DianaV Skrevet 12. mars 2019 #1241 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, Macimba skrev: Jeg skjønner ikke at Tore Tønne nevnes i en Burøe- tråd, jeg. Det er det jeg også har reagert på. Er "forsvarerne" som har kommet med denne sammenligningen. Jeg ser ikke relevansen i det hele tatt. 9
erikhansen Skrevet 12. mars 2019 #1242 Skrevet 12. mars 2019 3 minutter siden, DianaV skrev: Det er det jeg også har reagert på. Er "forsvarerne" som har kommet med denne sammenligningen. Jeg ser ikke relevansen i det hele tatt. Det er ingen vits å kalle meg en forsvarer, men tror ikke lynsjemobb er oppskriften. 4
Hedy Lamarr Skrevet 12. mars 2019 #1243 Skrevet 12. mars 2019 "Lynsjing (fra engelsk lynching) er en betegnelse på ulovlig selvtekt, som regel en offentlig henrettelse utført av en mobb eller folkemasse, særlig i USA.", skriver wikipedia. Så det er slikt du ser her inne? 21
erikhansen Skrevet 12. mars 2019 #1244 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, Hedy Lamarr skrev: "Lynsjing (fra engelsk lynching) er en betegnelse på ulovlig selvtekt, som regel en offentlig henrettelse utført av en mobb eller folkemasse, særlig i USA.", skriver wikipedia. Så det er slikt du ser her inne? Dere er jo ikke fornøyd med hva ØB, Marna, påtalemyndigheter, mediehus osv. bidrar med. Så dere ønsker noe annet. 4
Kragebein Skrevet 13. mars 2019 #1245 Skrevet 13. mars 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger, personangrep og svar til dette. Kragebein, adm 1
Viking-girl Skrevet 13. mars 2019 #1246 Skrevet 13. mars 2019 Ørjan har en lang forklaring på Snap ang barnetegningen han publiserte. Når den skaper så mye fuzz som den snappen gjorde, bør han som er «voksen» skjønne og begripe at når han legger ut en sånn tegning uten en kommentar til, så blir det folkeprat om det. Virker som han trenger et SoMe kurs, samt forstå nettopp hvorfor man ikke skal bruke barns gjøren og laden til allmenn skue. 15
Gjest Justsaying Skrevet 13. mars 2019 #1247 Skrevet 13. mars 2019 4 minutter siden, Viking-girl skrev: Ørjan har en lang forklaring på Snap ang barnetegningen han publiserte. Når den skaper så mye fuzz som den snappen gjorde, bør han som er «voksen» skjønne og begripe at når han legger ut en sånn tegning uten en kommentar til, så blir det folkeprat om det. Virker som han trenger et SoMe kurs, samt forstå nettopp hvorfor man ikke skal bruke barns gjøren og laden til allmenn skue. Jeg syns det var kjempefestlig! Han setter et godt eksempel på hvordan folk, her inne også, skaper sine egne tolkninger og lager en realitet på hva de tror ting er og betyr. Sånn er dette! For sånn ser vi det! En barnetegning blir til folkeprat, altså noen burde begynne å samle frimerker eller binde fluer.
Eirasi Skrevet 13. mars 2019 #1248 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Leste en artikkel angående noe helt annet, der begrepet "Darvo" blir nevnt: "Deny, Attack, and Reverse Victim and Offender." Artikkelen beskriver hvordan den anklagde ofte opptrer når hen blir beskyldt for overgrep(eller andre uetiske og kriminelle handlinger). http://pages.uoregon.edu/dynamic/jjf/defineDARVO.html Utdrag fra artikkelen(uthevinger er mine): "...I have observed that actual abusers threaten, bully and make a nightmare for anyone who holds them accountable or asks them to change their abusive behavior. This attack, intended to chill and terrify, typically includes threats of law suits, overt and covert attacks on the whistle-blower's credibility, and so on..... [T]he offender rapidly creates the impression that the abuser is the wronged one, while the victim or concerned observer is the offender. Figure and ground are completely reversed... The offender is on the offense and the person attempting to hold the offender accountable is put on the defense." Denne oppførselen har vi sett i mange slike saker. Hvor de anklagde finner eller finner på "dritt" om ofrene for å svekke troverdigheten. Hvor mange har ikke referert til Tusviks uttalelse om at menn bør tafse mer? Og spesielt i Burøe-saken så finner vi i tillegg reelle trusler og