Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Jeg omtaler alltid barna mine som jentene. Jeg har kun jenter. 

Jeg spør alltid min venninne om hvordan det går med gutta. Hun har kun gutter.

Min venninne som har ett barn, spør jeg alltid hvordan det går med Per.

Min venninne som har en gutt og 3 jenter, spør jeg alltid hvordan det går med barna/ungene.

Jeg ser ikke noe guffent med det, men muligens jeg bør endre hva jeg sier? Det er i allefall ikke vondt ment fra min side.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tydelig at det mye omtalte gulvet ikke har vært mulig å redde. Ser mye rester av den forferdelige ideen deres om mørke gulv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sandin skrev:

Tydelig at det mye omtalte gulvet ikke har vært mulig å redde. Ser mye rester av den forferdelige ideen deres om mørke gulv.

Men CBE har tidligere benektet at gulvets nåværende tilstand har det minste å gjøre med hennes beslutning om mørkt gulv. Det var de første håndverkerne som ikke gjorde jobben skikkelig (eller noe i den duren) så det måtte lysnes rett etterpå. Er hvert fall ikke bloggerens feil at gulvet har blitt så stygt. Nemlig. :jolie:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Regine. skrev:

Jeg omtaler alltid barna mine som jentene. Jeg har kun jenter. 

Jeg spør alltid min venninne om hvordan det går med gutta. Hun har kun gutter.

Min venninne som har ett barn, spør jeg alltid hvordan det går med Per.

Min venninne som har en gutt og 3 jenter, spør jeg alltid hvordan det går med barna/ungene.

Jeg ser ikke noe guffent med det, men muligens jeg bør endre hva jeg sier? Det er i allefall ikke vondt ment fra min side.

Sier det samme her hjemme vi også..  Det samme sier min familie når de ringer " Hvordan går det med jentene"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så fascinerende at ei voksen dame på over 30 med en journalist utdannelse i bunn er så ræva i å skrive tekster. De er så tunge å lese seg gjennom, og litt vel muntlige. 

Sammen med nesten identiske bilder av en lite karismatisk modell så blir innleggene ganske platte. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sandin skrev:

Tydelig at det mye omtalte gulvet ikke har vært mulig å redde. Ser mye rester av den forferdelige ideen deres om mørke gulv.

Hvor ser du dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mistenkelig mange bilder av klokker i det siste innlegget... Men det er vel bare tilfeldig 😬

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba
14 timer siden, Tørst skrev:

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg syns det er så guffent når hun kaller dem "jentene" hele tiden. Som om de er ett, kollektivt titulert, som om de er så voksne, føler de seg så innmari voksne? Helt uironisk, liksom? For jeg har hele tiden gått rundt og bare lol av at jeg liksom er voksen, liksom har barn, liksom har jobb og liksom må gjøre kjedelige voksenting. Som om at det er en spøk. 

Men det er lite ironisk distanse til noe av det cbe fronter og holder på med. Hun mener jo absolutt alt hun gjør, enda mesteparten er dilldall. 

Det var da og noenå henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, terteskjell skrev:

Bare lurte litt på hva du mener hun skal skrive fremfor jentene?  Bare nysgjerrig

Bare "ungene", "barna", datter, sønn, navn. Jeg vet ikke, ser at det ikke er helt gjennomtenkt. Men jeg loller altså litt inni meg hver gang hun har skrevet om "jentene" sine. Kanskje hun gjør det så ofte, jeg vet ikke. Det er så utleverende, samtidig som om det gir kjønn veldig mye å si. Jeg har gutt, og ville aldri sagt "gutten min" til noen andre enn ham. Føles så personlig. Invaderende. Snakker jeg om ham til bekjente, bruker jeg navn. Hadde jeg hatt fem unger, og skulle omtalt dem i flokk (hvorfor det, egentlig, snakker man ikke om barna sine individuelt?) så hadde jeg nok sagt noe sånt som "alle avleggerne mine har vært på ferie i Helleas sammen med morfaren sin". 

Men bare glem dette. Skjønner at det er jeg som er litt rar her 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, terteskjell skrev:

Sier det samme her hjemme vi også..  Det samme sier min familie når de ringer " Hvordan går det med jentene"

@regine og @terteskjell

Det er nettopp det, det er personlig. Privat. Sånn familie og nære venner kan si, og spørre, og ha noe med. Ikke 20 000 blogglesere. 

Jeg syns det er guffent at det blandes sånn man sier hjemme, kaller hverandre, omtaler hverandre, på en reklameblogg for offentligheten. Sånn jeg snakker hjemme, til mine kjære og nære, sånn snakker jeg ikke ute eller på jobb. 

Og det er jo selve trådens hovedtema, egentlig. 

Endret av Tørst
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å si jentene eller guttene hvis barna man har er av samme kjønn ser ikke jeg noe galt med, tror det bare blir sånn. Det et mere lettvint enn å si navnene. Kunne sikkert også sagt barna. 

Jeg gjør det selv med mine to, sier jentene. Ramser ikke opp navnene liksom. Venninna mi har tre sønner; hun omtaler de som guttene eller som guttakrutt. 

Absolutt ikke noe creepy ved det synes jeg. Det er jo bare en omtaleform; «skal skyndte meg å hente jentene i barnehagen», «jentene fikk mye fint til jul», «jentene gleder seg til sommerferie» osv osv 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med at hun omtaler «jentene» som jentene er at det nettopp referer til barna og gjør at leserne får et forhold til «jentene». Hovedproblemet mitt er ar jentene i det hele tatt blir omtalt på bloggen. Tenk om de hadde blitt referert til som barna, og vi faktisk ikke hadde vist om det var jenter eller gutter/ det hadde vært noe. Det hadde vært noe! Samtidig kunne jo ikke «jentene» da stilt om som dukket ALA «mini me», klær eller div resultatet ville kanskje blitt mindre lønn på kort sikt, men er føler meg ganske sikker på at det ville ført til mer penger på lang sikt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Tørst skrev:

Bare "ungene", "barna", datter, sønn, navn. Jeg vet ikke, ser at det ikke er helt gjennomtenkt. Men jeg loller altså litt inni meg hver gang hun har skrevet om "jentene" sine. Kanskje hun gjør det så ofte, jeg vet ikke. Det er så utleverende, samtidig som om det gir kjønn veldig mye å si. Jeg har gutt, og ville aldri sagt "gutten min" til noen andre enn ham. Føles så personlig. Invaderende. Snakker jeg om ham til bekjente, bruker jeg navn. Hadde jeg hatt fem unger, og skulle omtalt dem i flokk (hvorfor det, egentlig, snakker man ikke om barna sine individuelt?) så hadde jeg nok sagt noe sånt som "alle avleggerne mine har vært på ferie i Helleas sammen med morfaren sin". 

Men bare glem dette. Skjønner at det er jeg som er litt rar her 😁

Syns det er hakket mer sært å kalle barna sine for "avleggere" enn "jentene/guttene" 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emilie112 skrev:

Problemet mitt med at hun omtaler «jentene» som jentene er at det nettopp referer til barna og gjør at leserne får et forhold til «jentene». Hovedproblemet mitt er ar jentene i det hele tatt blir omtalt på bloggen. Tenk om de hadde blitt referert til som barna, og vi faktisk ikke hadde vist om det var jenter eller gutter/ det hadde vært noe. Det hadde vært noe! Samtidig kunne jo ikke «jentene» da stilt om som dukket ALA «mini me», klær eller div resultatet ville kanskje blitt mindre lønn på kort sikt, men er føler meg ganske sikker på at det ville ført til mer penger på lang sikt. 

My point exactly. 

Det føles så privat å bli kjent med "jentene" hele tiden på den måten. Jeg får guffen smak i munnen hver gang jeg leser det, og det har jeg gjort siden siste ble født, da hun begynte med dette greiene. "Barna" blir mye mer upersonlig syns jeg, og dermed mer greit (men det spørs jo hva som kommer etter, da). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, FruGlad skrev:

Syns det er hakket mer sært å kalle barna sine for "avleggere" enn "jentene/guttene" 

Det har nok noe med min ironiske distanse til hele voksengreia å gjøre. Når det er sagt, har jeg aldri kalt noens barn for dette, ikke eget barn heller. Jeg merker nok at jeg har mye mer behov for å ha et språk hjemme og et annet ute enn mange andre (her), og for meg er "jentene" og "guttene" så lenge det henspeiler på mine barn et mye mer personlig språk som jeg syns ikke har noe i offentligheten/til bekjente/kolleger å gjøre.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Tørst skrev:

Det har nok noe med min ironiske distanse til hele voksengreia å gjøre. Når det er sagt, har jeg aldri kalt noens barn for dette, ikke eget barn heller. Jeg merker nok at jeg har mye mer behov for å ha et språk hjemme og et annet ute enn mange andre (her), og for meg er "jentene" og "guttene" så lenge det henspeiler på mine barn et mye mer personlig språk som jeg syns ikke har noe i offentligheten/til bekjente/kolleger å gjøre.  


Hm, der sier du noe. Jeg gikk nok rett i 'influencer-fella' og glemte å tenke på at sammenhengen her er omtale på en offentlig reklameblogg til bedriftens inntekt.

Vet du, der sier jeg meg enig med deg. En ting er å omtale en barneflokk som 'jentene' eller 'guttene' i privat sammenheng. Men det har et privat tilsnitt over seg ja. Skulle jeg uttalt meg offentlig om min venninnes gjeng med gutter, så ville jeg nok brukt 'barna'
 
Takk for denne refleksjonen :) 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Eveliina skrev:


Hm, der sier du noe. Jeg gikk nok rett i 'influencer-fella' og glemte å tenke på at sammenhengen her er omtale på en offentlig reklameblogg til bedriftens inntekt.

Vet du, der sier jeg meg enig med deg. En ting er å omtale en barneflokk som 'jentene' eller 'guttene' i privat sammenheng. Men det har et privat tilsnitt over seg ja. Skulle jeg uttalt meg offentlig om min venninnes gjeng med gutter, så ville jeg nok brukt 'barna'
 
Takk for denne refleksjonen :) 

:) 

Det tok riktignok litt tid for meg å tydeliggjøre hva det var jeg egentlig mente, da. Jeg følte bare det var guffent, uten å egentlig vite hvorfor, men jeg tror altså det er denne upassende nærheten som gjør det så guffent. Har (heldigvis) ikke studert sosiologi for ingenting, si! 😄 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tørst skrev:

My point exactly. 

Det føles så privat å bli kjent med "jentene" hele tiden på den måten. Jeg får guffen smak i munnen hver gang jeg leser det, og det har jeg gjort siden siste ble født, da hun begynte med dette greiene. "Barna" blir mye mer upersonlig syns jeg, og dermed mer greit (men det spørs jo hva som kommer etter, da). 

Skjønner hva du mener, for min del føler jeg at når noen omtaler barna sine som "jentene" så er det liksom litt inneforstått at personen man omtaler de slik til kjenner de fra før av, eller har et forhold til dem på en måte. Ellers er "barna" mer nøytralt og slik du ville omtalt dem til fremmede. Kjenner dette her er vanskelig å forklare, men jeg forstår deg godt!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med jobb i dag kjørte jeg forbi en barnehage som de tidligere har benyttet til barna sine. 

Det slo meg hvor sykt det er, at jeg vet så mye om en helt fremmed jente 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...