Gå til innhold

NAV krever at jeg søker på ALLE jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge har du vært arbeidsledig, TS? Hvor mange relevante jobber har du søkt på i denne perioden, og hvor mange intervjuer har du blitt kalt inn på? Er det et reelt problem at dersom du jobber et annet sted midlertidig, så vil du ikke ha tid til å søke andre jobber og gå på intervjuer? Jeg mener, folk flest får jo til det samtidig som man jobber.

For å si det enda enklere: Dersom du blir kalt inn til en drøss med intervjuer, flere i uka, så er det jo bare et spørsmål om tid før du får en ny, relevant jobb. Da regner jeg med at Nav tar det litt mer med ro på dine vegne. Hvis det ikke er så mange intervju ennå, så har du jo mer enn god nok tid til å ha en jobb i tillegg. 

Jeg forstår kjempegodt at du helst vil ha en ny jobb som er relevant, men nå har du jo gått arbeidsledig en stund. Du har heller ikke mulighet for å flytte? Hvor lenge tenker du at du skal vente på en ny relevant jobb, før du eventuelt tar til takke med noe som ikke er førstevalget?

 

Anonymkode: 20357...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er slik noen sier her at NAV krev at du søker på minimum 2 jobber i uken eller liknende så klarer jeg ikke å imøtekomme det uten at jeg går veldig på kompromiss med det jeg tenker. Det er ikke sååå mange relevante stillinger for meg at jeg kan søke i det tempoet uten å måtte søke helt utenfor min utdannelse og erfaring. Hmm.. 

 

ts

Anonymkode: e8228...20f

Nei nettopp! Som.de fleste her sier så slutt å oppfør deg som en diva å søk på vaskejobber,butikkjobber,bhg osv!!

Anonymkode: ef6c3...0de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

De fleste har ofret mye og jobbet hardt for den høyere utdanningen sin. Var ikke slik at den kom drivende på en fjøl, og Norge AS klarer seg ikke lenge, hvis de ikke sørger for at det lønner seg med høyere utdanning. 

Anonymkode: 54b98...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

Hallo? Selvsagt skal hun få fordeler for å ha tatt en god utdannelse. 

Anonymkode: 48746...7d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hallo? Selvsagt skal hun få fordeler for å ha tatt en god utdannelse. 

Anonymkode: 48746...7d9

Ikke som arbeidsledig. Da tar man det man får og søker videre på egenhånd. Samfunnet skal slett ikke betale for at denne "har tatt en god utdannelse"

Anonymkode: 6a341...2c7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke interessert i å forsørge deg fordi du har for høye tanker om deg selv til å forsørge deg selv. Det er det det koker ned til.

Anonymkode: 3fa85...bf8

Jeg er interessert i at TS skal bruke utdannelsen sin, som sannsynligvis har kostet skattebetalerene flere millioner.

Hva tror dere er mest samfunnsøkonomisk, at TS nå har fullt fokus på å skaffe seg en jobb hun kan bidra med utdannelsen sin i, eller at hun tar en jobb hun er overkvalifisert for, der bedriften må bruke tid og penger på å lære henne opp?

Anonymkode: c337f...68f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er interessert i at TS skal bruke utdannelsen sin, som sannsynligvis har kostet skattebetalerene flere millioner.

Hva tror dere er mest samfunnsøkonomisk, at TS nå har fullt fokus på å skaffe seg en jobb hun kan bidra med utdannelsen sin i, eller at hun tar en jobb hun er overkvalifisert for, der bedriften må bruke tid og penger på å lære henne opp?

Anonymkode: c337f...68f

Selvfølgelig det siste. 

Anonymkode: 6a341...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig det siste. 

Anonymkode: 6a341...2c7

Hvorfor? Bedriften må lære opp noen andre når TS finner ny jobb og sannsynligvis er det noen andre som må gå arbeidsledig fordi TS har tatt en av de få jobbene man kan få uten utdannelse.

Anonymkode: c337f...68f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting mer umotiverene å sitte og søke på stillinger man vet man ikke kan få, eller som er på andre siden av landet når familien er bundet der den er. Ja, man kan bryte opp og msnnen/kona kan si opp jobben for å flytte med, men da har man jo samme problem igjen, en ny arbeidsledig. Ja, man kan pendle, men til hvilken pris? Man ofrer familielivet, man ofrer barna. 

 

Anonymkode: dce75...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 35 år. Har alltid jobbet. Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs denne høsten og jeg mistet dermed jobben. En god stilling med høy lønn. Jeg er nå arbeidsledig og ser meg om etter ny jobb innenfor samme felt jeg har jobbet med de siste 10 årene. Var på samtale nå hos NAV der de mener at det ikke holder å «kun» søke på de relevante jobbene iht min erfaring. De mener jeg må søke på alle jobber i hele kommunen; renhold/barnehage/butikk etc. 

