Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Gjest Finlay
Skrevet

Tommel opp for alle influencere og andre "kjendiser" som tør vise den ekte barselkroppen! Den med stor mage, store pupper, og de ekstra kiloene som har lurt seg på. Ansiktet man ikke har brydd seg om å sminke et par timer etter fødselen, fordi fokuset har vært et annet sted.

Trenden med å spise lite under svangerskapet, holde seg sylslank og føde små barn er bare så trist. Og det fortsetter med at den nybakte mora skal se fresh ut- nær sagt minutter- etter fødsel. Det er blitt et usunt og umenneskelig press. Hvor kommer det egentlig fra? Jo,bla. fra CBE og andre påvirkere.

(PS. For noen er det naturlig å legge på seg lite under svangerskap, ha liten mage, og ha flat mage etter fødsel. Jeg tenker naturligvis på de som mer eller mindre føler seg presset i denne retningen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Finlay skrev:

Tommel opp for alle influencere og andre "kjendiser" som tør vise den ekte barselkroppen! Den med stor mage, store pupper, og de ekstra kiloene som har lurt seg på. Ansiktet man ikke har brydd seg om å sminke et par timer etter fødselen, fordi fokuset har vært et annet sted.

Trenden med å spise lite under svangerskapet, holde seg sylslank og føde små barn er bare så trist. Og det fortsetter med at den nybakte mora skal se fresh ut- nær sagt minutter- etter fødsel. Det er blitt et usunt og umenneskelig press. Hvor kommer det egentlig fra? Jo,bla. fra CBE og andre påvirkere.

(PS. For noen er det naturlig å legge på seg lite under svangerskap, ha liten mage, og ha flat mage etter fødsel. Jeg tenker naturligvis på de som mer eller mindre føler seg presset i denne retningen)

Må bare legge til noe her. Alle som har født har ekte barselkropp uansett om de har mage eller ikke rett etter fødselen. Det er mange som blir hetset om de deler bilde av flat mage etter fødsel, mens de som har stor mage blir hyllet når de legger ut bilde. Kropp er kropp, uansett om magen er stor eller liten. ☺️

• Liker 14
Gjest Finlay
Skrevet
20 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Må bare legge til noe her. Alle som har født har ekte barselkropp uansett om de har mage eller ikke rett etter fødselen. Det er mange som blir hetset om de deler bilde av flat mage etter fødsel, mens de som har stor mage blir hyllet når de legger ut bilde. Kropp er kropp, uansett om magen er stor eller liten. ☺️

Det var akkurat det jeg forsøkte å si i p.s 😄

Om noen blir hetset for å vise fram en flat mage er jeg usikker på. Det er vel heller settingen flat mage, stringtruse, sexy pose og den slags, rett etter fødsel  det reageres på.

Det det bør fokuseres på, er en nærmest sykelig skrekk blant enkelte gravide, skrekk for å legge på seg, regelrette slankekurer og et knallhard treningsregime under graviditeten, og at å føde små barn gir status! 

Kropp er kropp, det er jeg helt enig i, og jeg synes det er sørgelig at vi blir imponert av å se en helt vanlig kropp vist fram i some generelt. (Hvorfor noen kvinner velger å vise fram den ene eller den andre utgaven av barselkroppen er en annen sak)

Litt lesestoff om tema, for den som er interessert:

https://www.aftenposten.no/norge/i/Xwk2b/bekymret-for-gravides-oenske-om-aa-foede-smaa-barn?

Skrevet
På 23.5.2020 den 15.50, Tildittbeste skrev:

Det er jo litt typisk henne. Først dramatisere at hun kan bli på sykehuset i flere uker, for så å kunne dra etter noen timer. Det er slik en blogger skaffer seg lesere. Først en god dose drama for så å snu det helt på hode. Men ære være henne for å reise hjem etter så få timer. Står respekt av det

Det var vel de færreste som så på det som DRAMA..

Nå er det jo heller ikke veldig vanlig å kunne dra hjem noen timer etter fødsel, så det er vel ikke akkurat noe man tar høyde for på forhånd.

• Liker 11
Skrevet
34 minutter siden, Lady T skrev:

Nå er det jo heller ikke veldig vanlig å kunne dra hjem noen timer etter fødsel, så det er vel ikke akkurat noe man tar høyde for på forhånd.

Det er vel heller ikke vanlig å ta høyde for å ligge på sykehuset i ukesvis.

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, Manannan skrev:

Det er vel heller ikke vanlig å ta høyde for å ligge på sykehuset i ukesvis.

Nei. Gjorde M det, da? Nei.  

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Lady T skrev:

Tror det er ganske vanlig å reise hjem noen timer etter fødsel. Spesielt når man har født flere ganger. 

• Liker 14
Skrevet
24 minutter siden, Lady T skrev:

Nei. Gjorde M det, da? Nei.  

Det var snakk på blogg og snap om hvor fælt det ville være om hun måtte bli på sykehuset i flere uker etter fødsel. Det var vel også ett scenario MA planla for mtp flytting av dattera osv. Som det ble framstilt ihvertfall. Om det var reelt vet vi jo ikke.

• Liker 7
Gjest Trude4
Skrevet
2 minutter siden, Manannan skrev:

Det var snakk på blogg og snap om hvor fælt det ville være om hun måtte bli på sykehuset i flere uker etter fødsel. Det var vel også ett scenario MA planla for mtp flytting av dattera osv. Som det ble framstilt ihvertfall. Om det var reelt vet vi jo ikke.

Eg forstår henne godt. Mannen reiser til Tyrkia på ubestemt tid om ett par uker 

Skrevet
7 minutter siden, Trude4 skrev:

Eg forstår henne godt. Mannen reiser til Tyrkia på ubestemt tid om ett par uker 

Joda, ser jo at det er tungt at besøket er over og han må returnere til sitt hjemland snart. Virket allikevel som katastrofetenking som det ble framstilt når det samtidig hele veien ble sagt at alt så fint ut. Diskusjonen her var hvorvidt det ble svartmalt litt for ekstra drama-effekt. Det hadde vel ikke vært helt ulikt denne bloggen i så fall..

• Liker 10
Skrevet
På 23.5.2020 den 13.03, Lady T skrev:

Enig at ikke alt trenger å deles, men jeg kikker daglig innom snappen til Mette og reagerer veldig sjelden. Så kikker jeg inn her og ser at noen har reagert voldsomt på noe jeg ikke tenkte over engang. Så min oppfatning er ikke at Mette fremstiller H tafatt, stakkarslig osv. Synes de virker jordnære og at de ikke tar seg selv så høytidelig. ☺️

Ja da er vi bare uenige. Det er summen av alt jeg reagerer litt på. Og igjen jeg syns ikke det er rart at bussruter ble delt med mannen, bare hyggelig det. Men fremstillingen. Og at alt skal deles på nettet. Men alt skal jo deles så det er kanskje ikke så rart likevel.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Frøken_fjong1 skrev:

Tror det er ganske vanlig å reise hjem noen timer etter fødsel. Spesielt når man har født flere ganger. 

Hehe, mulig det. Selv var jeg så sliten etter tredje fødsel at jeg tok alle døgn jeg kunne få på sykehuset 😴

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, Manannan skrev:

Joda, ser jo at det er tungt at besøket er over og han må returnere til sitt hjemland snart. Virket allikevel som katastrofetenking som det ble framstilt når det samtidig hele veien ble sagt at alt så fint ut. Diskusjonen her var hvorvidt det ble svartmalt litt for ekstra drama-effekt. Det hadde vel ikke vært helt ulikt denne bloggen i så fall..

Jeg opplever ikke M som en som katastrofetenker, men en som har tenkt gjennom ulike scenarier og tilpasser seg situasjonene som oppstår.

Det kan jo selvsagt skje at noe går galt og man må bli flere dager/uker på sykehuset etter en fødsel, så det er jo lurt å ha tenkt gjennom det også. At A flyttet til leiligheten noen dager når den likevel var tilgjengelig skjønner jeg også godt.. jeg hadde nok gjort det samme om jeg var A ☺️

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, Lady T skrev:

Jeg opplever ikke M som en som katastrofetenker, men en som har tenkt gjennom ulike scenarier og tilpasser seg situasjonene som oppstår.

Det kan jo selvsagt skje at noe går galt og man må bli flere dager/uker på sykehuset etter en fødsel, så det er jo lurt å ha tenkt gjennom det også. At A flyttet til leiligheten noen dager når den likevel var tilgjengelig skjønner jeg også godt.. jeg hadde nok gjort det samme om jeg var A ☺️

Ja nå svarte du jo nettopp ganske bastant at hun ikke hadde tatt høyde for å være i uker på sykehuset....

Tror ikke det er mange som gjør det, de fleste belager seg vel på å være opp til 2-3 dager. Livet må være ganske tungt om du må planlegge ut fra alle worst case scenario. Det er jo ikke sånn at dersom de så at MA ble lenge vekke så hadde ikke A hatt sjans til å komme seg noe sted. Hun hadde sikkert klart å ordne seg transport når det ble klart hvor lenge oppholdet på sykehuset ble.

For all del, det er sikkert greit for A å komme seg bort litt, MA og H syns antakelig det er godt å ha huset for seg selv. Men for meg virker det som et typisk eksempel på at alt må gjøres så tungvint og knotete i den familien. Igjen, det er gjerne måten ting framstilles på som gir et skjevt bilde.

• Liker 10
Skrevet
47 minutter siden, Lady T skrev:

Hehe, mulig det. Selv var jeg så sliten etter tredje fødsel at jeg tok alle døgn jeg kunne få på sykehuset 😴

Haha samme her, da tredjemann kom var jeg der i fem døgn😂 og det var såååå deilig, tenker det er opp til hver og en hva som føles greit og normalt jeg..

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, Manannan skrev:

Ja nå svarte du jo nettopp ganske bastant at hun ikke hadde tatt høyde for å være i uker på sykehuset....

Tror ikke det er mange som gjør det, de fleste belager seg vel på å være opp til 2-3 dager. Livet må være ganske tungt om du må planlegge ut fra alle worst case scenario. Det er jo ikke sånn at dersom de så at MA ble lenge vekke så hadde ikke A hatt sjans til å komme seg noe sted. Hun hadde sikkert klart å ordne seg transport når det ble klart hvor lenge oppholdet på sykehuset ble.

For all del, det er sikkert greit for A å komme seg bort litt, MA og H syns antakelig det er godt å ha huset for seg selv. Men for meg virker det som et typisk eksempel på at alt må gjøres så tungvint og knotete i den familien. Igjen, det er gjerne måten ting framstilles på som gir et skjevt bilde.

Veldig enig med deg. Fra mitt stå sted tenkes det værste og så starter de fra der og selvfølgelig skjer det ikke og da blir det for meg tungvinne løsninger og alt for mye styr. Det er faktisk noen barn her som blir berørt. 

• Liker 3
Gjest Trude4
Skrevet
3 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Veldig enig med deg. Fra mitt stå sted tenkes det værste og så starter de fra der og selvfølgelig skjer det ikke og da blir det for meg tungvinne løsninger og alt for mye styr. Det er faktisk noen barn her som blir berørt. 

Hvordan blir de berørt? 

Skrevet
3 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Barn som blir berørt?!?! Altså, tror du barna lider noe som helst pga hvordan M og A gjør det? Det tror jeg absolutt ikke. Tror alle barna der har det veldig bra. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Synes M virker veldig avslappet til mye jeg. Skjønner ikke hva du mener med at hun tenker det verste hele tiden.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Trude4 skrev:

Hvordan blir de berørt? 

Mener du at to små barn ikke blir berørt når de først bor hos mormor.  Flyttes i leilighet med mora og en "fremmed" bor der noen mnd så tilbake til mormor sitt hus og enda en gang flyttes tilbake til leiligheten som nå står nesten tom. Det sier seg vell selv også at for små barn kan være mye nytt eller frem og tilbake på kort tid

• Liker 21
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...