 2020 #10366 Skrevet 17. november 2020 (endret) 4 timer siden, Skrottefar skrev: Da har hun vel kanskje endret mening igjen da, for i et blogginnlegg tidligere i november så var det uaktuelt at H skulle komme, fra https://metteask.blogg.no/en-oppdatering-i-tyrkia-med-huseyin-og-i-norge-med-meg.html : Eller at H får julepysj/onepiece når han evt. kommer etter jul, for det kan jo også være mulig, selv om det kanskje er rart å sprade rundt i julepysj når det ikke er jul da. Vi kan jo håpe at hun har endret mening. Hun har spørsmålsrunde i hennes siste blogginnlegg der de svarer på samme spm, for å vise ulikheter/ likheter. Det kan jo tyde på at hun har reflektert på utfordringer de har i forholdet sitt. Veldig bra. De ulikhetene hun skisserer der er jo mest materielle ulikheter, trenger absolutt ikke bety kollisjon, det. Religion kan ha betydning, men virker som om H er muslim-light, og ingen totalist. Mer utfordrende er det kanskje med ulike verdisyn, kvinnesyn, forventninger og ikke minst kommunikasjon i forholdet deres. Hun forteller om sukkersøte kjærlighetsærklærlinger i fra ham. Håper da hun vet om at Tyrkia er kjent for å ha de største poeter ever innen dette området i Europa. ( Mevlana/ Rumi m/ fl) Les, Mette! Ellers kan du lære mye om Tyrkia/ tyrkisk liv ved å lese Elif Shafak ( utrolig god forfatter og lesning, samt tenna vil løpe i vann av all god tyrkisk kokkelering:)) Og Orham Pamuk, da som gir deg et godt innblikk i hvordan livet er der, historiene der, det kompliserte og flotte Tyrkia. Kanskje du skjønner mannen din ennå mer ved å lese disse? Kanskje du har gjort det. Håper det, viss ikke, verdt å lese for å forstå mannen din❤️ Endret 18. november 2020 av ClusterOfGrapes 11
Visvas Skrevet 18. november 2020 #10367 Skrevet 18. november 2020 (endret) 16 timer siden, ClusterOfGrapes skrev: Vi kan jo håpe at hun har endret mening. Hun har spørsmålsrunde i hennes siste blogginnlegg der de svarer på samme spm, for å vise ulikheter/ likheter. Det kan jo tyde på at hun har reflektert på utfordringer de har i forholdet sitt. Veldig bra. De ulikhetene hun skisserer der er jo mest materielle ulikheter, trenger absolutt ikke bety kollisjon, det. Religion kan ha betydning, men virker som om H er muslim-light, og ingen totalist. Mer utfordrende er det kanskje med ulike verdisyn, kvinnesyn, forventninger og ikke minst kommunikasjon i forholdet deres. Hun forteller om sukkersøte kjærlighetsærklærlinger i fra ham. Håper da hun vet om at Tyrkia er kjent for å ha de største poeter ever innen dette området i Europa. ( Mevlana/ Rumi m/ fl) Les, Mette! Ellers kan du lære mye om Tyrkia/ tyrkisk liv ved å lese Elif Shafak ( utrolig god forfatter og lesning, samt tenna vil løpe i vann av all god tyrkisk kokkelering:)) Og Orham Pamuk, da som gir deg et godt innblikk i hvordan livet er der, historiene der, det kompliserte og flotte Tyrkia. Kanskje du skjønner mannen din ennå mer ved å lese disse? Kanskje du har gjort det. Håper det, viss ikke, verdt å lese for å forstå mannen din❤️ Veldig enig! Personlig synes jeg Orhan Pamuk er litt tung/dyster, men veldig verdt å lese. Mette har hele tiden strittet imot og sagt at deres forhold er så annerledes og hennes mann er ikke som den vanlige tyrker. Og det kan så absolutt være at det er slik, men til nå så har hun vist og sagt veldig mye som bekrefter den gjengs tyrker slik jeg kjenner de, med nyanser selvfølgelig. Tyrkere (slik jeg kjenner de) uttrykker seg sterkt/voldsomt selv om de kanskje føler ganske likt som oss (ofte sterkere kanskje). De kan feks si at de HATER laks for å så nyte det en uke senere, tilberedt på en annen måte. Det er jo klart han ikke hatet laksen, men syntes kanskje den ikke var så veldig god. Det kan bli litt voldsomt for en nordmann som ikke har erfaring eller lest litt om det. Jeg var greit forberedt når vi giftet oss, men det er jo en tilvenning på alle punkter. Det være seg svigermor som røsker deg til seg og "knuser" deg og sier hun elsker jenta si og ønsker å bo med dere til hun dør😯, nabokjærringa kommer og viser arma si og lurer på hva galt kan være med den og gir seg ikke før de har fått din mening, småjenter som sitter og kniser og mener du har så fine øyenbryn, blander seg inn i ting vi mener de ikke har noe med. Jeg kan bli både frustrert og irritert enda, men med tiden så har jeg blitt mye mer avslappet til det hele som blir både gjort og sagt, tar meg mer til rette og livet rundt tyrkere er stort sett veldig fint. De føler og blander seg så mye fordi de bryr seg og det er veldig veldig mye kjærlighet, varme, alltid mat og en god klem. Barn er alltid velkomne og aldri i veien ❤ Definitivt en kjempefordel å lære om folket og kulturen, begge veier😊 Endret 18. november 2020 av Visvas La til en setning 10
Minipilla Skrevet 18. november 2020 #10368 Skrevet 18. november 2020 Håper virkelig ikke hun vurdere å starte nettbutikk som enkeltmannsforetak 😬 11
Oppland Skrevet 18. november 2020 #10369 Skrevet 18. november 2020 20 minutter siden, Minipilla skrev: Håper virkelig ikke hun vurdere å starte nettbutikk som enkeltmannsforetak 😬 Det samme tenkte jeg da jeg leste på Snapchat. 8
Tildittbeste Skrevet 18. november 2020 #10370 Skrevet 18. november 2020 21 minutter siden, Minipilla skrev: Håper virkelig ikke hun vurdere å starte nettbutikk som enkeltmannsforetak 😬 Det skal du ikke se bort i fra...ny impuls handling..og litt risk å starte den type med så lite kjennskap til landet og hva som er kjent for landet..om du spør meg 8
Louiah Skrevet 18. november 2020 #10371 Skrevet 18. november 2020 Nå med nettbutikk med tyrkiske varer. Vet hun ikke at det finnes sjapper med alt man trenger fra Tyrkia, Pakistan, Kina og nesten alle andre land? Tror ikke det der går så bra når alt allerede finnes i Norge. 9
Flettfrid Skrevet 18. november 2020 #10372 Skrevet 18. november 2020 Så skjør som økonomien hennes har vært siste 1-1,5 året så er det rimelig vågalt å starte opp en nettbutikk nå🙈 12
Visvas Skrevet 18. november 2020 #10373 Skrevet 18. november 2020 Ikke veldig heldig at alle kan se hvor ferskt og ustabilt forholdet deres er når de skal legge grunnlaget for en nettbutikk vel? Han får ikke komme til jul, men nettbutikk skal de starte. 8
panzerpølsa Skrevet 18. november 2020 #10374 Skrevet 18. november 2020 For noen uker siden, var ekteskap på randen til skilsmisse. Nå skal de opprette bedrift. Er det rart man rister på hodet?! Det virker så ustabilt og kaotisk som over hodet mulig. 29
Oppland Skrevet 18. november 2020 #10375 Skrevet 18. november 2020 Det er jo blest om netthandel nå i disse coronatider, men det er langt derfra til å lykkes med en nystartet nettbutikk. Får håpe hun tenker seg godt om før hun kaster seg ut i det. 5
Tildittbeste Skrevet 18. november 2020 #10376 Skrevet 18. november 2020 18 minutter siden, panzerpølsa skrev: For noen uker siden, var ekteskap på randen til skilsmisse. Nå skal de opprette bedrift. Er det rart man rister på hodet?! Det virker så ustabilt og kaotisk som over hodet mulig. Det er kanskje stygt å si det. Men det er så mette og komme på en sånn idé. Og fra å være på skilsmissen rand til å starte dette. Utrolig. I tillegg har hun sagt hun har problemer med å fullføre ting og ikke så glad i papir arbeid. Og H vet garantert ikke hvordan dette fungerer her, kontra hvor "lett" ting ordnes i Tyrkia 18
Hei2016-2 Skrevet 18. november 2020 #10377 Skrevet 18. november 2020 7 minutter siden, Tildittbeste skrev: Det er kanskje stygt å si det. Men det er så mette og komme på en sånn idé. Og fra å være på skilsmissen rand til å starte dette. Utrolig. I tillegg har hun sagt hun har problemer med å fullføre ting og ikke så glad i papir arbeid. Og H vet garantert ikke hvordan dette fungerer her, kontra hvor "lett" ting ordnes i Tyrkia Jag tänkte samma som dig. När man gång på gång har sätt hur mycket hon missuppfattar/inte förstår/trodde sig hon visste etc. ... 11
Influenseren Skrevet 18. november 2020 #10378 Skrevet 18. november 2020 La oss nå håpe at hun ikkje tror det "Bare" er å få ei eske med kaffi og diverse fra H for så å selge det i en nettbutikk med lager i kjøkkenskapene. Man skal ikkje tulle med importreglene for de gjelder uansett hvor liten en bedrift er, for ikkje å NEVNE skattereglene for import. DEEET kan blir en real smell og man bør så absolutt ha litt startkapital, selv om det "bare" er et enkelmannsforetak.... Hvorfor ikkje starte noe mer spesielt enn det om man skal satse på nettbutikk? Tyrkisk kaffi og matvarer får man jo nesten på hvert gatehjørne i hele landet... 18
Skrottefar Skrevet 18. november 2020 #10379 Skrevet 18. november 2020 MA er impulsivitet satt i system, og det har vi jo skjønt for lengst 😛 Og nettbutikk ja......skal man begynne med det så er det første man bør gjøre noe så enkelt som å finne ut om det er et marked for det, sjekke ut dette med kostnader, tidsbruk og sist, men ikke minst, hvordan det er med lover og regler dersom det som skal selges må importeres først. Det å ha nok startkapital er også viktig, for den første tiden med nettbutikk er mer utgifter enn inntekter, og pengene flyr ganske fort ut av butikken når det skal kjøpes inn for å ha et varelager. Funker sikkert for noen å selge en vare før man har det på lager, men i et marked hvor det kan være kamp om kundene så velger de fleste å kjøpe der hvor varen kan leveres fortest mulig dersom prisene er mer eller mindre den samme. 13
Visvas Skrevet 18. november 2020 #10380 Skrevet 18. november 2020 Hvis det er matvarer de skal selge så bør de ta en titt på hvor det importeres fra det som selges i Norge, det er ikke Tyrkia for å si det sånn. Og det er det nok en god grunn for. Det meste er lagd og importert fra Tyskland, lagd spesielt for det europeiske markedet, sikkert fordi innhold og div. krav er mer likt de norske. Billig er det og så det skal godt gjøres å overgå det prismessig med fortjeneste. Vær så god Mette! 14
Anbefalte innlegg