G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #661 Del Skrevet 29. mai 2019 2 minutter siden, miss summers skrev: Minner meg om Hellas. Jeg jobbet som reiseleder der for mange år siden. Vi fikk IKKE være guider, det var kun for lokalbefolkningen. Så vi utenfra skulle ikke «stjele» inntekten deres. Flere kollegaer fikk bøter eller natt på cella når de ble tatt for guiding eller mistanke. Så dette forstår jeg. Kjempestrengt å jobbe uten tillatelse her også, og kan tenke meg at Hellas blir nogenlunde likt ja.blir man tatt i kontroll, så får arbeidsplassen en kjempebot, og arbeideren en natt på celle på flyplassen og første fly hjem med 5 års utestengelse fra landet.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 29. mai 2019 #662 Del Skrevet 29. mai 2019 Akkurat nå, G. Eliassen skrev: Kjempestrengt å jobbe uten tillatelse her også, og kan tenke meg at Hellas blir nogenlunde likt ja.blir man tatt i kontroll, så får arbeidsplassen en kjempebot, og arbeideren en natt på celle på flyplassen og første fly hjem med 5 års utestengelse fra landet.. Jeg måtte reise fra tre kollegaer på Kos, de satt i fengsel 😱 😂 De var mistenkt for å fortelle om noen gamle ruiner på øya. Vi kan le av det og syns det er teit, men hva har en 21 år gammel nordmann med å guide på gresk jord, sånn satt på spissen. De trenger disse jobbene og lønnen. Så jeg forstår det. Var lettere å jobbe i Spania 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ispahan Skrevet 29. mai 2019 #663 Del Skrevet 29. mai 2019 26 minutter siden, G. Eliassen skrev: Haha, jeg ordlegger meg klønete ser jeg, altså, de eier restauranten, mannen jobber der som kelner, eller potet kan man vel også si.. Så ja. Huset har vært i familien i en årrekke, og således gjeldfri, så for oss går det helt fint på en kelnerlønn. Jeg fikk ikke med meg at familien drev en restaurant, beklager! Derfor syntes eg det var rart at din mann hadde råd til hjemmeværende kone, barn, tre etasjes villa og ballongferder på en kelnerlønning, mens Mette Ask må betale det meste for sin kelner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #664 Del Skrevet 29. mai 2019 13 minutter siden, Ispahan skrev: Jeg fikk ikke med meg at familien drev en restaurant, beklager! Derfor syntes eg det var rart at din mann hadde råd til hjemmeværende kone, barn, tre etasjes villa og ballongferder på en kelnerlønning, mens Mette Ask må betale det meste for sin kelner. Det går fint, nei på en kelnerlønning kunne det blitt litt stritt ja. De tjener ikke supergodt, det blir jo en del i driks i løpet av en sesong, om de er flinke til å spare. Nå jobber en kelner i Tyrkia lange dager, og lite tid til å ut å shoppe, og som oftest er de innlosjert i en "lojman" altså en felles sovesal for de ansatte, men rike blir de ikke, men det er jo bedre enn å ikke jobbe på landsbygden de ofte (ikke alle) kommer fra. En storfamilie i Tyrkia er som oftest avhengig av at alle bidrar. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #665 Del Skrevet 29. mai 2019 53 minutter siden, miss summers skrev: Jeg måtte reise fra tre kollegaer på Kos, de satt i fengsel 😱 😂 De var mistenkt for å fortelle om noen gamle ruiner på øya. Vi kan le av det og syns det er teit, men hva har en 21 år gammel nordmann med å guide på gresk jord, sånn satt på spissen. De trenger disse jobbene og lønnen. Så jeg forstår det. Var lettere å jobbe i Spania 😅 Nei, du kan så si, og jeg er helt enig, men så har man jo de reisende da, som gjerne vil ha en som snakker sitt eget språk Nordmennene er raske til å dra frem flagget 17. Mai her nede også.. hipp hipp hurraaaaa.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ispahan Skrevet 29. mai 2019 #666 Del Skrevet 29. mai 2019 27 minutter siden, G. Eliassen skrev: Det går fint, nei på en kelnerlønning kunne det blitt litt stritt ja. De tjener ikke supergodt, det blir jo en del i driks i løpet av en sesong, om de er flinke til å spare. Nå jobber en kelner i Tyrkia lange dager, og lite tid til å ut å shoppe, og som oftest er de innlosjert i en "lojman" altså en felles sovesal for de ansatte, men rike blir de ikke, men det er jo bedre enn å ikke jobbe på landsbygden de ofte (ikke alle) kommer fra. En storfamilie i Tyrkia er som oftest avhengig av at alle bidrar. Kanskje du burde begynne å skrive blogg? Det virker som du kjenner landet og kulturen godt, samt er flink til å reflektere over forskjellene mellom norsk kultur og turisme, kontra den tyrkiske. Det vil jeg lese om. 😊 Tips til Mette Ask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 Populært innlegg #667 Del Skrevet 29. mai 2019 19 minutter siden, Ispahan skrev: Kanskje du burde begynne å skrive blogg? Det virker som du kjenner landet og kulturen godt, samt er flink til å reflektere over forskjellene mellom norsk kultur og turisme, kontra den tyrkiske. Det vil jeg lese om. 😊 Tips til Mette Ask Njææ, tror ikke det, men jeg sier nå mange slags takk lell.. Når vi snakker om bloggeren, og bloggen som er tema her, så har jeg et par råd, tips, kall det hva du vil. Kulturforskjeller vil det alltid være, for noen går det bra, for andre ikke, er ikke noe fasit for den biten. Bli enige om det litt større tingene, som kommer til å komme, for det vil de! Jeg tror i alle forhold, i større eller mindre grad, de fleste tenker at de skal få det på "sin" måte etterhvert. Med forskjeller over landegrenser kan sånt bli litt mer kinkig. Det er familietradisjoner å tenke på, det er kultur, men det er på BEGGE sider, man sier jo at i et forhold så er det én som elsker og én som blir elsket, kanskje bloggeren skal tenke litt på at hun ikke skal miste seg selv og sitt opp i alt, jeg sier ikke hun har gjort det, men det er alltids en fare. De store tingene man bør tenke på er barn; når det kommer barn, hva da?! Hvordan skal de oppdras, om det blir en sønn, skal han omskjæres? Mulig jeg er litt oversharer nå, men vi har en sønn, (nå skal det være sagt at ugangspunktet vårt var litt annerledes, vi hadde kjent hverandre et par år, pendlet frem og tilbake, jevngamle og ingen barn fra før noen av oss) tilbake til sønnen, han er ikke omskjært, det var oppe til heftig diskusjon, ikke mellom meg og mannen, men familien til mannen. som syntes det var helt uhørt at vi ikke skulle gjennomfør en sunnet, en omskjæring. Da må man ta de med sin egen logikk.. en muslim skal helst begraves med alle deler inntakt, ergo, fjerner de forhuden, så er ikke kroppen inntakt. Vår sønn skal selv få bestemme når han blir gammel nok til å ta valget, vi har ingen rett til å bestemme over hans kropp. Alle har vært i en forelskelse, jeg kan så vidt huske hvordan det var men ting må snakkes om, og bli enige om, og så må man sette ned foten for det som er viktig for en selv, og heller gå på akkord med litt mindre viktige ting. Det lureste er å alliere seg med svigermor, en tyrkisk mamma har reservert plass ved siden av Gud, eller Allah i dette tilfellet. Man kan aldri vinne over svigermor, men ha henne på sin side, da får man mannen med på hva som helst. Min svigermor flyr nå oppi fjellet og forteller alle hvor lurt det er å la guttebarnet bestemme selv.. Bottom line.. ikke miste seg selv, og den man er. 53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 29. mai 2019 #668 Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg blir så glad av å lese slike informative og reflekterte innlegg som de til @G. Eliassen. Takk! 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #669 Del Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, Pust skrev: Jeg blir så glad av å lese slike informative og reflekterte innlegg som de til @G. Eliassen. Takk! Tusen takk Det er litt sånn for oss som lever i det i det daglige. Vi vil gjerne at ting skal være riktig, og vi har gått, om ikke samme veien som bloggeren kanskje, så er det nok mye likt. Jeg kjenner norske damer, noen litt overmodne kanskje som har funnet lykken med en yngre mann, de lever sammen og har det fint og er oppriktig glad i hverandre, og jeg kjenner norske damer som gikk rett i "ay lav ju" fella og ble dumpet når det norske passet kom i postkassen. I de store turistmaskinene, som Alanya er, så er det en del kelnere med høyt hår og spisse sko, og når man kommer som litt sånn vintergrå, litt over tredve, og nyskilt ( ikke misforstå, snakker IKKE om bloggeren,som overhodet ikke er vintergrå! bare sånn litt generellt, og hvis som lever her nede, ser det jo ganske ofte) så er det sikkert deilig å bli vartet opp, føle seg sett og passet på. Ikke noe galt i det, men det er heller ikke noe galt i å høre andres erfaringer, been there, done that. Ha en strålende kveld. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ispahan Skrevet 29. mai 2019 #670 Del Skrevet 29. mai 2019 10 minutter siden, Pust skrev: Jeg blir så glad av å lese slike informative og reflekterte innlegg som de til @G. Eliassen. Takk! Dette blir litt på siden, men det blir jeg også! Slike detaljer som å vinne over svigermor er nøyaktig det jeg har lyst til å lese om. Kunne også gjerne tenkt meg å høre hva tyrkerne synes om at nordmenn feirer nasjonaldagen der nede med norske flagg og alt som hører med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #671 Del Skrevet 29. mai 2019 1 minutt siden, Ispahan skrev: Dette blir litt på siden, men det blir jeg også! Slike detaljer som å vinne over svigermor er nøyaktig det jeg har lyst til å lese om. Kunne også gjerne tenkt meg å høre hva tyrkerne synes om at nordmenn feirer nasjonaldagen der nede med norske flagg og alt som hører med. 17. Mai ja, med representanter fra ambassaden, sjømannsprest og hele sulamitten. Tyrkere er et folk som er glad at ting skjer rundt seg, en feiring er alltid gøy, i et tyrkisk bryllup f.eks, vet man aldri helt hvor mange som kommer, for der ramler man bare innom og de elsker det. 17. Mai er litt todelt det, en tyrk er en tyrk, og er nordmenn glade og får pynte seg og spise rømmegrøt med importert rømme og spekemat, samtidig som de er i sitt paradis, så sitter kronene løst på restaurantene, og flaskene med vin og efes-øl, da sitter igjen pengene løst når man skal rusle hjem og forbi alle de andre butikkene med "ræl", skinnjakker, gull og mavedanserinne-kostymer. Tyrkerene har ingenting imot at vi vifter med det norske flagget, synger ja, vi elsker i både dur og moll, de liker at vi er glade, og genererer det penger, så er det jo enda bedre. (jeg setter ting litt på spissen, men ikke så mye ) 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 29. mai 2019 #672 Del Skrevet 29. mai 2019 7 minutter siden, G. Eliassen skrev: 17. Mai ja, med representanter fra ambassaden, sjømannsprest og hele sulamitten. Tyrkere er et folk som er glad at ting skjer rundt seg, en feiring er alltid gøy, i et tyrkisk bryllup f.eks, vet man aldri helt hvor mange som kommer, for der ramler man bare innom og de elsker det. 17. Mai er litt todelt det, en tyrk er en tyrk, og er nordmenn glade og får pynte seg og spise rømmegrøt med importert rømme og spekemat, samtidig som de er i sitt paradis, så sitter kronene løst på restaurantene, og flaskene med vin og efes-øl, da sitter igjen pengene løst når man skal rusle hjem og forbi alle de andre butikkene med "ræl", skinnjakker, gull og mavedanserinne-kostymer. Tyrkerene har ingenting imot at vi vifter med det norske flagget, synger ja, vi elsker i både dur og moll, de liker at vi er glade, og genererer det penger, så er det jo enda bedre. (jeg setter ting litt på spissen, men ikke så mye ) Er det noen som skal skrive blogg må det da være du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monna1234 Skrevet 29. mai 2019 #673 Del Skrevet 29. mai 2019 Synd at Mette Ask ikke følger med her lenger, eller gjør hun det?😉 Spent på hva hun villet svart her nå. Kjempebra innlegg fra deg @G. Eliassen👍 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #674 Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Endret 29. mai 2019 av G. Eliassen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 29. mai 2019 #675 Del Skrevet 29. mai 2019 7 timer siden, G. Eliassen skrev: Lær deg språket, og hvis du får lov å mannen din, ta deg noen turer på egenhånd, snakk med lokalbefolkningen her nede og få et innblikk i hvordan livet fungerer. Dette reagerte jeg på. Er det normalt at tyrkiske menn skal gi sin kone lov til å gjøre noe, eller kom det bare feil ut? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khloe P.T Skrevet 29. mai 2019 #676 Del Skrevet 29. mai 2019 1 minutt siden, Lama_Drama skrev: Er det noen som skal skrive blogg må det da være du! Dette er ikke rettferdig ovenfor Mette. Hun har sin egen blogg der hun forteller om de erfaringer hun gjør seg. Hun lærer underveis og jeg synes det er spennende å følge en så ærlig blogg. I mine øyne er hun tøff som våger å stå frem så åpent. Sjansen for at ting ikke skal gå rette veien er jo absolutt tilstede. G.Eliassen har vært gift med en tyrker i mange år og er også bosatt der. Jeg er sikker på at hun kunne skrevet en veldig interessant blogg basert på egne erfaringer fra livet i Tyrkia. Det jeg synes er feil er å framelske en ev. blogg som har et helt annet utgangspunkt enn bloggen til Mette, det blir som å sammenligne banan og spagetti fordi begge et mat. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #677 Del Skrevet 29. mai 2019 2 minutter siden, Khloe P.T skrev: Dette er ikke rettferdig ovenfor Mette. Hun har sin egen blogg der hun forteller om de erfaringer hun gjør seg. Hun lærer underveis og jeg synes det er spennende å følge en så ærlig blogg. I mine øyne er hun tøff som våger å stå frem så åpent. Sjansen for at ting ikke skal gå rette veien er jo absolutt tilstede. G.Eliassen har vært gift med en tyrker i mange år og er også bosatt der. Jeg er sikker på at hun kunne skrevet en veldig interessant blogg basert på egne erfaringer fra livet i Tyrkia. Det jeg synes er feil er å framelske en ev. blogg som har et helt annet utgangspunkt enn bloggen til Mette, det blir som å sammenligne banan og spagetti fordi begge et mat. Da ber jeg så mye om unnskyldning for å ha blandet meg, det skal ikke gjenta seg, men hensikten var kun i beste mening. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G. Eliassen Skrevet 29. mai 2019 #678 Del Skrevet 29. mai 2019 8 minutter siden, G. Eliassen skrev: Siden det ble reagert på at jeg blandet meg og mitt inn i den aktuelle bloggeren, så ber jeg masse om unnskyldning for det. Ha en fin kveld videre alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 29. mai 2019 #679 Del Skrevet 29. mai 2019 2 timer siden, G. Eliassen skrev: Njææ, tror ikke det, men jeg sier nå mange slags takk lell.. Når vi snakker om bloggeren, og bloggen som er tema her, så har jeg et par råd, tips, kall det hva du vil. Kulturforskjeller vil det alltid være, for noen går det bra, for andre ikke, er ikke noe fasit for den biten. Bli enige om det litt større tingene, som kommer til å komme, for det vil de! Jeg tror i alle forhold, i større eller mindre grad, de fleste tenker at de skal få det på "sin" måte etterhvert. Med forskjeller over landegrenser kan sånt bli litt mer kinkig. Det er familietradisjoner å tenke på, det er kultur, men det er på BEGGE sider, man sier jo at i et forhold så er det én som elsker og én som blir elsket, kanskje bloggeren skal tenke litt på at hun ikke skal miste seg selv og sitt opp i alt, jeg sier ikke hun har gjort det, men det er alltids en fare. De store tingene man bør tenke på er barn; når det kommer barn, hva da?! Hvordan skal de oppdras, om det blir en sønn, skal han omskjæres? Mulig jeg er litt oversharer nå, men vi har en sønn, (nå skal det være sagt at ugangspunktet vårt var litt annerledes, vi hadde kjent hverandre et par år, pendlet frem og tilbake, jevngamle og ingen barn fra før noen av oss) tilbake til sønnen, han er ikke omskjært, det var oppe til heftig diskusjon, ikke mellom meg og mannen, men familien til mannen. som syntes det var helt uhørt at vi ikke skulle gjennomfør en sunnet, en omskjæring. Da må man ta de med sin egen logikk.. en muslim skal helst begraves med alle deler inntakt, ergo, fjerner de forhuden, så er ikke kroppen inntakt. Vår sønn skal selv få bestemme når han blir gammel nok til å ta valget, vi har ingen rett til å bestemme over hans kropp. Alle har vært i en forelskelse, jeg kan så vidt huske hvordan det var men ting må snakkes om, og bli enige om, og så må man sette ned foten for det som er viktig for en selv, og heller gå på akkord med litt mindre viktige ting. Det lureste er å alliere seg med svigermor, en tyrkisk mamma har reservert plass ved siden av Gud, eller Allah i dette tilfellet. Man kan aldri vinne over svigermor, men ha henne på sin side, da får man mannen med på hva som helst. Min svigermor flyr nå oppi fjellet og forteller alle hvor lurt det er å la guttebarnet bestemme selv.. Bottom line.. ikke miste seg selv, og den man er. Ang dette med omskjæring av guttebarn.Mange tror at dette er påbudt innenfor islam, men det er feil, det er anbefalt. Altså høres dere løsning på " problemet" veldig klokt ut . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khloe P.T Skrevet 29. mai 2019 #680 Del Skrevet 29. mai 2019 4 minutter siden, G. Eliassen skrev: Da ber jeg så mye om unnskyldning for å ha blandet meg, det skal ikke gjenta seg, men hensikten var kun i beste mening. Det var overhodet ikke sånn ment! Det er spennende å lese det du skriver. Mitt poeng var at det ikke går å sammenligne en ev blogg fra deg og bloggen til Mette fordi dere er på forskjellige stadier i livet. For min del leser jeg gjerne mer av deg 👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg