Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Twinkle~ skrev (4 timer siden):

Er veldig spent på denne nettbutikken🥳

Den har ikke jeg veldig trua på...tror den type nett handel blir for dyrt når det finnes mange fysiske butikker med mye av det samme

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tildittbeste skrev (33 minutter siden):

Den har ikke jeg veldig trua på...tror den type nett handel blir for dyrt når det finnes mange fysiske butikker med mye av det samme

Ja, jeg må si meg enig her. De selger jo turist te (eple te) som hun har kjøpt inn overalt i alle litt større byer og prisen er billig. Nå ser det ikke ut som den var fra den tyrkiske landsbygda, så kan hende hun har tatt til seg litt av det som ble skrevet her ang. import iallefall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (7 timer siden):

Er veldig spent på denne nettbutikken🥳

Tipper hun har blitt inspirert av andre bloggere som driver med dette. Villa Paprika og Kokkejævel. Sistnevnte skriver stadig om nettbutikken sin som går som det suser. 

Viktig da at hun/ de finner et bra konsept. Tror det kan være noe problematisk med import i fra Tyrkia. De er på verdenstopppen i trikotasjeindustri. Å selge f.eks sokker og truser o.l., tror jeg absolutt det kunne ha vært marked for  her.

Minuset er at industrien der har blitt beskyldet for umenneskelige arbeidsforhold, utnytting av billig arbeidskraft av syriske flyktninger, etc. Så mange fallgruver ved å importere fra Tyrkia i tillegg til det rent økonomiske, som toll, lover, skatt, egenkapital, distribusjon, osv. 

Så det ikke jo ikke  en dum tanke å drive nettbutikk i deres situasjon, for på denne måten finne jobb til H der han i første omgang ikke trenger norskkunnskaper. 
 Men det sikre konseptet må være der. Hvis ikke, svært risky business

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det sykt mye arbeid og krever stabilitet og oppfølging av kunder. Jeg må si jeg blir veldig positivt overrasket om Mette klarer å være så stabil i sin aktivitet at hun får dette til å gå. Dette er jo noe hun ikke har vært flink på til nå, så det blir spennende. 

Dette i tillegg til nattjobb, liten som skal starte i barnehage med all sykdom det ofte medfører, oppussing av hus og div prosjekter som må ferdigstilles på huset, en mann som kanskje skal komme, evt reiser nedover osv. 

Folk har jo klart det med enda større utfordringer før og gjør det hele tiden, men det krever jo som sagt vilje og styrke til å jobbe stabilt og aktivt. Takle misfornøyde kunder på strak arm osv 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta en liten gjettekonkurranse? Jeg tror den brå endringen i mening om at H skulle komme til Norge likevel og så snart som mulig er fordi hun innså at det ble vanskelig å være alenemor og eneforsørger, spesielt mtp nattevakter. Når datteren ikke er i samme hus og det er begrenset med hjelp å få av besteforeldre/foreldre, blir alt mye vanskeligere. En hjemmeværende mann er da midt i blinken som barnevakt. Da kan hun jobbe når hun ønsker og de får kontantstøtte som ekstra inntekt istedenfor barnehage som utgift. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FotbaIlflua skrev (32 minutter siden):

Skal vi ta en liten gjettekonkurranse? Jeg tror den brå endringen i mening om at H skulle komme til Norge likevel og så snart som mulig er fordi hun innså at det ble vanskelig å være alenemor og eneforsørger, spesielt mtp nattevakter. Når datteren ikke er i samme hus og det er begrenset med hjelp å få av besteforeldre/foreldre, blir alt mye vanskeligere. En hjemmeværende mann er da midt i blinken som barnevakt. Da kan hun jobbe når hun ønsker og de får kontantstøtte som ekstra inntekt istedenfor barnehage som utgift. 

PS.. hun får ikke kontantstøtte om.han kommer til Norge og får adr her. Da Må begge foreldre hatt x antall år som medlem av folke trygden.  Men ja blir jo lettere og jobbe om han er hjemme med datra på natta

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FotbaIlflua skrev (8 timer siden):

Skal vi ta en liten gjettekonkurranse? Jeg tror den brå endringen i mening om at H skulle komme til Norge likevel og så snart som mulig er fordi hun innså at det ble vanskelig å være alenemor og eneforsørger, spesielt mtp nattevakter. Når datteren ikke er i samme hus og det er begrenset med hjelp å få av besteforeldre/foreldre, blir alt mye vanskeligere. En hjemmeværende mann er da midt i blinken som barnevakt. Da kan hun jobbe når hun ønsker og de får kontantstøtte som ekstra inntekt istedenfor barnehage som utgift. 

