Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Høye seertall for tiden, som regel over 4000. Mette har nok kommet for å bli, mye takket være dere her på KG ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som har god kjennskap til tyrkiske menn. De to kvinnene som jeg kjente som giftet seg med tyrkiske menn, og hvor det ble skilsmisse, det jeg reagerte på, var at året før de fikk familiegjenforening, så rant det inn meld ala I love you forever, You are mye queen,you are my princess osv, osv. Jeg reagerte på glattheten skal jeg innrømme, syntes det var kvalmende overfladisk, men vet ikke om tyrkiske menn pleier å sende slike meldinger også til tyrkiske kvinner som de har giftet seg med, at det er endel av kulturen? Det må jo være kvinner som reagerer positivt på slike ord, uansett hvor overfladiske de er, siden de tyrkiske mennene sender dem? Noen som vet? En annen ting jeg lurer på, rent gjennomsnittlig, hvor lang tid pleier det å ta fra en tyrkisk mann treffer en tyrkisk kvinne, til forlovelse og giftemål? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, persondebatt og avsporinger.

Papirfly, mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, JaVel skrev:

Til dere som har god kjennskap til tyrkiske menn. De to kvinnene som jeg kjente som giftet seg med tyrkiske menn, og hvor det ble skilsmisse, det jeg reagerte på, var at året før de fikk familiegjenforening, så rant det inn meld ala I love you forever, You are mye queen,you are my princess osv, osv. Jeg reagerte på glattheten skal jeg innrømme, syntes det var kvalmende overfladisk, men vet ikke om tyrkiske menn pleier å sende slike meldinger også til tyrkiske kvinner som de har giftet seg med, at det er endel av kulturen? Det må jo være kvinner som reagerer positivt på slike ord, uansett hvor overfladiske de er, siden de tyrkiske mennene sender dem? Noen som vet? En annen ting jeg lurer på, rent gjennomsnittlig, hvor lang tid pleier det å ta fra en tyrkisk mann treffer en tyrkisk kvinne, til forlovelse og giftemål? 

Jeg kan bare svare for meg selv og det jeg har sett. Jeg er gift med en tyrkisk mann, vi har barn og vært gift i mange år. Han sier fortsatt mange ganger daglig at jeg er alt for han, elsker meg, kan ikke få nok av meg, jeg er vakker, forguder meg osv... Jeg er ikke helt der, men han sier det alikevel. Ikke er det noe å hente her i gården heller, siden han står for inntekta. Han er rausere med slikt nå enn når vi møttes og de jeg kjenner som har vært gift med tyrkisk mann i både 10, 20 osv år har menn som øser ut med slikt.  

Ang å gifte seg fort så har jeg sett begge deler hos heltyrkiske par. Noen har rømt og giftet seg, andre har planlagt lenge. Store variasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv og det jeg har sett. Jeg er gift med en tyrkisk mann, vi har barn og vært gift i mange år. Han sier fortsatt mange ganger daglig at jeg er alt for han, elsker meg, kan ikke få nok av meg, jeg er vakker, forguder meg osv... Jeg er ikke helt der, men han sier det alikevel. Ikke er det noe å hente her i gården heller, siden han står for inntekta. Han er rausere med slikt nå enn når vi møttes og de jeg kjenner som har vært gift med tyrkisk mann i både 10, 20 osv år har menn som øser ut med slikt.  

Ang å gifte seg fort så har jeg sett begge deler hos heltyrkiske par. Noen har rømt og giftet seg, andre har planlagt lenge. Store variasjoner. 

Ok,greit å vite :) . Jeg reagerte som sagt negativt på de store ordene, men så har jeg personlig aldri falt for den type prat. Samtidig reagerte jeg nok også på at de hadde møtt hverandre personlig i litt over en mnd før de giftet seg, så de store ordene ovenfor et menneske man rett og slett ikke kjente noe særlig, virket bare SVÆRT overfladisk for meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det forstår jeg veldig godt. Jeg hadde aldri falt for "i love you" som i den virkelige betydningen av det etter en måned. Ei heller giftet meg etter så kort tid. 

Men hvis du ser det tyrkiske språket så er det ikke unormalt å si jeg elsker deg og jeg kysser deg på tlf til snekkeren heller. Alle man snakker til på gata med respekt er enten bror, tante, storesøster, kjære, søte du, min blomst mm. helt uten annen betydning enn at de viser respekt, ser de som noen nære o.l.

De har en helt annen måte å ordlegge seg på.  

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JaVel skrev:

Til dere som har god kjennskap til tyrkiske menn. De to kvinnene som jeg kjente som giftet seg med tyrkiske menn, og hvor det ble skilsmisse, det jeg reagerte på, var at året før de fikk familiegjenforening, så rant det inn meld ala I love you forever, You are mye queen,you are my princess osv, osv. Jeg reagerte på glattheten skal jeg innrømme, syntes det var kvalmende overfladisk, men vet ikke om tyrkiske menn pleier å sende slike meldinger også til tyrkiske kvinner som de har giftet seg med, at det er endel av kulturen? Det må jo være kvinner som reagerer positivt på slike ord, uansett hvor overfladiske de er, siden de tyrkiske mennene sender dem? Noen som vet? En annen ting jeg lurer på, rent gjennomsnittlig, hvor lang tid pleier det å ta fra en tyrkisk mann treffer en tyrkisk kvinne, til forlovelse og giftemål? 

I Tyrkia er de gjerne forlovet ett år, for å spare seg opp penger osv.. Et par uker skjer sjelden.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Visvas skrev:

Ja det forstår jeg veldig godt. Jeg hadde aldri falt for "i love you" som i den virkelige betydningen av det etter en måned. Ei heller giftet meg etter så kort tid. 

Men hvis du ser det tyrkiske språket så er det ikke unormalt å si jeg elsker deg og jeg kysser deg på tlf til snekkeren heller. Alle man snakker til på gata med respekt er enten bror, tante, storesøster, kjære, søte du, min blomst mm. helt uten annen betydning enn at de viser respekt, ser de som noen nære o.l.

De har en helt annen måte å ordlegge seg på.  

 

Siden du har god kjennskap til Tyrkia, rent generelt, hvordan ser familien til en tyrkiske mann på at han gifter seg raskt med en utenlandsk kvinne som både er eldre, har barn fra før og ikke er muslim? Jeg husker at jeg syntes det var veldig rart at de tyrkiske familiene var villige til å ha store bryllup for tilnærmede ukjente utenlandske kvinner, men da putter jeg igjen mine egne erfaringer fra mitt liv i Norge inn. Hvis jeg hadde giftet meg med en norsk eller utenlandsk mann etter å ha kjent ham i knappe 5 uker hadde ikke min familie deltatt i et stort bryllup, de hadde sett på det som totalt ansvarsløs atferd av meg, og hadde ikke orket å late som de var glad for dette. Med tanke på at tyrkere generelt er mye mer konservative enn oss, så synes jeg det er veldig rart at de " applauderer" en slik handling? Til sist, jeg kjenner en norsk kvinne som giftet seg etter noen års kjennskap, med en tyrkisk mann. I motsetning til de to andre, så har hun aldri virket naiv på meg. Hun er absolutt omsorgsfull, men stilte helt klare krav til ham,oppførte seg mot ham som hun ville oppført seg mot en norsk mann og tok det som en selvfølge at de var likestilte.  Han kom heller ikke fra en lite bemidlet familie og var langt mer ressurssterk og mindre konservativ enn de to andre. De er fortsatt lykkelig gift, og han klarer seg meget bra i Norge. Jeg var svært imponert over at han etter 1 år i Norge kunne holde en samtale i gang på norsk! 

Endret av JaVel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig å svare på spes siden dette kan virke veldig generaliserende. Men jeg regner egentlig du allerede vet svaret på dette 🙂

De jeg har hørt om, kjenner, som har gifta seg så tidlig og hatt stor fest med den tyrkiske (det har vel helst vært kurdiske de jeg vet om her) familien så er det for at de tror og ønsker denne damen skal gi dem selv og deres sønn et bedre liv. Jeg snakker selvfølgelig her om økonomisk støtte.   

