Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Det JEG tenker de mener med respekt, er at hun viser respekt for sin ektemann ved å skjule sitt blonde, vakre hår for andre tyrkiske menn, men samtidig har jeg ikke peiling siden jeg vet svært lite om den tyrkiske kulturen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun går jo med skaut og "kjerringklær" der nede...snakk om å undertrykke seg selv. Ser bare trist ut. Mannen har valgt å gifte seg med ei norsk dame, da bør han stå for det. Og andre respektere henne for den hun er. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går klart og tydelig fram i nylig innlegg på bloggen at Mette selv velger å bruke skaut, av flere grunner, deriblant respekt for kulturen, hvor det er vanlig at kun unge eller ugifte kvinner går uten. Jeg synes dette er en fin gest, og skjønner ikke hvorfor det skal være et problem, når det vitterlig ikke er det for henne? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marixxx skrev:

Det går klart og tydelig fram i nylig innlegg på bloggen at Mette selv velger å bruke skaut, av flere grunner, deriblant respekt for kulturen, hvor det er vanlig at kun unge eller ugifte kvinner går uten. Jeg synes dette er en fin gest, og skjønner ikke hvorfor det skal være et problem, når det vitterlig ikke er det for henne? 

I Tyrkia var det lenge forbudt å bruke hijab av lærere og elever, også i veldig mange andre yrker. Det var for bla for å skille RELIGION fra stat. Nå er det en viss en som har åpnet for å bruke hijab fritt igjen og det er jo fordi han vil ha et mer islamisert land. Dette har det vært stor motstand mot.

Det er altså ikke kulturelt å bruke en hijab, men RELIGIØST. Selv ikke alle religiøse kvinner bruker hijab i Tyrkia, og det har absolutt ikke med å være en god gift kvinne å gjøre. Fåtallet av de yngere jeg kjenner bruker hijab som gift, ALLE sier de at det ikke kjennes rett fordi de feks ikke ber 5 ganger daglig ect. De føler seg ikke religiøs nok til å bruke det. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JaVel skrev:

Du har jo bodd i Tyrkia lenge og har tyrkisk familie, hva TROR du de mener med skaut og respekt? 

Jeg TROR H ønsker det fordi hun blir mindre synlig og andre tror hun er religiøs og at han ikke kommer med en typisk turistkone. Så TROR jeg Mette tror hun er en god kone om hun bruker det. Jeg TROR de bruker ord som respekt for kulturen for å forsvare at hun bruker det selv om det ikke gir mening.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Visvas skrev:

Jeg TROR H ønsker det fordi hun blir mindre synlig og andre tror hun er religiøs og at han ikke kommer med en typisk turistkone. Så TROR jeg Mette tror hun er en god kone om hun bruker det. Jeg TROR de bruker ord som respekt for kulturen for å forsvare at hun bruker det selv om det ikke gir mening.

 

Det tror jeg du har mye rett i. Slik jeg kjenner tyrkere og kulturen også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visvas skrev:

Jeg TROR H ønsker det fordi hun blir mindre synlig og andre tror hun er religiøs og at han ikke kommer med en typisk turistkone. Så TROR jeg Mette tror hun er en god kone om hun bruker det. Jeg TROR de bruker ord som respekt for kulturen for å forsvare at hun bruker det selv om det ikke gir mening.

 

Det er vel sikkert for å «blende inn» og føle tilhørighet også, kanskje? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visvas skrev:

I Tyrkia var det lenge forbudt å bruke hijab av lærere og elever, også i veldig mange andre yrker. Det var for bla for å skille RELIGION fra stat. Nå er det en viss en som har åpnet for å bruke hijab fritt igjen og det er jo fordi han vil ha et mer islamisert land. Dette har det vært stor motstand mot.

Det er altså ikke kulturelt å bruke en hijab, men RELIGIØST. Selv ikke alle religiøse kvinner bruker hijab i Tyrkia, og det har absolutt ikke med å være en god gift kvinne å gjøre. Fåtallet av de yngere jeg kjenner bruker hijab som gift, ALLE sier de at det ikke kjennes rett fordi de feks ikke ber 5 ganger daglig ect. De føler seg ikke religiøs nok til å bruke det. 

M bruker skaut, ikke hijab. Forskjell der. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Zenhouse skrev:

M bruker skaut, ikke hijab. Forskjell der. 

Her kaller man skaut for hijab. Googler man hijab og trykker på bilder så får du opp like mye skaut som andre. Dessuten dekker Mettes skaut mye mer enn den gjennomsnitts villagekone som jeg ser daglig. 

Endret av Visvas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest expatityrkia
14 timer siden, lilletyrkia skrev:

svigermor bruker det heller ikke fordi hun blir tvingt av sin mann til å gjøre det. Hun velger det jo selv. Men det er jo forskjell på når man vokser opp i denne tiden, og itillegg vokser opp i norge.  Ingen skal burde trenge å kjenne på at det er noe man skal gjøre for å vise en respekt. Hadde blitt ekstremt skuffet og lei meg om min datter hadde valgt å bruke det i voksen alder. Da jeg ser på det som å gå 100 år tilbake i tid. 

Sporet litt av fra bloggen, men blir så fasinert over meninger rundt hodeplagg. 

Ja jeg er av samme mening. Om min datter velger å bruke det så ville det vært vanskelig for meg å godta det da jeg selv ikke bruker det. Men tar hun det valget i voksen alder så må jeg jo bare bite tennene sammen og akseptere det. Både svigermor og mine svigersøstre bruker det, men de gjør det av egen vilje. De kan noen ganger ta den av og få frisør til å sette opp håret i anledning bryllp. Inngifta tyrkiske damer som nevøene til mannen min har giftet seg med bruker det ikke, og ingen bryr seg. Det de sier er at det er opp til hver enkelt. Jeg kan bruke hijab når vi jobber i village, men dette er av praktiske årsaker da det er mye busker og grener som satt seg fast i håret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest expatityrkia
5 timer siden, Visvas skrev:

Jeg TROR H ønsker det fordi hun blir mindre synlig og andre tror hun er religiøs og at han ikke kommer med en typisk turistkone. Så TROR jeg Mette tror hun er en god kone om hun bruker det. Jeg TROR de bruker ord som respekt for kulturen for å forsvare at hun bruker det selv om det ikke gir mening.

 

Tror du har helt rett i dette. Med tanke på at hun holder seg på hotellrom i Alanya og ikke går ut alene, så er det nok for å skjule henne bra i egen village, og prøve å unngå at så mange ser på henne. For hun er en utrolig vakker dame som garantert ville fått mange ekstra blikk med det håret løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, expatityrkia skrev:

Tror du har helt rett i dette. Med tanke på at hun holder seg på hotellrom i Alanya og ikke går ut alene, så er det nok for å skjule henne bra i egen village, og prøve å unngå at så mange ser på henne. For hun er en utrolig vakker dame som garantert ville fått mange ekstra blikk med det håret løst. 

Men da er spørsmålet, hvorfor bry seg om andre menn ser håret hennes, det er jo H hun er gift med? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Marixxx skrev:

Det går klart og tydelig fram i nylig innlegg på bloggen at Mette selv velger å bruke skaut, av flere grunner, deriblant respekt for kulturen, hvor det er vanlig at kun unge eller ugifte kvinner går uten. Jeg synes dette er en fin gest, og skjønner ikke hvorfor det skal være et problem, når det vitterlig ikke er det for henne? 

Ingen her som har sagt hun blir tvingt av huseyin til å gjøre det heller. Og ingen som sier det er et problem

 Men det er et interessant tema synes jeg. At folk i 2019 VELGER å bruke det frivillig forstår jeg ikke.  Derfor synes jeg det er spennende å høre ulike sider av det. 

Jeg forstår vi ser ulikt på det. For meg er det superviktig å ikke bruke det. Mens andre ser lett på det.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Ingen her som har sagt hun blir tvingt av huseyin til å gjøre det heller. Og ingen som sier det er et problem

 Men det er et interessant tema synes jeg. At folk i 2019 VELGER å bruke det frivillig forstår jeg ikke.  Derfor synes jeg det er spennende å høre ulike sider av det. 

Jeg forstår vi ser ulikt på det. For meg er det superviktig å ikke bruke det. Mens andre ser lett på det.  

Jeg hadde også valgt å ikke bruke det, pga jeg knytter skaut til religion. Tipper Mette bruker det mindre etterhvert som hun reflekterer mer over det.  Jeg kan jo skjønne at det er behagelig å ha skaut i varmen, men jeg foretrekker caps eller stråhatt el.l.☀️☀️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest expatityrkia
13 minutter siden, JaVel skrev:

Men da er spørsmålet, hvorfor bry seg om andre menn ser håret hennes, det er jo H hun er gift med? 

Ja om de ikke bryr seg om andre ser håret så hvorfor bruker hun da hijab? Hijab er jo for å skjule håret, og det er jo det hun velger å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Marixxx skrev:

Det går klart og tydelig fram i nylig innlegg på bloggen at Mette selv velger å bruke skaut, av flere grunner, deriblant respekt for kulturen, hvor det er vanlig at kun unge eller ugifte kvinner går uten. Jeg synes dette er en fin gest, og skjønner ikke hvorfor det skal være et problem, når det vitterlig ikke er det for henne? 