Uff...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nett butikk og lage noe selv og selge..da må det vell en godkjenning til fra mattilsynet også da ?  Hvor lett tror hun dette er? Hm mette stil dette

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (7 minutter siden):

Nett butikk og lage noe selv og selge..da må det vell en godkjenning til fra mattilsynet også da ?  Hvor lett tror hun dette er? Hm mette stil dette

Er i all fall ikke bare bare å produsere mat i eget kjøkken for salg. Krever tilrettelegging og spesielle hygienetiltak. Spørs om hun overhodet har tenkt over hva som kreves. Men enn så lenge er hun jo bare på planleggingsnivå, så kanskje hun bare tar ting i en litt rar rekkefølge. Jeg ville nok undersøkt lover å regler FØR jeg annonserte planene på internett, men det er meg da 🙃

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (3 timer siden):

Nett butikk og lage noe selv og selge..da må det vell en godkjenning til fra mattilsynet også da ?  Hvor lett tror hun dette er? Hm mette stil dette

Alle som selger hjemmelagde spiselige varer må godkjennes av Mattilsynet. Var en sak i fjor ang kakeselging fra privatpersoner på Facebook. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har et kjøkken som er stort, det er masse stål, og det er hygenisk rent, men da vi i fjor skulle bake til fotball klubben fikk vi blank avslag. da det er nødt til å ha egne opplegg for dette. Dette gjelder da ting som skal lages for salg. Så hvordan Mette skal få dette til?? Aner ikke 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ikke ta fra noen pågangsmotet, men at hun nå drømmer om å starte med salg av div. varer og lage mat å selge synes jeg virker noe håpløst. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man enten må ha godkjent kjøkken eller ha eget kjøkken som ikke blir brukt privat. Ei venninne skal bygge industrikjøkken i et annet eksisterende bygg på eiendommen, fordi hennes eget ikke er godkjent for produksjon og salg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tildittbeste skrev (5 timer siden):

Nett butikk og lage noe selv og selge..da må det vell en godkjenning til fra mattilsynet også da ?  Hvor lett tror hun dette er? Hm mette stil dette

Kommer nok et forklarende svar på dette, hun må vel finne ut hvordan hun skal gjøre det først, i kjent stil ja 🤣

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (25 minutter siden):

Kommer nok et forklarende svar på dette, hun må vel finne ut hvordan hun skal gjøre det først, i kjent stil ja 🤣

Er ikke det fornuftig da? Både å forklare, og å finne ut hvordan hun skal gjøre det? Det er jo det hun sier at hun holder på med for tiden, nettopp å finne ut av alle aspekter med hvordan starte nettbutikk og gjøre dette riktig. 

Heier på initiativet jeg. Om det går bra eller ikke vet jo hverken vi eller Mette ennå.

Hun har også skrevet at hun koser seg med prosessen og lærer mye, og at det har en verdi i seg selv uansett lm hun får dette til eller ikke.

Endret av Turkis Sau
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkis Sau skrev (4 timer siden):

Er ikke det fornuftig da? Både å forklare, og å finne ut hvordan hun skal gjøre det? Det er jo det hun sier at hun holder på med for tiden, nettopp å finne ut av alle aspekter med hvordan starte nettbutikk og gjøre dette riktig. 

Heier på initiativet jeg. Om det går bra eller ikke vet jo hverken vi eller Mette ennå.

Hun har også skrevet at hun koser seg med prosessen og lærer mye, og at det har en verdi i seg selv uansett lm hun får dette til eller ikke.

Jeg også 👏🏻
I idémyldringsfasen er ingen forslag for dumme. Å lage mat for salg på eget kjøkken er nok lite aktuelt, men kanskje tanken på det gjør at hun kommer på en annen god idé. Sånn tenker i alle fall jeg, at man trenger også de «dumme» forslagene for å komme frem til de fruktbare. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke fulgt såå mye på denne Mette, men vært innom blogg og instagram iblandt. Inntrykket er at hun har gått raskt inn i ekteskap med en nærmest ukjent mann for å få et barn. Nå som barnet er her er det ikke så viktig om ekteskapet vedvarer. 
Eller er jeg helt ute å kjøre?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (17 minutter siden):

Har ikke fulgt såå mye på denne Mette, men vært innom blogg og instagram iblandt. Inntrykket er at hun har gått raskt inn i ekteskap med en nærmest ukjent mann for å få et barn. Nå som barnet er her er det ikke så viktig om ekteskapet vedvarer. 
Eller er jeg helt ute å kjøre?

Fra bloggen får vi mer innblikk i hva hennes daglige sysler er, mer enn vi hører om det å være gift med en fra en annen kultur og land,  skape en familie og en fremtid sammen. Som var det hun hadde som hovedtema iallefall for ei stund siden.  Føler bloggen har forandret  seg veldig. Og det er synd..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 time siden):

Har ikke fulgt såå mye på denne Mette, men vært innom blogg og instagram iblandt. Inntrykket er at hun har gått raskt inn i ekteskap med en nærmest ukjent mann for å få et barn. Nå som barnet er her er det ikke så viktig om ekteskapet vedvarer. 
Eller er jeg helt ute å kjøre?

Akkurat det samme inntrykket jeg har fått. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (På 21.11.2020 den 11.49):

Her er jeg uenig. Jeg kan mye om forskjellige kulturer, men at tyrkiske menn skal spise først,mens kvinner og barn må vente, har jeg aldri hørt om før. 

Ikke jeg heller. Hadde ikke synes det var særlig greit. Men det er jo ting man kunne ha snakka om på forhånd 😄😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...