Gå til innhold

NAV krever at jeg søker på ALLE jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

Det er typisk nordmenn å si typisk nordmenn 

Anonymkode: 888c4...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei nettopp! Som.de fleste her sier så slutt å oppfør deg som en diva å søk på vaskejobber,butikkjobber,bhg osv!!

Anonymkode: ef6c3...0de

Hun er jo ingen snylter, hun VIL jo jobbe og bidra. Det er ikke «bare» å få lavtlønnsjobber heller, det er mange om beinet.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke som arbeidsledig. Da tar man det man får og søker videre på egenhånd. Samfunnet skal slett ikke betale for at denne "har tatt en god utdannelse"

Anonymkode: 6a341...2c7

Så dere synes ikke det er en smule urettferdig ovenfor den nye arbeidsgiveren at de må bruke masse tid, penger og energi på å lære en høyskoleutdannet person rutinene for å moppe gulv eller stå i kassa, kjøpe inn arbeidstøy osv, når hun kommer til å forlate åstedet så snart hun får napp på noe relevant for hennes utdanning?

Tenker dere ikke på de andre ansatte som må slite med høy gjennomtrekk av folk, og på alle de motiverte skoleelevene og innvandrerne som står i kø for slike jobber, som ikke har muligheten til å ta jobbene som TS er kvalifisert til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å bekymre deg for å måtte takke ja til et eventuelt tilbud. Her hadde jeg faktisk vært så kynisk at jeg hadde sendt det antall søknader NAV forlanger, men utformet dem på en måte som gjorde at jeg ikke kom så langt som til intervju.

Kall meg gjerne kynisk, men det kommer ikke på tale for meg å. Kaste utdannelsen min ut vinduet for å unngå å bruke rettigheten til dagpenger. Jeg har brukt 5 år av livet på utdanning. Har ogå et studielån som overhodet ikke er forenelig med en lavtlønnet jobb. Itillegg kommer argumentene som gjelder på samfunnsnivå; hvorfor skal jeg gjøre det vanskeligere for dem uten utdanning ved å være med å øke konkurransen om disse jobbene? 

Eventuelt kan du kontakte bemanningsbyråer, da kan du ta midlertidige jobber. Greit dersom du er redd for hull i cv'en samtidig som du ikke ønsker å binde deg til en jobb du overhodet ikke ønsker i utgangspunktet. Lærervikar i kommunen kan også være et alternativ.

Anonymkode: 68d31...5c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med rekruttering og det ser bedre ut med en vaskejobb på CV’en fremfor hull. Det viser at du er hardtarbeidende, villig til å ta i et tak og ikke bare setter deg passivt ned når livet ikke går helt din vei.

Hvor lett det er å få en slik jobb når man er utdannet innen noe annet er en annen sak. Arbeidsgiver er vel ikke særlig interessert i å ansette noen som kommer til å forsvinne så raskt de får seg en relevant jobb.

Dersom du ikke har lyst til å utføre en jobb «på gulvet» så ville jeg ikke vært så veldig redd for å få tilbud om en slik stilling. Det er vel bare å si på intervjuet at du er på utkikk etter en stilling som passer din utdannelse og at arbeidsgiver må forvente at du kommer til å behøve regelmessig fri på kort varsel for å delta på intervju ;) 

 

Anonymkode: 36473...3db

Men hva med de som faktisk ikke får jobb, samme pokker? Søknad skrevet og «godkjent» av NAV, men med minst 30 andre søkere på samme stilling, er det vanskelig å komme seg i jobb. Tenker dere noen gang på at hull i CV’en ikke nødvendigvis betyr at man er lat/ikke vil jobbe osv? Hva med å prøve å få inn noen med hull i CV’en som VIL jobbe?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Som arbeidsgiver er jeg mer skeptisk til hull i cv (uansett hvor små) enn om de har hatt en vaskejobb noen mnd. Det viser stå på vilje, selv når ting ikke går helt ens vei. 

Anonymkode: 3303f...d0d

Trist å se at arbeidsgivere har denne holdningen og mange bedrifter går glipp av god arbeidskraft når man ikke er villig til å ta innover seg at livet består av både oppturer og nedturer. At man er ute av arbeidslivet en periode betyr ikke at man er en dårlig arbeidstaker og det er kanskje mange av dem som er de mest motiverte som ikke har seilt gjennom livet.

Anonymkode: 62e15...a7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist å se at arbeidsgivere har denne holdningen og mange bedrifter går glipp av god arbeidskraft når man ikke er villig til å ta innover seg at livet består av både oppturer og nedturer. At man er ute av arbeidslivet en periode betyr ikke at man er en dårlig arbeidstaker og det er kanskje mange av dem som er de mest motiverte som ikke har seilt gjennom livet.

Anonymkode: 62e15...a7d

Jeg kan godt forstå at arbeidsgiverne ser på det slik. Det jeg ikke kan forstå er at så mange arbeidsgivere heller vil ansette utslitte folk som er i jobb i stedet for uthvilte folk som har gått ledig et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar man det man får av jobb, mens man venter på noe bedre. 

Min datter var utsatt for akkurat det samme som deg. Hun hadde ny jobb en uke etter at avdelingen hun jobbet ved ble lagt ned. Hun gikk fra butikk til  butikk og spurte om noen kunne bruke henne til noe. 
Som sagt en uke etter var hun på plass i kassen på en Kiwi butikk. Der jobbet hun i noen mnd før hun igjen fikk en relevant jobb. Det er nettopp denne ståpåviljen som gjør henne verdifull for enhver arbeidsgiver, og hun fikk kred for dette av ny arbeidsgiver.

Jeg synes det er merkelig å ha så høye tanker om seg selv at du ikke vil jobbe med noe annet en liten stund.

Anonymkode: 9e48a...f23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig tar man det man får av jobb, mens man venter på noe bedre. 

Min datter var utsatt for akkurat det samme som deg. Hun hadde ny jobb en uke etter at avdelingen hun jobbet ved ble lagt ned. Hun gikk fra butikk til  butikk og spurte om noen kunne bruke henne til noe. 
Som sagt en uke etter var hun på plass i kassen på en Kiwi butikk. Der jobbet hun i noen mnd før hun igjen fikk en relevant jobb. Det er nettopp denne ståpåviljen som gjør henne verdifull for enhver arbeidsgiver, og hun fikk kred for dette av ny arbeidsgiver.

Jeg synes det er merkelig å ha så høye tanker om seg selv at du ikke vil jobbe med noe annet en liten stund.

Anonymkode: 9e48a...f23

Fint for henne, kjipt for Kiwi, og kjipt for alle de uten utdannelse som virkelig ønsket seg den jobben.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Knirke skrev:

Fint for henne, kjipt for Kiwi, og kjipt for alle de uten utdannelse som virkelig ønsket seg den jobben.

Kiwi var veldig fornøyd, og alle de ander som virkelig ønsket den jobben fikk muligheten etter at hun sluttet. 

Du snakker tull, eller synes du det hadde vært bedre om hun hadde vært passiv og suget penger ut av statskassa istedet?

Anonymkode: 9e48a...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kiwi var veldig fornøyd, og alle de ander som virkelig ønsket den jobben fikk muligheten etter at hun sluttet. 

Du snakker tull, eller synes du det hadde vært bedre om hun hadde vært passiv og suget penger ut av statskassa istedet?

Anonymkode: 9e48a...f23

Hvem sier at man skal være passiv? Jeg gikk på NAV selv en gang, og ble sendt på jobbsøkerkurs. Kursholderen sa at de vanskeligste å få ut i jobb er de som tar «hva som helst». Det er mye bedre å jobbe målrettet mot en jobb man virkelig vil ha, kontra å gå halvhjertet inn for jobber man ikke vil ha. Det skaper bare frustrasjon og unødig papirarbeid for både arbeidstaker og -giver.

Dette var i en stor by, da.. Datteren din bor sikkert på et lite sted iom at hun nådde frem ved å gå i butikken og spørre. Er det lett å få jobb og arbeidsgiver er inneforstått med at det er høyst midlertidig, så bør man selvfølgelig ta jobben. Om ikke annet så får man noe å fylle dagene med mens man venter på noe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Knirke skrev:

Hvem sier at man skal være passiv? Jeg gikk på NAV selv en gang, og ble sendt på jobbsøkerkurs. Kursholderen sa at de vanskeligste å få ut i jobb er de som tar «hva som helst». Det er mye bedre å jobbe målrettet mot en jobb man virkelig vil ha, kontra å gå halvhjertet inn for jobber man ikke vil ha. Det skaper bare frustrasjon og unødig papirarbeid for både arbeidstaker og -giver.

Dette var i en stor by, da.. Datteren din bor sikkert på et lite sted iom at hun nådde frem ved å gå i butikken og spørre. Er det lett å få jobb og arbeidsgiver er inneforstått med at det er høyst midlertidig, så bør man selvfølgelig ta jobben. Om ikke annet så får man noe å fylle dagene med mens man venter på noe bedre.

Oslo

Anonymkode: 9e48a...f23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at så mange støtter det at man kan snylte på dagpenger ved å droppe jobbsøking om man føler for det. 

Anonymkode: ecd69...33d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, 007_008_007 skrev:

Man kan kritisere nordmenn for mange ting, men jeg syns ikke at dette er typisk for nordmenn. Er ikke det du skriver noe man finner i alle land? Når man har tatt en høyere utdannelse så har man en forventning om å jobbe med det man er utdannet som. Da er det naturlig at man føler å gå ned i gradene når man har investert penger og tid til å ta høyere utdannelse. Er man utdannet lege, men plutselig må jobbe som renholder skjønner jeg godt at en kvier seg. At arbeidsgivere er mer opptatte av huller i cven enn noe annet er bare tull. Ingenting er så ille og fornedrende enn å fortelle hvorfor en har jobbet med noen helt annet enn det man er utdannet i. Arbeidsgivere er mennesker som på lik linje med andre dømmer søkere.

Akkurat dette synes jeg ikke er typisk nordmenn. TS beskriver noe jeg tror 99% i samme situasjon ville tenkt. Kanskje du AB skulle jekke deg noen hakk og reflektere litt?

Jeg hadde tenkt nøyaktig som Ts, men likevel - hadde jeg mistet jobben og havnet på NAV, ville jeg ha søkt på alle jobber for å slippe å gå på NAV, samtidig som jeg søkte på det jeg egentlig ville arbeide som. Ofte går det også an å snakke med en del arbeidsgivere når man kan og har mulighet til å komme på intervju. Og for å være helt ærlig, tror jeg vi mennesker kan lære ganske mye av å måtte gjøre noe sånt som dette. Ja, det kan føles som man mister status, prestisje og lønn, men hva annet mister man egentlig, enn en personlig følt ære? Kanskje er det faktisk noe man kan lære noe av.

Anonymkode: 400cb...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt meeeget godt i skatter oppigjennom for å si det sånn. Så det har jeg rett og slett ikke dårlig samvittighet for. 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Du er bare 35 år. Og har neppe vært i utdanningsrelevant jobb i mer enn 10, maks 15 år. Så med mindre du tjener godt over millionen i året er du med stor sannsynlighet fortsatt en netto utgift for samfunnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ønsker at flere bedrifter skal bruke nav når de trenger folk. Hent potensielle nye arbeidstakere rett fra NAVs søkerliste i stede for å utlyse. Ta alle rett inn til intervju i stede for å gå gjennom 100 søknader hvor halvparten ikke er reelle fordi de må følge NAVs krav om antall søknader. Det er mulig men svært få bedrifter benytter seg av det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at så mange støtter det at man kan snylte på dagpenger ved å droppe jobbsøking om man føler for det. 

Anonymkode: ecd69...33d

Galskap. Om alle 75.000 arbeidsledige gjør dette en eneste måned koster det staten 1.500.000.000 kr., om alle har 20.000 i snitt pr mnd...

Anonymkode: 6a341...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing.

På intervjuer har jeg gjerne blitt spurt om jeg skal redde verden, rangering av utseendet mitt o,l 

mulig jeg bare har vært uheldig, men maken til mye ondskapsfulle mennesker det finnes der ute, de tråkker på andre for å holde seg i jobb selv.

Blir ikke tatt på alvor, selv med høyere utdannelse og ledererfaring, ser veldig uskyldig ut, folk tror de kan tråkke på meg, arb ledig i 2 år nå, og har faktisk begynt og gi en god F. Stått på i alle år, bare for at de har gitt meg mindre lønn enn det jeg har krav på, mobbet meg, trakkassert meg, lurt meg.

Nei, livet skal faktisk være godt å leve.

Anonymkode: 4ceb8...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skrive gode søknader? 

kommer til kort her og, holder på å gi opp.

Anonymkode: 4ceb8...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Knirke said:

Hun er jo ingen snylter, hun VIL jo jobbe og bidra. Det er ikke «bare» å få lavtlønnsjobber heller, det er mange om beinet.

Så dere synes ikke det er en smule urettferdig ovenfor den nye arbeidsgiveren at de må bruke masse tid, penger og energi på å lære en høyskoleutdannet person rutinene for å moppe gulv eller stå i kassa, kjøpe inn arbeidstøy osv, når hun kommer til å forlate åstedet så snart hun får napp på noe relevant for hennes utdanning?

Tenker dere ikke på de andre ansatte som må slite med høy gjennomtrekk av folk, og på alle de motiverte skoleelevene og innvandrerne som står i kø for slike jobber, som ikke har muligheten til å ta jobbene som TS er kvalifisert til?

 

11 hours ago, Knirke said:

Fint for henne, kjipt for Kiwi, og kjipt for alle de uten utdannelse som virkelig ønsket seg den jobben.

Arbeidsgiver er fri til å ansette hvem de vil. Om de velger å ansette en med høy utdannelse som åpenbart bare trenger en jobb til de finner noe bedre, så er det ikke synd i dem eller kjipt for dem, nei. De vet hva de går til. 

Det er jo nettopp derfor man neppe får en slik jobb, men man bør likevel søke. Det er ikke søkers eller statens ansvar å passe på at "stakkars" arbeidsgiver ikke ansetter noen de syns det er kjipt å miste om noen mnd. Du trenger ikke bekymre deg for kiwi, akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...