Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå tror jeg ikke bursdagene til cbe har kostet så mye, selv om de har uttalt at ungene må lære at noen har mer penger enn andre. De har et sponset kakebord, pluss masse plastikkræl fra utlandet. Og alle bursdagene har vært identiske, bortsett fra tema. At de ikke snart kaster opp av alt rosa og pastell som skal være tema på bursdagen, soverom, klær osv.  Sommerferien var jo veldig budsjettvennlig. Det var vel også stort sett spons, så de brukte vel knapt egne penger. Så skjønner egentlig ikke hva de mener med at ungene dems er så privilegerte, for foreldrene klarer jo ikke betale for noe selv. 

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Gjest sukkerspinndilla
Skrevet (endret)

Is

Endret av sukkerspinndilla
.
Gjest SnowBells
Skrevet (endret)
Klaraku78 skrev (13 minutter siden):

Nå tror jeg ikke bursdagene til cbe har kostet så mye, selv om de har uttalt at ungene må lære at noen har mer penger enn andre. De har et sponset kakebord, pluss masse plastikkræl fra utlandet. Og alle bursdagene har vært identiske, bortsett fra tema. At de ikke snart kaster opp av alt rosa og pastell som skal være tema på bursdagen, soverom, klær osv.  Sommerferien var jo veldig budsjettvennlig. Det var vel også stort sett spons, så de brukte vel knapt egne penger. Så skjønner egentlig ikke hva de mener med at ungene dems er så privilegerte, for foreldrene klarer jo ikke betale for noe selv. 

Ja lønna deres er jo under f eks lønna til en sykepleier.. Men de har vel mikset og trikset med tallene sammen med regnskapsføreren for å betale minst mulig skatt (altså ikke på ulovlig vis, men benyttet seg av alle lovlige smutthull). Viktig å ikke bidra til fellesskapet med lønna si, men heller lære barna at det er forskjell på folk ja 🙃 

Hva skjedde forresten med omvendt julenisse, som liksom var så viktig for dem? Var det ingen som ville sponse dem med saks, hyssing og bil lenger? 

Endret av SnowBells
Skrevet
SnowBells skrev (5 minutter siden):

Ja lønna deres er jo under f eks lønna til en sykepleier.. Men de har vel mikset og trikset med tallene sammen med regnskapsføreren for å betale minst mulig skatt (altså ikke på ulovlig vis, men benyttet seg av alle lovlige smutthull). Viktig å ikke bidra til fellesskapet med lønna si, men heller lære barna at det er forskjell på folk ja 🙃 

Hva skjedde forresten med omvendt julenisse, som liksom var så viktig for dem? Var det ingen som ville sponse dem med saks, hyssing og bil lenger? 

Hun svarte vel på bloggen at de ikke tok ut mer penger enn det de trenger. Men at en familie på 4 skal leve greit på ca 250000 er jo bare tull. Så vil det da si, at de tar alt gjennom firma da? Er det muligheter for det da?... Tenker bildet de nettopp kjøpte, koster vel over 30.000. Man kjøper vel ikke det med en lønn på 250000. 

• Liker 11
Gjest SnowBells
Skrevet
Klaraku78 skrev (24 minutter siden):

Hun svarte vel på bloggen at de ikke tok ut mer penger enn det de trenger. Men at en familie på 4 skal leve greit på ca 250000 er jo bare tull. Så vil det da si, at de tar alt gjennom firma da? Er det muligheter for det da?... Tenker bildet de nettopp kjøpte, koster vel over 30.000. Man kjøper vel ikke det med en lønn på 250000. 

Ja alt de viser frem i SoMe trekkes av som utgifter på firmaet. 

Skrevet
SnowBells skrev (2 timer siden):

Det var gøy å være omvendt julenisse et år men ikke noe de gidder å gjøre hvert år. Det er slik jeg oppfatter disse folka. 

• Liker 20
Skrevet
Surikatt skrev (12 minutter siden):

Det var gøy å være omvendt julenisse et år men ikke noe de gidder å gjøre hvert år. Det er slik jeg oppfatter disse folka. 

