Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 timer siden, Monna1234 skrev:

Nå har jeg holdt meg lenge fra å kommentere her inne, men nå altså, nå klarer jeg ikke mer. Hun sier hun har fått dårlig råd og ligger etter med regningene sine....woooow, virkelig? Trudde den dama hadde stinn med penger jeg, hvertfall tilsier livsstilen hennes det. Drar hver mnd (nesten) til Tyrkia, bor på hotell ( når ektemannen har et gratis rom over veien), skal ha ektemannen til Norge og forsørge han her. Lyst på et barn, koste hva det koste vil, for det er jo kjærlighetsbarn. Hvor er logikken her, fru Ask? Er som hun selv sier, luksusfellen neste. Jeg blir matt av mindre🙈

Enig. Hun påstår at det er slik det er for alenemødre. Jeg kjenner ingen som reiser på ferie en gang i måneden. Derfor får hun økonomiske problemer. Hun er ikke alenemor, heller. Var det ikke nå hun skulle ta med dattera og barnebarna og bo på hotell i en uke? 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, Surikatt skrev:

Enig. Hun påstår at det er slik det er for alenemødre. Jeg kjenner ingen som reiser på ferie en gang i måneden. Derfor får hun økonomiske problemer. Hun er ikke alenemor, heller. Var det ikke nå hun skulle ta med dattera og barnebarna og bo på hotell i en uke? 

DET  ble det jo ikke noe av. Ikke det heller for å si det slik. Hun lager planer og starter opp,men er nok ikke lett å å gjennom føre det.  Mulig fordi alt er på impuls og ikke noe som er godt planlagt..synes synd på de som lever med slike personer...

• Liker 10
Skrevet

Interessant å merke seg hvordan hun hoppe opp på topplisten når tråden er aktiv her. Noen burde studere korrelasjonen ;) 

Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Interessant å merke seg hvordan hun hoppe opp på topplisten når tråden er aktiv her. Noen burde studere korrelasjonen ;) 

Det har blitt påpekt flere ganger her inne og var vel også årsaken til ønsket om å la tråden dø ut. 

• Liker 14
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Det har blitt påpekt flere ganger her inne og var vel også årsaken til ønsket om å la tråden dø ut. 

Jeg har ingen spesiell interesse av at bloggen skal gå hverken opp eller ned på topplisten, så akkurat dét bryr jeg meg ikke om. Synes bare det er et litt artig fenomen, og innrømmer også at jeg er litt nysgjerrig.

Endret av Kritt
Skrevet
6 timer siden, Tildittbeste skrev:

DET  ble det jo ikke noe av. Ikke det heller for å si det slik. Hun lager planer og starter opp,men er nok ikke lett å å gjennom føre det.  Mulig fordi alt er på impuls og ikke noe som er godt planlagt..synes synd på de som lever med slike personer...

Det er noe som heter budsjett og spare opp en buffer til uforutsette utgifter. Virker ikke som hun tenker så langt. Da går man fort på en smell. 

• Liker 5
Gjest CecilieX
Skrevet
2 timer siden, Kritt skrev:

Kan også ha noe med å gjøre at VG+ kjører en artikkel på vedkommende. 

Skrevet
14 minutter siden, CecilieX skrev:

Kan også ha noe med å gjøre at VG+ kjører en artikkel på vedkommende. 

Ja, men etter at artikkelen hadde kjørt noen dager, falt hun ned til 20+ igjen. For nylig å krype oppover igjen.

Jeg har aldri fulgt en blogg i hele mitt liv, vet ikke helt hvorfor jeg ble nysgjerrig på denne, den er jo ikke god en gang 🙄

Skrevet
12 timer siden, Kritt skrev:

Ja, men etter at artikkelen hadde kjørt noen dager, falt hun ned til 20+ igjen. For nylig å krype oppover igjen.

Jeg har aldri fulgt en blogg i hele mitt liv, vet ikke helt hvorfor jeg ble nysgjerrig på denne, den er jo ikke god en gang 🙄

Hun blir aldri noe topp blogger, så ingen fare for det😂 Er vel greit at folk får advarsel på hvordan man ikke bør opptre i offentlig rom!! Tør å vedde på at 95% av dem som leser bloggen, river seg i håret😉

• Liker 7
Skrevet

Det siste innlegget henne er vel seriøst et av de dummeste hun har skrevet. 

• Liker 5
Skrevet

Mette: sliter økonomisk. Også Mette: vurderer betale mannen og datteren fordi de har hjulpet til med bloggen. 

• Liker 14
Skrevet

Mette har ikke peiling på økonomi. Man reiser ikke på ferie når man ikke har penger til å betale regningene med. 

• Liker 10
Skrevet
24 minutter siden, Nussepus skrev:

Mener du det om at tyrkiske menn er bedre enn norske? Jeg kunne aldri tenke meg å bli behandlet som glass og passet på. Det hadde irritert meg. Jeg liker likestillingen og at man har felles referanser til dette. Den påpassingen hun liker så godt kan fort bli til beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten og mistenksomhet. Det er ikke så sjarmerende. 

• Liker 10
Skrevet
32 minutter siden, Nussepus skrev:

Jeg leste det nå og er helt enig, det var trist lesing. Prøver desperat å forherlige sin mann og fortelle hvor utrolig fantastisk tyrkiske menn er mot kvinnene (med noen få unntak). Ja, ja tror hun virkelig på det hun selv skriver?