Har også fått med meg at hun sier hun  selv velger å bruke skaut, jeg synes likevel en ikke skal se bort fra at hun velger skaut fordi hun føler en forventning om det fra omgivelsene. Et valg under påvirkning er ikke nødvendigvis uttrykk for den frie vilje. Men kan hende hun misoppfatter forventningene; hun antar hun viser respekt ved å bruke skautet. 

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kritt skrev:

Har også fått med meg at hun sier hun  selv velger å bruke skaut, jeg synes likevel en ikke skal se bort fra at hun velger skaut fordi hun føler en forventning om det fra omgivelsene. Et valg under påvirkning er ikke nødvendigvis uttrykk for den frie vilje. Men kan hende hun misoppfatter forventningene; hun antar hun viser respekt ved å bruke skautet. 

H sa selv på Snap at hun brukte det av respekt. Og det er dette jeg lurer veldig på, respekt for hva/hvem? Han?  Ikke kom med svada for å redde seg selv. Isåfall får de heller si det, nå tror sikkert 90% av de som leser bloggen at det er helt vanlig å ta bilder halvnaken ene dagen og med skaut dagen etter. For i Tyrkia bruker "alle" gifte kvinner skaut. 

Med slike uttalelser så fyrer hun bare oppunder fordommer mot oss nordmenn som har gifta oss med tyrkere. Det er mange av oss som får mye dritt for vårt valg. Mye av det som går igjen er flåsete kommentarer som at nå må vi sikkert ha på oss hijab for at mannen skal bli happy. 

Så kommer Mette og bekrefter alle disse fordommene med å si at de fleste gifte kvinner bruker hijab i Tyrkia. Netto på kamera en dag, hijab den neste. Det er jo akkurat slike ting vi som bor her må "kjempe mot" hver dag. Hun gjør det ikke akkurat enklere med å komme med "løgner". Kan vel egentlig ikke si løgner, for hun tror nok det er slik selv fordi hun helt tydelig ikke har brukt Google denne gangen heller. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visvas skrev:

H sa selv på Snap at hun brukte det av respekt. Og det er dette jeg lurer veldig på, respekt for hva/hvem? Han?  Ikke kom med svada for å redde seg selv. Isåfall får de heller si det, nå tror sikkert 90% av de som leser bloggen at det er helt vanlig å ta bilder halvnaken ene dagen og med skaut dagen etter. For i Tyrkia bruker "alle" gifte kvinner skaut. 

Med slike uttalelser så fyrer hun bare oppunder fordommer mot oss nordmenn som har gifta oss med tyrkere. Det er mange av oss som får mye dritt for vårt valg. Mye av det som går igjen er flåsete kommentarer som at nå må vi sikkert ha på oss hijab for at mannen skal bli happy. 

Så kommer Mette og bekrefter alle disse fordommene med å si at de fleste gifte kvinner bruker hijab i Tyrkia. Netto på kamera en dag, hijab den neste. Det er jo akkurat slike ting vi som bor her må "kjempe mot" hver dag. Hun gjør det ikke akkurat enklere med å komme med "løgner". Kan vel egentlig ikke si løgner, for hun tror nok det er slik selv fordi hun helt tydelig ikke har brukt Google denne gangen heller. 

Jeg forstår dine tanker om at hun fyrer oppunder fordommer mot norske "tyrkerkoner". Også enig i at det virker litt dobbeltmoralsk med halvnakne bilder på bloggen den ene dagen og skaut den andre dagen. Men tror hun i eget hode skiller klart mellom bloggen og livet der nede. Og mener det godt med bruk av skautet, selv om det neppe er veldig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg forstår dine tanker om at hun fyrer oppunder fordommer mot norske "tyrkerkoner". Også enig i at det virker litt dobbeltmoralsk med halvnakne bilder på bloggen den ene dagen og skaut den andre dagen. Men tror hun i eget hode skiller klart mellom bloggen og livet der nede. Og mener det godt med bruk av skautet, selv om det neppe er veldig gjennomtenkt.

Tror absolutt hun mener det godt med bruk av skautet, men jeg mener hun burde gi riktige opplysninger ang hvorfor hun bruker det. Hun burde ikke velge lettveien og si det er av respekt for kulturen når dette ikke er sant. Det er feilinfo til leserne, nok en gang.  

At hun tar så lett på bruken av skaut forteller hvor lite hun vet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...