Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste av oss har tilegnet oss mer kunnskap på disse områdene på et år enn det Mette har gjort. Men det har jo gjerne med interessen til å lære om det man begir seg ut på vil jeg tro? 

Som skrevet tidligere så ble jeg glad når jeg så det var en blogg i mitt "interessefelt". Elsker å lese om kulturforskjellene, kulturen, opplevelser i tyrkia osv, men snakker om skuffelse. Reiser til plasser hvor hun ikke engang bryr seg om å nevne navnet. Den kunnskapen hun har tilegnet seg er vel fra kg og lesere? Skremmende at en voksen dame drar unger inn i dette uten å vise den minste interesse for å lære om kultur, papirer osv 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Visvas skrev:

Jeg tror de fleste av oss har tilegnet oss mer kunnskap på disse områdene på et år enn det Mette har gjort. Men det har jo gjerne med interessen til å lære om det man begir seg ut på vil jeg tro? 

Som skrevet tidligere så ble jeg glad når jeg så det var en blogg i mitt "interessefelt". Elsker å lese om kulturforskjellene, kulturen, opplevelser i tyrkia osv, men snakker om skuffelse. Reiser til plasser hvor hun ikke engang bryr seg om å nevne navnet. Den kunnskapen hun har tilegnet seg er vel fra kg og lesere? Skremmende at en voksen dame drar unger inn i dette uten å vise den minste interesse for å lære om kultur, papirer osv 

 

Hvis jeg ikke husker feil så er du gift med en tyrker og bor i Tyrkia? Regner med at det finnes kvinner i Tyrkia som har fått barn utenfor ekteskap, men hvordan blir dette sett på? Regner med at det er forskjell på å være alenemor i Istanbul, og å være alenemor på bygda? Pleier faren til barnet å være deltakende i barnets liv selv om han ikke har noe forhold til moren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer 🙂

 

Det er nok forskjeller her, og mulig litt slingringsmonn om man er utlending. 

Selv kvinner som er skilt pga at mannen feks har spilt bort familiens penger, drukket de bort eller har vært voldelig er mer eller mindre uglesett/utstøtt fra familien. De må også gjerne sette igjen ungene hos mannen om de drar. Og evt ny mann nekter ofte(?) kona å ha kontakt med barna og da selvfølgelig også eksmann. Ungene har også blitt "stemplet" pga dette og kan ha problemer med å finne seg make i voksen alder pga skilte foreldre. Vet/kjenner ikke til noen som har fått barn uten for ekteskap, det er liksom utenkelig 😆

Slik er det jeg kjenner det iallefall. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Visvas skrev:

Ja det stemmer 🙂

 

Det er nok forskjeller her, og mulig litt slingringsmonn om man er utlending. 

Selv kvinner som er skilt pga at mannen feks har spilt bort familiens penger, drukket de bort eller har vært voldelig er mer eller mindre uglesett/utstøtt fra familien. De må også gjerne sette igjen ungene hos mannen om de drar. Og evt ny mann nekter ofte(?) kona å ha kontakt med barna og da selvfølgelig også eksmann. Ungene har også blitt "stemplet" pga dette og kan ha problemer med å finne seg make i voksen alder pga skilte foreldre. Vet/kjenner ikke til noen som har fått barn uten for ekteskap, det er liksom utenkelig 😆

Slik er det jeg kjenner det iallefall. 

Men hvorfor godtar da familien til tyrkiske menn at de gifter seg med vestlige alenemødre? Går det på økonomi eller er det mer en aksept for at vestlige kvinner er selvstendige og derfor har andre verdier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JaVel skrev:

Men hvorfor godtar da familien til tyrkiske menn at de gifter seg med vestlige alenemødre? Går det på økonomi eller er det mer en aksept for at vestlige kvinner er selvstendige og derfor har andre verdier? 

Jeg har ingen kunnskap om dette, men jeg vil da anta at dette går utelukkende på økonomi. Oppholdstillatelse i Norge er en gullbillett og gir mulighet til å sende penger til familien. Dette er såpass gunstig at de ser gjennom fingrene på det de anser som sviktende moral.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel skrev:

Men hvorfor godtar da familien til tyrkiske menn at de gifter seg med vestlige alenemødre? Går det på økonomi eller er det mer en aksept for at vestlige kvinner er selvstendige og derfor har andre verdier? 

Jeg vet ikke rett og slett. 

 

Jeg vet jo det er de som har barn fra før som har giftet seg med tyrkisk mann på ekte (om man kan si det slik😅) og er godkjent av svigerfamilien. Dog er det nok en del tvil der og det er mye som må bevises både fra svigerdatter og sønn ovenfor nær og fjern familie. 

Hun trenger ikke å ha barn for at det er uglesett heller, bare at hun er utlending er komplisert nok i seg selv. 

Hvorfor noen svigerfamilier godtar dette vet jeg rett og slett ikke. 

Men at mange godtar det fordi det er økonomisk vinning i det vet vi jo allerede. Når familien er ene og alene positiv til et slikt hasteekteskap så blir iallefall jeg mistenkom. De kan jo da ikke basere denne godkjenningen på at hun er et bra menneske og liker henne fordi har jo ikke grunnlag nok til det. Så hva baseres det så på? Økonomi? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt prosjekt...kult ...spesielt når en har så god økonomi som hun klager på...Og kjerring evne kommer sikkert på sin plass..siden hun har jobb i Norge   hvor ofte og hvor lenge kan du da være borte?, bare reisen tar sikkert 2 dager...kan vell snart ikke si at sønnen bor 50/50..for meg litt spesielt at mannen må lære seg og bo alene 🙈

2 timer siden, Visvas skrev:

Rusa på forelskelse er det tydelig hun satser alt for å bli stor. Koste hva det koste vil.

Jeg leser ikke bloggen mer enn når noen sier at dette bare mååå jeg se, men jeg ser litt snapper og tenkte jeg skulle se denne youtubevideoen. Gjorde det samme som jeg gjør når jeg ser snappene hvor mannen går i bar overkropp. Skipp skipp skipp. 

Er det bare meg som synes folk bør ha på seg klær når man filmer? 

Nei helt enig med deg...synes for øvrig ikke disse videoene var noe bra. Og fortsatt forstår jeg ikke hva hun skal lære meg. Tror jeg vet mer enn henne og søknader.  Lover . Regler. Osv..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal tyrkerfruen leie leilighet med mannen nær Syria-grensen hvor hun må bruke sjal utfor leiligheten. Dette får hun nok råd til når blogginntektene stiger med provoserende innlegg.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å drasse  for mye politikk inn i forumet ettersom jeg vet dette går over hodet på Fru Tyrkia,  må det være lov å undre seg over om det seriøst er foretatt noen risikovurdering av det  å oppholde seg i perioder nært grensen til Syria? Virkelig helt åpenbare grunner til at hun må dekke til håret sitt nå, og det går mer i retning av egen fysiske sikkerhet fremfor kulturelle utfordringer med tyrkiske menn. Dette er jo helt i nærheten av ett av verdens mest konfliktfylte områder og av hensyn til egen sikkerhet hadde vertfall jeg tenkt meg om to ganger. Forstår alle gode grunner hun sikkert synes er viktig for henne og mannen, men det sitter da noen der hjemme også?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jammf skrev:

Uten å drasse  for mye politikk inn i forumet ettersom jeg vet dette går over hodet på Fru Tyrkia,  må det være lov å undre seg over om det seriøst er foretatt noen risikovurdering av det  å oppholde seg i perioder nært grensen til Syria? Virkelig helt åpenbare grunner til at hun må dekke til håret sitt nå, og det går mer i retning av egen fysiske sikkerhet fremfor kulturelle utfordringer med tyrkiske menn. Dette er jo helt i nærheten av ett av verdens mest konfliktfylte områder og av hensyn til egen sikkerhet hadde vertfall jeg tenkt meg om to ganger. Forstår alle gode grunner hun sikkert synes er viktig for henne og mannen, men det sitter da noen der hjemme også?

Hun har da ikke tatt noe risiko vurderinger før så det har nok ikke skjedd nå heller.  Det er synd å si det, men hun beviser bare at alt dreier seg om henne selv. De hjemme virker ikke som Er så inkludert mer. Hun er veldig rask med å si at de vet alt og har det så bra. Bra det. Men tror ikke det er på grunn av henne. Og hvordan skal hun klare å dra dit 1 gang i mnd med jobb i Norge...å jo hun har lange fri perioder ja 👏👏 blir bra for økonomien også tenker jeg. Blind av forelskelse ja det har noen nok helt rett i 🥰

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jammf skrev:

Uten å drasse  for mye politikk inn i forumet ettersom jeg vet dette går over hodet på Fru Tyrkia,  må det være lov å undre seg over om det seriøst er foretatt noen risikovurdering av det  å oppholde seg i perioder nært grensen til Syria? Virkelig helt åpenbare grunner til at hun må dekke til håret sitt nå, og det går mer i retning av egen fysiske sikkerhet fremfor kulturelle utfordringer med tyrkiske menn. Dette er jo helt i nærheten av ett av verdens mest konfliktfylte områder og av hensyn til egen sikkerhet hadde vertfall jeg tenkt meg om to ganger. Forstår alle gode grunner hun sikkert synes er viktig for henne og mannen, men det sitter da noen der hjemme også?

Nå må vi ikke være så lettlurte! Dette er selvfølgelig kun enda et utspill for at vi her inne skal våkne, bli provoserte, begynne å diskutere dette og dermed skaffe henne oppmerksomhet og klikk! Ikke bit på agnet hennes!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 i husleie i en landsens village? 

