Gå til innhold

NAV krever at jeg søker på ALLE jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 35 år. Har alltid jobbet. Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs denne høsten og jeg mistet dermed jobben. En god stilling med høy lønn. Jeg er nå arbeidsledig og ser meg om etter ny jobb innenfor samme felt jeg har jobbet med de siste 10 årene. Var på samtale nå hos NAV der de mener at det ikke holder å «kun» søke på de relevante jobbene iht min erfaring. De mener jeg må søke på alle jobber i hele kommunen; renhold/barnehage/butikk etc. 

Jeg forstår det om det gjelder personer uten noen spesiell karriere, eller de som ofte er arbeidsledige evt arbeidsledig over lang tid. Men jeg synes det virker urimelig i mitt tilfelle. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Absol skrev:

Jeg tror arbeidsgivere ser på det som mere negativt med store hull i cv enn en jobb som viser at du er villig til å stå på og gjøre det som trengs for å slippe å gå arbeidsledig.

Jeg forstår hva du mener. Likevel er det ikke snakk om store hull. Jeg har aldri vært arbeidsledig tidligere. Og hvordan få muligheten til å fly på intervjuer etc hvis jeg er låst til en annen jobb på dagtid? 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan det er i dag, men for 4-5 år siden da hele bunnen datt ut av oljenæringen, så var det viktig å ikke begrense seg til det geografiske området du bolle i (og selvfølgelig hadde hus og venner). 

Så hvis jeg var deg så ville søkt alle de jobbene jeg syntes virket spennende, i hele landet.

Du har selvfølgelig satt deg ned og tenkt igjennom "Hva kan jeg?", hvilke egenskaper har jeg? hva har jeg lyst til å jobbe med?

Jeg er sikker på at du har kunnskap om mye som du kanskje ikke har tenkt på enda, og som kan passe en arbeidsgiver midt i blinken.

Anonymkode: e6fa3...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvordan det er i dag, men for 4-5 år siden da hele bunnen datt ut av oljenæringen, så var det viktig å ikke begrense seg til det geografiske området du bolle i (og selvfølgelig hadde hus og venner). 

Så hvis jeg var deg så ville søkt alle de jobbene jeg syntes virket spennende, i hele landet.

Du har selvfølgelig satt deg ned og tenkt igjennom "Hva kan jeg?", hvilke egenskaper har jeg? hva har jeg lyst til å jobbe med?

Jeg er sikker på at du har kunnskap om mye som du kanskje ikke har tenkt på enda, og som kan passe en arbeidsgiver midt i blinken.

Anonymkode: e6fa3...2f9

Takk for gode tips, og du har nok rett. 

Jeg har barn på skole som har samvær med sin far i kommunen, så jeg har dessverre ikke mulighet til å flytte. 

 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

Det var ikke slik jeg mente det, og beklager om det var dårlig formulert. Men jeg tror nok du egentlig forsto hva jeg mente. 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker du litt for høyt om deg selv. Typisk nordmenn. Hvor høyere stilling, høyere lønn eller "bedre" utdannelse så er dere mer verdt og burde få spesial behandling.

🙄

Anonymkode: 9c052...557

Man kan kritisere nordmenn for mange ting, men jeg syns ikke at dette er typisk for nordmenn. Er ikke det du skriver noe man finner i alle land? Når man har tatt en høyere utdannelse så har man en forventning om å jobbe med det man er utdannet som. Da er det naturlig at man føler å gå ned i gradene når man har investert penger og tid til å ta høyere utdannelse. Er man utdannet lege, men plutselig må jobbe som renholder skjønner jeg godt at en kvier seg. At arbeidsgivere er mer opptatte av huller i cven enn noe annet er bare tull. Ingenting er så ille og fornedrende enn å fortelle hvorfor en har jobbet med noen helt annet enn det man er utdannet i. Arbeidsgivere er mennesker som på lik linje med andre dømmer søkere.

Akkurat dette synes jeg ikke er typisk nordmenn. TS beskriver noe jeg tror 99% i samme situasjon ville tenkt. Kanskje du AB skulle jekke deg noen hakk og reflektere litt?

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke på alle jobber, og ta en vanlig jobb til det dukker opp en stilling du er kvalifisert til. 

Anonymkode: 745bd...85d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge tenker du det er ok at du er arbeidsledig og går på dagpenger før du må begynne søke nedover? Jeg mener, jeg kan forstå at det er litt urimelig å forvente å fortsette gå på dagpenger så lenge du ikke finner riktig jobb i flere måneder, eller til og med et år. Var det enkelt for deg å finne en ny jobb kan jeg forstå litt fleksibilitet, men tror vi hadde risikert at mange gikk på dagpenger lenge om de ikke søkte på mye forskjellig. Siden du ikke kan flytte i tillegg, så blie det jo litt vanskelig. 

 

Anonymkode: ecd69...33d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, systemet driter i deg. NAV bryr seg ikke om at du kan skade din CV/Karriere ved at det fremstår som merkelig å ta f. eks. en butikkjobb når man har høyere utdannelse og relevant erfaring knyttet til denne utdannelsen. De vil bare ha deg ut av statistikken nå, uten tanke på hva som er best for deg over tid. Du må derfor presentere ditt argument ovenfor NAV konsulenten, trekke frem eksempler på hvordan det faktisk kan skade deg på sikt osv. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 35 år. Har alltid jobbet. Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs denne høsten og jeg mistet dermed jobben. En god stilling med høy lønn. Jeg er nå arbeidsledig og ser meg om etter ny jobb innenfor samme felt jeg har jobbet med de siste 10 årene. Var på samtale nå hos NAV der de mener at det ikke holder å «kun» søke på de relevante jobbene iht min erfaring. De mener jeg må søke på alle jobber i hele kommunen; renhold/barnehage/butikk etc. 

Jeg forstår det om det gjelder personer uten noen spesiell karriere, eller de som ofte er arbeidsledige evt arbeidsledig over lang tid. Men jeg synes det virker urimelig i mitt tilfelle. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Jeg tror det er lurt om du søker relevante stillinger, kanskje noe du lett kan gjøre, men ikke noe helt utenfor ditt område. Vær gjerne fleksibel når det gjelder sted om du kan flytte. Jeg tok en jobb som vekter etter at jeg mistet kontorjobben min. Ble etterhvert permitert fra jobben som vekter, og når jeg søkte på kontorjobber fikk jeg tilbakemelding fra et bemanningsbyrå om at de ikke så hvorfor de skal ansette meg, som hadde jobbet ett år som vekter etter kontorjobb, når de hadde 20 andre godt kvalifiserte kanidater som kommer rett fra kontor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor lett det er å få jobb innen ditt felt.

Er det lett, så er det ikke noe problem. Er det vanskelig, da må du søke alle typer jobber nettopp for å få jobb.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge tenker du det er ok at du er arbeidsledig og går på dagpenger før du må begynne søke nedover? Jeg mener, jeg kan forstå at det er litt urimelig å forvente å fortsette gå på dagpenger så lenge du ikke finner riktig jobb i flere måneder, eller til og med et år. Var det enkelt for deg å finne en ny jobb kan jeg forstå litt fleksibilitet, men tror vi hadde risikert at mange gikk på dagpenger lenge om de ikke søkte på mye forskjellig. Siden du ikke kan flytte i tillegg, så blie det jo litt vanskelig. 

 

Anonymkode: ecd69...33d

Det er faktisk en rettighet vi som jobber betaler mye for. Jeg jobber svært hardt (60 timer uken++), og vil ikke ha dårlig samvittighet for å benytte meg av noe jeg har bidratt til solid gjennom skatt hvis jeg en dag skulle trenge det. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tvist skrev:

Jeg tror det er lurt om du søker relevante stillinger, kanskje noe du lett kan gjøre, men ikke noe helt utenfor ditt område. Vær gjerne fleksibel når det gjelder sted om du kan flytte. Jeg tok en jobb som vekter etter at jeg mistet kontorjobben min. Ble etterhvert permitert fra jobben som vekter, og når jeg søkte på kontorjobber fikk jeg tilbakemelding fra et bemanningsbyrå om at de ikke så hvorfor de skal ansette meg, som hadde jobbet ett år som vekter etter kontorjobb, når de hadde 20 andre godt kvalifiserte kanidater som kommer rett fra kontor.

Ja, det er akkurat det. Man skal ikke være lenge borte før det er for sent. I noen bransjer, er det t.o.m. ennå mindre som skal til. 2-3 måneder utenfor i min bransje gjør som regel at man aldri kommer seg inn igjen. Man må aldri høre på NAV og sånn sett ødelegge sitt eget arbeidsliv. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en rettighet vi som jobber betaler mye for. Jeg jobber svært hardt (60 timer uken++), og vil ikke ha dårlig samvittighet for å benytte meg av noe jeg har bidratt til solid gjennom skatt hvis jeg en dag skulle trenge det. 

Anonymkode: 6f918...5a7

Bra! :)

Anonymkode: 901f4...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du kan utelate å søke på "student søkes til et ungt og hektisk miljø som salgskonsulent"😂 Men nå står du faktisk uten jobb, og du burde søke på alle jobber slik at du slipper å forholde deg til nav i den tiden til du finner en mer relevant jobb. Det viser ydmykhet og ikke arroganse. At ja, du kan faktisk stå "på gulvet" å jobbe også, selvom du har vært i litt høyere stilling.🙄 

Anonymkode: 901f4...b4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Likevel er det ikke snakk om store hull. Jeg har aldri vært arbeidsledig tidligere. Og hvordan få muligheten til å fly på intervjuer etc hvis jeg er låst til en annen jobb på dagtid? 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Av erfaring:

Man blir ikke kalt inn på jobber som er utenfor rekkevidde, og det gjelder faktisk «nedover» (eller sideveis) også.

En økonom som har jobbet i bank er helt uinteressant for Kiwi eller lagerjobbing, de har mange kvalifiserte og motiverte kandidater med rett bakgrunn i søkerbunken. 

Om du ender opp med å innkalles til intervjuer og søker jevnlig så holder det for NAV, de ber ikke om detaljert oversikt og dokumentasjon. 

Dette er egentlig bare en teoretisk problemstilling.

Jeg fikk aldri den tilbakemeldingen av NAV, men mange virket å være utrolig opptatt av hvilke IRRELEVANTE jobber en søkte på og at en måtte finne seg i å jobbe seg nedover.

At 800 personer søkte deltidsjobb på Bunnpris fikk de nok ikke med seg, høyt utdannede kan igrunnen bare glemme å få den type jobber med mindre markedet for butikkfag er helt fullstendig støvsugd for mer aktuelle kandidater. 

Anonymkode: 09762...b66

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problemstillingen din. Lurer også på hvordan man skal klare å selge seg selv på et intervju for butikkmedarbeider når man egentlig er utdannet innen noe heeeelt annet. Alle skjønner jo at du ikke har tenkt å bli. 

Anonymkode: 3820c...104

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på dette, man skal som regel søke på ca 2 jobber i uken eller ca 20 i løpet av 3mndr.

Bare sørg for å fyll ut dette antallet, samme hva du søker på. Selv velger jeg bare noe i tillegg til det jeg kunne tenke meg.

Husk at du har krav på dagpenger inntil 2år, så du har god tid på deg til å finne en jobb! 🙂 Har selv jobbet i ca 20år, betalt millioner i skatt. Så har ingen dårlig samvittighet for å få dagpenger i 2år. Tenk på våre nye landsmenn som kommer til norge for å leve på NAV resten av livet.....en annen historie og skandale.

Anonymkode: 87560...7ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...