Gå til innhold

NAV krever at jeg søker på ALLE jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver er jeg mer skeptisk til hull i cv (uansett hvor små) enn om de har hatt en vaskejobb noen mnd. Det viser stå på vilje, selv når ting ikke går helt ens vei. 

Anonymkode: 3303f...d0d

Selv når det kan innebære at man da ikke får noen annen jobb? 

Problemet med denne utdaterte tankegangen er for det første at det å være i ikke relevant jobb, forhindrer en i å gå på intervjuer, messer og andre aktiviteter i forbindelse med det å få en relevant jobb. Jeg ser overhodet ikke ned på en vaskejobb i seg selv, det er en viktig jobb. Men en med høyere utdannelse ønsker jo som regel å bruke denne utdannelsen til noe annet. 

For det andre, blir det som sagt sett på som litt rart at man tar en butikkjobb eller vaskejobb med høy utdanning og mange års erfaring med noe helt annet. Det kan forhindre deg å få relevante jobber i fremtiden, i verste fall for resten av livet. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav driter i hva som er best for din fremtid. Det eneste de bryr seg om er at du får en eller annen inntekt så de kan slutte å gi deg penger. Du bør holde hodet kalt og være like kynisk som dem. De som er naive og godtroende er de som blir sittende med skjegget i postkassen i møte med Nav. Tenk hele tiden på hva som er best for deg og vær kritisk til det som blir sagt. Prøv å imøtekom dem så mye du kan, men ikke glem dine egne interesser. 

Anonymkode: 49ee8...132

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan NAV kreve at du tar en hvilken som helst jobb fremfor å motta stønad for arbeidsledighet når du faktisk har mulighet til å jobbe! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav driter i hva som er best for din fremtid. Det eneste de bryr seg om er at du får en eller annen inntekt så de kan slutte å gi deg penger. Du bør holde hodet kalt og være like kynisk som dem. De som er naive og godtroende er de som blir sittende med skjegget i postkassen i møte med Nav. Tenk hele tiden på hva som er best for deg og vær kritisk til det som blir sagt. Prøv å imøtekom dem så mye du kan, men ikke glem dine egne interesser. 

Anonymkode: 49ee8...132

Men hvis det er slik noen sier her at NAV krev at du søker på minimum 2 jobber i uken eller liknende så klarer jeg ikke å imøtekomme det uten at jeg går veldig på kompromiss med det jeg tenker. Det er ikke sååå mange relevante stillinger for meg at jeg kan søke i det tempoet uten å måtte søke helt utenfor min utdannelse og erfaring. Hmm.. 

 

ts

Anonymkode: e8228...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver er jeg mer skeptisk til hull i cv (uansett hvor små) enn om de har hatt en vaskejobb noen mnd. Det viser stå på vilje, selv når ting ikke går helt ens vei. 

Anonymkode: 3303f...d0d

Dette er så typisk norsk. Her har vi en fasit for hva som er riktig å gjøre i livet, og velger du å gjøre noe annet så er du ikke ønsket som arbeidstaker.

Hva gjør du med en cv som har hull da? Hiver den i søpla, uten å vite hvorfor det er hull? Det hullet kan like gjerne være noen som har hatt kreft, fått behandling, og rehabilitering. Dette skriver man ikke i en CV. Kanskje har noen hatt fri et år for å ta vare på et familiemedlem. Noen andre kan ha vært hjemme med barnet sitt ett år ekstra, og noen kan ha mistet jobben. Alt dette er ting man lærer av! Man lærer ganske mye i en krise, i alle fall om seg selv. Det betyr ikke at man sitter passiv og sutrer over livet, og derfor fortjener at andre er skeptisk til en selv.

Det er ikke én fasit på hva man skal og bør gjøre. Prøv å se hele mennesket, og ikke bare det de har gjort for å jage karriere. Alle de beste folka jeg kjenner har ikke vært A4 hittil i livet. 

Anonymkode: 6c433...68d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke interessert i å forsørge deg fordi du har for høye tanker om deg selv til å forsørge deg selv. Det er det det koker ned til.

Anonymkode: 3fa85...bf8

Jeg har betalt meeeget godt i skatter oppigjennom for å si det sånn. Så det har jeg rett og slett ikke dårlig samvittighet for. 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sier at jeg ikke kan si nei til et tilbud, så jeg er redd jeg får tilbud 😅 

 

ts 

Anonymkode: e8228...20f

Kan du ikke bare være slik på intervju. Da får du nok ikke noe tilbud 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du kan utelate å søke på "student søkes til et ungt og hektisk miljø som salgskonsulent"😂 Men nå står du faktisk uten jobb, og du burde søke på alle jobber slik at du slipper å forholde deg til nav i den tiden til du finner en mer relevant jobb. Det viser ydmykhet og ikke arroganse. At ja, du kan faktisk stå "på gulvet" å jobbe også, selvom du har vært i litt høyere stilling.🙄 

Anonymkode: 901f4...b4b

Enig

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange barn som har en forelder som bor langt unna, og det går i de fleste tilfellene ganske bra det også så lenge forholdet mellom foreldrene er bra.

Du kan flytte, men du har ikke lyst.

Noe som gjør at det blir enda viktigere å finne en jobb som du vil trives med. 

To år er max tiden på dagpenger, og 2 år kan gå fryktelig fort. Det smaker ikke godt av å sitte stille og vente på at det skal ringe på døren og drømmejobben skal tilbys. Den må du finne selv, og den trenger ikke være i samme kommune som dere bor i nå.

Her skjønner jeg faktisk saksbehandler på NAV. 

Alternativene dine er veldig greie:

Søke interessant jobb. Da kan du selv velge ut distriktene sånne jobber skal være i. Vil du ikke til Finnmark eller Østerdalen så søker du på de interessante jobbene i de andre fylkene/kommunene/distriktene, men du kan faktisk ikke velge bort alle kommuner utenom den du bor i nå.

Alternativet er å legge seg i selene og søke på alle ledige jobber i nåværende bostedskommune (fordi du ikke vil/kan/ønsker å flytte, og da må ha en jobb i hjemkommunen). Og du skal være glad om/når du får en jobb, - fordi dagpengene tar slutt etter 2 år.

 

 

Anonymkode: e6fa3...2f9

Enig

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med rekruttering og det ser bedre ut med en vaskejobb på CV’en fremfor hull. Det viser at du er hardtarbeidende, villig til å ta i et tak og ikke bare setter deg passivt ned når livet ikke går helt din vei.

Hvor lett det er å få en slik jobb når man er utdannet innen noe annet er en annen sak. Arbeidsgiver er vel ikke særlig interessert i å ansette noen som kommer til å forsvinne så raskt de får seg en relevant jobb.

Dersom du ikke har lyst til å utføre en jobb «på gulvet» så ville jeg ikke vært så veldig redd for å få tilbud om en slik stilling. Det er vel bare å si på intervjuet at du er på utkikk etter en stilling som passer din utdannelse og at arbeidsgiver må forvente at du kommer til å behøve regelmessig fri på kort varsel for å delta på intervju ;) 

 

Anonymkode: 36473...3db

Enig. Har tidligere jobbet innenfor karriereveiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som arbeidsgiver er jeg mer skeptisk til hull i cv (uansett hvor små) enn om de har hatt en vaskejobb noen mnd. Det viser stå på vilje, selv når ting ikke går helt ens vei. 

Anonymkode: 3303f...d0d

Er ikke «stå-på vilje» helst for de uten utdanning som ikke har noe som helst annet å skilte med? TS har høyere utdannelse, det viser jo at hun kan jobbe hardt nesten uten betaling. Nå vet jeg ikke hva slags utdannelse det gjelder, men det er vanlig å bruke 50 timer per uke på studier, i 3-5 år.

Jeg har hatt mange møkkajobber oppigjennom, og jeg utelater dem fra CV’en alle sammen. Om jeg søker jobb som ingienør er det riv røskende likegyldig om jeg har vært barnehageassistent i 6 mnd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.Jeg ser overhodet ikke ned på en vaskejobb i seg selv, det er en viktig jobb. Men en med høyere utdannelse ønsker jo som regel å bruke denne utdannelsen til noe annet. 

For det andre, blir det som sagt sett på som litt rart at man tar en butikkjobb eller vaskejobb med høy utdanning og mange års erfaring med noe helt annet. Det kan forhindre deg å få relevante jobber i fremtiden, i verste fall for resten av livet. 

Anonymkode: 6f918...5a7

Det siste du skriver tviler jeg på. Hvordan vet du det egentlig? Arbeidsgivere er som folk flest, de vet at livet skjer,og at selv den beste kan være uheldig å miste jobben.

Min mann har en mastergrad fra universitetet som fører frem til et bestemt yrke. Han fikk imidlertid ingen jobb innen dette yrket før 2 år etter endt utdanning. I mellomtiden tok han kurs via NAV som gjorde at han kunne jobbe som hjelpearbeider for håndtverkere. Han hadde gjerne flippet burgere på McDonalds også, hvis det ble nødvendig har han sagt. I dag jobber han innen det yrket han er utdannet til og har fast jobb i en større statlig bedrift der han tjener over millionen i året. 

Anonymkode: 48647...4b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er jo at du skal leve kortest mulig tid på penger fra NAV. Det er jo bedre at du får lønn fra en arbeidsgiver mens du søker ny relevant jobb, enn at du snylter på oss skattebetalere fordi du ikke har så lyst til å vaske gulv..

Anonymkode: 249a2...19e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Likevel er det ikke snakk om store hull. Jeg har aldri vært arbeidsledig tidligere. Og hvordan få muligheten til å fly på intervjuer etc hvis jeg er låst til en annen jobb på dagtid? 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Jeg søkte på alt mens jeg gikk arbeidsledig. Fikk meg jobb innen feltet jeg tidligere ikke hadde interesse for. Tenkte bare å ha denne jobben, mens jeg søkte på drømmejobben. Viste seg at jeg trivdes og arbeidsgiveren valgte å satse på meg videre. 

Jeg har ennå ikke angret☺️

Anonymkode: 78c26...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Knirke skrev:

Er ikke «stå-på vilje» helst for de uten utdanning som ikke har noe som helst annet å skilte med? TS har høyere utdannelse, det viser jo at hun kan jobbe hardt nesten uten betaling. Nå vet jeg ikke hva slags utdannelse det gjelder, men det er vanlig å bruke 50 timer per uke på studier, i 3-5 år.

Jeg har hatt mange møkkajobber oppigjennom, og jeg utelater dem fra CV’en alle sammen. Om jeg søker jobb som ingienør er det riv røskende likegyldig om jeg har vært barnehageassistent i 6 mnd. 

TS har høyere utdannelse, det viser jo at hun kan jobbe hardt nesten uten betaling, sier du.

Så det er sånn det blir sett på å ta høyere utdanning som senere gir bra betalte jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Likevel er det ikke snakk om store hull. Jeg har aldri vært arbeidsledig tidligere. Og hvordan få muligheten til å fly på intervjuer etc hvis jeg er låst til en annen jobb på dagtid? 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Sannsynligvis på akkurat samme måte som enhver annen arbeidstaker gjør det:-)

Anonymkode: 6a341...2c7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dem krever ikke at du bare søker i hele kommunen, dem krever at du søker over hele landet. I tillegg krever dem at du søker på minst 10 jobber i måneden. 

Anonymkode: c5c21...22a

Dette stemmer ikke, du får antall jobber du skal søke i din aktivitetsplan.

Søk på det du vil utover dette, er nok jobber å søke på. Uansett hvor i norge det er.

Anonymkode: 87560...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt nok tid på deg til å søke relevante jobber nå. Det er jo ca et halvt år du har levd på Nav. 

Hvis du synes det er bedre CV messig å stå som arbeidsledig, lar du ganske enkelt være å opplyse om midlertidig jobb i CV. Verre er det jo ikke. 

Høres ikke ut som om du går på så mange intervjuer, at det vil være et problem å få fri heller. 

Anonymkode: c3a12...644

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skriver tviler jeg på. Hvordan vet du det egentlig? Arbeidsgivere er som folk flest, de vet at livet skjer,og at selv den beste kan være uheldig å miste jobben.

Min mann har en mastergrad fra universitetet som fører frem til et bestemt yrke. Han fikk imidlertid ingen jobb innen dette yrket før 2 år etter endt utdanning. I mellomtiden tok han kurs via NAV som gjorde at han kunne jobbe som hjelpearbeider for håndtverkere. Han hadde gjerne flippet burgere på McDonalds også, hvis det ble nødvendig har han sagt. I dag jobber han innen det yrket han er utdannet til og har fast jobb i en større statlig bedrift der han tjener over millionen i året. 

Anonymkode: 48647...4b9

Ja, men når man har utdanning og erfaring virker det ganske rart for en ny arbeidsgiver innen samme bransje i mange tilfeller. Mannen ditt sitt tilfelle er ikke helt sammenlignbart, for der dreide det seg om at han var nyutdannet og således ennå ikke hadde utdanningsrelevant erfaring. Det blir noe helt annet, siden man da ikke kan spille på erfaring når man søker ny jobb i bransjen, og man er mer prisgitt å ta midlertidige jobber innen noe annet i mellomtiden. Mitt tilfelle var med tanke på de med både utdanning og lang erfaring innen en gitt bransje. For det skjer oftere enn du tror at arbeidsgivere da reagerer negativt på at man har jobbet med noe annet end stund, og det syntes jeg dere som karriereveiledere bør være klar over. 

Anonymkode: 6f918...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt meeeget godt i skatter oppigjennom for å si det sånn. Så det har jeg rett og slett ikke dårlig samvittighet for. 

Ts 

Anonymkode: e8228...20f

Jeg tenker at du har tenkt å fortsette å bruke veier, helsetjenester og andre goder i mange år fremdeles også, så kom deg ned fra din høye hest.

Anonymkode: 3fa85...bf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du har tenkt å fortsette å bruke veier, helsetjenester og andre goder i mange år fremdeles også, så kom deg ned fra din høye hest.

Anonymkode: 3fa85...bf8

Enig. Selv om veier mener jeg vi betaler nok på utenom skatt via årsavgift og bompenger.

Anonymkode: a1305...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 35 år. Har alltid jobbet. Firmaet jeg jobbet i gikk konkurs denne høsten og jeg mistet dermed jobben. En god stilling med høy lønn. Jeg er nå arbeidsledig og ser meg om etter ny jobb innenfor samme felt jeg har jobbet med de siste 10 årene. Var på samtale nå hos NAV der de mener at det ikke holder å «kun» søke på de relevante jobbene iht min erfaring. De mener jeg må søke på alle jobber i hele kommunen; renhold/barnehage/butikk etc. 

Jeg forstår det om det gjelder personer uten noen spesiell karriere, eller de som ofte er arbeidsledige evt arbeidsledig over lang tid. Men jeg synes det virker urimelig i mitt tilfelle. Tar jeg en vaskejobb nå feks vil jeg tro det kan skade min karriere. Fremtidige jobber vil lure på hvorfor jeg gikk såpass ned i stigen og lønn. 

Er det virkelug slik at NAV kan kreve dette? Må feks en økonom finne seg i å ta vaskejobb fordi h*n har vært uheldig på et tidspunkt i livet å mistet jobben? Jeg synes det virker mer logisk at jeg bruker tid på å finne relevante stillinger, går på intervjuer etc for å finne en jobb jeg faktisk kan være i. Men jeg vet ikke. Har aldri vært i denne situasjonen før. 

Anonymkode: e8228...20f

Det måtte jeg og gjør før jeg gikk tilbake til studier istedenfor. Når jeg hadde søkt alt som var relevant, søkte jeg på alt jeg kunne ha en mulighet til å få, og når de var søkt, måtte jeg søke på resten også. Derfor søkte jeg blant annet på en utlyst overlege stilling... Jeg skrev også at jeg beklager, men nav tvinger meg. Jeg har ingen medisinske kvalifikasjoner, men stillingen tar jeg gjerne. Fikk et takk til svar. Jeg var ikke den eneste ukvalufiserte som hadde søkt på grunn av nav, og slike søknader hadde etterhvert blitt tidkrevende og plagsomt for dem. Etterhvert begynte jeg å skrive beklager bryet til alle de jeg visste var helt utelukket. 

Anonymkode: dce75...afa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...