Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

1 time siden, Line1301 skrev:

Er det vanlig å ta seg en drink med små barn i nærheten? Synes dette er litt på kanten. Tror barn generelt er vare for at foreldrene forandrer sinnsstemning under drikking. Synes ikke dette hører hjemme på en hyttetur med barn. 

Ja, det er helt normalt, og overhode ikke på kanten. Det er mange ting man kan kritisere denne bedriften for, men alkoholbruken er virkelig ikke en av dem. 

Endret av Anonymsis
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sagt det før og sier det igjen: Skulle ønske vi slapp å se så sinnsykt glansede bilder! Det er bare så IKKE inspirerende! Sparklet opp på den måten der... er det bare "show off" ? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende at hun har med flere forskjellige skiantrekk for ei helg på fjellet.

Grimsdalen ligger vel mellom Dovre og Rondane, så syns ikke hun er helt off med geografien.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
7 timer siden, Bestemorskogmus skrev:

Grøss, ja!!! Blir ikke anorakken farget i halsen av alt "klinet"?? 

Ja, jeg tenker det ikke blir så lett å sende den tilbake for å få igjen pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
8 timer siden, tranedatter skrev:

Drink, øl vin er normalt, i moderat mengde. Fotosession med full fotostudio, makeup og iscenesetting, nei. Tror faktisk sistnevnte er mer skadelig enn vin til maten.

 

Veldig enig. Det er ikke noe rart i at foreldre har noe annet i glasset enn barna, så lenge det er i moderate mengder så klart. Beveger vi oss litt sydover at familier et helt annet forhold til dette enn vi i kalde nord. Det som ikke er normalt er som du sier full iscenesetting av hverdagslige aktiviteter.

Når det er sagt: for barna som vokser opp på denne måten vil det nok være en del av det normale, de kjenner logisk ikke til noe annet. Det betyr ikke at det er ok, og det betyr heller ikke at de selv vil føle det er ok når de får et mer bevisst forhold til hva som faktisk skjer rundt dem.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: Dette blir litt et surt oppstøt, og ikke den viktigste kritikken noensinne, men jeg må bare få det ut. Er det bare jeg som reagerer på språket hennes? Hun skriver virkelig ofte ting som «Hvor hyggelig!», og nå sist: «Hvor typisk?» Åååh, jeg får fnatt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Line1301 skrev:

Er det vanlig å ta seg en drink med små barn i nærheten? Synes dette er litt på kanten. Tror barn generelt er vare for at foreldrene forandrer sinnsstemning under drikking. Synes ikke dette hører hjemme på en hyttetur med barn. 

Ja, det er normalt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
5 timer siden, Perle skrev:

Ja, det er normalt. 

Normalt og normalt...Det har vært påpekt fra Statens senter for rusmiddelforskning og Folkehelseinstituttet at denne normaliseringen av hverdagsdrikking (som jo bloggerne i høy grad bidrar til) er problematisk fordi den kommer i tillegg til den norske måten å håndtere alkohol på. Det har derfor vært satt i gang holdningskampanjer der det synliggjøres at selv litt alkohol gjør at barnet oppfatter deg som annerledes med utrygghet som konsekvens. Sikkert en avsporing men jeg synes ikke innlegg der hverdagsdrikking = normalt bør stå uimotsagt da det som sagt er omtalt dom problematisk at nordmenns drikkekultur dreies i den retning. 

https://touch.varden.no/nyheter/nordmenns-drikkevaner-skaper-bekymring-1.1298917?ref=0xeeb312b30f858d608e4989585569bb959fe7030f8118ba5e445e0e939f5967c9

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CecilieX skrev:

Normalt og normalt...Det har vært hevdet at denne normaliseringen av hverdagsdrikking (som jo bloggerne i høy grad bidrar til) er problematisk fordi den kommer i tillegg til den norske måten å håndtere alkohol på. Det har derfor vært satt i gang holdningskampanjer der det synliggjøres at selv litt alkohol gjør at barnet oppfatter deg som annerledes med utrygghet som konsekvens. Sikkert en avsporing men jeg synes ikke innlegg der hverdagsdrikking = normalt bør stå uimotsagt da det som sagt er omtalt dom problematisk at nordmenns drikkekultur dreies i den retning. 

Økning i alkohol konsum har de siste årene i stor grad vært blandt den eldre garden. Ungdom i dag drikker mindre enn noen gang. Jeg tror heller ikke at småbarnsforeldre vaser rundt i fylla. 

At de kontinentale vanene har spredd seg hit er bare bra, for denne «binge-drikkingen» i ferier, og flatfylla i helligdager/helger er virkelig ikke bra. Etter å ha bodd over ti år utenlands som voksen,  ser jeg dette enda tydeligere.

Der jeg er vokst opp, har det vært helt normalt med konjakk til kaffen og vin til middager. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle, og slik vil jeg også ha det. 

Jeg er i mot hysteri og overformynderi. 

Endret av Perle
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
8 minutter siden, Perle skrev:

Økning i alkohol konsum har de siste årene i stor grad vært blandt den eldre garden. Ungdom i dag drikker mindre enn noen gang. Jeg tror heller ikke at småbarnsforeldre vaser rundt i fylla. 

At den kontinentale vanene er spredd seg hit er bare bra, for denbe  «binge-drikkingen» i ferier og flatfylla i helligdager og helger er virkelig ikke bra. Etter å ha bodd over ti år utenlands som voksen ser jeg dette enda tydeligere.

Der jeg er vokst opp har det vært helt normalt at det konjakk til kaffen og vin til middager. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle. Slik vil jeg også ha det. 

Jeg er i mot hysteri og overformynderi. 

Problemet er som Folkehelseinstituttets leder sier at vi adopterer kontinentale drikkekultur I TILLEGG til vår flatfyllkultur. Da blir det problematisk. 

Og egne erfaringer ala «min mormor  røykte 60 om dagen og levde til hun var 90» er ikke å betrakte som et allmenngyldig argument. 

Forskning, derimot. Da snakker vi. Og på dette området finnes det massevis av forskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Problemet er som Folkehelseinstituttets leder sier at vi adopterer kontinentale drikkekultur I TILLEGG til vår flatfyllkultur. Da blir det problematisk. 

Og egne erfaringer ala «min mormor  røykte 60 om dagen og levde til hun var 90» er ikke å betrakte som et allmenngyldig argument. 

Forskning, derimot. Da snakker vi. Og på dette området finnes det massevis av forskning. 

Fordi noen mennesker ikke klarer å innrette seg er jeg ikke villig til og endre mitt NORMALE forhold til en lovlig vare. Og selvsagt baserer jeg mine meninger med på bakrunn av egne erfaringer. 

Dette er jo ikke noe «argument», da det ikke er noen diskusjon. Jeg svarte helt enkelt på et spørsmål, om det var innafor å ta seg et glass med barn tilstede. Og mitt svar er JA.

Jeg vil at mine fremtidige barn skal ha et avslappet og normalt forhold til alkohol. Det innebærer utepils og hvitt vin til rekene mine.

 

Endret av Perle
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
9 minutter siden, Perle skrev:

Fordi noen mennesker ikke klarer å innrette seg er jeg ikke villig til å endre mitt NORMALE forhold til en lovlig vare. Selvsagt baserer jeg mine meninger på med bakrunn i mine egne erfaringer. 

Dette er ikke noe «argument», da det ikke er noen diskusjon. Jeg svarte helt enkelt på et spørsmål, om det var innafor å ta seg et glass med barn tilstede. 

Og mitt svar er JA. Jeg vil at mine fremtidige barn skal ha et avslappet og normalt forhold til alkohol. Det innebærer utepils og hvitt vin til rekene mine. 

Dette er et ikke-tema for meg, og jeg har ikke noe mer å si om denne saken.

Nja, i så fall burde du ikke skrive «ja, det er normalt» siden du da fremstiller det som en generell sannhet. 

Mange har sikkert et avklart forhold til eget konsum men jeg siterer fra artikkelen

 Vi er flokkdyr, det betyr at når stadig flere drikker mer, påvirker det drikkemønsteret til andre. Flertallet får ikke problemer med alkohol. Men alle har en terskel for når drikkingen tar overhånd, og hvis nesten alle drikker mer, vil flere av oss trå over terskelen der vi tar skade eller skader andre.

I denne tråden diskuterers CBE som påvirker og det er problematisk at hun fremmer hverdagsdrikking av årsakene som er nevnt i artikkelen. Merk også st de skriver om hvordan egen drikking kan skade andre. Det er vist ved forskning at barn er vare for endringer som skjer i oppførsel selv ved lavt alkoholinntak hvilket problematiserer også den kontinentale drikkekulturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, CecilieX skrev:

Nja, i så fall burde du ikke skrive «ja, det er normalt» siden du da fremstiller det som en generell sannhet. 

Mange har sikkert et avklart forhold til eget konsum men jeg siterer fra artikkelen

 Vi er flokkdyr, det betyr at når stadig flere drikker mer, påvirker det drikkemønsteret til andre. Flertallet får ikke problemer med alkohol. Men alle har en terskel for når drikkingen tar overhånd, og hvis nesten alle drikker mer, vil flere av oss trå over terskelen der vi tar skade eller skader andre.

I denne tråden diskuterers CBE som påvirker og det er problematisk at hun fremmer hverdagsdrikking av årsakene som er nevnt i artikkelen. Merk også st de skriver om hvordan egen drikking kan skade andre. Det er vist ved forskning at barn er vare for endringer som skjer i oppførsel selv ved lavt alkoholinntak hvilket problematiserer også den kontinentale drikkekulturen. 

jeg er helt enig med deg. Jeg er også vokst opp i et hjem med at avklart og greitt forhold til alkohol, men det er jo ikke så veldig relevant i forhold til det problematiske med påvirkning og normalisering av noe som er veldig vanskelig for veldig mange. Vi må greie og heve blikket litt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Perle skrev:

Økning i alkohol konsum har de siste årene i stor grad vært blandt den eldre garden. Ungdom i dag drikker mindre enn noen gang. Jeg tror heller ikke at småbarnsforeldre vaser rundt i fylla. 

At den kontinentale vanene er spredd seg hit er bare bra, for denbe  «binge-drikkingen» i ferier og flatfylla i helligdager og helger er virkelig ikke bra. Etter å ha bodd over ti år utenlands som voksen ser jeg dette enda tydeligere.

Der jeg er vokst opp har det vært helt normalt at det konjakk til kaffen og vin til middager. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle. Slik vil jeg også ha det. 

Jeg er i mot hysteri og overformynderi. 

Men det er vel ikke hysteri og stille spørsmålstegn ved en bloggpost som omhandler barn og alkohol? Hvorfor vise bilder av fire glass med drinker? Om bliggen sin oppgave er å inspirere, hva inspirerer et innlegg som surrer sammen drinker og barn? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at familien BE liker å provosere litt. De får alltid slike spørsmål når de poster alkoholbilder - og de poster relativt ofte alkoholbilder fra hverdagen. De vet at mange - også fansen - mener at alkohol og småbarn eller alkohol og hverdager ikke hører sammen - men det er likevel en del av deres vanlig bloggunivers når de beskriver kos i hverdagen.

Så jeg antar at de har tatt en avgjørelse om at de synes det er greit - og at denne avgjørelsen inkluderer avveininger i forhold til at det kan skape litt temperatur i eget kommentarfelt og i forumet her.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pøbelsara skrev:

jeg tror at familien BE liker å provosere litt. De får alltid slike spørsmål når de poster alkoholbilder - og de poster relativt ofte alkoholbilder fra hverdagen. De vet at mange - også fansen - mener at alkohol og småbarn eller alkohol og hverdager ikke hører sammen - men det er likevel en del av deres vanlig bloggunivers når de beskriver kos i hverdagen.

Så jeg antar at de har tatt en avgjørelse om at de synes det er greit - og at denne avgjørelsen inkluderer avveininger i forhold til at det kan skape litt temperatur i eget kommentarfelt og i forumet her.

ja, jeg tenkte i grunnen det samme, og derfor kikket jeg på kommentarfeltet til det innlegget. Det var ganske interessant, for der var ikke en eneste reaksjon på alkoholen, og det pleier det å være. Derimot var det flere som var leie av at de lar andre lesere være kommentarpoliti, så det var jo ganske gøy.

Men uansett, interessant fordi det tyder på at de gamle triksene ikke skaper engasjement lenger.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan ikke sammenlikne tablåer i bloggen CBE.no med sitt eget hverdagsliv, og spørre om "hva som er vanlig", etter mitt syn.

Her er alt iscenesatt av en grunn, og jeg er enig i betraktningen om at effekten man er ute etter mer og mer ser ut til å være provokasjon og rabalder i kommentarfeltet. Det er bare å se på det lave engasjementet og de synkende lesertallene - her må det kunstig åndedrett til.

Utover det er det jo selvsagt også en prinsipiell forskjell på det man gjør hjemme i sin egen stue og det man velger å fronte i SoMe som har noen tusen lesere. Det siste gir selvsagt en annen type ansvar enn det første.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jabbadabbaduu skrev:

Advarsel: Dette blir litt et surt oppstøt, og ikke den viktigste kritikken noensinne, men jeg må bare få det ut. Er det bare jeg som reagerer på språket hennes? Hun skriver virkelig ofte ting som «Hvor hyggelig!», og nå sist: «Hvor typisk?» Åååh, jeg får fnatt. 

Det er nok bare den ordentlige Østfold/Særp-dialekten hennes som skinner igjennom som med veldig mye annet hun skriver. Hun bruker veldig mye dialektuttrykk som blir veldig tydelig «for oss» uten utpreget dialekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba

Insta - hun er veldig opptatt av å passe huden i solen, og reklamerer derfor for Cosmica. Som om det har noen effekt gjennom kakeleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, SKE87 skrev:

Det er nok bare den ordentlige Østfold/Særp-dialekten hennes som skinner igjennom som med veldig mye annet hun skriver. Hun bruker veldig mye dialektuttrykk som blir veldig tydelig «for oss» uten utpreget dialekt.

"Hvor" er ikke et ord vi bruker spesielt overdrevent i Sarpsborg altså. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...