Det var når de gadd å gjøre en innsats for å lage innhold til bloggen, og ikke minst til Bloggerne. Man så jo hvor dypt engasjementet stakk da de ikke kunne bruke egen bil eller legge ut for papir og hyssing (!!) engang. 

• Liker 47
Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å starte en diskusjon om semantikk her, men i dag brukes ordet privilegert mest i overført betydning og kan oversettes med godt stilt og heldig. I et moderne demokrati er det uvanlig at enkelte innbyggere innehar privilegium, dvs. særrett på ting, unntak fra lov, slik ordet opprinnelig betyr.

De er privilegerte rent økonomisk.

Jeg mener på ingen måte at barna er spesielt heldige med det de evt. eksponeres for pga. sine foreldres verdier; hverken intellektuelt sett eller mht. mors kroppsfokus. Det er også merkelig umoderne (og hemmende) å være så opptatt av kjønnede leker og påkledning som det CBE er.

• Liker 35
Skrevet
123Frustrert skrev (39 minutter siden):

Jeg er enig med @Blondinbolla, jeg synes heller ikke de er privilegerte, men de har penger. Med opplysninger om barn i lavinntektsfamilier i Sarpsborg, blir bursdager ol enda mer smakløse og kvalmt. Jeg skjønner ikke hvorfor hun på død og liv skal lære alle barn opp i at  noen har mer penger enn andre? Alle andre plasser jeg hører om forsøker å holde barnebursdager «nede» med tanke på økonomi, fordi msn tenker at bursdager bør være tilnærmet likt så alle vil feire. Tenk så stusselig for er barn som ikke tør å feire en vanlig bursdag fordi barnet er redd for hva andre synes om sjokoladekaka fra Toro og en helt vanlig bursdag fordi de har vært i bursdag hos cbe uken før med alt rælet det medfører? 
Et barn ser ikke at andres bursdag blir skrevet av på skatten og sponset, det skjønner de først når de blir voksne.

og omvendt julenisse; jeg spurte de om de bidro til omvendt julenisse i år, men da ble kommentaren slettet..

Nå skrev vel @blondinbolla at ungene er priviligerte.  

Jeg skjønner jo heller ikke hvorfor cbe må ha et tonn med plastikkræl på bursdagene. De færreste har det jo sånn. Men det er jo ikke fordi hun skal imponere barna, men alle voksne som skal se bilder av det på bloggen og instagram.  At hun skal få skryt av at hun er så flink til å ordne med bursdager. Ungene bryr seg jo egentlig ikke. De vil jo gjerne ha pølser og toro kake. Så hvis noen eventuelt skulle føle på det å ikke kunne ha lik bursdag som cbe, så er det jo de voksne. Jeg har ikke hørt om barn som blir lei seg fordi de ikke får ha masse plastikkræl. Det er jo snakk om en bursdag, blant 20-30. Hadde vært værre hvis 29 bursdager var sånn, og en fikk ikke ha det sånn. Så tror jeg det er viktig at foreldre forklarer barna at grunnen til at man evt ikke har så mye plastikkræl, er ikke fordi man ikke har penger til det, men fordi det ikke er bra for miljøet blant annet. Så kan man også forklare barna at å pynte til bursdag, er jobben til CBE. Jeg tenker jo det hadde vært annerledes hvis de feks hadde invitert alle i klassen til Tusenfryd. Det vil jo skape et annet "prestasjonspress", enn masse ballonger. De aller fleste vil jo ikke la seg imponere av det. 

• Liker 15
Skrevet

Det er umulig å si noe statistisk om hva barn påvirkes av basert på hva barn man vet om eller kjenner har som reaksjonsmønster. 

Om det er barn, aleneforsørgere eller andre foreldre som påvirkes negativt av å ikke leve opp til standarden de setter med disse bursdagene går ut på ett; temabursdager koster mer enn annet og kan skape press. Uansett hva motivet til CBE er og hvor harry vi synes det er.

Det er slett ikke sikkert foresatte i Sarpsborg klarer å avfeie disse bursdagene med argumentene om miljø som ramses opp ovenfor. Den bærekraftige forbrukeren har stort sett høyere utdanning (kilde: Forbrukerrådet). Sarpsborg i Viken har en av landets laveste andeler med høyere utdanning; 24-29% mot et landsgjennomsnitt på 37%. I Oslo er det til sammenligning 55% med høyere utdanning (Kilde: Viken.no, SSB)

• Liker 15
Skrevet

Jeg leste om foreldrecoaching, at folk som oppfører seg som bedrevitere, er egentlig ofte usikre. De tror de må være perfekte for å bli godtatt og godt likt. Det er vel cbe og LK et godt eksempel på. Ingen vet bedre enn de, og cbe har jo i tillegg fremstilt livet sitt som et glanset magasin i over ti år. Grunnen er vel kanskje at hun tror at det er derfor folk trykker liker på bilder eller leser bloggen. Og de første årene var det kanskje derfor også. Folk ble imponert og fasinert osv. Og det er jo derfor bursdagene er så ekstreme, og det er jo derfor jentene sitter foran en svær pakkekalender i trappa med sløyfer i håret. Og derfor det tilbringes timer i kjelleren fordi magen ikke kan bli flat nok, eller rompa stor nok. Og det er her det svikter litt. For de fleste skjønner jo at det ikke er noe som er perfekt. I tillegg har mange et nettverk rundt seg, som gjør at det jaget etter det perfekte ikke eksisterer. Det er jo veldig amerikansk det hun holder på. 

Det interessante er jo at det som i starten gjorde at hun kjente millioner, er det samme som gjør slutt på karrieren. Det blir jo bare mer og mer ekstremt, samtidig som folk blir mer og mer lei. 

• Liker 35
Skrevet
Blondinbolla skrev (7 minutter siden):

Det er umulig å si noe statistisk om hva barn påvirkes av basert på hva barn man vet om eller kjenner har som reaksjonsmønster. 

Om det er barn, aleneforsørgere eller andre foreldre som påvirkes negativt av å ikke leve opp til standarden de setter med disse bursdagene går ut på ett; temabursdager koster mer enn annet og kan skape press. Uansett hva motivet til CBE er og hvor harry vi synes det er.

Det er slett ikke sikkert foresatte i Sarpsborg klarer å avfeie disse bursdagene med argumentene om miljø som ramses opp ovenfor. Den bærekraftige forbrukeren har stort sett høyere utdanning (kilde: Forbrukerrådet). Sarpsborg i Viken har en av landets laveste andeler med høyere utdanning; 24-29% mot et landsgjennomsnitt på 37%. I Oslo er det til sammenligning 55% med høyere utdanning (Kilde: Viken.no, SSB)

Temabursdager koster kanskje mer, men samtidig så var vel det mer populært for 10 år siden. Hun eldste går jo på privatskole, og min erfaring fra KIS der jeg bor, er jo at de ikke er så opptatt av enhjørninger og prinsesser. De har ofte foreldre fra utlandet, hvor skole og utdanning settes veldig høyt. Ikke sikkert de vet hvem CBE er engang. 

At hun bidrar til økt press i forhold til bursdager, stemmer sikkert. Men tror det skjedde oftere for 10 år siden, enn nå i 2022. 

• Liker 13
Skrevet
Surikatt skrev (23 timer siden):

engasjementet var nok mer mot å vise egen «snillhet» enn et ekte engasjement for familier som sliter 

• Liker 24
Skrevet
Pusern3 skrev (8 minutter siden):

engasjementet var nok mer mot å vise egen «snillhet» enn et ekte engasjement for familier som sliter 

Du er nok inne på noe der ja, i tillegg så trengte de kanskje litt oppmerksomhet for å få hanket inn nye sponsorer/annonsører slik at de fikk inn litt mer penger i kassa for å opprettholde livsstilen og kostnaden til dette 😛

• Liker 15
Skrevet

Folkens! Alle i Særp og Fredrikstad er ikke fattige eller har lav inntekt. Bare for å avkrefte det med engang. Ikke alle er lavt utdannet heller. Dere kan ikke sammenligne med Oslo hvor flesteparten kommer fra andre steder i landet. 

• Liker 8
Skrevet

Tilbake til travle hverdagen, begge  med 2 treningsøkter hver i dag. 

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...