• Liker 13
Skrevet

Blir helt satt ut av det siste innlegget🙄 Hun hadde passet bedre i det 18 århundre! Får seriøst kløe når jeg leser sånt vrøvl.:fart2:

• Liker 6
Skrevet

Hun måtte jo komme på noe for å få litt blest igjen. Ingen som brydde seg når hun klaget på økonomien.  Ingen som heller hoppa og ble overasket over eggløsning og baby making...og ikke brydde vi oss så mye om at hun  vil betale til mann og datter for et par gjeste innlegg.  Så dette har hun nok leta lenge etter for å finne som tema.  Bloggen blir bare mer og mer kjedelig og hva lærer vi ?? At mannen har 100% kontroll over henne...rett og slett..og det er jo drit sjarmerende 

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, Surikatt skrev:

Mener du det om at tyrkiske menn er bedre enn norske? Jeg kunne aldri tenke meg å bli behandlet som glass og passet på. Det hadde irritert meg. Jeg liker likestillingen og at man har felles referanser til dette. Den påpassingen hun liker så godt kan fort bli til beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten og mistenksomhet. Det er ikke så sjarmerende. 

I Norge kan en kvinne velge å bli behandlet som glass, for vi vet at likestillingen ligger i bunnen uansett, vi kan altså leke med å innta forskjellige roller. Hvis man bor i feks Tyrkia og er kvinne, så ligger det ingen likestilling i bunn, mange kvinner blir altså tvunget inn i " glass-rollen" selvom dette ikke er noe kvinnen selv ønsker. De blir tvunget inn i hjemmeværende-rollen og har lite styring over sitt eget liv, for den som bestemmer over dem er svigermor og hennes ektemann, så det Mette skriver viser bare at hun er blant de heldige i denne verden. Hun bestemmer over sitt eget liv, og kan ta " glass-rollen" med trygg forvisning om at hun kan gå ut av den rollen når som helst. Nå snakker jeg om tyrkiske kvinner som bor på landsbygda og ikke middelklassen i Istanbul, der har de nok større styring over sitt eget liv, særlig hvis de er heldige med foreldre og ektemann. Men innlegget hennes viser bare hvor lite hun egentlig vet om hvor lidende mange kvinner er i denne verden. De har omtrent null styring på eget liv, det er andre som styrer dem fra fødsel til død, mens heldige Mette leker " underdanig". Trist at man viser en slik lettsindighet, med tanke på at det store flertall av muslimske kvinner i Asia og Afrika, ikke kan leke underdanig, de blir nemlig tvunget til det både av landets lover og tradisjon!

• Liker 17
Skrevet (endret)

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner regnes som mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill, så å si nei er ikke nødvendigvis et reelt alternativ. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 44
Skrevet
6 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Mette aner ikke hva hun snakker om. Det at hun har hatt noen dårlige erfaringer med norske menn betyr ikke at alle er sånn. Hennes meget begrensede erfaring med tyrkiske menn gir henne hverken innsikt eller kredibilitet om hvordan den generelle dynamikken er i forhold med tyrkiske menn. 

1. Mette og mannen er fremdeles i den fasen hvor man blir kjent med hverandre og er nyforelsket. Forelsket=blind, uavhengig av nasjonalitet og kultur

2. Hun ber andre om å nyansere synet på tyrkiske menn som jobber i feriebyer, for alle er ikke sånn. Men samtidig generaliserer hun kraftig i motsatt retning; alle tyrkiske menn, med få unntak, er fantastiske, behandler kvinner som glass og setter ekteskapet høyere en norske menn. Fact: tyrkiske menn er preget av tradisjon og kultur. De har mye stolthet, og det er ikke likestilling hverken i islam eller generelt i tyrkisk kultur. Mannen er overhodet i familien og skal forsørge familien og ta alle avgjørelser. 

3. Hun mener at mannen betaler selv om han betaler med hennes kort eller kontanter hun har gitt ham. Det handler ikke om at han spanderer, for det gjør han jo ikke. Det handler om inntrykket andre rundt dem får; det er stigmatiserende for dem begge om hun betaler offentlig, da alle tenker "kjøpt og betalt ferieflørt". Ved å gjøre det på denne måten, tar hun vare på stoltheten til mannen.

4. Muslimske kvinner kan i svært liten grad velge selv. Mennene bestemmer alt. I de arabiske statene er det en app som lastes ned på telefonen som sender en alarm til mennene i familien om de drar et sted de ikke har lov til. Som feks i nærheten av en flyplass. Til og med de kongelige kvinnene flykter fra et liv i luksus fordi de blir fullstendig kontrollert og har ingen frihet. Mange muslimske kvinner er mindre verdt en husdyrene, og blir behandlet deretter.

Det er helt kvalmende å lese hvordan mange har det, og vi skal være sjeleglade for at vi bor i Norge og i teorien er fri til å gjøre akkurat hva vi vil. Men til og med her er ikke alle frie. Mange muslimske jenter blir sendt til hjemlandet for omskjæring, og får ikke gå hjemmefra uten mannlig følge eller velge hvem de skal gifte seg med. Som Mette selv har skrevet; det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Men er det virkelig det? Å ikke få velge sin egen partner er tvang, da familiens ære står på spill. Konsekvensen er den samme uavhengig om man kaller det tvang eller arrangert. 

Jeg blir flau når jeg ser hvor lite reflektert Mette er når hun skriver. Om hun var 16 år, skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg forventer faktisk mer av en dame på min egen alder. 

👏👏👏

• Liker 6
Skrevet

Hvordan skal denne dama kunne forsvare å kalle seg influencer? Kunnskapsløsheten og umodenheten har tydeligvis ingen ende. Hun vil aldri komme i posisjon til å ha noen innflydelse på meg vaffal! 

• Liker 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...