De som jeg kjenner som har ventet har gjerne hatt en del omgang med svigers og blitt enten godkjent eller sønnen har måttet kjempe for å gifte seg med en utlending. Ang alder og barn fra før tror jeg er litt individuelt. Sikkert ikke noe svigers roper hurra for, men Tyrkia har løsnet litt på dette tror jeg. Har selv skilte damer med barn fra før som har giftet seg igjen i svigerfamilien min. Historien rundt dette er gjerne menn som har slått, drukket, spilt bort penger... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg synes dette er vanskelig å svare på spes siden dette kan virke veldig generaliserende. Men jeg regner egentlig du allerede vet svaret på dette 🙂

De jeg har hørt om, kjenner, som har gifta seg så tidlig og hatt stor fest med den tyrkiske (det har vel helst vært kurdiske de jeg vet om her) familien så er det for at de tror og ønsker denne damen skal gi dem selv og deres sønn et bedre liv. Jeg snakker selvfølgelig her om økonomisk støtte.   

De som jeg kjenner som har ventet har gjerne hatt en del omgang med svigers og blitt enten godkjent eller sønnen har måttet kjempe for å gifte seg med en utlending. Ang alder og barn fra før tror jeg er litt individuelt. Sikkert ikke noe svigers roper hurra for, men Tyrkia har løsnet litt på dette tror jeg. Har selv skilte damer med barn fra før som har giftet seg igjen i svigerfamilien min. Historien rundt dette er gjerne menn som har slått, drukket, spilt bort penger... 

Det er ikke så lett å vite årsaken til folks atferd når man bare kjenner en kultur fra avstand, hva er feks mine fordommer og hva er reelt. De to som giftet seg veldig raskt fikk veldig mange advarsler på forhånd fra familie og venner, og dessverre viste det seg at de hadde rett. Hovedårsaken til at disse to mennene giftet seg med disse kvinnene var oppholdstillatelse. Disse kvinnene har fortalt senere at de synes det var rart at disse mennene la seg flat i enhver krangel, unnskyldte seg raskt hvis noe skjedde, men da oppholdstillatelsen var i boks skiftet de helt ham. Men som sagt, jeg er norsk, og ser på de fleste situasjoner med norske øyne.så derfor vet jeg ikke hva som er mine fordommer, og hva som er kultur, feks dette med bruk av store ord, slik som du forklarte. Men uansett, jeg hadde også reagert med vantro hvis en venninne av meg hadde giftet seg med en norsk mann etter litt over en mnd, så det var ikke bare det at de var tyrkiske som gjorde at folk rundt dem reagerte. Når denne ene kvinnen reiste ned for å gifte seg etter så kort tid, hun hadde bare møtt hans familie 1 gang i noen timer, før dette giftemålet, skal jeg ærlig innrømme at jeg så for meg at denne familien gned seg i hendene over " flaksen" de hadde over at de nå kunne sende sønnen sin til en av de mest velstående landene i verden når det kommer til økonomi, og som ville gjøre dem langt mer bemidlet,og det var nettopp det som skjedde. Det var en konservativ familie, både mor, tenåringsdøtre og svigerdøtre gikk med skaut, så for meg var det ingenting som stemte, men igjen her er det MASSE fordommer fra meg, jeg har ingen anelse om hvordan konservative/ tradisjonelle familier i Tyrkia fungerer, hvordan deres indre liv ser ut? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo ikle uten grunn det er såpass vanskelig å få sin tyrkiske mann til Norge. Det er jo fordi det har vært veldig mange luringer som gjerne har vært religiøst gift (altså ikke registrert, men noen anser ofte dette som viktigere en å gifte seg på papiret) i hjembygda si og giftet seg med ei norsk litt eldre dame i den hensikt å få med seg da den tyrkiske kona si til Norge etter hvert. Min mann fikk ofte spørsmål fra kurdere som omtrent den første setningen de vekslet. Hvor lenge har du igjen da? Så det er viden kjent i enkelte miljøer dette her. Hele familien er med på å skjule den andre kona og gjerne en haug med unger. Omtales som søskenbarn e.l.  hver gang den norske kona kommer på besøk til villagen.  

Noe av grunnen til at mange som har til hensikt å lure seg til Norge velger eldre kvinner, som gjerne har barn, er for at denne kvinnen da er så glad for å få en så ung og kjekk mann at hun vil gjøre alt for å beholde han. Sjansen til at hennes økonomi er stabil er også større enn ved ei som er ung. Dermed er sjansen mindre for at hun forlater han før alt er i boks. Det har iallefall jeg hørt ofte. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Visvas skrev:

Ja det er jo ikle uten grunn det er såpass vanskelig å få sin tyrkiske mann til Norge. Det er jo fordi det har vært veldig mange luringer som gjerne har vært religiøst gift (altså ikke registrert, men noen anser ofte dette som viktigere en å gifte seg på papiret) i hjembygda si og giftet seg med ei norsk litt eldre dame i den hensikt å få med seg da den tyrkiske kona si til Norge etter hvert. Min mann fikk ofte spørsmål fra kurdere som omtrent den første setningen de vekslet. Hvor lenge har du igjen da? Så det er viden kjent i enkelte miljøer dette her. Hele familien er med på å skjule den andre kona og gjerne en haug med unger. Omtales som søskenbarn e.l.  hver gang den norske kona kommer på besøk til villagen.  

Noe av grunnen til at mange som har til hensikt å lure seg til Norge velger eldre kvinner, som gjerne har barn, er for at denne kvinnen da er så glad for å få en så ung og kjekk mann at hun vil gjøre alt for å beholde han. Sjansen til at hennes økonomi er stabil er også større enn ved ei som er ung. Dermed er sjansen mindre for at hun forlater han før alt er i boks. Det har iallefall jeg hørt ofte. 

 

Dette forbinder jeg med byen Konya? Ang dette med medgift. Muslimske menn vet at de har en plikt til å betale medgift når de gifter seg, men til og med dette slipper de ofte unna når de gifter seg med vestlige kvinner. Husker at jeg spurte denne ene norske kvinnen da hun kom hjem etter at hun hadde giftet seg, om han hadde betalt henne medgift. Hun visste ikke hva det var, men da jeg forklarte det, sa hun at hun hadde fått noen øredobber fra hans foreldre ;) . Det er helt ok at noen velger å ikke ta imot medgift fra sin muslimske mann, det må være opp til hver enkelt, men jeg kaller det rent lureri av den muslimske mannen å overhode ikke nevne det med et eneste ord, late som det ikke eksisterer, vel vitende om at den norske kvinner vet omtrent null og niks om islam. "De" kan være svært religiøse når det kommer til andre ting, feks svinekjøtt og kvinners bekledning, men hvis "de" kan slippe unna egne plikter så er det visst ikke så nøye. Samme med hodetørkle, islam sier helt klart at menn skal senke sitt blikk når de passerer ukjente kvinner på gaten, så hvis en muslimsk mann vil at en norsk kvinne skal skjule sitt hår, hvorfor sier ikke da den norske kvinnen, Hva med din plikt til å senke ditt blikk når du passerer en ukjent kvinne? Altså kreve at den muslimske mannen følger de plikter som islam krever av ham, istedet for at han skal være overopptatt av kvinnens plikter, og særlig urimelig blir det når kvinnen ikke engang er muslim.Nå har jeg gått over til å prate mer generelt om islam og ikke Tyrkia ;) . Hva pleier å være normen for medgift i Tyrkia? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medgiften skal vel være etter evne, men "svi" litt hehe. Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg fikk en del gull fra svigers, leilighet og tomt. Fra mannen fikk jeg en del gull. Men normen vet jeg ikke. Kjenner mange som er gift, lever i Tyrkia og ikke har fått medgift eller fått den i etterkant i form av en leilighet eller annet praktisk. 

Den fordelingen som virker å være hos Mette og mannen er noe jeg reagerer på. Hun føyer og innretter seg, men vi ser lite eller ingenting hva han gjør for å møte henne på halvveien. 

Hver gang det dukker opp et innlegg som skal motbevise hva "vi" skriver så bare bekrefter hun det isteden. Noe som jeg synes er skremmende. 

Hun er jo tydelig hodeløs forelsket og han kjører skuta. Jeg håper bare for ungene sin del at han ikke er slik hun framstiller han. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Visvas skrev:

Medgiften skal vel være etter evne, men "svi" litt hehe. Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg fikk en del gull fra svigers, leilighet og tomt. Fra mannen fikk jeg en del gull. Men normen vet jeg ikke. Kjenner mange som er gift, lever i Tyrkia og ikke har fått medgift eller fått den i etterkant i form av en leilighet eller annet praktisk. 

Den fordelingen som virker å være hos Mette og mannen er noe jeg reagerer på. Hun føyer og innretter seg, men vi ser lite eller ingenting hva han gjør for å møte henne på halvveien. 

Hver gang det dukker opp et innlegg som skal motbevise hva "vi" skriver så bare bekrefter hun det isteden. Noe som jeg synes er skremmende. 

Hun er jo tydelig hodeløs forelsket og han kjører skuta. Jeg håper bare for ungene sin del at han ikke er slik hun framstiller han. 

Ja hun i den bloggen er tydeligvis en dame som lett lar seg lede, synes det er underlig for hun er jo 10 år eldre enn ham, har barn og har dermed mer livserfaring enn ham, men allikevel godtar hun at han leder henne? Hva skjer når han kommer til Norge, hun må både jobbe, ta seg av barn pluss forsørge ham, i tillegg vil han ikke ha noe arbeid å gå til. Dette vil nok mest sannsynlig krasje voldsomt med de kjønnsrollene han har vokst opp med, og ønsker å fortsette å leve etter.  Han ene som jeg kjenner som er lykkelig gift med en norsk dame, kommer fra en moderne familie i Tyrkia, så han har klart å tilpasse seg livet her veldig raskt, men hvis man kommer fra en familie som har samme kjønnsrollemønster  som vi hadde i 1920 blir saken helt annerledes, pluss dette, kommer annen religion. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er gift med en tyrkisk mann fra Istanbul. Familien hans bor i ett fint hus, bror og søster studerer. Foreldrene driver ett apotek. De er ikke rike, men klarer seg fint. Han ville ikke flytte til Norge opprinnelig, ble mye reising i nesten 2 år, før han lot seg overtale. Han er oppgitt over hvordan kurderene styrer i turistområdene med turistdamer og gjør alt for å komme seg til Europa. En skjønner jo det, når en ser på hvordan de bor/lever. Som flere her sier, pleier ekteskapet vare i 3 år og ett kvarter. De fleste er gift på nytt med kurdisk dame innen ett år som får familiegjenforening. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Loke37 skrev:

En venninne av meg er gift med en tyrkisk mann fra Istanbul. Familien hans bor i ett fint hus, bror og søster studerer. Foreldrene driver ett apotek. De er ikke rike, men klarer seg fint. Han ville ikke flytte til Norge opprinnelig, ble mye reising i nesten 2 år, før han lot seg overtale. Han er oppgitt over hvordan kurderene styrer i turistområdene med turistdamer og gjør alt for å komme seg til Europa. En skjønner jo det, når en ser på hvordan de bor/lever. Som flere her sier, pleier ekteskapet vare i 3 år og ett kvarter. De fleste er gift på nytt med kurdisk dame innen ett år som får familiegjenforening. 

Men hvorfor gjør ikke norske myndigheter noe med dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, JaVel skrev:

Men hvorfor gjør ikke norske myndigheter noe med dette? 

De har gjort det. Derfor er det veldig vanskelig å få besøk av kjæreste fra Tyrkia og de undersøker grundigere før man få innvilget familiegjenforening. Mange av de som ble tatt for dette ble kastet ut av Norge selv om de kom for 10 og 20 år siden. Var mye om dette i avisene for en tid tilbake. 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen mener man ikke skal tolke alt i verste mening så har innlegget på bloggen i dag en tittel som absolutt kan tolkes på andre måter, men det er nok en gang en overskrift av typen clickbait, for i overskriften skriver fruen at hun skal reise til sin mann, men at hun har mistet den spesielle følelsen.......og så er det bare feriefølelsen som har gått tapt siden hun reiser ned dit jevnlig 😒

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Visvas skrev:

De har gjort det. Derfor er det veldig vanskelig å få besøk av kjæreste fra Tyrkia og de undersøker grundigere før man få innvilget familiegjenforening. Mange av de som ble tatt for dette ble kastet ut av Norge selv om de kom for 10 og 20 år siden. Var mye om dette i avisene for en tid tilbake. 

De 2 jeg kjente, som veldig raskt giftet seg med de  tyrkiske mennene de hadde møtt, hadde ingen problemer med å få de inn i Norge på tross av "unormal" aldersforskjell, barn fra før etc. Det tok litt over 12 mnd for dem begge. Dette er ca 8 år siden. Aner ikke om noe har endret seg siden den tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...