Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Helt enig. Jeg driver også med amatørteater og hadde ikke likt at en person tok masse bilder på treninger eller dro med seg et helt tv team. Vet ikke om hun tenker over hvor stor plass hun tar når hun gjør slike ting. Det er ikke sikkert at folk tør å si nei til hun, men litt sosialeantenner burde hun ha og tenke at dette lar jeg være helt privat utenfor bloggen. 

Nå vet ikke jeg helt hvordan denne prosessen har foregått, men siden det hele filmes for Bloggerne vil jeg tro det er TV2 som har gjort avtalen med amatørteatergruppen her? Det framstår som at det er for å skape innhold til TV-serien at CBE gjør dette, og amatørteatergruppen sier ja enten fordi de får betalt eller fordi de ser seg tjent med publisiteten.

At CBE så lager blogginnlegg om at hun gleder seg, er spent på om hun får hovedrollen etc ser jeg på kun som avtalefestet publisitet for serien. Det er vel synergieffekter i alle retninger som er greia her: Serien skaper blest om bloggen, bloggen skaper blest om serien, det drypper til og med litt på CBEs amatørteatergruppe - og keiseren har ikke noen klær på. 

Jeg tror ikke man kan psykologisere valgene eller vurderingene her og tilskrive dem CBE selv . Hun er på jobb mens hun spiller amatørteater.- for TV2. Iscenesettelse av iscenesettelse.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg
12 minutter siden, lilla2103 skrev:

Jeg er enig i at man ikke kan kalle seg designer dersom man bare setter navnet sitt på noe. Jeg mener å huske at hun har skrevet at hun var involvert i begge designprosessene, skal se om jeg finner lenke. 

Hvor har hun/Adax sagt at hun kun har vært med å velge farger? 

 

Edit: https://www.carolinebergeriksen.no/2015/09/03/caroline-berg-eriksen-for-adax/ i dette kommentarfeltet sier hun at hun har vært med på hele designprosessen, ikke bare fargevalg mao. Har du lenke til at hun eller Adax sier det motsatte?

Det var på ADAX sin IG, så sant det ikke er slettet nå. Det var vel en rant der og hvis jeg ikke husker feil?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lilla2103 skrev:

Jeg er enig i at man ikke kan kalle seg designer dersom man bare setter navnet sitt på noe. Jeg mener å huske at hun har skrevet at hun var involvert i begge designprosessene, skal se om jeg finner lenke. 

Hvor har hun/Adax sagt at hun kun har vært med å velge farger? 

 

Edit: https://www.carolinebergeriksen.no/2015/09/03/caroline-berg-eriksen-for-adax/ i dette kommentarfeltet sier hun at hun har vært med på hele designprosessen, ikke bare fargevalg mao. Har du lenke til at hun eller Adax sier det motsatte?

Kan du finne mer informasjon om samarbeidene med Adax og Bianco?

Selv sitter jeg på informasjon direkte fra både Adax og Bianco. Jeg har ikke tilgang på pc’en der infoen ligger før lørdag. Poster gjerne utdrag da, hvis det fremdeles er interesse for det da😉

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs Bella skrev:

Kan du finne mer informasjon om samarbeidene med Adax og Bianco?

Selv sitter jeg på informasjon direkte fra både Adax og Bianco. Jeg har ikke tilgang på pc’en der infoen ligger før lørdag. Poster gjerne utdrag da, hvis det fremdeles er interesse for det da😉

Jeg har ikke mer informasjon om samarbeidene enn det som er postet på bloggen, hvor hun selv hevder å ha deltatt i designprosessene. Samt Adax sine sider, hvor det står at hun har samarbeidet med Adax’ egen designer. 

Det jeg vil frem til og som diskusjonen har handlet om, er at jeg ikke mener at det kan hevdes at hun ikke har bidratt til designet (feks bare valgt farger) på produktene selv om hun har samarbeidet med selskapets egen designer. Men jeg skal selvsagt ikke krangle dersom Adax eller Bianco faktisk har sagt/skrevet at det er det kun er fargevalg hun har bidratt med - men det har jeg altså ikke sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bittelitt rart at hun aldri delte så mye som ett bilde av designprosessen? Mulig hun ikke ønsket å gjøre det i prosessen, men når veskene ble lansert, ville det vært helt naturlig å gjøre. Hun deler jo ellers alt mulig bagatellmessig. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lilla2103

Er man en designer, hvis man har samarbeidet med en?

I tilfelle,  hvor mye bør man bidra med, for at man kan kalle seg en designer?

Litt sunn fornuft oppi dette: Har Caroline Berg Eriksen noen gang gjennom bloggen vist "designerkompetanse"?

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Er man en designer, hvis man har samarbeidet med en?

I tilfelle,  hvor mye bør man bidra med, for at man kan kalle seg en designer?

Litt sunn fornuft oppi dette: Har Caroline Berg Eriksen noen gang gjennom bloggen vist "designerkompetanse"?

Jeg tror ikke jeg skal mene så mye om hun med rette kaller seg designer eller ikke - til det har jeg for lite kunnskap om temaet og de konkrete prosessene hun har vært med på. Det jeg vil frem  til er at jeg kan ikke se at det fremgår noe sted at hun ikke har gjort mer enn å bare låne navnet sitt til kolleksjonene (og velge farge). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lilla2103

Er det relevant i denne sammenheng å få frem hvor mye eller lite hun bidro med?  Når det man diskuterer er om hun kan kalle seg en designer?

Det burde egentlig være nok å slå fast at det er ganske vanlig at influencere og andre kjente folk setter navnet sitt på varer mot betaling, når disse folkene ellers aldri har vist noen kompetanse på området.

Oppfordrer igjen til "sunn fornuft ": Man er ingen designer, bare fordi man samarbeider med en. Og man i tillegg mangler kompetansen.

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Det som ble diskutert var hvorvidt CBE kan kalle seg designer.  

Er det relevant i denne sammenheng å få frem hvor mye eller lite hun bidro med? 

Hvor mye og hva en person har bidratt med i forbindelse med design av et eller produkter vil jeg si er relevant i vurderingen av om personen kan kalle seg designer eller hevde å ha designet noe (kontra å bare ha satt navnet sitt på noe), selv om jeg ikke hevder å sitte på fasiten på hvor mye som skal til før man kan titulere seg med det. Diskusjonen derfra gikk videre til å handle om hvorvidt hun kun hadde vært med å velge farger. Da svarer jeg  at jeg ikke har sett at noen av partene har hevdet at hun kun har bidratt med dette.

Endret av lilla2103
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, lilla2103 skrev:

Jeg har ikke mer informasjon om samarbeidene enn det som er postet på bloggen, hvor hun selv hevder å ha deltatt i designprosessene. Samt Adax sine sider, hvor det står at hun har samarbeidet med Adax’ egen designer. 

Det jeg vil frem til og som diskusjonen har handlet om, er at jeg ikke mener at det kan hevdes at hun ikke har bidratt til designet (feks bare valgt farger) på produktene selv om hun har samarbeidet med selskapets egen designer. Men jeg skal selvsagt ikke krangle dersom Adax eller Bianco faktisk har sagt/skrevet at det er det kun er fargevalg hun har bidratt med - men det har jeg altså ikke sett.

I henvendelsen til Bianco i september 2018 lurte jeg bl a på hvor stor del av prosessen CBE var involvert i og hennes rolle mm.

Svaret bekrefter som antatt at rollen til CBE var svært liten i utviklingen av skokolleksonen. 

Her er utdraget av svaret:

‘Samarbejdet foregår altid i tæt dialog og i samarbejde med vores professionelle design afdeling – herunder primært vores Head of Design, som har mange års erfaring i skobranchen og håndværket. 

...

Man siger at en produktionsproces af én sko fra start til slut, cirka kommer igennem 100-150 hænder, før den er færdigproduceret og står ude i butikkerne.’

De hadde ikke flere planer om samarbeid med bloggere.

Jeg har info om Adax-samarbeidet fra Adax har jeg på en annen enhet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lilla2103

Jeg husker også kommentaren,  der Caroline Berg Eriksen ikke kunne svare på "hælhøyden" til skoene hun hadde designet.  Dokumentasjon: https://www.carolinebergeriksen.no/2016/08/02/lansering-av-ny-kolleksjon/comment-page-2/#comment-487299 :

Screenshot_20191017-001314_Chrome.thumb.jpg.ed00ac6804073ce5592e2ca1da4aa92f.jpg

Å kalle seg designer,  når man ikke kjenner til produktets "form og funksjon" gir vel svaret på om hun hadde vært med å designe produktet,  eller "solgt" navnet sitt.

Har du noen gang sett at Caroline Berg Eriksen har vist "designerkompetanse" på bloggen? Minner igjen om "sunn fornuft ".

Endret av LeiaO
La inn dokumentasjon/lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Glemtbrukernavnet skrev:

Jeg husker også kommentaren på Instagram,  der Caroline Berg Eriksen ikke kunne svare på "hælhøyden" til skoene hun hadde designet.  Å kalle seg designer,  når man ikke vet nok om produktets "form og funksjon" gir vel svaret på om hun hadde vært med å designe produktet,  eller "solgt" navnet sitt.

Har du noen gang sett at Caroline Berg Eriksen har vist "designerkompetanse" på bloggen? Minner igjen om "sunn fornuft ".

Nå innehar ikke jeg designerkompetanse selv, så det kan jeg strengt tatt ikke svare på. Gjentar meg selv: jeg har ingen formening om det er riktig at hun titulerer seg som designer, men jeg ser ingen grunn til å betvile henne når hun sier at hun har bidratt med mer enn sitt eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lilla2103

Du ser ingen grunn til å betvile sannheten hos  Caroline Berg Eriksen.....

Hva med løgner og juks de har blitt tatt i, jf. https://influencere.wordpress.com/cbe-logner-og-juks/ ?

Hva får noen til å stole på noen som har løyet over år?  Hvorfor tror man på de nå? Hva har de gjort, for at enkelte fremdeles har tillit til at de snakker sant?

Dette fascinerer meg.

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Du ser ingen grunn til å betvile sannheten hos  Caroline Berg Eriksen.....

Hva med løgner og juks de har blitt tatt i, jf. https://influencere.wordpress.com/cbe-logner-og-juks/ ?

Hva får noen til å stole på noen som har løyet over år?  Hvorfor tror man på de nå? Hva har de gjort, for at enkelte fremdeles har tillit til at de snakker sant?

Dette fascinerer meg.

Som jeg svarte en annen bruker tidligere, så er jeg ikke enig i at tilnærmet alt hun skriver kan avskrives som løgn eller usant med henvisning til tidligere hendelser. Dette er ikke ensbetydende med at jeg sluker anbefalinger eller annet hun skriver om rått, jeg er fullstendig klar over at dette er en virksomhet med formål om pushe produkter og tjene penger. Forbeholder meg likevel retten til å ikke stille spørsmålstegn ved absolutt alt.

Endret av lilla2103
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lilla2103

Det er du din fulle rett til, selv om jeg ikke forstår det, da blogger-ekteparet har en historikk med å operere i gråsoner - https://influencere.wordpress.com/cbe-reklame/ og lyge til leserne sine -:https://influencere.wordpress.com/cbe-logner-og-juks/

Med andre ord ikke akkurat deres ord man burde lytte til. Det er bedre å benytte seg av "sunn fornuft ". Dvs tenke over om det høres det troverdig ut at en person uten designer-kompetanse plutselig er designer.  😉

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
24 minutter siden, lilla2103 skrev:

Nå innehar ikke jeg designerkompetanse selv, så det kan jeg strengt tatt ikke svare på. Gjentar meg selv: jeg har ingen formening om det er riktig at hun titulerer seg som designer, men jeg ser ingen grunn til å betvile henne når hun sier at hun har bidratt med mer enn sitt eget navn.

Har du noen dokumentasjon på at hun har gjort noe annet en å sette navnet sitt og velge farger fra andre enn bloggeier selv? Opplever at svaret fra Adax over her ikke sier noe om hun har "designet" eller ikke.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Det er du din fulle rett til, selv om jeg ikke forstår det, da blogger-ekteparet har en historikk med å operere i gråsoner og lyge til leserne sine. Med andre ord ikke akkurat deres ord man burde lytte til. Det er bedre å benytte seg av "sunn fornuft ". Dvs tenke over om det høres det troverdig ut at en person uten designer-kompetanse plutselig er designer?  😉

Jeg har ikke har sett dokumentasjon/info fra samarbeidspartnerne som tilsier at hennes eneste bidrag til prosessene bestod av navnelån og fargevalg. Man trenger vel ikke nødvendigvis ha erfaring med design for å kunne være medvirkende til en slik prosess - en gang må vel være den første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...