blåbærpai Skrevet 24. april 2021 #40601 Skrevet 24. april 2021 emilie333 skrev (53 minutter siden): Det er merkverdig hvordan influencere som velger å frarøve barna sine retten til å skape sin egen digitale identitet sjeldent snakker om bruk av uvitende barn i deres sosiale kanaler, blant annet Caroline Berg Eriksen. Jeg er ikke alene om å ha prøvd å bevisstgjøre CBE ift. de negative sidene ved deling av bilder av barn. På bloggen blir det ikke godkjent og på Instagram blir det fjernet raskere enn du kan si barns rettigheter. Mon tro om de har en annen ansatt i Treasures AS til å overvåke deres SoMe-kanaler. Kort tid etter den nylige kronikken som omhandler barns rett til privatliv, i tillegg til Kristin Gjelsvik’s video hvor hun blant annet tar opp hvor privat et soverom er, valgte CBE å dele bilde av soverommet til døtrene på Instagram. Får hun ikke med seg noen ting? Stikker det ikke litt engang? Eller er det «jeg driter i det-holdning», hadde vært interessant med en skikkelig debatt rundt tematikken, men CBE vil trolig aldri stille opp. Man må heller ikke glemme at det er drøssevis med mennesker der ute som trykker liker på bilder etter bilder av søte influencer-barn uten å være bevisst på at disse barna faktisk ikke er gamle nok til å kunne samtykke til at bildene publiseres. Disse må også bevisstgjøres. Når jeg først er inne på influencer-barn: Sist CBE svarte på spørsmål om nevnte tema var i oktober 2019 på bloggen. Blogg-eieren var som vanlig arrogant i svarene sine, men jeg la ekstra merke til dette svaret: «jeg har ikke tall på hvor mange ganger noen har kritisert meg på Instagram eller andre sosiale medier for eksponering av barn, og så går jeg inn på deres profil og ser bilde etter bilde av deres barn i svært uheldige situasjoner. Det er normen, ikke unntaket.» Kjenner jeg er nysgjerrig på utsagnet, og har mine tvil om at mennesker kritisk til andres eksponering, i dette tilfelle CBE, eksponerer sine barn langt verre og i uheldigere situasjoner. Min generelle oppfatning av de som stiller seg kritisk til deling av bilder av barn i SoMe sjeldent eller aldri deler bilder av barna sine. Jeg finner derfor utsagnet særdeles merkelig og lite troverdig. Det kan tolkes som: «men andre er jo mye verre enn meg, og bildene jeg deler av barna mine er dessuten delikate så da er det innafor» Tenk å ha så lite respekt for sine egne barn. Kilder: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/10/24/en-ny-uke-starter-na/ https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/R9op6a/advarer-foreldre-paa-instagram https://www.instagram.com/tv/CNiOh5lBjGZ/?igshid=1k0aiqsm33lnw Litt av en replikk, den i nevnte fommentarfelt. Legg så til at hun ikke ser ut til å rekflektere over at hun har over 300.000 følgere, i motsetning til de som kommenterer, som kanskje har 100-300 følgere. Som mest sannsynlig er familie, venner og bekjente. Litt av problemet er jo omfanget det når ut til. 300.000 tilskuere er mye. 24
Populært innlegg MoKath Skrevet 24. april 2021 Populært innlegg #40602 Skrevet 24. april 2021 24 minutter siden, Kleenex said: Hvem er hun nederst? Hun finnes kun på internettet. 52
NewStart87 Skrevet 24. april 2021 #40603 Skrevet 24. april 2021 Travel dag for barna på jobb idag. Ingen øyeblikk er private eller hva, Caroline? 25
Hallepalle2 Skrevet 24. april 2021 #40604 Skrevet 24. april 2021 It’s friday♥️I’m in love. Siste bildet på IG - forelsket i seg selv? Slik tolker jeg bilde og tekst. 30
Hut Skrevet 24. april 2021 #40605 Skrevet 24. april 2021 Hallepalle2 skrev (6 minutter siden): It’s friday♥️I’m in love. Siste bildet på IG - forelsket i seg selv? Slik tolker jeg bilde og tekst. Jeg tolker det som at hun er glad det er fredag og helg. Som de fleste av oss er hver fredag. 8
Måne Rampelyset Skrevet 24. april 2021 #40606 Skrevet 24. april 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing. Måne, admin.
123Frustrert Skrevet 24. april 2021 #40607 Skrevet 24. april 2021 Hut skrev (11 minutter siden): Jeg tolker det som at hun er glad det er fredag og helg. Som de fleste av oss er hver fredag. Jeg ler av slike bilder og tenker hun er forelsket i seg selv og brystene sine, siden hun så tydelig ønsker at disse skal være i sentrum. Vel og merke, ikke sine egne bryst, men de opererte, siden hun ikke var bra nok som hun var. 46
Minnie Mus Skrevet 24. april 2021 #40608 Skrevet 24. april 2021 1 hour ago, Kleenex said: Hvem er hun nederst? En plastikkdukke som er fylt opp med silikon, fillers og redigering Samme person som også skal påvirke andre, blant annet unge jenter og døtrene sine. 31
Lomvi Skrevet 24. april 2021 #40609 Skrevet 24. april 2021 Hut skrev (26 minutter siden): Jeg tolker det som at hun er glad det er fredag og helg. Som de fleste av oss er hver fredag. Det er vel sitat fra en sang. Ikke veldig dypt. 7
Hut Skrevet 24. april 2021 #40610 Skrevet 24. april 2021 Lomvi skrev (4 minutter siden): Det er vel sitat fra en sang. Ikke veldig dypt. Nei, skulle det være dypt? 2
Gjest Lin11 Skrevet 24. april 2021 #40611 Skrevet 24. april 2021 Hallepalle2 skrev (43 minutter siden): It’s friday♥️I’m in love. Siste bildet på IG - forelsket i seg selv? Slik tolker jeg bilde og tekst. Umerket reklame for MyMuse.
Tørst Skrevet 24. april 2021 #40612 Skrevet 24. april 2021 Gunvald skrev (12 timer siden): Tror ikke Hoka har behov for å sponse en influencer, som nevnt over her virker de litt mer profesjonelle og forholder seg til idrettsutøvere. Og helsevesenet 👍 "Alle" løper rundt i Hokasko, meg selv inkludert. Noen få har også Birkenstocks fortsatt, men det er Hoka som gjelder i 2021, iallfall. 13
MFO Skrevet 24. april 2021 #40613 Skrevet 24. april 2021 Igjen forvirrende med hva forskjellen egentlig er på kontoen Carolinebergeriksen og netfit; Netfit poster bilde av Fru Eriksen og teksten sier noe ala «jeg er akkurat ferdig med lørdagsøkta, swipe for å se den». Hvem er «jeg»? Skulle det ikke stått «netfit-ambassadør Caroline Berg Eriksen er ferdig med dagens økt» for å skille litt på kontoene? Jeg forstår ikke helt buisnessmodellen eller markedsføringen av netfit, må jeg innrømme.. 36
Pinto2013 Skrevet 24. april 2021 #40614 Skrevet 24. april 2021 Er det siste blogginnlegget slettet? 2
Kollontaj Skrevet 24. april 2021 #40615 Skrevet 24. april 2021 Sursøtsaus skrev (4 timer siden): Denne debatten mellom utseendefokus som komersiell virksomhet vs kritikk av utseende minner meg om Khloé Kardiashian-saken tidligere denne måneden. Ved et uhell ble et uretusjert bilde av henne publisert på instagram og hun trengte selvfølgelig hele teamet sitt for å prøve å få det slettet og blokkert fra nett. Det er i det hele og det store jævlig trist at man skal få panikk og bli hysterisk hvis verden får se hvordan du egentlig ser ut. Da har vi egentlig kommet for langt inn i kaninhullet av forvrenget kroppssyn og det er ingen vei tilbake. Det får meg til å tenke på hvor mye press samfunnet og influencerne selv pålegger seg med å ha slike yrker. Tenk deg at du håver inn skryt og bekfreftelse for utseende flere ganger hver dag, for en versjon av deg selv som er uoppnålig til og med for deg. Men plutselig legger noen igjen en kommentar om en valke du ikke la merke til, eller en nese som du ikke hadde noe problem med fra før. Når noen kommenterer feil ved deg når du er redigert, hvordan kommer folk til å reagere hvis de får se den virkelige deg? For meg virker det som at påvirkerne påvirker seg selv til å kun finne verdi i eget utseende, være perfekt, være tynn, ha fylde "på de rette stedene", osv. De blir oppslukt i et bilde av seg selv som ikke en gang de greier å leve opp til. Folk har kommentert den episoden hvor LK snikfilmer Caroline og hun raskt skvetter til, begynner å rufse seg i håret, og poserer for å få en kontroll på egen fremstilling. Selv om jeg er forbannet over den virksomheten CBE fronter og har frontet i 10+ år så greier jeg ikke å legge fra meg tanken om at samfunnet og media har et medansvar for influenceres store kroppsfokus. Når store deler av jobben din er å vise frem deg selv så utsetter du deg selv for mye potensiell dritt fra andre, både publikums meninger og pressen. Nå sitter ikke jeg og skriver at CBE ikke er ansvarlig for verken den lange historien hennes med å markedsføre usunne holdninger til kropp, trening og mat, eller at hun ikke er skyld i å ha løyet om kroppen sin via manipulering og miskommunikasjon. Det jeg prøver å få frem er at alle taper på det. Vi som samfunn gir henne bekreftelse eller kritikk for utseende sitt og samtidig blir vi påvirket av det vi liker eller ikke liker. Det virker som en evig ond sirkel hvor alle involvert taper på det. CBE vinner litt på å tjene penger på diett-kultur, men det koster tydeligvis på selvtilliten når man må legge på filter til en hver tid, putte i puter for å få større former og redigere seg tynnere. Det hele er bare trist. Jeg synes det er paralleller mellom Kardashian-saken og det CBE holder på med. Begge har holdt på lenge, begge tjener gode penger på kropp og utseende, begge får kritikk for å bedrive kroppspress. I tillegg blir det vanskelig når uredigerte bilder og/eller bilder uten filter blir diskutert, det er ofte en diskrepans mellom det naturlige og ekte og det influenceren selv ønsker som sitt utseende-narrativ. Samtidig; skal det respekteres at de ønsker kontroll over bilder som ikke når opp til egen standard? Og hvor mye innsikt kan man egentlig forvente at en person som har drevet med dette i årevis innehar? I denne artikkelen diskuteres Kardashian-saken på en god måte, synes jeg, verdt å lese. https://www.buzzfeednews.com/article/shannonkeating/khloe-kardashian-instagram-photo-leak-body-image?bfsource=relatedmanual&_gl=1*1wixdzi*_ga*YW1wLTdRa3lOcGxERWk4RnhNZjFTbWJCUGJUc1o2ZnZPUDBFRFZtRDVjSjNJZmJJVl8xaEJER05rTzVINm1uNTNtSWE. 16
LilleSnupp Skrevet 24. april 2021 #40616 Skrevet 24. april 2021 Pinto2013 skrev (48 minutter siden): Er det siste blogginnlegget slettet? Ser slik ut, ja. 4
Gjest Lin11 Skrevet 24. april 2021 #40617 Skrevet 24. april 2021 Pinto2013 skrev (1 time siden): Er det siste blogginnlegget slettet? Hva var siste blogginnlegg?
lizziea Skrevet 24. april 2021 #40618 Skrevet 24. april 2021 Har hun fredagsfølelsen da? Eneste forskjellen fra hverdagen er vel at de ikke må sende ungene på skole eller i barnehagen? 20
blåbærpai Skrevet 24. april 2021 #40619 Skrevet 24. april 2021 Lin11 skrev (55 minutter siden): Følgerne bitcher på samme måte som LKE. God røkting av kommentarfeltet, as usual. Ikke rart bloggen mister lesere når de få som faktisk gidder å legge igjen kommentarer bare blir klippa nedåt. 25
Pinto2013 Skrevet 25. april 2021 #40620 Skrevet 25. april 2021 Lin11 skrev (7 timer siden): Hva var siste blogginnlegg? Var det ikke et innlegg med ukens leserspørsmål, ang. utdannelsen hennes? Eller var det et gammelt innlegg? Eller har jeg drømt det 🙈 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå