Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Jeg har oppholdt meg/reist en del i muslimske land. Riktignok ikke i de strengest muslimske . Jeg bodde en tid hos en muslimsk storfamilie , som bestod av alle generasjoner fra oldemor til oldebarn . Når det kom til islam var noen troende og noen like lite troende som jeg er kristen ,( dvs jeg er døpt og konfirmert men mer er det ikke, går aldri i kirken eller leser bibelen.) Felles for alle kvinnene var at de tok på seg hodetørkle når de skulle ut. Håret kunne vise litt. Når jeg spurte om hvorfor , var svaret at det var en vane, akkurat som når jeg tok på meg jakka når jeg gikk ut. Men de regnet ikke med at jeg skulle gå med skaut ute, for det var ikke min tradisjon. Jeg prøvde også å vise respekt for spesielt de eldre i familien, ved å kle meg litt "tilknappet" hvis dere forstår. Men det resulterte faktisk i at jeg fikk kjole med utringning i presang fra noen av kvinnene , fordi jeg så mer muslimsk ut enn den strengeste muslim. Jeg har lært at islam kan være så mangt, alt etter hvor man er . Og mye jeg trodde var religion, har vært tradisjon. Derfor tenker jeg at jeg ikke kan vite hva som er vanlig der Mette er , og spesielt i hennes manns familie. Men det vet vel Mette, og handler ut i fra det. Da synes jeg det er fint at hun ønsker å vise respekt ved å bruke hodeplagg, spesielt siden det er mannens søster, ( tror jeg det var) ,som har laget det.  Dessuten, jeg forstår godt at Mette kan ønske å dekke sitt lange lyse hår for ikke å stikke seg ut. Jeg har selv langt hår med en farge som ikke er vanlig i Asia og Afrika. Og noen steder ble det mye mas , uavhengig om landet var muslimsk eller ikke. Kunne godt dekket det mer til noen ganger. Det må jo ikke bli slik, at vi ikke kan ta på et hodeplagg fordi noen kanskje kan tolke det som religiøst og støtte for en religions kvinnesyn. Det synes jeg i så fall er ufrihet.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, Kritt said:

Har også fått med meg at hun sier hun  selv velger å bruke skaut, jeg synes likevel en ikke skal se bort fra at hun velger skaut fordi hun føler en forventning om det fra omgivelsene. Et valg under påvirkning er ikke nødvendigvis uttrykk for den frie vilje. Men kan hende hun misoppfatter forventningene; hun antar hun viser respekt ved å bruke skautet. 

Ser lett den selv. Første gang jeg var i et muslimsk land (Kosovo) ville jeg ikke komme der som en intetanende tulling, så jeg passet på å kle meg i langbukser og genser i varmen. Steg av bussen og så at ALLE andre jenter gikk med singlet og miniskjørt 😅 vennene mine jeg møtte sa «haha er du 150 år gammel radikal muslim fra villagen liksom?!» og lo godt. 

Samme da jeg var i Qatar for første gang, hadde med et skjerf for sikkerhets skyld men fikk klar beskjed om at jeg ikke er muslim og det er kun hvis jeg skulle inn i en moské at jeg måtte ha det. Men jeg trodde først det var en måte å vise respekt på, tenkte jeg var der for så kort tid at jeg ikke ville krangle om landets skikker hvis det var sånn det var. Men niks, der lærte jeg noe nytt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som at mette fikk beskjed om at hun var nominert til årets nykommer på vixen. Det viste seg å være løgn... hun nevner ikke AB med navn, men skriver bla. at det blir godt å stå på egne ben fra februar bloggmessig. Hva får et menneske til å lyve? Jeg, som mette, hadde nok gått fem på, fordi jeg får meg ikke til å tro at voksne mennesker lyver med viten å vilje!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavrett og svar til dette, og kommentar til moderering.

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fullrulle skrev:

hun nevner ikke AB med navn, men skriver bla. at det blir godt å stå på egne ben fra februar bloggmessig.

Akkurat ja, så det at hun avsluttet kurset, men hadde allerede signert en kontrakt med Blogghuset har ført til at hun er "låst" til de på en eller annen måte.

Hadde nå MA for en gangs skyld tatt bladet fra munnen og virkelig fortalt om erfaringene fra kurset og AB sin mentor-rolle, noe som kanskje ikke er den samme som hva hun tidligere har sagt, for da har det jo bare vært ros og forsvar av AB

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fullrulle skrev:

ser ut som at mette fikk beskjed om at hun var nominert til årets nykommer på vixen. Det viste seg å være løgn... hun nevner ikke AB med navn, men skriver bla. at det blir godt å stå på egne ben fra februar bloggmessig. Hva får et menneske til å lyve? Jeg, som mette, hadde nok gått fem på, fordi jeg får meg ikke til å tro at voksne mennesker lyver med viten å vilje!

Skjønner godt at hun synes det skal bli godt å stå på egne bein, ja. Skammelig gjort å servere slike løgner. Men det er jo ikke noe nytt fra den kanten.... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fullrulle skrev:

ser ut som at mette fikk beskjed om at hun var nominert til årets nykommer på vixen. Det viste seg å være løgn... hun nevner ikke AB med navn, men skriver bla. at det blir godt å stå på egne ben fra februar bloggmessig. Hva får et menneske til å lyve? Jeg, som mette, hadde nok gått fem på, fordi jeg får meg ikke til å tro at voksne mennesker lyver med viten å vilje!

Hvem er egentlig den AB som er nevnt flere ganger i denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lady T skrev:

Anne Brith

Kjente bloggere kjenner jeg bare som overskrifter i diverse aviser, men har aldri fulgt bloggene deres så vet svært lite om dem. Hvordan er denne Anne Brith? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

Kjente bloggere kjenner jeg bare som overskrifter i diverse aviser, men har aldri fulgt bloggene deres så vet svært lite om dem. Hvordan er denne Anne Brith? 

Her har du litt å lese deg opp på 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Marixxx skrev:

Det skilles mellom hijab (festes med nål) og skaut (knyttes). Det er vesentlig å skille disse, om man skal diskutere, mener jeg. 

Knuten ses på som tradisjonelt tyrkisk, som noe ens mødre har gått med. Nålen derimot ses som politisk, som noe importert arabisk, forklarer Anne Ross Solberg, religionshistoriker og bosatt i Tyrkia gjennom mange år.

(hentet fra artikkelen som det lenkes til under). 

Det ene relateres til kultur, det andre til religion. Det ene tillater at håret viser, det andre ikke. Så nei, det er ikke det samme. 

Også i Norge var det vanlig å bruke skaut blant gifte kvinner for hundre år siden. Var alle de også undertrykte, mon tro, eller var det praktiske og kulturelle forhold som spilte inn? 

 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/tyrkia-tillater-skaut-1.843938

For 100 år siden var norske kvinner definitivt undertrykte. Vi fikk tross alt ikke stemmerett før i 1913, eller lov til å skille oss.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skrottefar skrev:

Akkurat ja, så det at hun avsluttet kurset, men hadde allerede signert en kontrakt med Blogghuset har ført til at hun er "låst" til de på en eller annen måte.

Hadde nå MA for en gangs skyld tatt bladet fra munnen og virkelig fortalt om erfaringene fra kurset og AB sin mentor-rolle, noe som kanskje ikke er den samme som hva hun tidligere har sagt, for da har det jo bare vært ros og forsvar av AB

Det var vel aldri ABIP/Anne Brith som gjorde Mette "stor/toppblogger" Hun var der hun er nå før kurset. Men var smigret av at AB tok kontakt og lovet 1000 følgere i uka og millionlønn innen 3 år.. (HVOR er forbrukertilsynet når man kan selge inn kurs på denne måten som opplagt er svindel?) Vi var jo mange som så dette fra første dag AB kom med dette våset.

Mette skrev jo også for litt siden -etter hun hoppet av ABIP kurset, at hun var nødt til å bli kvitt negative mennesker og press/mas nå som hun var langt nede. Det tenker jeg med stor sikkerhet var AB og kursopplegget. Hun skrev jo videre at det var godt å bli kvitt det som tynget henne.

Og det komiske var at Mette måtte endre på innlegget om hvorfor hun forlot kurset (var mer ærlig i første innlegget før hun endret på det) -og Anne Brith bare; "Da er Mette ASK ferdig og har fullført kurset -det har vært en stor suksee for Mette -lykke til videre!"

Jada, neida så..

Og uansett om det er direkte eller indirekte -bloggere som tigger etter nominasjoner og stemmer på vixen awards er bare utrolig pinlig (som Mette og Kokkejævel). Vixen er uansett en tullepris basert på venner/nettverk -har aldri vært en prisutdeling som blir tatt seriøst. Lite fokus i media og ingen effekt iht annonsører etc. Vixen ansees som en typ juksepris uten kred. Hvor de til og med boikotter div bloggere (juryen altså) og tette vennskap premieres med priser. Bare vås -akkurat som ABIP kurset. Eneste media som dekker dette er god kveld Norge som vil intervjue d-kjendiser.. Veldig få andre i bransjene rundt dette sirkuset tar denne jukseprisen seriøst for å si det sånn..

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.11.2019 den 17.55, Minerwa skrev:

Jeg har oppholdt meg/reist en del i muslimske land. Riktignok ikke i de strengest muslimske . Jeg bodde en tid hos en muslimsk storfamilie , som bestod av alle generasjoner fra oldemor til oldebarn . Når det kom til islam var noen troende og noen like lite troende som jeg er kristen ,( dvs jeg er døpt og konfirmert men mer er det ikke, går aldri i kirken eller leser bibelen.) Felles for alle kvinnene var at de tok på seg hodetørkle når de skulle ut. Håret kunne vise litt. Når jeg spurte om hvorfor , var svaret at det var en vane, akkurat som når jeg tok på meg jakka når jeg gikk ut. Men de regnet ikke med at jeg skulle gå med skaut ute, for det var ikke min tradisjon. Jeg prøvde også å vise respekt for spesielt de eldre i familien, ved å kle meg litt "tilknappet" hvis dere forstår. Men det resulterte faktisk i at jeg fikk kjole med utringning i presang fra noen av kvinnene , fordi jeg så mer muslimsk ut enn den strengeste muslim. Jeg har lært at islam kan være så mangt, alt etter hvor man er . Og mye jeg trodde var religion, har vært tradisjon. Derfor tenker jeg at jeg ikke kan vite hva som er vanlig der Mette er , og spesielt i hennes manns familie. Men det vet vel Mette, og handler ut i fra det. Da synes jeg det er fint at hun ønsker å vise respekt ved å bruke hodeplagg, spesielt siden det er mannens søster, ( tror jeg det var) ,som har laget det.  Dessuten, jeg forstår godt at Mette kan ønske å dekke sitt lange lyse hår for ikke å stikke seg ut. Jeg har selv langt hår med en farge som ikke er vanlig i Asia og Afrika. Og noen steder ble det mye mas , uavhengig om landet var muslimsk eller ikke. Kunne godt dekket det mer til noen ganger. Det må jo ikke bli slik, at vi ikke kan ta på et hodeplagg fordi noen kanskje kan tolke det som religiøst og støtte for en religions kvinnesyn. Det synes jeg i så fall er ufrihet.

Har nevnt det før, men gode poeng kan visst ikke ofte nok poengteres; anekdotiske bevis er ikke bevis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...