anmeldelser mot de som har snakket i mot han. Og for ikke å snakke om hvordan alle disse anklagelsene går utover familien hans... Kona truet jo med skilsmisse. Og alt han nå ønsker er å se framover. Det har jo vært så vanskelig de siste åra... Ingen tanker om hvor vanskelig det har vært for ofrene. Hvor gjerne de også ønsker å se framover. Hvor gjerne de skulle vært foruten alt dette. Based on observation and analysis, the author hypothesizes that some sorts of denials and reactions such as DARVO are more likely when the perpetrator is guilty than innocent (Freyd, 1997). Additional research is needed. In the meantime we have indication, based on the research completed to date, that DARVO has deleterious impact on the credibility and well-being of victims exposed to it. "By denying, attacking and reversing perpetrators into victims, reality gets even more confusing and unspeakable for the real victim. .... These perpetrator reactions increase the need for betrayal blindness. If the victim does speak out and gets this level of attack, she quickly gets the idea that silence is safer." Her ser vi hvorfor det er så vanskelig å stå fram. En ting er den faktiske skammen som mange ofre kjenner på, som de har levd med i skjul og nå skal offentliggjøres. Det i seg selv er en handling som krever styrke og mot. De må i tillegg forsvare seg mot disse angrepene, de blir kritisert og truet. At den anklagde står fram og inntar offerrollen påvirker andre til å angripe de virkelige ofrene. Bare se diverse kommentarfelt i avisene om disse sakene. Eller se hvordan den tidligere manageren gikk løs på Facebook. Two common forms of perpetrator (or bystander) denial are: It didn't happen (an instance) or It rarely happens (a type of event) It wasn't harmful Den anklagde minimerer hendelsen, ufarliggjør den. " Det var bare en dårlig spøk", "flørtet med feil dame", "skulle være morsom", "vært litt for direkte"... Folk kaster seg på og forsvarer handlingene, de var jo ikke så ille. Disse damene er jo bare hysteriske. Stakkars menn som ikke en gang kan flørte(sende penisbilder, klapse fremmede på rumpa, tafse dem på tissen er ikke flørting) i dagens samfunn uten å bli anklaget for trakassering. Jeg har fulgt flere av linkene i overnevnte artikkel og ser likhetene mellom taktikken til Burøe, Trump, Kavanaugh, til og med R.Kelly. Nei, jeg sammenligner ikke handlingene disse er anklaget for, men måten de takler anklagelsene. Det er det samme mønsteret som går igjen, i varierende skala. Endret 13. mars 2019 av Eirasi formatering 23
Flettfrid Skrevet 13. mars 2019 #1249 Skrevet 13. mars 2019 Den tegninga var ett godt eksempel på når er fjær blir til 10 høns. På tide folk slutter å overanalysere alt og slutte å lage drama av alt. De har det sikkert jævlig nok om ikke folk skal sitte å lage så mye pes ut av en barnetegning. Å nei, jeg forsvarer ikke Ørjan. Han fortjener pes, men ungene og Marna fortjener ikke pes for det Ø har gjort. 6
erikhansen Skrevet 13. mars 2019 #1250 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 6 timer siden, Viking-girl skrev: Ørjan har en lang forklaring på Snap ang barnetegningen han publiserte. Når den skaper så mye fuzz som den snappen gjorde, bør han som er «voksen» skjønne og begripe at når han legger ut en sånn tegning uten en kommentar til, så blir det folkeprat om det. Virker som han trenger et SoMe kurs, samt forstå nettopp hvorfor man ikke skal bruke barns gjøren og laden til allmenn skue. Hvorfor følger du en du forakter på SoMe, når antall følgerne er noe av det som gir han penger på kontoen? Samt hvis det er så at de bør skjerme barna, slutt å følg dem. Da har du gjort ditt for å ta avstand for eksponeringen. Alle må gjøre noe med dette!!! Men hvem er alle? Det er først og fremst DEG!! Endret 13. mars 2019 av erikhansen 3
Baresierdet Skrevet 13. mars 2019 #1251 Skrevet 13. mars 2019 Jeg skrev vel at hvis man ville ha svar på tegningen måtte man nesten spørre Ørjan selv, for alt annet blir spekulasjoner. Nå har dere fått svar fra Ørjan 👏🏼 Det er ganske dumt å spekulere i den minste ting, for det blir enda mer rykter og usannheter ut av sånt. 3
Gjest juoigi Skrevet 13. mars 2019 #1252 Skrevet 13. mars 2019 1 hour ago, Eirasi said: Leste en artikkel angående noe helt annet, der begrepet "Darvo" blir nevnt: "Deny, Attack, and Reverse Victim and Offender." Artikkelen beskriver hvordan den anklagde ofte opptrer når hen blir beskyldt for overgrep(eller andre uetiske og kriminelle handlinger). http://pages.uoregon.edu/dynamic/jjf/defineDARVO.html Utdrag fra artikkelen(uthevinger er mine): "...I have observed that actual abusers threaten, bully and make a nightmare for anyone who holds them accountable or asks them to change their abusive behavior. This attack, intended to chill and terrify, typically includes threats of law suits, overt and covert attacks on the whistle-blower's credibility, and so on..... [T]he offender rapidly creates the impression that the abuser is the wronged one, while the victim or concerned observer is the offender. Figure and ground are completely reversed... The offender is on the offense and the person attempting to hold the offender accountable is put on the defense." Denne oppførselen har vi sett i mange slike saker. Hvor de anklagde finner eller finner på "dritt" om ofrene for å svekke troverdigheten. Hvor mange har ikke referert til Tusviks uttalelse om at menn bør tafse mer? Og spesielt i Burøe-saken så finner vi i tillegg reelle trusler og anmeldelser mot de som har snakket i mot han. Og for ikke å snakke om hvordan alle disse anklagelsene går utover familien hans... Kona truet jo med skilsmisse. Og alt han nå ønsker er å se framover. Det har jo vært så vanskelig de siste åra... Ingen tanker om hvor vanskelig det har vært for ofrene. Hvor gjerne de også ønsker å se framover. Hvor gjerne de skulle vært foruten alt dette. Based on observation and analysis, the author hypothesizes that some sorts of denials and reactions such as DARVO are more likely when the perpetrator is guilty than innocent (Freyd, 1997). Additional research is needed. In the meantime we have indication, based on the research completed to date, that DARVO has deleterious impact on the credibility and well-being of victims exposed to it. "By denying, attacking and reversing perpetrators into victims, reality gets even more confusing and unspeakable for the real victim. .... These perpetrator reactions increase the need for betrayal blindness. If the victim does speak out and gets this level of attack, she quickly gets the idea that silence is safer." Her ser vi hvorfor det er så vanskelig å stå fram. En ting er den faktiske skammen som mange ofre kjenner på, som de har levd med i skjul og nå skal offentliggjøres. Det i seg selv er en handling som krever styrke og mot. De må i tillegg forsvare seg mot disse angrepene, de blir kritisert og truet. At den anklagde står fram og inntar offerrollen påvirker andre til å angripe de virkelige ofrene. Bare se diverse kommentarfelt i avisene om disse sakene. Eller se hvordan den tidligere manageren gikk løs på Facebook. Two common forms of perpetrator (or bystander) denial are: It didn't happen (an instance) or It rarely happens (a type of event) It wasn't harmful Den anklagde minimerer hendelsen, ufarliggjør den. " Det var bare en dårlig spøk", "flørtet med feil dame", "skulle være morsom", "vært litt for direkte"... Folk kaster seg på og forsvarer handlingene, de var jo ikke så ille. Disse damene er jo bare hysteriske. Stakkars menn som ikke en gang kan flørte(sende penisbilder, klapse fremmede på rumpa, tafse dem på tissen er ikke flørting) i dagens samfunn uten å bli anklaget for trakassering. Jeg har fulgt flere av linkene i overnevnte artikkel og ser likhetene mellom taktikken til Burøe, Trump, Kavanaugh, til og med R.Kelly. Nei, jeg sammenligner ikke handlingene disse er anklaget for, men måten de takler anklagelsene. Det er det samme mønsteret som går igjen, i varierende skala. Dette var veldig interessant å lese, og jeg fikk nesten frysninger over hvor reelt det var i denne situasjonen. Jeg er nesten redd de og hvor langt både Ørjan og manageren kunne ha gått mot disse jentene.
Hummingbird2 Skrevet 13. mars 2019 #1253 Skrevet 13. mars 2019 2 timer siden, Justsaying skrev: Jeg syns det var kjempefestlig! Han setter et godt eksempel på hvordan folk, her inne også, skaper sine egne tolkninger og lager en realitet på hva de tror ting er og betyr. Sånn er dette! For sånn ser vi det! En barnetegning blir til folkeprat, altså noen burde begynne å samle frimerker eller binde fluer. Jeg synes hverken det er festlig eller at han setter et eksempel ved å igjen eksponere sine barn. Det er bare trist. Håper det snart kommer et lovverk på plass som setter en slutt på det. Det er kynisk å direkte eller indirekte (tegning) eksponere sine barn på den måten. Hva er festlig med å dele et barns private tegning?? 19
Million Skrevet 13. mars 2019 #1254 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, Hummingbird2 skrev: Jeg synes hverken det er festlig eller at han setter et eksempel ved å igjen eksponere sine barn. Det er bare trist. Håper det snart kommer et lovverk på plass som setter en slutt på det. Det er kynisk å direkte eller indirekte (tegning) eksponere sine barn på den måten. Hva er festlig med å dele et barns private tegning?? Hva forestilte denne tegningen da, siden du mener den er så privat og så skrekkelig å vise frem? I utgangspunktet høres det jo helt vanvittig ut at noen skal ta på vei fordi en pappa har vist frem en barneTEGNING. Men jeg aner jo ikke hva den forestilte eller noe. 4
Hummingbird2 Skrevet 13. mars 2019 #1255 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, Million skrev: Hva forestilte denne tegningen da, siden du mener den er så privat og så skrekkelig å vise frem? I utgangspunktet høres det jo helt vanvittig ut at noen skal ta på vei fordi en pappa har vist frem en barneTEGNING. Men jeg aner jo ikke hva den forestilte eller noe. Om det så er en tegning av en strek så burde det ikke legges ut. La barn slippe å bli eksponert! Fordi foreldrene velger å være offentlige personer, trenger ikke barna være det. Det er helt irrelevant hva tegningen var av. Vi har ikke noe med det uansett. 16
Million Skrevet 13. mars 2019 #1256 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, Hummingbird2 skrev: Om det så er en tegning av en strek så burde det ikke legges ut. La barn slippe å bli eksponert! Fordi foreldrene velger å være offentlige personer, trenger ikke barna være det. Det er helt irrelevant hva tegningen var av. Vi har ikke noe med det uansett. Haha, er du seriøs nå??? Mener du virkelig at det er noe å hisse seg opp over? En barnetegning? Noen kruseduller? Nei, jeg gir opp folk altså! Alt det går an å ta på vei for i våre dager. Nå er det altså sånn at folk blir krenka fordi noen legger ut en barnekrusedull! Jeg mener at Ørjan bør få straff for de kvinnene han har behandlet som søppel og krenket, men å gå løs på han fordi han har lagt ut en harmløs ting som en barnetegning....? Det er å dra strikken for langt. 12
Hummingbird2 Skrevet 13. mars 2019 #1257 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, Million skrev: Haha, er du seriøs nå??? Mener du virkelig at det er noe å hisse seg opp over? En barnetegning? Noen kruseduller? Nei, jeg gir opp folk altså! Alt det går an å ta på vei for i våre dager. Nå er det altså sånn at folk blir krenka fordi noen legger ut en barnekrusedull! Jeg mener at Ørjan bør få straff for de kvinnene han har behandlet som søppel og krenket, men å gå løs på han fordi han har lagt ut en harmløs ting som en barnetegning....? Det er å dra strikken for langt. Ok, det er din mening. Jeg og mange andre mener at barn burde skjermes fra blogg og sosiale medier. Både direkte og indirekte. Endret 13. mars 2019 av Hummingbird2 19
Baresierdet Skrevet 13. mars 2019 #1258 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, Hummingbird2 skrev: Ok, det er din mening. Jeg og mange andre mener at barn burde skjermes fra blogg og sosiale medier. Men hjelper det å skrike høyt om det hver dag på KG? De færreste det skrives om leser ikke om seg selv inne på forum, så hvem vil du/dere at skal få med seg at barna burde skjermes? 3
Hummingbird2 Skrevet 13. mars 2019 #1259 Skrevet 13. mars 2019 7 minutter siden, Baresierdet skrev: Men hjelper det å skrike høyt om det hver dag på KG? De færreste det skrives om leser ikke om seg selv inne på forum, så hvem vil du/dere at skal få med seg at barna burde skjermes? Det hjelper nok desverre ikke en dritt. Men nå er dette et diskusjonsforum der man kan ytre sine meninger. Det meste som «skrikes høyt om» her på KG er jo folks synspunkter og diskusjoner rundt det. 11
Baresierdet Skrevet 13. mars 2019 #1260 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, Hummingbird2 skrev: Det hjelper nok desverre ikke en dritt. Men nå er dette et diskusjonsforum der man kan ytre sine meninger. Det meste som «skrikes høyt om» her på KG er jo folks synspunkter og diskusjoner rundt det. Joda, ytre meningen sin er greit, men jeg er sikker på at halvparten av alle kommentarene her er eksponering av deres barn. Jeg mente ikke at du alene skriker høyt om det. Jeg bare skjønner ikke hvorfor man må lese om denne eksponeringen av deres barn hver dag. For den kommer ikke til å endres av at det blir skrevet her hver dag! Dessverre! 1
Fremhevede innlegg