Jeg forstår det om det gjelder personer uten noen spesiell karriere, eller de som ofte er arbeidsledige evt arbeidsledig over lang tid. Men jeg synes det virker urimelig i mitt tilfelle. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Kan jeg spørre hva utdanningen din er? Er det så lite jobber å få innen det du jobbet med før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, du får antall jobber du skal søke i din aktivitetsplan.

Søk på det du vil utover dette, er nok jobber å søke på. Uansett hvor i norge det er.

Anonymkode: 87560...7ad

Har selv nettopp vært arbeidsledig og her hvor jeg bor er det et krav fra Nav at man søker minst 30 jobber i løpet av 3 måneder. Det er og et krav at man søker i hele landet hvis ikke mister man dagpengene. Man MÅ og møte opp på ALLE møter nav arrangerer. 

Anonymkode: c5c21...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Man må søke 30 jobber på 3 mnd. Jeg søker alt fra butikk til vasking utenom yrket mitt. Vært på mange intervjuer. 0 respons. Dritvanskelig. Er livredd når de 104 ukene er brukt opp. Hva skjer da??

Anonymkode: aa9d0...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet, syns jeg. Hvis det å søke to stillinger i uka er for vanskelig/mye pga få jobber er det nok på tide å innse at man må utvide perspektivet litt. Hvis man derimot har nok med å søke på relevante jobber bør man jo ikke nedprioritere dette til fordel for en vaskejobb. 

Det er uansett ganske vanskelig å få en jobb som ikke krever særlig kvalifikasjoner hvis du søker på utlyste stillinger, så jeg ville ikke akkurat vært redd for å gå fra å være advokat til renholder. Den type "lavterskelstillinger" som utlyses er faktisk ganske populære. Men du må være villig til å se hvordan kompetansen din kan anvendes i andre jobber hvis det ikke er nok jobber innen din tidligere bransje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er interessert i at TS skal bruke utdannelsen sin, som sannsynligvis har kostet skattebetalerene flere millioner.

Hva tror dere er mest samfunnsøkonomisk, at TS nå har fullt fokus på å skaffe seg en jobb hun kan bidra med utdannelsen sin i, eller at hun tar en jobb hun er overkvalifisert for, der bedriften må bruke tid og penger på å lære henne opp?

Anonymkode: c337f...68f

Det er naturligvis mest økonomisk at folk forsørger seg selv.

Anonymkode: 3fa85...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Albbas skrev:

Kommer litt an på hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet, syns jeg. Hvis det å søke to stillinger i uka er for vanskelig/mye pga få jobber er det nok på tide å innse at man må utvide perspektivet litt. Hvis man derimot har nok med å søke på relevante jobber bør man jo ikke nedprioritere dette til fordel for en vaskejobb. 

Det er uansett ganske vanskelig å få en jobb som ikke krever særlig kvalifikasjoner hvis du søker på utlyste stillinger, så jeg ville ikke akkurat vært redd for å gå fra å være advokat til renholder. Den type "lavterskelstillinger" som utlyses er faktisk ganske populære. Men du må være villig til å se hvordan kompetansen din kan anvendes i andre jobber hvis det ikke er nok jobber innen din tidligere bransje. 

Synes heller ikke det er realt ovenfor en ny arbeidsgiver å søke jobb midlertidig som man egentlig ikke vil ha. Arbeidsgivere ønsker stort sett stabile, seriøse arbeidstakere som har noe å gi av seg selv i den aktuelle stillingen. Mye bedre at den stilingen går til noen andre.

Lurer fortsatt på hva slags utdanning ts har som gjør det så vanskelig å få ny jobb innen noe av det samme, og heller ikke andre type stillinger som krever samme kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hør her.

Ikke hør på alt det negative du leser her, du har krav på dagpenger inntil 2 uker. Forhold deg til det.

Du søker på så mange jobber du har fått beskjed om, dette står oppgitt i din aktivitetsplan. Søk på det du føler for selv, bor du i Oslo/Akershus er det et hav å velge i. Selv var jeg på intervju 2 ganger sist uke, sender korte søknader. Du bør godta å ta noe helt annet enn du er utdannet til. Hvorfor? Fordi du må ikke stå i den jobben hele livet! Det er tanken du alltid må ha i hjernen din, du kan ALLTID søke på andre jobber selv om du har en jobb.

Så fortvil ikke, dette er ikke så vanskelig. Bare følg det som skal gjøres iht til nav. Du kan også jobbe inntil 50% å motta halvparten dagpenger. Dette er en god løsning, da vil du tjene litt ekstra hver mnd. For eks 12k fra jobb og 9k fra nav.

Kjenner systemet godt selv. Overse alle som pumper ut negative ting.

 

Anonymkode: 87560...7ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Likevel er det ikke snakk om store hull. Jeg har aldri vært arbeidsledig tidligere. Og hvordan få muligheten til å fly på intervjuer etc hvis jeg er låst til en annen jobb på dagtid? 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Intervjuer får man permisjon uten lønn for å gå på. Hvis det er så få jobber som er relevante så vil det jo ikke være snakk om daglige intervjuer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 35 år. Har alltid jobbet. Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs denne høsten og jeg mistet dermed jobben. En god stilling med høy lønn. Jeg er nå arbeidsledig og ser meg om etter ny jobb innenfor samme felt jeg har jobbet med de siste 10 årene. Var på samtale nå hos NAV der de mener at det ikke holder å «kun» søke på de relevante jobbene iht min erfaring. De mener jeg må søke på alle jobber i hele kommunen; renhold/barnehage/butikk etc. 

Jeg forstår det om det gjelder personer uten noen spesiell karriere, eller de som ofte er arbeidsledige evt arbeidsledig over lang tid. Men jeg synes det virker urimelig i mitt tilfelle. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Nei, det er mye viktigere at skattepengene til de som har vaskejobb går til arbeidsledighetstrygd for deg.

Ingen krever noe av deg. Det er kun dersom du vil ha penger fra oss andre gjennom ledighetstrygd at det også følger med noen krav.

Det er jo ellers lenge siden høsten, så du er jo langtidsledig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

Jeg er en som jobber i et typisk lavtlønnsyrke, og vet du hva? Vi trenger ikke større rift om jobbene her nede på "bunnen". Konkurransen om jobbene er stor nok som den er! 

Anonymkode: 37794...46e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Dette er jo de høyreorienterte partiene sin politikk, vet du. Plage vettet ut av folk som er i en sårbar posisjon, mens de rike og ressurssterke belønnes ytterliggere. 

Jeg synes at kravet om å søke på alle jobber er helt idiotisk fordi ingen arb.giver gidder å ansette en som er høyt kvalifisert. 

Så du kan søke så mye du vil på vaskejobb, men du kommer ikke til å få den. Det er i tillegg sløsing av ressurser hvis det skulle vise seg at du faktisk får en vaskejobb, fordi bedriften må lære deg opp, og samtidig så vil du forsvinne straks noe bedre dukker opp. 

Det virker også som mange ikke har fått med seg at disse "jobbene på gulvet" er svært populære og mottar flere hundre søknader. Ergo er det faktisk høyere og mer brutal konkurranse om disse jobbene enn konkurransen om "topp" stillinger i "anerkjente" firmaer. Joda, en anerkjent firma krever selvsagt mye høyere nivå enn jobbene på gulvet, men du kommer ikke foran i køen på "vaskejobben" når de mottar 150 - 200 søknader uansett for de vil se at du er ekstremt overkvalifisert. Så ja, det kan faktisk bli for mye av det "gode" - for de vet at du forsvinner naturligvis straks du får noe bedre som er mer på linje med dine kvalifikasjoner.

En annen ting som bør nevnes er at du risikerer å bli syk ved å bli tvunget inn i en slik jobb på "gulvet", da dette er stillinger som er kjent for både psykiske og fysiske påkjenninger. Ergo, blir det ikke billigere å "tvinge" deg inn i en slik stilling der du mistrives meget sterkt. Det vil oppstå fort konflikter på jobb, og før du aner ordet av det, så krangler du enten høylytt med den nye sjefen og legen din må sykemelde deg i flere måneder.

Det virker som mange veiledere på NAV bor i sin egen lille blåste verden, der de overhodet ikke skjønner seg på disse sammenhengene. Jeg har også merket at veiledere har ekstremt begrenset kunnskap angående hva som generelt sett kreves nå om dagen for å få jobb. 

De som anbefaler deg å ta "jobb på gulvet" (men du får den ikke uansett, for de har mer enn nok søkere som er på "gulvnivået"), så lurer jeg på om disse debattantene anbefaler også at man skal "date seg selv langt ned på gulvet". Kanskje date en narkoman eller en hjemløs? Ikke noe problem tydeligvis, lol. 

For jobb er faktisk som dating - man kan ikke "jekke seg ned til gulvet" på datingfronten, hvis man vet at man er på et mye høyere nivå. Jobb skal være en "match" på en måte, akkurat som dating.

Anyway, enkelte bør kvitte seg med den tankegangen at "jo mer man søker på jobber på gulvet, jo høyere sjanse for å få jobb". Det stemmer rett og slett ikke, for du er meget overkvalifisert til disse stillingene.

Jeg ser ellers at du får kommentarer angående at det er angivelig "bedre å jobbe med vasking, for det viser at du står på", og det "liker arb.givere mer enn ledighet". Dette er også feil, fordi vi vet allerede helt konkret utifra undersøkelser som ble gjort for et drøyt år siden at mange arb.givere heller vil ha arb.ledige folk enn de søkere som har vært på NAV-tiltak. 

Så jeg ser ikke hvordan en vaskejobb skal kunne hjelpe deg eller samfunnet i sin helhet, men det er som sagt ikke slik at vaskejobber er det bare å "velge og vrake i". De mottar så mange søknader. Det samme gjelder lager og lignende serviceyrker. For ikke å snakke om butikker - der knuser automatiseringen arb.plassene for full styrke og de sparker folk som har jobbet 10+ år i butikken.

 

 

Anonymkode: 208c8...4e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...