Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Jammen, da  kan vi lett forstå valget hun må ta i forhold til å få mannen hit. Hun vil nok føle seg øk. ovenpå først. Trygghet. Det er forståelig, til tross for stort savn og lengt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Twistdott skrev:

For min del må hun faktisk bruke så mye penger hun vil på Ikea- middag, og annet fjas - hun har uansett ikke økonomi til å forsørge en mann på den lønna si.

Og dette må de begge ha visst.  Begge ville ha barn, de har satt hverandre i denne situasjonen. Mette har et urealistisk bilde på masse, for hun trodde virkelig at hun kunne forsørge datteren og hennes barn i tillegg til sønn 50%, babydatter, og ev mannen..

Hun har jo nesten ingen ting igjen når faste utgifter er betalt. 

Jaja.....

Jeg tror fint hun kan klare å forsørge mannen om hun/de er forsiktig med penger. Når H har vært her så langt har de ikke spart på noen ting, og slik kan de jo ikke fortsette. Da gikk hun grundig med underskudd og han ble antakelig litt skjemt bort; han tror kanskje det er slik det skal bli å leve her. Og som mange her har sagt i flere år nå; hun må lære seg å sette av til skatt og annet buffer, så hun unngår å havne i uføre gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kritt skrev:

Jeg tror fint hun kan klare å forsørge mannen om hun/de er forsiktig med penger. Når H har vært her så langt har de ikke spart på noen ting, og slik kan de jo ikke fortsette. Da gikk hun grundig med underskudd og han ble antakelig litt skjemt bort; han tror kanskje det er slik det skal bli å leve her. Og som mange her har sagt i flere år nå; hun må lære seg å sette av til skatt og annet buffer, så hun unngår å havne i uføre gang på gang.

Det gjentar seg jo gang på gang. De skulle reise på ferier sammen, kjøpe hytte, bygge hus i Tyrkia. Det går ikke an å spare seg opp buffer når man har barn og hus og får utbetalt 20 000 pr mnd. 

Endret av Surikatt
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 5.03, ClusterOfGrapes skrev:

Jammen, da  kan vi lett forstå valget hun må ta i forhold til å få mannen hit. Hun vil nok føle seg øk. ovenpå først. Trygghet. Det er forståelig, til tross for stort savn og lengt. 

Men om mannen ikke kommer så er det jo også vanskelig å komme seg ovenpå økonomisk. Da kan hun kun jobbe dagvakter mens dattera er i barnehage. Kommer han til Norge så har hun jo mulighet til å få jobba masse. 

Selsvagt er det forståelig at man vil ha god økonomi, men er ikke lett å få jobb og barnehage kabelen til å gå opp når man er alene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lilletyrkia skrev:

Men om mannen ikke kommer så er det jo også vanskelig å komme seg ovenpå økonomisk. Da kan hun kun jobbe dagvakter mens dattera er i barnehage. Kommer han til Norge så har hun jo mulighet til å få jobba masse. 

Selsvagt er det forståelig at man vil ha god økonomi, men er ikke lett å få jobb og barnehage kabelen til å gå opp når man er alene. 

Således vil det ha vært en vinn-vinn situasjon om H kom til Norge når Mettes mammapermisjon er over. Da kan hun forsette å jobbe natt, der hun tjener mer og kan slippe barnehageutgifter dersom han passer barnet. Da er det jo aktuelt hvordan H ser på dette. Slik jeg kjenner tyrkisk kultur så har de et kjønnsrollemønster som ligner det vi hadde for 50 år siden. Barnepass og husarbeid er kvinnearbeid. Dette har tyrkiske menn fått inn med morsmelka. Men det kan jo være at H er annerledes der, ev er villig til å tenke nytt. Her har faktisk Mette veldig mye interessant å skrive om.  

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, ClusterOfGrapes skrev:

Således vil det ha vært en vinn-vinn situasjon om H kom til Norge når Mettes mammapermisjon er over. Da kan hun forsette å jobbe natt, der hun tjener mer og kan slippe barnehageutgifter dersom han passer barnet. Da er det jo aktuelt hvordan H ser på dette. Slik jeg kjenner tyrkisk kultur så har de et kjønnsrollemønster som ligner det vi hadde for 50 år siden. Barnepass og husarbeid er kvinnearbeid. Dette har tyrkiske menn fått inn med morsmelka. Men det kan jo være at H er annerledes der, ev er villig til å tenke nytt. Her har faktisk Mette veldig mye interessant å skrive om.  

Likt som i Norge så kommer alt på hvordan man legger lista ang. å dele husarbeid, matlaging, barna ect. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ClusterOfGrapes skrev:

Enig, dette kunne vært interessant å lese om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2020 den 0.54, ClusterOfGrapes skrev:

Jeg tror nok det er noe han fint ville ha gjort for datteren sin og for å hjelpe til med økonomien. Jeg kjenner jo ikke han, men om han ønsker å komme til Norge og være sammen med sin datter, så er det jo på en måte det han KAN gjøre for å hjelpe til. Noe som også er viktig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2020 den 23.35, Twistdott skrev:

Så fint Mette ordnet  middagsbesøket med familien. 

Ja, veldig fint! 
Jeg tok screenshot av lasagneoppskriften, den så veldig god ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagnen så god ut, men jeg må innrømme at jeg ikke følger Mette for mat og babykos. Andre kan selvfølgelig være interessert i dette. Derimot er jeg nysgjerrig på hvordan det er å være gift med en tyrker man aldri har bodd sammen med annet enn på ferie og prosessen for å få ham hit. Det står det ikke så mye om, så jeg tviler på at jeg henger med særlig lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kritt skrev:

Lasagnen så god ut, men jeg må innrømme at jeg ikke følger Mette for mat og babykos. Andre kan selvfølgelig være interessert i dette. Derimot er jeg nysgjerrig på hvordan det er å være gift med en tyrker man aldri har bodd sammen med annet enn på ferie og prosessen for å få ham hit. Det står det ikke så mye om, så jeg tviler på at jeg henger med særlig lenger. 

Den delen er jo så og si lagt død. Så er ikke helt det samme og følge nå nei..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Trude4 skrev:

Eg lurer på hvorfor hun ikke skriver om det lengre

Kan man jo lure på. Siden hun deler det meste kunne det jo kommet noen ord om hvordan hverdagen er med baby ut en mann. Hva de evt jobber for og planlegger. Hvordan han opplever å være pappa på avstand. Hvordan livet går i Tyrkia nå sett o forhold til før de fikk barn..ganske sikker på at hverdagen er ganske så forskjellig nå enn hva den var før

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 16.54, Sassya skrev:

For en frokost. Ikke spesielt sunn og næringsrik.  3 brødskiver med tynt lag med syltetøy og solbærtoddy.

Bedre enn endel annet folk tyller i seg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.8.2020 den 18.12, Kritt skrev:

Selvfølgelig er det ikke helt uvanlig å bli gravid etter 40, har flere venninner som har blitt det. Men (fra Dr, Google):

Når du er 30 år eller yngre, er sjansene for å unnfange høyere. I én menstruasjonssyklus er det nesten 20 % sjanse for å bli gravid. Sjansenesynker til 5 % innen du blir 40.

Men det er store individuelle forskjeller, jeg tok grep etter 2 graviditeter i 40 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trude4 skrev:

Eg lurer på hvorfor hun ikke skriver om det lengre

Leste et sted( blogg el snap) at de ikke alltid snakket sammen daglig lenger. Kanskje pga han jobber mye, hun legger seg tidlig med lille. Men gjør meg jo tanker om at det da er vanskeligere å opprettholde «gnisten» om en ikke snakker daglig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2020 den 19.52, Pasha skrev:

men Mette må vel snart ha fått igjen pengene før flybillettene hun kjøpte x antall av i våres... der har hun jo penger til restskatt,  familiegjenforening,  etc. 

De er drittreige over hele linjen.

Jeg venter på tilbakebetaling av 6 flyreiser atm. TTT (både norske og utenlandske selskaper)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 12.54, Nussepus skrev:

Hun er sikkert flink med babyen. Men uansett ikke sunt å ikke ha noe sosialt nettverk. 

Hva er så gale med å være introvert?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...