Gjest lillesnøfnugg Skrevet 8. oktober 2019 #601 Skrevet 8. oktober 2019 (endret) 4 minutter siden, herzeleid skrev: Ok, fra posisjonen han hadde i rikspolitikken. Etter å ha utnyttet sin maktposisjon så burde han vært ute av politikken, istedenfor disse varslerne. Endret 8. oktober 2019 av lillesnøfnugg
herzeleid Skrevet 8. oktober 2019 #602 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, Snaskesnusken skrev: Ja, jeg ser at det er uklart for deg. Virker som vi er to 1
Snaskesnusken Skrevet 8. oktober 2019 #603 Skrevet 8. oktober 2019 1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev: Etter å ha utnyttet sin maktposisjon så burde han vært ute av politikken, istedenfor disse varslerne. Han har ingenting i politikken å gjøre etter han har oppført seg slik. 7
Gjest Mattie16 Skrevet 8. oktober 2019 #604 Skrevet 8. oktober 2019 3 timer siden, Snaskesnusken skrev: Problemet her er vel at de bruker NRK som sitt talerør og knebler ofrene. Den eller de som fungerer som ekteparets rådgivere har gjort en dårlig jobb. Synes du det hadde vært bedre om de brukte tv2 eller TVNorge? «Ofrene» kan svare for seg så mye de vil, ingen nekter dem det. Så jeg ser ikke hvordan de blir kneblet.
Gjest HarryDotter Skrevet 8. oktober 2019 #605 Skrevet 8. oktober 2019 På 5.10.2019 den 15.12, Dolce skrev: Denne artikkelen fikk meg til å nærmest koke over i morges. https://www.nrk.no/ytring/sapass-ma-du-tale-1.14729864 Dette er hva det handler om. Vi kvinner må rett og slett finne oss i litt tafsing? Og dersom vi blir tafset på, er det best å holde kjeft? Jeg er så skuffet over Haddy Njies. Jeg ser selvfølgelig at hun har en personlig agenda i disse sakene, men å både direkte og indirekte beskylde varslerne for å lyve er langt bak mål. Veldig langt bak mål. Og stakkars "guttungen" som var så umoden... En umoden mann på mange og førti er ikke et karaktertrekk som vi ønsker av en topp-politiker. Nja... Umoden...det er et nøkkelord om Giske. Ikke monster. Slik media ønsker det fremstillt. Vi glemmer ofte å stoppe opp og tenke når slike saker vinkles med enorm kraft i media. Jeg tror ikke det menes at man bare skal holde kjeft og la seg utnytte, men at man kanskje bør ta opp slike saker i en annen fora enn SoMe dersom man blir utnyttet av mektige mennesker? At man som et voksent individ i 2019 bør ha såpass fotfeste og psyke, at DERSOM man blir tafset på eller trakassert, så må man ikke legge seg på rygg og anse livet som ødelagt. Ta igjen! Livet handler om å takle motgang. Motgang ingen selv velger, men som livet desverre deler ut til oss alle i forskjellig grad. Det er forskjell på å "tåle" og akseptere. Man skal ikke akseptere at folk med makt som Giske gjør slikt, men det han gjorde er ikke nok til å få traumer! Å få livet sitt "ødelagt", slik hun ene beskriver hendelsen, syntes jeg virker overdrevet, med tanke på både hennes og andres beskrivelse av hendelsen. Varsleren/media bruker begrep som "stikke tunga i halsen" og "presset mot veggen". Det får hendelsen til å fremstå som hard fysisk maktbruk hvor Giske trykker tungen i kjeften hennes mens hun presser ham bort og skriker. Giske selv og noen som hevder de så opptrinnet meldte om en klønete kåt fyr som prøve å få et kyss fra en dame som tydelig ikke ville. Ingen av oss vet den fulle sannheten. Bare Giske og kvinnen selv. Men det er iallefall to versjoner og vi bør lytte til begge. Og som kona til Giske sier: Hun (varsleren) beskylder min mann for løgn og grove handlinger, da bør hun tåle at familien og de nær ham kommer med sin versjon. Og det må jeg si meg litt enig i. Det bør ikke være slik i en rettstat at man kan kaste ut beskyldninger og beskrive hendelser uten at noen etterprøver beskyldningene dine. Det er desverre kostnaden vi må ta i en rettstat som Norge jo er. Selv om handlinger som det Giske gjorde er både ekle og kvalme...
