Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

13 timer siden, BiancaWhite skrev:

MÅ alt være en prestasjon? 

Det virker jo sånn siden det nevnes hver dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Korsihalsen skrev:

Det virker jo sånn siden det nevnes hver dag. 

Ja ja. Men ting er ikke en prestasjon langer når flere har fått set til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Første gang på Kvinneguiden, men jeg ble gjort oppmerksom på denne diskusjoen fra andre og tenkte jeg ville kommentere. Jeg var innom og leste i bloggen til vedkommende som bli diskutert. På denne diskusjonssiden blir det nevnt noen ganger at det er andre som bor og lever i Alanya, eller tyrkia, og som ikke sitter inne og som har helt vanlige liv. Jeg er en av dem. Gift på niende året med en tyrker, han er kelner,(nå om dagen med brystkassen rundt livet og sølv i håret)  riktignok ikke yngre enn meg, men allikevel. Vi har to barn sammen, og vi lever et ganske så normalt liv i varmen. Det er også grunnen til at jeg velger å kommentere på en side som dette. Jeg er litt todelt når det gjelder denne bloggen. Jeg skjønner hvorfor hun lager en blogg, og det er beundringsverdig å ville bane vei for andre, hjelpe til mot fordommer. Men jeg anbefaler på det sterkeste at bloggeren setter seg litt bedre inn i hvordan vi lever her nede. Som sagt, jeg er gift med en tyrker, han jobber som kelner. Innimellom dag og innimellom kveld. Jeg og mine venner som ikke er tyrkiske, men som er i samme situasjon går på butikken, har venninnetreff, drar på stranda, drar på roadtrips, vi gjør det vi hadde gjort om vi bodde i Norge. At det er farlig å gå ute, er vel en sannhet med modifikasjoner,  det er steder man kan gå, så er det noen steder vi som er kjent her nede absolutt ikke går. Det kunne ikke falle inn mannen min å si at jeg måtte være på et hotellrom. Det går på en personlighetstype og ikke et trekk hos et folkeslag. Bloggen er forsåvidt grei nok den, litt rotete i forhold til hva den egentlig går ut på. Om ekteskapet hennes er liv lage eller ikke trenger man vel ikke diskutere, det vil jo tiden vise, men helt til slutt til bloggeren, Svigerforeldrene mine bor også i en bitteliten bygd ikke så langt fra der mannen hennes er fra, jeg har aldri dekket til håret, aldri prøvd å tekkes noen, og det har glatt blitt akseptert. Hvis du vil lære å kjenne Tyrkia er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med vi som er norske her nede. Men ikke skriv innleggene dine så det virker som at det er normalt at mannen vil at man skal være inne hele dagen, eller at det å dekke seg til er helt vanlig på landsbygda. Lær deg språket, og hvis du får lov å mannen din, ta deg noen turer på egenhånd, snakk med lokalbefolkningen her nede og få et innblikk i hvordan livet fungerer. Jeg sier det her ikke for å kritisere, men for å hjelpe deg litt fremover. Lykke til. 

Hvordan livnærer du deg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder visse grupper av menn og deres kvinnesyn, tror jeg ikke vi skal legge skylden på de moderne turistjentene. Det er alltid «to til tango»! Men: Som kvinne er det alltid plagsomt å oppholde seg i miljøer/land hvor kvinner blir sett på som menns eiendom, hvor utildekkede kvinner blir sett på som skitne, hvor hvite kvinner betraktes som horer - selv om de er gift med en godtatt «bror». 

Jeg har reist en del alene og reist mye sammen med venninner/venner/kjæreste/mann, oppholdt meg i byer, i turistområder og på landsbygda, - og gjort mine erfaringer. Tyrkia er vakker, en kulturnasjon hvor de levde i avanserte samfunn mens vi fremdeles klødde oss i hodet og lurte på hvordan vi kunne dyrke jorda og bygge gammer. Nå har moderne religioner laget nye skiller mellom folkegrupper, fremmedhat og fremmedfrykt sliter på folket, og den sekulariseringen vi kunne se for noen år tilbake, er nå bare levende i visse deler av de største byene. I Istanbul (og sikkert Ankara) kan du bevege deg mellom bydelene og oppleve at du gjør en tidsreise, på godt og vondt.

Hvor ille det står til med kurderne og andre minoriteter, vet vi kanskje ikke alt om, men at det er et land med stort klasseskille burde være åpenbart for alle som ikke sover på bussen til og fra flyplassen. Det finnes få velferdsordninger og er du fattig er du mer fattig enn hva vi egentlig klarer ta innover oss. Så, - at en rik*, hvit kvinne gifter seg med en fattiggutt fra et kurdisk område, det oppleves nok både som om en frelser har kommet til byen - og som om vestens forbannelser har trengt seg på. Jeg skulle ønske de som blogger om slike ekteskap hadde formidlet noen refleksjoner forbundet med kulturforskjeller, forventninger, overraskelser og skuffelser knyttet til dette. Hvordan blir man mottatt i landsbyen? Hva signaliserer den eldre generasjonen? Hvilke forventninger ligger det til eventuell konvertering? Og som @G. Eliassen skriver: Hva med språket? Man viser ydmykhet og klokhet ved å lære seg språket så fort som mulig. 

*»Alle» nordmenn er rike sammenlignet med en fattig bonde i syd-Tyrkia  

Endret av Pust
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener hun må være på hotellrommet fordi han er redd hun skal bli overkjørt???? Hun er ikke et lite barn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, BiancaWhite skrev:

Hvordan livnærer du deg der?

Jeg har en mann som jobber.. Hadde det vært enklere for en utlending å få jobb, så hadde jeg selvfølgelig jobbet, men å få arbeidstillatelse som nordmann, og da mener jeg på den lovlige måten, er nesten helt umulig. Vi er forresten i Tyrkia, fordi mannen ikke hadde noe særlig ønske om å dra til Norge.😂 Gamle foreldre, restaurant å ta vare på, og den ene med det andre.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pust skrev:

Når det gjelder visse grupper av menn og deres kvinnesyn, tror jeg ikke vi skal legge skylden på de moderne turistjentene. Det er alltid «to til tango»! Men: Som kvinne er det alltid plagsomt å oppholde seg i miljøer/land hvor kvinner blir sett på som menns eiendom, hvor utildekkede kvinner blir sett på som skitne, hvor hvite kvinner betraktes som horer - selv om de er gift med en godtatt «bror». 

Jeg har reist en del alene og reist mye sammen med venninner/venner/kjæreste/mann, oppholdt meg i byer, i turistområder og på landsbygda, - og gjort mine erfaringer. Tyrkia er vakker, en kulturnasjon hvor de levde i avanserte samfunn mens vi fremdeles klødde oss i hodet og lurte på hvordan vi kunne dyrke jorda og bygge gammer. Nå har moderne religioner laget nye skiller mellom folkegrupper, fremmedhat og fremmedfrykt sliter på folket, og den sekulariseringen vi kunne se for noen år tilbake, er nå bare levende i visse deler av de største byene. I Istanbul (og sikkert Ankara) kan du bevege deg mellom bydelene og oppleve at du gjør en tidsreise, på godt og vondt.

Hvor ille det står til med kurderne og andre minoriteter, vet vi kanskje ikke alt om, men at det er et land med stort klasseskille burde være åpenbart for alle som ikke sover på bussen til og fra flyplassen. Det finnes få velferdsordninger og er du fattig er du mer fattig enn hva vi egentlig klarer ta innover oss. Så, - at en rik*, hvit kvinne gifter seg med en fattiggutt fra et kurdisk område, det oppleves nok både som om en frelser har kommet til byen - og som om vestens forbannelser har trengt seg på. Jeg skulle ønske de som blogger om slike ekteskap hadde formidlet noen refleksjoner forbundet med kulturforskjeller, forventninger, overraskelser og skuffelser knyttet til dette. Hvordan blir man mottatt i landsbyen? Hva signaliserer den eldre generasjonen? Hvilke forventninger ligger det til eventuell konvertering? Og som @G. Eliassen skriver: Hva med språket? Man viser ydmykhet og klokhet ved å lære seg språket så fort som mulig. 

*»Alle» nordmenn er rike sammenlignet med en fattig bonde i syd-Tyrkia  

Du har en masse gode poenger her, og veldig rett i det du skriver.  Her er det sånn sett ingen middelklasse, her er det rike, som da er veldig rike, og fattige, dvs de som jobber for minstelønnen, som i dag er rundt 2500 lira. Tips får man jo, men det gjør ikke sånn kjempeutslag på økonomien. I en familie, så spytter alle i kassen, og aller bruker fra kassen, sånn er det bare. Litt viktig å huske er at tyrkere er for det meste høflige, en får ikke inntrykk av at de ikke liker en, eller respekterer en sånn ansikt til ansikt, det er noe de snakker om bak lukkede dører. Hvorvidt mannen til den bloggeren er en lykkejeger eller ikke skal jeg ikke spekulere i, jeg har begge sider her nede, det vil bare tiden vise, men som du sier, hadde vært artig om bloggen kunne tatt for seg virkelig kulturforskjeller, for de er jo der, enten man vil eller ei.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Jeg har en mann som jobber.. Hadde det vært enklere for en utlending å få jobb, så hadde jeg selvfølgelig jobbet, men å få arbeidstillatelse som nordmann, og da mener jeg på den lovlige måten, er nesten helt umulig. Vi er forresten i Tyrkia, fordi mannen ikke hadde noe særlig ønske om å dra til Norge.😂 Gamle foreldre, restaurant å ta vare på, og den ene med det andre.

Trodde det var ganske enkelt jeg. Er du gift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BiancaWhite skrev:

Ja ja. Men ting er ikke en prestasjon langer når flere har fått set til

Nei, det er jo akkurat dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Men du gjør virkelig ingenting? 

Hva med å jobbe i Norge litt og dra tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Men du gjør virkelig ingenting? 

Hva med å jobbe i Norge litt og dra tilbake?

Hvorfor diskuterer du denne brukerens situasjon? Hun har jo svart på det som var relevant for tråden?? 

• Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surikatt skrev:

Han mener hun må være på hotellrommet fordi han er redd hun skal bli overkjørt???? Hun er ikke et lite barn. 

Uff. Dette er bare første steget.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Leselusa skrev:

Hvorfor diskuterer du denne brukerens situasjon? Hun har jo svart på det som var relevant for tråden?? 

Jeg satser på at det er oppriktig interesse jeg, og joda, vi reiser jo til Norge, innimellom, men det er nå sånn at har man barn på skole, så kan man ikke bare reise hjem sånn dann og vann, men når det er sagt, så gjør jeg bittelitt mer enn ingenting altså ;) to gærne unger ;)  tyrkisk skole krever en del av foreldre, og selv om jeg er en svoren tilhenger av halvfabrikata og Toro, så finnes det dessverre lite sånt her, så her får en for det meste lage mat fra bunnen, og det tar TID skal jeg si deg.. 😂 ikke skal jeg gjøre meg bedre enn det jeg er heller, og vi bor tross alt ett spytt unna Middelhavet, det blir en del stranddager.. ellers har jeg et treetasjers hus som skal holdes i orden, og sånn går nå dagene. Skal ikke påstå jeg sliter meg ut,  for all del. Men god gammeldags husmor kan en vel godt kalle meg. Nå på sommeren, er huset fullt av slekt og venner fra Norge, og da er det også  nok å ta seg til. Da leker jeg guide og vi reiser rundt, nå sist til ballongferd i Kappadokia.

39 minutter siden, Leselusa skrev:

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan
5 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Jeg satser på at det er oppriktig interesse jeg, og joda, vi reiser jo til Norge, innimellom, men det er nå sånn at har man barn på skole, så kan man ikke bare reise hjem sånn dann og vann, men når det er sagt, så gjør jeg bittelitt mer enn ingenting altså ;) to gærne unger ;)  tyrkisk skole krever en del av foreldre, og selv om jeg er en svoren tilhenger av halvfabrikata og Toro, så finnes det dessverre lite sånt her, så her får en for det meste lage mat fra bunnen, og det tar TID skal jeg si deg.. 😂 ikke skal jeg gjøre meg bedre enn det jeg er heller, og vi bor tross alt ett spytt unna Middelhavet, det blir en del stranddager.. ellers har jeg et treetasjers hus som skal holdes i orden, og sånn går nå dagene. Skal ikke påstå jeg sliter meg ut,  for all del. Men god gammeldags husmor kan en vel godt kalle meg. Nå på sommeren, er huset fullt av slekt og venner fra Norge, og da er det også  nok å ta seg til. Da leker jeg guide og vi reiser rundt, nå sist til ballongferd i Kappadokia.

På én kelnerlønning?

Vurderer å bli kelner i Tyrkia....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BiancaWhite skrev:

Trodde det var ganske enkelt jeg. Er du gift? 

Å få arbeidstilatelse, uansett om man er gift ( ja, vi er gift) er supervanskelig. Ihvertfall for nordmenn. De som jobber som guider her nede får 6-måneders opphold og arbeidstillatelse om gangen, men det er spesielt for reiseselskaper som har guider fra f.eks Norge. Hvis en utlending, i dette tilfelle nordmenn som jeg kan snakke for, så må det, på en arbeidsplass være 5 tyrkere som jobber, for hver nordmann, dessuten er det regler for at tyrkere går foran utlendinger i køen for jobb, siden det er høy arbeidsledighet, da skal det kunne vises til at det er spesielle egenskaper utlendingen har som de ikke kan finne i en tyrker.. Litt klønete forklart, men håper du skjønner :)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kritt
3 minutter siden, Ispahan skrev:

På én kelnerlønning?

Hun skrev jo at familien hadde restaurant, så det er ikke sikkert han er ansatt kelner. Uansett kan man ikke kreve eller forvente at @G. Eliassen legger ut alle detaljer om familiens økonomi.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ispahan skrev:

På én kelnerlønning?

Haha, jeg ordlegger meg klønete ser jeg, altså, de eier restauranten, mannen jobber der som kelner, eller potet kan man vel også si.. Så ja. Huset har vært i familien i en årrekke, og således gjeldfri, så for oss går det helt fint på en kelnerlønn. :)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kritt skrev:

Hun skrev jo at familien hadde restaurant, så det er ikke sikkert han er ansatt kelner. Uansett kan man ikke kreve eller forvente at @G. Eliassen legger ut alle detaljer om familiens økonomi.

Går så fint så, men takk. svarte ett eller annet sted her inne jeg.😎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Å få arbeidstilatelse, uansett om man er gift ( ja, vi er gift) er supervanskelig. Ihvertfall for nordmenn. De som jobber som guider her nede får 6-måneders opphold og arbeidstillatelse om gangen, men det er spesielt for reiseselskaper som har guider fra f.eks Norge. Hvis en utlending, i dette tilfelle nordmenn som jeg kan snakke for, så må det, på en arbeidsplass være 5 tyrkere som jobber, for hver nordmann, dessuten er det regler for at tyrkere går foran utlendinger i køen for jobb, siden det er høy arbeidsledighet, da skal det kunne vises til at det er spesielle egenskaper utlendingen har som de ikke kan finne i en tyrker.. Litt klønete forklart, men håper du skjønner :)

Minner meg om Hellas. Jeg jobbet som reiseleder der for mange år siden. Vi fikk IKKE være guider, det var kun for lokalbefolkningen. Så vi utenfra skulle ikke «stjele» inntekten deres. Flere kollegaer fikk bøter eller natt på cella når de ble tatt for guiding eller mistanke. Så dette forstår jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...