Har ikke anelse på leiepriser i hans område, men i villager rundt om Alanyaområde så får du ganske nye store leiligheter for 4-500 i måneden. Umøblert riktignok. 

 

Er han muslim? 

Jeg har inntrykk av at ikke er det? 

Av mange grunner, men siste er at han kysser og gnur henne på puppene på camera er en ting, men under ezan er meget spesielt. Røykte og spiste offentlig under ramazan er en annen ting jeg reagerte på.  

Kanskje han ikke er muslim? Da blir det nok adskillig enklere isåfall. Tilpassingsmessig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Visvas skrev:

1000 i husleie i en landsens village? 

Har ikke anelse på leiepriser i hans område, men i villager rundt om Alanyaområde så får du ganske nye store leiligheter for 4-500 i måneden. Umøblert riktignok. 

 

Er han muslim? 

Jeg har inntrykk av at ikke er det? 

Av mange grunner, men siste er at han kysser og gnur henne på puppene på camera er en ting, men under ezan er meget spesielt. Røykte og spiste offentlig under ramazan er en annen ting jeg reagerte på.  

Kanskje han ikke er muslim? Da blir det nok adskillig enklere isåfall. Tilpassingsmessig. 

Han kaller seg for muslim men tar vell bare å praktiserer det som passer seg best..er vell et håp at en saksbehandler har oppdaget deres kanaler, så de kommer gjennom nåløye. For min del ser det ut som han/hun prøver for hardt..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Hun har da ikke tatt noe risiko vurderinger før så det har nok ikke skjedd nå heller.  Det er synd å si det, men hun beviser bare at alt dreier seg om henne selv. De hjemme virker ikke som Er så inkludert mer. Hun er veldig rask med å si at de vet alt og har det så bra. Bra det. Men tror ikke det er på grunn av henne. Og hvordan skal hun klare å dra dit 1 gang i mnd med jobb i Norge...å jo hun har lange fri perioder ja 👏👏 blir bra for økonomien også tenker jeg. Blind av forelskelse ja det har noen nok helt rett i 🥰

Hva heter landsbyen han kommer fra og hvor nært grensen til Syria er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Visvas skrev:

1000 i husleie i en landsens village? 

Har ikke anelse på leiepriser i hans område, men i villager rundt om Alanyaområde så får du ganske nye store leiligheter for 4-500 i måneden. Umøblert riktignok. 

 

Er han muslim? 

Jeg har inntrykk av at ikke er det? 

Av mange grunner, men siste er at han kysser og gnur henne på puppene på camera er en ting, men under ezan er meget spesielt. Røykte og spiste offentlig under ramazan er en annen ting jeg reagerte på.  

Kanskje han ikke er muslim? Da blir det nok adskillig enklere isåfall. Tilpassingsmessig. 

400-500 kr for å leie en leilighet, høres sprøtt billig ut? Jeg vet at det finnes kristne i Tyrkia, men antar at han er muslim siden han sier så. Kanskje han gir blanke i alle muslimske regler fordi familien og naboene fra landsbygda er langt borte, så han kan ikke tas på det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel skrev:

400-500 kr for å leie en leilighet, høres sprøtt billig ut? Jeg vet at det finnes kristne i Tyrkia, men antar at han er muslim siden han sier så. Kanskje han gir blanke i alle muslimske regler fordi familien og naboene fra landsbygda er langt borte, så han kan ikke tas på det? 

Dette er selvfølgelig ikke leiligheter i kompleks med basseng ect,  men utenfor turistplassene så er det fullt mulig å leie for denne prisen. Mannens familie leier ut leiligheter helt ned i 150 lira mnd. Vi har selv leid i ganske ny blokk til 400 mnd, 100 kvadrat, to bad og helt grei standard. 

Hun sier mange i hans familie følger henne på sosiale medier så da ville vi kanskje ikke sett såpass mye av den "ikkemuslimskeværemåten"? 

Men han kanskje en type muslim som mange nordmenn kaller seg kristen? Født muslim, kaller seg muslim og ikke praktiserende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Visvas skrev:

Helt enig! 👏

Noe annet. Hun vil leie denne leiligheten for at han skal erfare å bo alene uten familien? Tyrkere generelt er jo vant med å bo med foreldrene, svigerinner, nieser og nevøer, og så skape sin egen familie med kone og barn. Selvom jeg hadde blitt tussete av å ha folk tett på hele tiden, så regner jeg med at det føles annerledes for bloggerens mann siden kulturen der er helt annerledes. For meg høres det veldig rart ut, hvorfor skulle han ønske å bo i egen leilighet uten noen rundt seg, når dette slettes ikke er vanlig i den tyrkiske kulturen? Eller er det å leie sitt eget, og bo for seg selv noe de fleste unge tyrkere drømmer om? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...