Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, SKE87 skrev:

Det er nok bare den ordentlige Østfold/Særp-dialekten hennes som skinner igjennom som med veldig mye annet hun skriver. Hun bruker veldig mye dialektuttrykk som blir veldig tydelig «for oss» uten utpreget dialekt.

Ok, det kan jeg egentlig ikke uttale meg om, da jeg er fra Vestfold, men jeg tillater meg fortsatt å være i tvil om det virkelig er snakk om dialekt. Uansett synes jeg det ser dumt ut på skrift. Men altså, som sagt er det ikke en kampsak for meg, bare (ennå) en ting jeg reagerer på når jeg leser den reklamedagboka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
13 minutter siden, neiognei skrev:

"Hvor" er ikke et ord vi bruker spesielt overdrevent i Sarpsborg altså. 

Tror kanskje det handler om påvirkning fra svensk. Som bruken av ordet «hur:  hur bra som helst» Skal se influenceren selv har blitt influert.

Språket vårt er jo noe av det som endres mest nettopp ved påvirkning og slik har det vært fra gammelt av. Tenk bare på dialekter og hvordan fjell og daler gjorde at folk utviklet helt ulikt muntlig språk. Nå tildags influeres jo det norske språket voldsomt av engelsk. 

Måtte bare.

Å sose rundt i bloggverden gjør at hjernen oppleves som potetstappe. Jeg føler meg dummere minutt for minutt. Litt språkhistorie og debatt rundt det er muligens riktig medisin. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille

Det er en noget spesiell skrivestil blant bloggere. Uttrykket «Altså!!!» irriterer meg grønn, på lik linje med «Magisk!», «Amazing!!!», «photoshoot» og «brekkie». 

«Nammis» er også et helt jævlig uttrykk, kanskje spesielt fordi denne 32 (!) år gamle bloggeren påberoper seg å være både journalist og relativt glad i å skrive... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Det er en noget spesiell skrivestil blant bloggere. Uttrykket «Altså!!!» irriterer meg grønn, på lik linje med «Magisk!», «Amazing!!!», «photoshoot» og «brekkie». 

«Nammis» er også et helt jævlig uttrykk, kanskje spesielt fordi denne 32 (!) år gamle bloggeren påberoper seg å være både journalist og relativt glad i å skrive... 🙄

Hvor er det hun påberoper seg å være journalist, egentlig? Det står ikke på instagram-profilen hennes, og på "om meg" på bloggen står det bare at hun i 2007 startet på journalistikk hos Norges Kreative Fagskole, men ingenting om at hun er journalist som du hevder. Hva er kilden din?

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
9 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Hvor er det hun påberoper seg å være journalist, egentlig? Det står ikke på instagram-profilen hennes, og på "om meg" på bloggen står det bare at hun i 2007 startet på journalistikk hos Norges Kreative Fagskole, men ingenting om at hun er journalist som du hevder. Hva er kilden din?

Hennes egen Facebook?

https://www.facebook.com/pg/carolinebergeriksen.no/about/?ref=page_internal

(om/about seksjonen)

Wikiwand/wikipedia (som ofte styres av personen selv): http://www.wikiwand.com/no/Caroline_Berg_Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tranedatter skrev:

Hennes egen Facebook?

https://www.facebook.com/pg/carolinebergeriksen.no/about/?ref=page_internal

(om/about seksjonen)

Wikiwand/wikipedia (som ofte styres av personen selv): http://www.wikiwand.com/no/Caroline_Berg_Eriksen

 

Takk for svar :) Hun burde endre facebooksiden sin! Wiki har jeg ingen formening om.

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, CecilieX skrev:

Tror kanskje det handler om påvirkning fra svensk. Som bruken av ordet «hur:  hur bra som helst» Skal se influenceren selv har blitt influert.

Språket vårt er jo noe av det som endres mest nettopp ved påvirkning og slik har det vært fra gammelt av. Tenk bare på dialekter og hvordan fjell og daler gjorde at folk utviklet helt ulikt muntlig språk. Nå tildags influeres jo det norske språket voldsomt av engelsk. 

Måtte bare.

Å sose rundt i bloggverden gjør at hjernen oppleves som potetstappe. Jeg føler meg dummere minutt for minutt. Litt språkhistorie og debatt rundt det er muligens riktig medisin. 

 

 

Det er mulig hun er påvirket av svensk. Men hvor er fortsatt ikke noe vi sier spesielt mye i Sarpsborg. Uansett så skriver man da bokmål, også snakker man evt dialekt. 

Det er nok mer bloggspråk. Tror bloggerne inspireres mer av hverandre enn vi gjør av svenskene altså.  Alt skal jo være så koselig og fantastisk hele tiden og da er kanskje hvor/hur et fint uttrykk å benytte seg av. 

Endret av neiognei
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at kritikken som går på at en journalist burde kunne skrive bedre ikke er så god.

Journalister er ikke først og fremst gode skribenter - mange skriver ikke særlig godt i det hele tatt. En god journalist er en nyhetsjeger, ikke en språkspesialist. Hvis man går gjennom språkbruken i et utvalg dagsaviser vil man antakelig finne nok av eksempler på dårlig språk på linje med det man finner hos CBE.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aricia skrev:

Jeg synes helt ærlig at kritikken som går på at en journalist burde kunne skrive bedre ikke er så god.

Journalister er ikke først og fremst gode skribenter - mange skriver ikke særlig godt i det hele tatt. En god journalist er en nyhetsjeger, ikke en språkspesialist. Hvis man går gjennom språkbruken i et utvalg dagsaviser vil man antakelig finne nok av eksempler på dårlig språk på linje med det man finner hos CBE.

enig med deg i dette. Men jeg synes likevel vi kan snakke om språket hennes. Ikke fordi hun er journalist/ikke journalist, eller som personlig kritikk av at hun skriver dårlig. Men hun representerer jo et fenomen. Hun har et utpreget influencerspråk, som er blandet med direkte oversatt bloggeengelsk som er helt merkelig noen ganger, og dette blir jo lest av folk som lar seg påvirke. 

Eksempel: Her er et innlegg som er en update (hva er galt med "oppdatering"?) om en dag som ble wrappet opp med et møte https://www.carolinebergeriksen.no/2015/04/10/snaps-from-oslo/

Altså - hva!?

Endret av MissLucy
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissLucy skrev:

enig med deg i dette. Men jeg synes likevel vi kan snakke om språket hennes. Ikke fordi hun er journalist/ikke journalist, eller som personlig kritikk av at hun skriver dårlig. Men hun representerer jo et fenomen. Hun har et utpreget influencerspråk, som er blandet med direkte oversatt bloggeengelsk som er helt merkelig noen ganger, og dette blir jo lest av folk som lar seg påvirke. Jeg kommer bare på ett eksempel i farten, men det er nokså typisk, og det var da hun skulle wrappe opp dagen sin med et eller annet. Altså - hva!?

Enig i det, særlig mht anglisismer.

"Hvor fantastisk" eller hva det var framstår jo som en direkte (hjelpeløs) oversettelse fra engelsk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Vernis skrev:

Det står "journalist " på Instagram også..

Hvor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shopgirl2014 skrev:

Hvor da?

Rett under navnet hennes inne på profilen, i grå skrift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aricia skrev:

Rett under navnet hennes inne på profilen, i grå skrift.

Jeg får det ikke opp. Mulig fordi jeg bruker PC. Hun burde uansett endre det. Det er blogger som er yrket hennes.

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, MissLucy skrev:

enig med deg i dette. Men jeg synes likevel vi kan snakke om språket hennes. Ikke fordi hun er journalist/ikke journalist, eller som personlig kritikk av at hun skriver dårlig. Men hun representerer jo et fenomen. Hun har et utpreget influencerspråk, som er blandet med direkte oversatt bloggeengelsk som er helt merkelig noen ganger, og dette blir jo lest av folk som lar seg påvirke. 

Eksempel: Her er et innlegg som er en update (hva er galt med "oppdatering"?) om en dag som ble wrappet opp med et møte https://www.carolinebergeriksen.no/2015/04/10/snaps-from-oslo/

Altså - hva!?

For et fælt innlegg 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykkene som starter med "hvor" minner meg om slik man skrev i hine, hårde dager.  Skikkelig gammeldags språk. Jeg blir påminnet om diverse gamle teaterstykker skrevet av Ibsen, f.eks "Når vi døde vågner" og om en salme som starter med følgende: "Hvor underlig er du i alt hva du gjør" http://salmebloggen.no/2013/10/28/187/, så språkbruken fra en eller pludrende nammis-brekkie-blogger på 32 blir noe ufrivillig atypisk.

Endret av Revenge of Cthulhu
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 14.21, Inocybe skrev:

Mest komisk er nå "bloggerfoten" som bare må løftes. Selv med ski på må den slimmende effekten sikres. 

 

7 timer siden, pøbelsara skrev:

jeg tror at familien BE liker å provosere litt.


Ingen andre som har lagt merke til dette...? Edit: Se bilde 5.

Godt mulig pøbelsara har rett her - eller det kan jo være en ren tilfeldighet, at dagen etter Inocybe nevner 'bloggerfoten', så postes det et innlegg med svært fremhevet, løftet fot med passe knekk. Hvem vet, jeg bare nevner det :) 

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/03/18/en-god-latter-forlenger-livet-2/

Endret av Eveliina
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eveliina skrev:

 


Ingen andre som har lagt merke til dette...?

Godt mulig pøbelsara har rett her - eller det kan jo være en ren tilfeldighet, at dagen etter Incybe nevner 'bloggerfoten', så postes det et innlegg med svært fremhevet, løftet fot med passe knekk. Hvem vet, jeg bare nevner det :) 

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/03/18/en-god-latter-forlenger-livet-2/

haha, det er mulig du har rett i at bilde 5 faktisk er ment som en humoristisk kommentar. Det kunne jo vært kjempemorsomt, hvis bare de hadde droppet bilde 3. For det er jo det vi ser først, og det  har den vanlige poseringen som tissetrengt hund helt uten ironi, så de to bildene slår jo hverandre i hjel. Jeg reagerte faktisk ikke på bilde 5, annet enn å tenke at de har blitt en parodi på seg selv... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...