Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest expatityrkia
Akkurat nå, Trude4 skrev:

Da får de bare tro det men eg tar ingenting personlig. Men takler ikke at folk skriver så hinsidig teit som at slik er tyrkere slik er nordmenn og slik er spanjolene osv. Også om alder aldersforskjell og annet som kun blir spekulasjoner. Ikke minst å si at noen ikke elsker noen fordi de har hørt om andre som ikke elsket den de giftet seg med. Det blir jo bare alt for teit. 

Kan godt være kjærlighet. Men jeg syns det er rart å ha så dype følelser etter så lite tid sammen, for det er viktig med fysisk kontakt. Kjenner man hverandre etter bare kontakt over internett? Og jeg syns det er rart at man gifter seg så fort, uansett hva slags statsborgerskap man har. At man gifter seg uten å ha bodd sammen, og ikke vært sammen i lange perioder heller, er for meg veldig rart. Både for nordmenn, tyrkere og spanjoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, expatityrkia skrev:

Kan godt være kjærlighet. Men jeg syns det er rart å ha så dype følelser etter så lite tid sammen, for det er viktig med fysisk kontakt. Kjenner man hverandre etter bare kontakt over internett? Og jeg syns det er rart at man gifter seg så fort, uansett hva slags statsborgerskap man har. At man gifter seg uten å ha bodd sammen, og ikke vært sammen i lange perioder heller, er for meg veldig rart. Både for nordmenn, tyrkere og spanjoler. 

Enig i det. Men vi kan ikke vite og det blir for dumt å si at det ikke er kjærlighet når vi ikke vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke vite om det er ekte kjærlighet (Jeg har helle aldri skrevet at jeg vet)  men det burde også være likegyldig for deg hva jeg TROR. Hvorfor i all verden er det så viktig for deg Trude4 at jeg tror dette er kjærlighet? 

Jeg synes heller ikke det er feil å tenke litt praktisk jeg da. Hvorfor er det feil? 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trude4 skrev:

Nei kanskje de tenker deres egen menn også er kun opptatt av penger pass og/eller hva de får ut av situasjonen.  😂 Kjærlighet kan det jo ikke være tydeligvis

Nå er det jo slik at mange tyrkere har god utdannelse, en sikker jobb hvor de tjener godt, og har derfor ikke noe ønske om å flytte til Norge. Andre tyrkere er født inn i familier som har mindre ressurser, de har lite utdannelse og derfor vil det å flytte til et vestlig land være et stort pluss. De kan hjelpe sin familie i Tyrkia ved å sende dem penger slik at de kan få et bedre økonomisk liv, hjelpe søsken til å få utdannelse etc. Ren logikk tilsier at sistnevnte har et større ønske om å flytte til et vestlig land hvor lønningene selv for manuelt arbeid vil være langt høyere enn i Tyrkia. Dette er ikke fordommer, det er fakta. Som et eksempel, jeg snakket engang med en muslimsk mann, han sa at norske kvinner kunne være ekstremt naive, og hans råd var, Hvis en mann fra " den tredje verden" bare kunne komme seg til vesten ved å gifte seg med en vestlig kvinne, så skulle man være ekstremt obs. Er denne muslimske mannen fordomsfull? 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne hevde at noen er fordomsfull tenker jeg at vedkommende  må inneha den totale oversikten over hva som til enhver tid er tilgjengelig og rådende kunnskap innenfor et felt. Altså solid akademisk kunnskap og oversikt over et fagfelt, gjerne innen sosialantropologi, historie, økonomi, migrasjon eller annet som gjør at man finner det riktig dele ut negative karakteristikker når det gjelder andre meninger enn egne. Kun mine tanker og observasjoner - kan være jeg tar feil.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel eg synes det blir feil å spekulere i hva andre føler eller ikke føler. Ser ikke poenget og det blir så dumt og skrive at fordi han er fattig så elsker han ikke sin kone men bare bruker henne. Akkja eg gidd ikke diskutere dette mer da dere tydeligvis har stort behov for å kunne dømme mennesker etter hva andre har gjort. Derfor eg nevnte at norske kvinner som bor i Tyrkia ikke hadde god nok inntekt til å få mannen sin til Norge, for hvorfor ønske å bo i et land som er slik de fremstiller det? Poenget er at begge deler er like dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel når man er gift med en tyrker selv at man virkelig får se all dritten, og ser hvordan enkelte tyrkere holder på. Diskriminerer ikke et helt folkeslag. Langt ifra. Men at mange i turisbransjen har mye til felles er ingen hemmelighet. Det er så mye dritt her i Alanya at folk aner ikke. Noen er heldige og noen opplever ekte kjærlighet, absolutt. Det er ikke DET Mette kritiseres for, men det at alt gikk så sinnsykt fort. Hun har jo selv skrevet at hun skjønner at folk reagerer, og at hun selv hadde gjort det?  ( Nei har ikke link)   

Så akkurat det skjønner jeg ikke at du tar så tungt Trude. Og hvordan kan du vite at det er ekte kjærlighet mer enn at andre kan tro det motsatte? 

Det er som visvas skriver, at tyrkerne er selvsagt forskjellige og alle har hver sin personlighet, men mange fellestrekk har dem, og mye av samme kultur og verdier. Det er nok svært få som ville godtatt en slik privat utveksling som Mette har gjort på bloggen.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Det er vel når man er gift med en tyrker selv at man virkelig får se all dritten, og ser hvordan enkelte tyrkere holder på. Diskriminerer ikke et helt folkeslag. Langt ifra. Men at mange i turisbransjen har mye til felles er ingen hemmelighet. Det er så mye dritt her i Alanya at folk aner ikke. Noen er heldige og noen opplever ekte kjærlighet, absolutt. Det er ikke DET Mette kritiseres for, men det at alt gikk så sinnsykt fort. Hun har jo selv skrevet at hun skjønner at folk reagerer, og at hun selv hadde gjort det?  ( Nei har ikke link)   

Så akkurat det skjønner jeg ikke at du tar så tungt Trude. Og hvordan kan du vite at det er ekte kjærlighet mer enn at andre kan tro det motsatte? 

Det er som visvas skriver, at tyrkerne er selvsagt forskjellige og alle har hver sin personlighet, men mange fellestrekk har dem, og mye av samme kultur og verdier. Det er nok svært få som ville godtatt en slik privat utveksling som Mette har gjort på bloggen.

Helt enig.  Akkurat slik tenker jeg også. Og etter over 20 år med  mine ben i Tyrkia,  har jeg sett mange likhetstrekk 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utfordrer deg Trude4 til å spørre 10 tilfeldige tyrkere som ikke kjenner H og Mette hva de tror etter å ha gitt de info om at Mette er mor, bestemor, utleverer mye privat inkl bilder man tydelig ser hun ikke har noe på overkroppen under dyna på blogg til flere tusen, de gifta seg etter å fysisk ha vært sammen som kjærester i 2(?) uker, de møttes igjennom turismen, at han ønsker å bo i norge,  at han er fra landsbygda ect.  

Jeg tror nok alle 10 vil ha en kommentar om at det er ønske om å komme til Norge som står i fokus. 

Så kan du spørre alle 10 hva de tenker om oss damer som sier at vi tror at å komme seg til Norge er en av faktor i hans følelser for henne. 

Vil de kalle oss fordomsfull eller at vi legger fram fakta? 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spaniasol

I et blogginnlegg i dag skriver Mette om fattigdom, eller mangel på fattigdom i Norge. Hun mener at det ikke er fattigdom i Norge. Og skriver en del rundt tigging, jul, julegaver etc. https://metteask.blogg.no/mye-tigge-annonser-i-julen.html

Dette er et eksempel på at bloggen kan kalles provoserende. For å legge ut private meninger om store og alvorlige samfunnsproblem uten å dokumentere noen ting, kaller jeg total skivebom. Hva skal man ta dette som? En privat mening uten sannhetsgehalt? Samfunnsopplysning? Jeg har en gang for lenge siden advart henne mot å øse ut tanker og meninger uten å sjekke sannheten i det hun legger ut. Følger hun ikke med, verken i aviser eller nyhetssendinger?

Googler man fattigdom i Norge 2019 får man raskt opp mange faktaopplysninger om temaet. 

Endret av spaniasol
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, spaniasol skrev:

I et blogginnlegg i dag skriver Mette om fattigdom, eller mangel på fattigdom i Norge. Hun mener at det ikke er fattigdom i Norge. Og skriver en del rundt tigging, jul, julegaver etc. https://metteask.blogg.no/mye-tigge-annonser-i-julen.html

Dette er et eksempel på at bloggen kan kalles provoserende. For å legge ut private meninger om store og alvorlige samfunnsproblem uten å dokumentere noen ting, kaller jeg total skivebom. Hva skal man ta dette som? En privat mening uten sannhetsgehalt? Samfunnsopplysning? Jeg har en gang for lenge siden advart henne mot å øse ut tanker og meninger uten å sjekke sannheten i det hun legger ut. Følger hun ikke med, verken i aviser eller nyhetssendinger?

Googler man fattigdom i Norge 2019 får man raskt opp mange faktaopplysninger om temaet. 

Det er rett og slett helt på trynet og et hån mot de som faktisk ber om hjelp. Det ligger nok laaangt inne hos folk å be om hjelp, og så får de noe sånt slengt i fleisen. Nei det her var stygt gjort!! Juletiden er en tung tid for mange, og det er vondt å grue seg til noe som egentlig skal være hyggelig. "Alle" gleder seg, det er jul overalt, mens man selv ligger hjemme og lurer på hvordan man skal betale husleia si. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette seneste blogginnlegget tror jeg formidlingsevnene til Mette har nådd lavmålet. Slik det står blir konklusjonen at fattigdom ikke finnes i Norge, men egentlig tror jeg meningen er god, det kommer bare ut feil. I forkant av blogginnlegget har hun delt flere Finn-annonser og ønsker jo åpenbart å hjelpe. Men i innlegget blander hun inn kjøpepress, høyt forbruk og skyhøye forventninger med det hun kaller tiggerannonser. Hun vil vi skal fokusere mindre på det materielle i julen, og det er jaggu et godt budskap - men at konkludere med at fattigdom ikke finnes fordi de selv har kunnet sette ned forbruket uten det går utover hyggen, er enda et feilskudd. Når du ikke har strøm på julekvelden, fordi du ikke hadde penger til strømregningen, så hjelper det ikke at julematen og gaver kan handles på tilbud. Å ville gå ut med budskap om å fokusere på de nære ting, sette ned forbruket og slutte julehysteriet er prisverdig, men IKKE bland inn reel fattigdom! Dette var bomskudd og trenger virkelig korrigering. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Det er rett og slett helt på trynet og et hån mot de som faktisk ber om hjelp. Det ligger nok laaangt inne hos folk å be om hjelp, og så får de noe sånt slengt i fleisen. Nei det her var stygt gjort!! Juletiden er en tung tid for mange, og det er vondt å grue seg til noe som egentlig skal være hyggelig. "Alle" gleder seg, det er jul overalt, mens man selv ligger hjemme og lurer på hvordan man skal betale husleia si. 

Jeg tror ikke at alle de som spør om hjelp på Finn.no er fattige. Noen annonser vil være ren svindel, andre har lite penger fordi de har lite økonomisk styring, og så har vi dem som er reelt fattige. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spaniasol skrev:

Er det noe vi har lært om Mette så er det at hun IKKE bruker Google eller andre kilder for å faktasjekke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visvas skrev:

Er det noe vi har lært om Mette så er det at hun IKKE bruker Google eller andre kilder for å faktasjekke. 

Jeg TROR hun følger lite med på nyheter og sjelden leser aviser, og da kan man selvsagt mene at Norge ikke har fattige innbyggere. Et tips hadde selvsagt vært å google fattigdom + Norge, da hadde haugevis av artikler kommet opp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig hun kun ser utifra sitt eget ståsted ang dette innlegget også. Litt skremmende å se at hun er så lite opplyst. 

At hun ikke har lest avisa og sett hvor mange som fryser ihjel når vi har tøffe vintre, hvor mange som spiser kattemat, hvorfor det har blitt flere muligheter til å låne utstyr (ski, skøyter ect) på skoler, hvor mange barn som ikke har matpakke og mye mye mer. 

Det er ikke fordi man har for høye forventninger,  det er fordi man er FATTIG. Tragisk i velferds Norge, men uansett en sannhet. 

"Alle kan ha en fin jul om man ikke har så høye forventninger"....altså. WTF! 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...