Gjest HarryDotter Skrevet 9. oktober 2019 #606 Skrevet 9. oktober 2019 3 timer siden, Snaskesnusken skrev: «Men det er ikke voldsomme overgrep» «Har du vært vitne til Giskes upassende oppførsel? Nei, tenkte meg det» Her er det ingen hersketeknikker men heller en desperat handling fra din side. Du etterspør dokumentasjon og opptrer som overrasket.. Hva er dette for en måte å oppføre seg på? I tillegg bagatiliserer du seksuell trakassering ovenfor kvinner.. Alle hersketeknikkers mor er jo å beskylde folk for bortforklaring av seksuell trakassering fordi man stiller spørsmålstegn ved én persons beskrivelse av et overgrep. Det blir som å beskylde folk som er kritiske til enkelte aspekter ved innvandring, for rasisme. Patetisk rett og slett! Knebling og hersketeknikk på laveste plan! Det ér forskjellige nivåer i alvorlighet på trakassering, enten du liker det eller ikke. Å småtafse og prøve seg på kyss er i en annen liga enn å f.eks å overfalle noen og rive av dem klærne. Og som voksen kreves det at man takler visse nivåer av dritt uten at man får livet ruinert av det. Og før du kommer med flere påstander om at jeg forsvarer seksuell trakassering, nei! jeg har selv vært utsatt for det i jobbsammenheng. Fra en overordnet. Det var motbydelig. Men jeg ser ingen grunn til å politianmelde og rette anklager i media mot navngitt person. Jeg syntes det bør gå an å kunne stille spørsmålstegn til om disse varslerne beskriver hendelsene på troverdig måte. Var de noe overdrevet? Ville Giske ta dem fordi han bevisst ønsket makt over dem? Prøvde han seg på dem fordi han bevisst ville skade de? Det får vi aldri vite. Og når vi bare antar bør vi heller ikke konkludere og dømme!
Rosalie Skrevet 9. oktober 2019 #607 Skrevet 9. oktober 2019 På 5.10.2019 den 15.12, Dolce skrev: Denne artikkelen fikk meg til å nærmest koke over i morges. https://www.nrk.no/ytring/sapass-ma-du-tale-1.14729864 Dette er hva det handler om. Vi kvinner må rett og slett finne oss i litt tafsing? Og dersom vi blir tafset på, er det best å holde kjeft? Jeg er så skuffet over Haddy Njies. Jeg ser selvfølgelig at hun har en personlig agenda i disse sakene, men å både direkte og indirekte beskylde varslerne for å lyve er langt bak mål. Veldig langt bak mål. Og stakkars "guttungen" som var så umoden... En umoden mann på mange og førti er ikke et karaktertrekk som vi ønsker av en topp-politiker. Ja. Hva skal man si. Gårsdagens Tusvik og Tønne-pod dreier seg stort sett om denne saken, og var veldig bra. Bør faktisk høres. Og som Tusvik sier: Boka er språklig svært god, og alle bør lese den. Men lån den på biblioteket, for da får hverken forlag eller N’Jie mer i inntekt. 9
Snaskesnusken Skrevet 9. oktober 2019 #608 Skrevet 9. oktober 2019 14 timer siden, Mattie16 skrev: Synes du det hadde vært bedre om de brukte tv2 eller TVNorge? «Ofrene» kan svare for seg så mye de vil, ingen nekter dem det. Så jeg ser ikke hvordan de blir kneblet. Det er forskjell på å bruke sin egen arbeidsplass som talerør kontra annen media. Du ser vel den? Rart at du ikke ser at Giske, NRK og Co ikke knebler ofrene i beste sendetid. 4
Rosalie Skrevet 9. oktober 2019 #609 Skrevet 9. oktober 2019 21 timer siden, Mattie16 skrev: Ja, men er ikke det ytringsfrihet å få uttale seg på den måten man selv ønsker? Dersom noen vil gå i mot innholdet så må de jo gjerne gjøre det. Jeg føler litt at du vil sette premissene for hvordan man skal få ytre seg, og det er det jeg er uenig i. Jeg er også ellers litt uenig, for jeg synes jo han absolutt blir stillt til veggs nå, selv om det er kona som skriver. Begge to blir jo det, kritisert opp og i mente. Og det er jo hennes mening, det er hennes opplevelse som blir beskrevet i boken. Det at mange her mener hun er hans nyttige idioti og PR-konsulent, det er jo bare helt subjektive meninger. Forlag er underlagt vær varsom-plakaten. Det samme er NRK. Så de kan ikke ukritisk være talerør slik de har vært i denne saken. 2
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 9. oktober 2019 #610 Skrevet 9. oktober 2019 2 timer siden, Snaskesnusken skrev: Det er forskjell på å bruke sin egen arbeidsplass som talerør kontra annen media. Du ser vel den? Rart at du ikke ser at Giske, NRK og Co ikke knebler ofrene i beste sendetid. 45 minutter siden, Rosalie skrev: Forlag er underlagt vær varsom-plakaten. Det samme er NRK. Så de kan ikke ukritisk være talerør slik de har vært i denne saken. Og derfor er kritikk mot NRK og Gyldendal på sin plass.
Gjest Mattie16 Skrevet 9. oktober 2019 #611 Skrevet 9. oktober 2019 2 timer siden, Snaskesnusken skrev: Det er forskjell på å bruke sin egen arbeidsplass som talerør kontra annen media. Du ser vel den? Rart at du ikke ser at Giske, NRK og Co ikke knebler ofrene i beste sendetid. Jeg ser hvorfor dere som er motstandere av henne synes det er problematisk ja. Men jeg synes ikke det, fordi jeg tror det hadde blitt like mye baluba uansett hvilken media hun hadde uttalt seg på. Om mulig kanskje mer om hun hadde brukt en annen kanal. Så nei jeg ser ikke det store problemet i det. Og etter det mediekjøret de opplevde så synes jeg det er helt rettferdig at hun får uttale seg på det mediet hun er komfortabel med. På hvilken måte knebles «ofrene»? Jeg skjønner at det oppleves ubehagelig, men det er noe ganske annet enn å knebles. Ingen nekter dem å snakke.
Gjest Mattie16 Skrevet 9. oktober 2019 #612 Skrevet 9. oktober 2019 52 minutter siden, Rosalie skrev: Forlag er underlagt vær varsom-plakaten. Det samme er NRK. Så de kan ikke ukritisk være talerør slik de har vært i denne saken. Jaa, men jeg tenker etter all litteratur som er utgitt siste årene med bla Knausgård og Vigdis Hjort som utleverer den ene og den andre, ikke minst alle biografiene som utgis, og hvor alt får fare gjennom. Så er det jo påfallende at når Haddy skriver bok om sin opplevelse, en veldig upopulær opplvevelse tydeligvis, og hun utleverer folk, som dere sier, selv om det har blitt gjort i årevis allerede, så er det ikke greit lenger. Nå vet jeg at litteratur har blitt debattert tidligere ang vær varsom plakat, men at ytringsfriheten og den kunstneriske friheten står sterkt, da må også Haddy få lov til å gjøre det samme som mange før henne.
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 9. oktober 2019 #613 Skrevet 9. oktober 2019 16 timer siden, HarryDotter skrev: Nja... Umoden...det er et nøkkelord om Giske. Ikke monster. Slik media ønsker det fremstillt. Vi glemmer ofte å stoppe opp og tenke når slike saker vinkles med enorm kraft i media. Jeg tror ikke det menes at man bare skal holde kjeft og la seg utnytte, men at man kanskje bør ta opp slike saker i en annen fora enn SoMe dersom man blir utnyttet av mektige mennesker? At man som et voksent individ i 2019 bør ha såpass fotfeste og psyke, at DERSOM man blir tafset på eller trakassert, så må man ikke legge seg på rygg og anse livet som ødelagt. Ta igjen! Livet handler om å takle motgang. Motgang ingen selv velger, men som livet desverre deler ut til oss alle i forskjellig grad. Det er forskjell på å "tåle" og akseptere. Man skal ikke akseptere at folk med makt som Giske gjør slikt, men det han gjorde er ikke nok til å få traumer! Å få livet sitt "ødelagt", slik hun ene beskriver hendelsen, syntes jeg virker overdrevet, med tanke på både hennes og andres beskrivelse av hendelsen. Varsleren/media bruker begrep som "stikke tunga i halsen" og "presset mot veggen". Det får hendelsen til å fremstå som hard fysisk maktbruk hvor Giske trykker tungen i kjeften hennes mens hun presser ham bort og skriker. Giske selv og noen som hevder de så opptrinnet meldte om en klønete kåt fyr som prøve å få et kyss fra en dame som tydelig ikke ville. Ingen av oss vet den fulle sannheten. Bare Giske og kvinnen selv. Men det er iallefall to versjoner og vi bør lytte til begge. Og som kona til Giske sier: Hun (varsleren) beskylder min mann for løgn og grove handlinger, da bør hun tåle at familien og de nær ham kommer med sin versjon. Og det må jeg si meg litt enig i. Det bør ikke være slik i en rettstat at man kan kaste ut beskyldninger og beskrive hendelser uten at noen etterprøver beskyldningene dine. Det er desverre kostnaden vi må ta i en rettstat som Norge jo er. Selv om handlinger som det Giske gjorde er både ekle og kvalme... Hvordan etterprøver kona til Giske beskyldningene mener du? Og hva godt skal komme ut av det? Dette blir mer og mer lik victimblaming.
Felis Skrevet 9. oktober 2019 #614 Skrevet 9. oktober 2019 5 minutter siden, Mattie16 skrev: Jaa, men jeg tenker etter all litteratur som er utgitt siste årene med bla Knausgård og Vigdis Hjort som utleverer den ene og den andre, ikke minst alle biografiene som utgis, og hvor alt får fare gjennom. Så er det jo påfallende at når Haddy skriver bok om sin opplevelse, en veldig upopulær opplvevelse tydeligvis, og hun utleverer folk, som dere sier, selv om det har blitt gjort i årevis allerede, så er det ikke greit lenger. Nå vet jeg at litteratur har blitt debattert tidligere ang vær varsom plakat, men at ytringsfriheten og den kunstneriske friheten står sterkt, da må også Haddy få lov til å gjøre det samme som mange før henne. Det er ikke alle biografier som får står uimotsagt. Anne Brith Davidsen inngikk forlik og måtte beklage innholdet i sin bok. Annijor måtte endre sin bok. Det krever dog at noen de som er utlevert går til sak. Når det gjelder kritikken mot NRK, så tenker jeg at det er naturlig all den tid NRK ikke er en kommersiell kanal. Man har en større forventning til at statskanalen skal holde seg nøytral, siden økonomiske interesser ikke spiller inn. NRK har også et skyhøyt budsjett sammenlignet med de kommersielle kanalene, og burde ha midler til å undersøke en sak grundig før de lager en nyhet. Derfor er jeg mer skuffet enn hvis for eksempel TV2 var talerør for Giske/Njie. 4
Jobbermedbarn Skrevet 9. oktober 2019 #615 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 26 minutter siden, Mattie16 skrev: Jaa, men jeg tenker etter all litteratur som er utgitt siste årene med bla Knausgård og Vigdis Hjort som utleverer den ene og den andre, ikke minst alle biografiene som utgis, og hvor alt får fare gjennom. Så er det jo påfallende at når Haddy skriver bok om sin opplevelse, en veldig upopulær opplvevelse tydeligvis, og hun utleverer folk, som dere sier, selv om det har blitt gjort i årevis allerede, så er det ikke greit lenger. Nå vet jeg at litteratur har blitt debattert tidligere ang vær varsom plakat, men at ytringsfriheten og den kunstneriske friheten står sterkt, da må også Haddy få lov til å gjøre det samme som mange før henne. Det var da masse diskusjoner rundt blant annet dette når Vigdis Hjort ga ut sin bok såvidt jeg husker? Forskjellen er jo at Vigdis Hjort var en del av fam og opplevelsen hun skrev om. Haddy skriver om hendelser hun selv ikke har vært en del av, og dertil har meninger og oppfattelser om, sågar at de som var en del av opplevelsen lyver! Det er her min kritikk ligger. At hun skriver om opplevelsen rundt maktkamp og hvordan varslene er blitt håndtert, hvor stor medieoppmerksomheten var osv er derimot veldig forstålig. Det har hun jo vært en del av og deler sin opplevelse om det! Endret 9. oktober 2019 av Jobbermedbarn 5
Gjest Mattie16 Skrevet 9. oktober 2019 #616 Skrevet 9. oktober 2019 5 minutter siden, Felis skrev: Det er ikke alle biografier som får står uimotsagt. Anne Brith Davidsen inngikk forlik og måtte beklage innholdet i sin bok. Annijor måtte endre sin bok. Det krever dog at noen de som er utlevert går til sak. Når det gjelder kritikken mot NRK, så tenker jeg at det er naturlig all den tid NRK ikke er en kommersiell kanal. Man har en større forventning til at statskanalen skal holde seg nøytral, siden økonomiske interesser ikke spiller inn. NRK har også et skyhøyt budsjett sammenlignet med de kommersielle kanalene, og burde ha midler til å undersøke en sak grundig før de lager en nyhet. Derfor er jeg mer skuffet enn hvis for eksempel TV2 var talerør for Giske/Njie. Ja da får de som mener de er blitt utlevert og feilaktig fremstilt ta det videre. Tviler på de har noen sak, for hadde det vært store ulovligheter i den boken hadde det blitt tatt mer opp av bokanmeldere enn det har blitt. Haddy er nok smartere enn som så, hun har nok helgardert seg. Men jeg mener fortsatt at etter den ensidige medie og ryktestormen som disse to opplevde, så er det helt umenneskelig og urimelig at ikke de skal få fortelle sin side av historien, på den måten de ønsker og er fortrolig med. Skulle bare mangle.
I Grosny Skrevet 9. oktober 2019 #617 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Arbeiderpatiet har fullstendig mistet grepet. De har distansert seg fra arbeiderklassen og sosialdemokratiet. Lederen deres er en næringslivsblå mangemillionær med massevis av bombedrepte Libyske vernepliktige og andre på samvittigheten. Giske var vel en slags rest-Arbeiderpartimann som bar med seg litt tradisjon, men han blir jo dyttet ut av unge ambisiøse kvinner som kanskje har ertet han opp til å klå på godt gammeldags partivis, og så bruker de det de har på han for alt det er verdt. Endret 9. oktober 2019 av I Grosny 1
Gjest Mattie16 Skrevet 9. oktober 2019 #618 Skrevet 9. oktober 2019 1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev: Det var da masse diskusjoner rundt blant annet dette når Vigdis Hjort ga ut sin bok såvidt jeg husker? Forskjellen er jo at Vigdis Hjort var en del av fam og opplevelsen hun skrev om. Haddy skriver om hendelser hun selv ikke har vært en del av, og dertil har meninger og oppfattelser om, sågar at de som var en del av opplevelsen lyver! Det er her min kritikk ligger. At hun skriver om opplevelsen rundt maktkamp og hvordan varslene er blitt håndtert, hvor stor medieoppmerksomheten var osv er derimot veldig forstålig. Det har hun jo vært en del av og deler sin opplevelse av det! Det var masse diskusjoner men og mye støtte til henne. Da søsteren skrev sin motversjon ble det likedan, men fortsatt mer støtte til Vigdis, fordi hun er godt respektert og det er veldig i vinden nå å støtte overgrepsofre. Men poenget var at ingen av bøkene måtte endres på eller unnskyldes, fordi de var innafor juridisk. Jeg har lest begge bøkene og Vigdis går langt i sine beskyldninger, ikke bare ting hun har opplevd nei. Men ting hun tolker og synser mye om, ting hun har blitt fortalt osv. Haddy er i familie med Trond da de er gift, hun kjenner mange av de involverte i saken. Hun har opplevd mediestormen på kroppen. Ser ikke noe større problem med hvordan hun skriver boken enn Vigdis Hjorth f eks.
Sol-gull Skrevet 9. oktober 2019 #619 Skrevet 9. oktober 2019 Nå har ikke jeg lest boken, men det virker ikke for meg som hun bare "forteller om sin opplevelse". I sitatene jeg har sett skriver hun jo at varslerne lyver og/eller at den slags oppførsel er helt greit. Det er jo ikke "hennes opplevelse", da det er de som har opplevd det og ikke hun. 8
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 9. oktober 2019 #620 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 17 minutter siden, Sol70 skrev: Nå har ikke jeg lest boken, men det virker ikke for meg som hun bare "forteller om sin opplevelse". I sitatene jeg har sett skriver hun jo at varslerne lyver og/eller at den slags oppførsel er helt greit. Det er jo ikke "hennes opplevelse", da det er de som har opplevd det og ikke hun. Det er nettopp det hun gjør, hun påstår at de lyver. «Hos Gyldendal er definisjonen av «vårt ytterste for å ivareta varslerne» å gje ut ei bok der dei blir hengt ut som løgnarar utan at dei har fått vite om innhaldet på førehand.» https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/3J7pyA/ei-blytung-boer-paa-varslarane -https://www.aftenposten.no/norge/i/QoK7kW/Giske-varsler-Haddy-Njie-kaller-meg-en-logner Endret 9. oktober 2019 av lillesnøfnugg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå