Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er så naiv at jeg tenker vi alle skal følge lover, regler, veiledere, forskrifter og annet i denne gaten, rett og slett fordi man skal følge sånt. Fra vi er små lærer vi forskjell på riktig og galt, og jeg mener at det er så enkelt at man bare skal følge love og gjøre det som er riktig. Jeg Trenger ingen annen grunn enn det. 

Endret av *Ariel*
  • Liker 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 minutt siden):

Jeg har fulgt med og deltatt i disse trådene lenge før du kom inn i debatten 😉 

Det er tydeligvis lønnsomt nok. Når man kan avskrive det meste på firmaet, kanskje jukse og trikse litt med skatt og papirarbeid, og ikke har spesielt mange personlige utgifter, kan man fint klare seg på "usle" 250 000. Det er ingenting som tyder på at de går personlig konkurs med det første 

Ja, jukse på skatten er skikkelig lurt😂

Jeg tror heller ikke de går konk med det første, men hvis de skal fortsette å leve av påvirkningskraften sin, må de snarest snu skuta og tenke nytt. Og jeg tror ikke barnearbeid kombinert med sex og kropp er løsningen....

• Liker 45
Skrevet

Joda, den der visa har vært sunget her i maaange år, og ennå forsørger influencerbedriften familien. 
Så til tross for spådommen her inne fra 4-5-6 år tilbake så flyter skuta fortsatt!

• Liker 8
Skrevet
ClusterOfGrapes skrev (18 timer siden):

Så 100% enig i det du skriver. Vil influensere inngi respekt for hva de driver med må de først og fremst vise yrkesstolthet for hva de driver med. Det gjør de ikke ved å gang på gang bryte markedsføringslover, lov om alkoholreklame og bilderetusjering. Er det så vanskelig, eller er det så lett å slippe unna med det?

Tenk om en ellers i arbeidslivet var like lemfeldig i omgangen med lover å regler. Drite i brannforskrifter, loven om legemiddelhåndtering, hygieneforskrifter, arbeidsmiljøloven, etc etc. Man hadde helt enkelt fått sparken fordi en ikke skjøttet jobben sin. 

I TV-serien «Da vi styrte internett» av Linnea Myhre kommer det frem at flere av bloggerne har reklamert for produkter de ikke har brukt, likt eller bøker de ikke har lest. Det blir også konkludert med at influenserbransjen er pillråtten. Det virker til å stemme helt. 

Så lenge en tjener store penger er en villig til å gå på akkord med både troverdighet, lover og regler. 
Som forbrukere i 2021 har vi lov å sette ned foten og stille spørsmål. Det bør vel være et krav at også denne bransjen følger lover og regler, og også et krav om å være bevisst uheldig eksponering av barn og overdrevent kroppsfokus. Men det virker som om at det for noen influensere er hva en kan tjene penger på, det som trumfer alt. Lover og regler er kun noe herk som bremser den frie utfoldelsen for hva en kan publisere. Yrkesstolthet er et fremmedord. 

Kunne ikke vært mer enig! Jeg synes det er hårreisende at det ikke blir stilt flere krav til de såkalte influenserne, når det blir sagt av flere av dem selv at de blant annet har reklamert og rett ut LØYET om produkter de ikke kan gå god for, og tjent titusenvis/hundretusenvis av kroner på dette. Det er rett og slett et hån mot folk som har en ærlig jobb!

• Liker 30
Skrevet (endret)
Klink skrev (18 timer siden):

Godt poeng 👍👍 Reagerer på den siste, hvorfor  må det komme slike ting.. Det ødelegger den gode diskusjonen og framhever at tråden egentlig består av drittkasting. Godt eksempel på hvorfor tråden blir forstått slik, tross det evinnelige maset om at ikke alle gjør…… 

Klink skrev (17 timer siden):

Gjør ikke saken bedre. Man må liksom få med at hun er dum eller gjøre narr på en eller annen måte…. Og ja da tenker man sitt om hva som egentlig er målet hos de som deltar her. Jeg syns ikke det er greit å kalle noen dum. Det lærte man i barnehagen. 

Da har du misforstått hele diskusjonen…

For det er som @Felis sier - at når man etter så mange år i bransjen fortsatt holder på som man gjør…ja, så er man kanskje litt dum? 

Det må være lov til å være kritiske til en bransje som lever på løgn og misbruk av tilliten til folk de lurer. Og dette uten at det blir kalt drittkasting. Ærlig talt!

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 29
Skrevet

Mulig (forhåpentligvis) derfor hun mistet 54 følgere i går (socialblade). 

• Liker 33
Gjest Rubbel og bit
Skrevet
odipodis skrev (46 minutter siden):

Det siste døgnet har vi altså fått vite hva barna får i adventskalenderen, hva de skal ha på seg på julaften, hvordan barnerommet er pyntet til jul, hva som er favorittpålegget deres, hva rampenissen har gjort og hvordan barna reagerte, i tillegg til at vi har fått servert et annonseinnlegg med barn i fokus. Jeg vil ikke vite dette!

Ikke jeg heller, og lar derfor være. Ganske enkelt å avfølge i grunnen - prøv.

Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

Det er jo flere av kollegene til CBE som har gjort det såpass brukbart at TV2 har valgt å gi dem egne plattformer. Sophie Elise har (dessverre) både hatt egen serie og er nå programleder. Isabel Raad fikk egen serie med flere sesonger. Martine Lunde har hatt sminkeprogram og en serie der hun utforsket politiyrket. Jørgine har egen serie pluss sammen med Harm. I tillegg til programleder for Norges tøffeste (på NRK). Nå er det jo ikke slik at TV2-samarbeid borger for verken kvalitet eller stort talent, men det sier jo en del i forhold til hva som kunne ha ligget i potten. De må jo gjøre vurderinger på hvem som kan trekke seere til kanalen. Hvorfor CBE ikke har fått foten innenfor vet vi ikke så mye om, men man kan jo undre seg. 

Mange av kollegene hennes har også greid å videreutvikle nye inntektsmuligheter. Foruten SE som jo er i en egen liga, så er Linnea Myhre god; bøker, podcast, merch og program på VGTV. 

Hadde egentlig en løs tanke omkring dette, men da jeg begynte å skrive så ble det jo påfallende mange som har lykkes i å holde seg relevante (med god hjelp av TV2).

Endret av CecilieX
Skrevet
CecilieX skrev (1 minutt siden):

Det er jo flere av kollegene til CBE som har gjort det såpass brukbart at TV2 har valgt å gi dem egne plattformer. Sophie Elise har (dessverre) både hatt egen serie og er nå programleder. Isabel Raad fikk egen serie med flere sesonger. Martine Lunde har hatt sminkeprogram og en serie der hun utforsket politiyrket. Jørgine har egen serie pluss sammen med Harm. I tillegg til programleder for Norges tøffeste (på NRK). Nå er det jo ikke slik at TV2-samarbeid borger for verken kvalitet eller stort talent, men det sier jo en del i forhold til hva som kunne ha ligget i potten. De må jo gjøre vurderinger på hvem som kan trekke seere til kanalen. Hvorfor CBE ikke har fått foten innenfor vet vi ikke så mye om, men man kan jo undre seg. 

Mange av kollegene hennes har også greid å videreutvikle nye inntektsmuligheter. Foruten SE som jo er i en egen liga, så er Linnea Myhre god; bøker, podcast, merch og program på VGTV. 

Hadde egentlig en løs tanke omkring dette, men da jeg begynte å skrive så ble det jo påfallende mange som har lykkes i å holde seg relevante. 

Å frua konsentrerer seg om kaffekopper, trening på mølla, magebilder og legge ut alt fra privatlivet til ungene
Stusselige greier…  Ingen fremgang in the barbieworld-

• Liker 34
Skrevet
LilleSnupp skrev (10 timer siden):

Joda, den der visa har vært sunget her i maaange år, og ennå forsørger influencerbedriften familien. 
Så til tross for spådommen her inne fra 4-5-6 år tilbake så flyter skuta fortsatt!

Såvidt. 

• Liker 10
Skrevet

Hva skjedde med veskehundene? Har de bare den store hvite nå?

Skrevet (endret)
Gasellen skrev (1 minutt siden):

Hva skjedde med veskehundene? Har de bare den store hvite nå?

De var gamle og syke og ble avlivet. 

Tibetansk spaniel er for øvrig ingen veskehund, for å pirke på det. Kun den ene var en Chihuahua.

Endret av Fufu
  • Liker 7
Gjest Rubbel og bit
Skrevet

Hvis alle, som jeg, avfølger CBE så går det etter hvert «nedover» med henne og barna får privatlivet sitt i fred. Til slutt blir det forhåpentligvis få som følger henne. Dere som er flittige følgere er med på å opprettholde denne delingen hennes, som igjen går utover barna. 

Skrevet
Rubbel og bit skrev (10 minutter siden):

Hvis alle, som jeg, avfølger CBE så går det etter hvert «nedover» med henne og barna får privatlivet sitt i fred. Til slutt blir det forhåpentligvis få som følger henne. Dere som er flittige følgere er med på å opprettholde denne delingen hennes, som igjen går utover barna. 

Jeg skjønner resonnement, men jeg tror ikke det stemmer. Monica Nyhus med flere gjør akkurat det samme som CBE og co, og lever fett på utlevering av eget familieliv. De fleste av de som driver med dette, har ikke egne evighetstråder på KG, men har likevel et stort publikum. Jeg tror man overvurderer hvor mye trafikk trådene her bidrar inn i kanalene. Så klart, noen ekstra følgere og views pga diskusjoner herfra, men på det jevne er det ikke det som er avgjørende. Tror jeg, da.

Følger ingen selv, og følger heller ikke spesielt nøye med på story, et par, tre ganger i mnd kanskje, og skipper bare gjennom- det meste er enten svært ubehagelig å se på, eller gørrkjedelig  

• Liker 41
Skrevet
Fufu skrev (2 timer siden):

De var gamle og syke og ble avlivet. 

Tibetansk spaniel er for øvrig ingen veskehund, for å pirke på det. Kun den ene var en Chihuahua.

Chihuahua er heller ingen veskehund. Det er en allsidig og fin rase om den får lov å være hund og ikke en bamse. Akkurat der var nå CBE flink. Hundene fikk masse aktivitet og lov å være hund.

• Liker 21
Gjest CecilieX
Skrevet

Legger merke til at på de to siste reklameinnleggene er det valgt at man ikke kan se hvor mange som har likt innlegget. 

Videre ser man at påfølgende reklameinnlegg er en konkurranse der man må like innlegget og legge igjen emoji i kommentarfeltet. Sånn pumper man engasjementsrate i været. 

Så kommer et reklameinnlegg (ikke merket, men tagget sponsor) med bilder av barn og feiring av barnets bursdag. Det resulterer i mange likes

De neste reklameinnleggene har 534 og 552 likes. 

Skrevet

Følger ingen influencere, man må ikke være følger for å se innholdet, det vet vel alle. 

• Liker 25
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Rubbel og bit skrev (5 timer siden):

Hun har åpen profil, så man må overhodet ikke følge henne for å få med seg innholdet. Og det er jo enda verre å tenke på når man vet hvor massivt de barna blir eksponert. Det er ikke bare de rundt 300 000 "følgerne" hennes som ser alt de deler om barna, men absolutt alle som gidder eller tilfeldigvis ramler innom profilen når de søker rundt på Instagram. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...