Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Hellasinmyheart skrev:

Tja, dette synes jeg på ingen måte var så ille. 

Hvis alle tar seg friheten til å plukke blomstene i parkene rundt oss vil det jo bli tomt for blomster. 

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Ostepooopp skrev:

Selv her inne forstår man at personopplysninger ikke gis ut. Det spiller ingen rolle for meg om du tror meg eller ikke, fakta er nå en gang fakta. Forøvrig trodde jeg det var allmen kjent at en del ansatte i veldedige organisasjoner tjente veldig mye. 

At CBE ikke kunne bruke sin egen saks skal jeg gå med på at er spesielt. Men bil forstår jeg. Når jeg bruker egen bil i jobbsammenheng får jeg kjøregodtgjørelse. Hadde det vært bedre om de tok det av pengene de samlet inn? Eller er det kanskje like greit at de faktisk fikk sponset en bil så alle innsamlede midler gikk til de fattige?

Hadde du gått med bøsse over en lengre periode kunne du helt sikkert skrevet det av på skatten, men regner med du gikk noen timer. Disse her kjørte bil frem og tilbake og rundt om kring over en lengre periode, da blir det litt større beløp. 

Mener du at de skulle hatt kjøregodtgjørelse fra pengene de samlet inn dersom de ikke fikk sponset bil? Det høres spesielt ut, ihvertfall når de har så god økonomi, (som det ihvertfall ser ut som de har) De kunne kanskje også skrevet av bensin etc på skatten? Og utvide forsikringen ville vel vært innenfor deres rammer? Slike historier hjelper ihvertfall ikke på omdømmet.

• Liker 15
Skrevet (endret)
1 time siden, Hellasinmyheart skrev:

Denne tråden er på over 20 000 innlegg. Eksponering av barn har vært et tema over gjentatte sider. Det har ikke medført at CBE har sluttet å eksponere barna. Ikke sett en eneste artikkel der kritikken hun får her inne har medført kritikk for eksponering andre steder enn her inne. 

Kritikk mot eksponering av barn foregår vitterlig ikke bare "her inne". Bevisstgjøringen rundt barns rett til privatliv og barns rett til selv å skape sin egen digitale identitet foregår nå på svært mange arenaer. UNICEF sin kampanje #stopsharenting er blant de nyligste, og gir beinhard kritikk mot det blant annet CBE og LKE bedriver i stor grad; altså omfattende deling av barnebilder/film på internett:

https://youtu.be/0hwmh14oQ2A

Her til lands kaller Datatilsynet dette for digital dømmekraft. Datatilsynet ønsker at vi foreldre skal lære våre barn/unge å respektere at andre kan ha andre grenser for hva de vil ha liggende på nett av bilder og annen informasjon. Her står CBE og LKE nok en gang til strykkarakter; som har publisert tusenvis av bilder og filmer av sine ikke samtykkekompetente barn online:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

A-kjendisen Thomas "Finger'n" Gullestad er klinkende klar på hva han syns om foreldre som aktivt bruker barna sine til å øke trafikken inn på sine sosiale medier:

https://www.tv2.no/a/10002018/

Daværende kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim, skrev en kronikk hvor hun påpekte at det er svært etisk betenkelig at CBE bruker barna som annonseplakater:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/kommentar-caroline-berg-eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-det-er-kanskje-lov-men-ikke-greit-sarah-soerheim

Vi har også drøssevis med andre institusjoner og fagpersoner som fraråder utlevering av barn på nett. Som f eks Kripos. Norge har også ratifisert Barnekonvensjonen, som taler sterkt om barns rett til privatliv.

Så selv om Rampelys på KG hadde sluttet å kritisere CBE og LKE for utlevering av barna nå i dette sekund - så vil det likevel være en hel hær av kritiske stemmer som vil fortsette med å forsøke å få slike "sharents" til å ta til fornuft.

Endret av Ultiva
  • Liker 41
Skrevet
12 minutter siden, *Ariel* skrev:

Hvis alle tar seg friheten til å plukke blomstene i parkene rundt oss vil det jo bli tomt for blomster. 

Tja. Vi får håpe at politiet slår ned på blomsterplukking i parker dersom det skulle bli så ille at det blir tomt for blomster i alle landets parker fordi en blogger en gang plukket noen blomster i en park😉

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Hellasinmyheart skrev:

Tja. Vi får håpe at politiet slår ned på blomsterplukking i parker dersom det skulle bli så ille at det blir tomt for blomster i alle landets parker fordi en blogger en gang plukket noen blomster i en park😉

Fint du konsentrerer deg om blomstene. Det er mye viktigere med fokus på at noen har snakket om dette, enn å fortsette debatten on sharenting. Gjør en big deal av at noen nevnte rapping av blomster (som de forøvrig ikke visste at skulle bli stående - hvem vet ikke at man ikke plukker blomstene i parkene?!), og spor av fra debatten om sharenting. Mye bedre å fokusere på det mange mener er bagateller, slik at den gigantiske elefanten i rommet, nemlig sharenting, drukner i brukerdebatt og smålige meningsutvekslinger. 

• Liker 42
Skrevet
3 minutter siden, pøbelsara skrev:

Fint du konsentrerer deg om blomstene. Det er mye viktigere med fokus på at noen har snakket om dette, enn å fortsette debatten on sharenting. Gjør en big deal av at noen nevnte rapping av blomster (som de forøvrig ikke visste at skulle bli stående - hvem vet ikke at man ikke plukker blomstene i parkene?!), og spor av fra debatten om sharenting. Mye bedre å fokusere på det mange mener er bagateller, slik at den gigantiske elefanten i rommet, nemlig sharenting, drukner i brukerdebatt og smålige meningsutvekslinger. 

Det er ikke jeg som har dratt inn blomsterplukking i en park her. Det er det noen andre som har gjort. Og jeg skjønner ikke hva du mener nå. Jeg har sagt at jeg er mot den eksponeringen av barn som hun gjør i SoMe, men jeg ser ikke poeng å gjenta mitt syn på det gjentatte ganger. Jeg ser ikke hvilken hensikt det har at jeg gjentar det gang på gang. 

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Ultiva skrev:

Kritikk mot eksponering av barn foregår vitterlig ikke bare "her inne". Bevisstgjøringen rundt barns rett til privatliv og barns rett til selv å skape sin egen digitale identitet foregår nå på svært mange arenaer. UNICEF sin kampanje #stopsharenting er blant de nyligste, og gir beinhard kritikk mot det blant annet CBE og LKE bedriver i stor grad; altså omfattende deling av barnebilder/film på internett:

https://youtu.be/0hwmh14oQ2A

Her til lands kaller Datatilsynet dette for digital dømmekraft. Datatilsynet ønsker at vi foreldre skal lære våre barn/unge å respektere at andre kan ha andre grenser for hva de vil ha liggende på nett av bilder og annen informasjon. Her står CBE og LKE nok en gang til strykkarakter; som har publisert tusenvis av bilder og filmer av sine ikke samtykkekompetente barn online:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

A-kjendisen Thomas "Finger'n" Gullestad er klinkende klar på hva han syns om foreldre som aktivt bruker barna sine til å øke trafikken inn på sine sosiale medier:

https://www.tv2.no/a/10002018/

Daværende kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim, skrev en kronikk hvor hun påpekte at det er svært etisk betenkelig at CBE bruker barna som annonseplakater:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/kommentar-caroline-berg-eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-det-er-kanskje-lov-men-ikke-greit-sarah-soerheim

Vi har også drøssevis med andre institusjoner og fagpersoner som fraråder utlevering av barn på nett. Som f eks Kripos. Norge har også ratifisert Barnekonvensjonen, som tåler sterkt om barnas rett til privatliv. Så selv om rampelys på KG hadde sluttet å kritisere CBE og LKE for utlevering av barna, så vil det likevel være en hær av kritiske stemmer som vil forsøke å få slike "sharents" til å ta til fornuft.

Det som er vel så viktig som bevisstgjøring av hva man deler på nett, er hvordan vi som voksene er gode forbilder for barn og unge. Denne tråden er det motsatte av det jeg kaller å være gode rollemodeller, om hvordan man lærer barn god folkeskikk på nett. De gode argumentene drukner i skittkasting og husmorsladder. Derfor  er det bedre å bruke andre plattformer, hvis man ønsker å bidra til bevisstgjøring om deling av bilder barn på nett. 

– Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier Grimsmo Jørgensen. Hun sier at mange voksne snakker om andre og kommenterer dem på en nedverdigende måte.

https://www.barnevakten.no/hva-ma-til-for-a-vaere-en-god-rollemodell/

Litt dobbelt moralsk  å  være opptatt av barns rettigheter på den ene siden, og være et elendig forbilde selv for barn og unge i   forhold til hvordan man oppfører seg på nettet. Det siste ikke spesielt  rettet til deg, men alle som er med på den daglige pirkingen over alt CBE foretar seg i form av kommentarer  om hvordan hun poserer , kom å ta meg blikk, tror hun er deilig , hva  hun spiser ikke spiser osv. Når man har flere 100 for ikke si flere 1000 innlegg av negativ art om en  enkelt blogger, så sier det ganske mye om en person. 

• Liker 7
Gjest Hans77
Skrevet
3 timer siden, pøbelsara skrev:

Men det at de har gjort noe supert, betyr ikke at alt det merkverdige, uetiske og noen ganger ulovlige de gjør, blir ok.

Jeg synes både at det var flott at de ville kjøre i gang med omvendt nisse, og at det er ganske ille hvordan de velger å eksponere barna.

Selvfølgelig ikke. Undrer på hva du legger i uetisk?

Skrevet
33 minutter siden, Hellasinmyheart skrev:

Det er ikke jeg som har dratt inn blomsterplukking i en park her. Det er det noen andre som har gjort. Og jeg skjønner ikke hva du mener nå. Jeg har sagt at jeg er mot den eksponeringen av barn som hun gjør i SoMe, men jeg ser ikke poeng å gjenta mitt syn på det gjentatte ganger. Jeg ser ikke hvilken hensikt det har at jeg gjentar det gang på gang. 

Hvis du slutter å gjenta din mening, så vill ingen se at du syns det er galt, og de vil derfor tro at sine handlinger er helt ok for deg.

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, prudens said:

Det som er vel så viktig som bevisstgjøring av hva man deler på nett, er hvordan vi som voksene er gode forbilder for barn og unge. Denne tråden er det motsatte av det jeg kaller å være gode rollemodeller, om hvordan man lærer barn god folkeskikk på nett. De gode argumentene drukner i skittkasting og husmorsladder. Derfor  er det bedre å bruke andre plattformer, hvis man ønsker å bidra til bevisstgjøring om deling av bilder barn på nett. 

– Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier Grimsmo Jørgensen. Hun sier at mange voksne snakker om andre og kommenterer dem på en nedverdigende måte.

Litt dobbelt moralsk  å  være opptatt av barns rettigheter på den ene siden, og være et elendig forbilde selv for barn og unge i   forhold til hvordan man oppfører seg på nettet. Det siste ikke spesielt  rettet til deg, men alle som er med på den daglige pirkingen over alt CBE foretar seg i form av kommentarer  om hvordan hun poserer , kom å ta meg blikk, tror hun er deilig , hva  hun spiser ikke spiser osv. Når man har flere 100 for ikke si flere 1000 innlegg av negativ art om en  enkelt blogger, så sier det ganske mye om en person. 

Veldig enig i dette, og ikke minst hva barna kan lese om sine egne foreldrene sine på nettet om få år, da 15-20 brukere har brukt måneder og år på å lage flere solide mapper som er lagret i cyberspace i lang lang tid. Det kommer de nok helt sikkert til å sette veldig stor pris på, spesielt når de begynner på skolen og klassekameratene finner disse eviglange trådene. Da kan jeg love deg at bloggen i seg selv med uskyldige hverdagsbilder blir det minste problemet. Om det er noe barna bør beskyttes mot så er det dette forumet.

"Barnerettigheter"...

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, FluffyChix skrev:

Hvis du slutter å gjenta din mening, så vill ingen se at du syns det er galt, og de vil derfor tro at sine handlinger er helt ok for deg.

Den type konklusjoner kan jeg virkelig ikke ta hensyn til. At man automatisk konkluderer med at man støtter (eller ikke støtter) når vedkommende ikke har ytret sin mening (eller man ikke har fått med seg at vedkommende ytret sin mening) får man ta på egen kappe. 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Hans77 skrev:

Selvfølgelig ikke. Undrer på hva du legger i uetisk?

For eksempel å la være å merke reklame, å spekulerei gråsoner for merking av reklame og spons, og ikke minst å eksponere barna sine i some. 

• Liker 17
Skrevet
27 minutter siden, prudens skrev:

Veldig enig i dette, og det er flere som sier som deg - denne tråden er ikke stedet for å ta den seriøse debatten om problemstillinger knyttet rundt eksponering av barn. 

• Liker 6
Skrevet
30 minutter siden, prudens skrev:

Er så enig med deg i dette. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Nudeldama skrev:

Veldig enig i dette, og det er flere som sier som deg - denne tråden er ikke stedet for å ta den seriøse debatten om problemstillinger knyttet rundt eksponering av barn. 

Hvor skal mener du man kan få lov til å diskutere dette, da?

• Liker 24
Skrevet
15 minutter siden, prudens skrev:

Jeg er helt enig med deg i at det er mye hårreisende og unødvendig støy i kommentarfeltene rundt omkring. I avisene, på facebook (under fullt navn 😳) og så videre. På KG finnes det heldigvis regelverk, og på Rampelys så er dette regelverket enda strengere. Alle bør gå noen runder med seg selv før man poster, men i og med at det åpenbart finnes så mange idioter på nett så kan jeg ikke fatte viktigheten av å kaste barna sine inn dit på daglig basis. Og nå snakker jeg ikke om å kaste barna til KG, men til slike folk som b la KRIPOS advarer mot:

https://www.ba.no/kriminalitet-og-rettsvesen/politi/pedofili-avsloringene/politiet-advarer-foreldre-mot-bilder-i-sosiale-medier/s/5-8-467599

... Og sånn på tampen så undres jeg på hvordan du kan påstå at den jevne debattant fra KG valser rundt og snakker dritt om mammabloggere? Tror du seriøst at en gjennomsnittlig rampelysbruker sitter og snakker stygt om f eks CBE når de sitter med familien rundt middagsbordet hjemme etter jobb og skole? Det høres rimelig ekstremt ut og det blir bare spekulasjoner. 

• Liker 28
Skrevet
2 minutter siden, Nebel86 skrev:

Veldig enig i dette, og ikke minst hva barna kan lese om sine egne foreldrene sine på nettet om få år, da 15-20 brukere har brukt måneder og år på å lage flere solide mapper som er lagret i cyberspace i lang lang tid. Det kommer de nok helt sikkert til å sette veldig stor pris på, spesielt når de begynner på skolen og klassekameratene finner disse eviglange trådene. Da kan jeg love deg at bloggen i seg selv med uskyldige hverdagsbilder blir det minste problemet. Om det er noe barna bør beskyttes mot så er det dette forumet.

"Barnerettigheter"...

Ja helt enig . I dagens samfunn er  vanlig at mange deler mye bilder av barna sine i sosiale medier, så de er langt fra alene der. Det som ikke er så vanlig er den skittkastingen som ligger på nett om foreldrene, og alt enkelte har samlet på. Tror neppe de vil takke noen her inne for  sin bevisstgjøring, og kamp for barn sine rettigheter, tvert om. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Nebel86 skrev:

"Barnerettigheter
"...

Kanskje man da vil undres over hvorfor foreldrene valgte å tilrettelegge for dette ved å publisere store mengder bilde- og filmmateriale om barna i år etter år etter år. Det er bare foreldrene som har makt til å skjerme barna sine. Dette er deres ansvar alene, dette ansvaret tilhører aller minst en random fremmed person på internett som misliker sharenting og som regelmessig overveldes av frustrerende og provoserende materiale fra f eks cbe.no.

Endret av Ultiva
  • Liker 30
Skrevet

Tja.....en rekke mennesker som står opp for barns rett til privatliv... kontra foreldres skrikende mangel på grenser....

Tough one 😏

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...