Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Selvsagt på generelt grunnlag, på hvilken annen måte kan vi diskutere?

Vedlagt noe av dokumentasjonen om CBE: 

https://influencere.wordpress.com/category/cbe/page/1/

I din verden er det helt sikkert ikke dokumentasjon nok siden jeg ikke har dokumentasjon på alle bloggerne som finnes i hele verden. Men hun har likevel utallige overtramp og brudd på markedsføringsloven, etiske brudd ved å redigere sin egen kropp, eksponering av egne barn osv. Om andre kan være verre en henne, betyr ikke det at det hun holder på med er greit. 

Viktig poeng. Whataboutism er ikke et gyldig argument.

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, MissLucy said:

samme da hun skulle skrive om en pressetur til Paris - brukte bare klipp og lim i et innlegg om Coco Chanel. Er det et mønster?

Hvis man samler sammen alle tilfellene, så vil det i det minste statistisk betraktet fremstå som et gjentagende mønster. 
Det er ingen som forlanger at CBE skal finne opp hjulet, men rettmessig kreditering bør det vel være greit å forlange. 

Ved å stadig vekk la være å kreditere kilde, så risikerer de jo å sette en standard som i verste fall kan slå kraftig tilbake ved at andre følger deres eksempel. Slik sett hadde det vært interessant å se reaksjonen hvis noen fremmede begynte å plagiere CBEs blogginnlegg uten å kreditere CBE. 

• Liker 28
Gjest CecilieX
Skrevet

Var senest en artikkel om plagiat på SoMe i vg i går:

https://www.vg.no/spesial/c/stories/Vb8Kx4

Det handler om instakontoen norgejodel som har lagt ut utallige sitater fra jodel der de mangler kreditering. En rekke bransjefolk uttaler seg om dette og det er ingen som støtter den typen håndtering. Det handler rett og slett om en etisk standard og ha respekt for andres verk. Norgejodel erkjenner delvis at de har gjort mangelfull jobb, men løsningen de har valgt med å be folk som savner kreditering ta kontakt, får de ikke støtte for.

Legger denne ut for å vise at det er et tema som også flere enn deltagere i denne tråden er opptatt av. 

Gjest Lavande
Skrevet (endret)

Eksempel fra oktober 2017: "Om å være kreativ (finne en oppskrift på nettet, ta imot skryt, men ikke kreditere)", https://influencere.wordpress.com/cbe-diverse/

Her ligger endel informasjon om de kritikkverdige forholdene medTreasures AS (2010-2019): https://influencere.wordpress.com/cbe-no/

Endret av Lavande
Skrevet
13 hours ago, Nudeldama said:

Vi har ulik oppfatning om hva som er kjedelig. Jeg synes det å lese "nå har hun ikke merket innlegg IGJEN" eller "Hun ser så falsk ut med gapesmiley og stor rumpe" for 478nde gang over 1000 sider. Hvem synes det er interessant lesning?

Underholdningsverdien på dette er nok ikke så stor, men det betyr ikke at diskusjonen ikke bør tas. 

Personlig er jeg svært interessert i at mine forbrukerrettigheter ivaretas, og at reklame merkes som sådan. 

Ingen liker å bli lurt. 

• Liker 23
Skrevet

Ok, nå må dette bare sies her før hodet mitt eksploderer:

Ingen mennesker har "smiley". Mennesker har SMIL. Falske eller ekte, osv, men smil.

"Smiley" er et annet (litt mer gammeldags?) ord for "emoticon"/ "emoji". Ingen har noensinne anklaget Caroline Berg Eriksen for å være/ha en smiley.

Dette til orientering.

• Liker 23
Skrevet
10 timer siden, Hellasinmyheart skrev:

Det kommer vel an på om det er gjort ved forsett eller uaktsomhet eller? Kan du være  sikker på at hun har kopiert med «viten og vilje» som det heter i strafferetten? Eller kanskje hun har fått oppskriften fra sin søster som har fått den av noen andre? Hvordan vet du hva er riktig eller hva som har skjedd? Du skriver dette som at hun har gjort dette som en bevisst handling. Da er påstanden at dette har hun gjort med forsett. 

9 timer siden, Inocybe skrev:

Ikke sikkert det var med forsett CBE ikke krediterte i utgangspunktet.
Men da hun valgte å _fortsatt ikke_ kreditere etter hun ble gjort oppmerksom på oppskriftens opphav ble det med forsett. Intet av det inspirerende og gode i innlegget hadde blitt ødelagt av "Jeg har senere blitt gjort oppmerksom på at den fantastiske oppskriften opprinnelig kommer fra «link»". Med i stedet for en så enkel, kollegial gjest valgte CBE altså å sette seg på bakbeina og insistere på å oppføre seg ufint. Da er det virkelig ikke rart hun oppfattes som ufin. 

Dette er faktisk grunnen☝🏼

Det er alminnelig folkeskikk å kreditere andre for deres jobb. Når man så blir gjort oppmerksom på ‘feilen’ er det også alminnelig folkeskikk å rette den opp. Selv om det ikke er ulovlig eller gjort med vilje. 

Hvorfor mener du @Hellasinmyheart at en kommersiell blogger ikke skal forventes å utvide høflighet og folkeskikk? 

• Liker 31
Skrevet
5 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Dette er faktisk grunnen☝🏼

Det er alminnelig folkeskikk å kreditere andre for deres jobb. Når man så blir gjort oppmerksom på ‘feilen’ er det også alminnelig folkeskikk å rette den opp. Selv om det ikke er ulovlig eller gjort med vilje. 

Hvorfor mener du @Hellasinmyheart at en kommersiell blogger ikke skal forventes å utvide høflighet og folkeskikk? 

Enig. Jeg tenker også at man har mer rom for å feile som privatperson. Som bedrift har man mindre slingringsmonn.

• Liker 13
Skrevet

Ingenting nytt under sola ser jeg. Jeg begynte å følge CBE for mange år siden, hun var min «første» blogger. Fra da hun hadde leilighet i Oslo. Jeg leste ikke på noen Kvinneguide og visste lite om hva andre mente om henne. MEN- jeg begynte å legge merke til en vedvarende ting : tonen hennes i kommentarfeltet. Nedlatende og ufin til tider. Hun ble for usympatisk for meg. Så jeg sluttet å lese bloggen hennes en gang etter de flyttet til Siljan. Nå titter jeg innom tråden her en gang i blant, og ser at visse ting har definitivt ikke endret seg! 

• Liker 37
Skrevet

Såvidt meg bekjent er det ikke meningen å si at CBE er verre enn alle andre? Det er vel ikke det som er poenget. For «alle andre» er veldig mange. Og hvem er «alle andre?» mammabloggere? Fitnessbloggere? Matbloggere? Interiørbloggere? Hun eksponerer sine barn altfor mye. Ved å gå gjennom bloggen, se instastory, Instagram osv så vet jeg svært mye om barna hennes. Mer enn jeg syntes fremmede behøver å vite. Det er personlig informasjon i kombinasjon med reklamebruk som gjør det CBE og andre bloggere gjør svært problematisk. Rene mammabloggere vil jeg ikke en gang snakke om. Jeg håper fenomenet dør ut snart. Hun er ikke verre enn «alle andre» på eksponering, hun eksponerer og burde slutte. Hennes tanker om hvorfor osv er sådan ikke relevant all den tid deling av barns privatliv er brudd på barnekonvensjonen. Hvorvidt enkeltpersoner syntes bildene er fine, det er koselig, CBE bestemmer selv osv endrer ikke det faktum at det er brudd på barnekonvensjonen. Dette gjelder alle som deler barna sine i SoMe og bruker dem i reklame i kombinasjon med utlevering av privatliv. 
At hun har redigert bilder av seg selv både her og der er et faktum. Det er nok andre som gjør dette også, men dette er en tråd om CBE hvor det ikke er meningen å si hun er verre, men at hun faktisk redigerer bilder. Og det er svært lite ok. Ang kosthold osv. CBE skrev ikke under på bloggernes sunn fornuft plakat. Det vitner om ansvarsfraskrivelse for egen påvirkning. Hva hennes tanker rundt det å ikke skrive under er aner jeg ikke. Men det hun viser med det er at hun er uenig i det blant annet en svært kjent psykiater for spiseforstyrrelser sier om bloggernes evne til å påvirke. Om hun er uenig vet jeg ikke, men det er dette hun viser ved å ikke underskrive og konsekvent skrive om størrelser på klær osv. 

At enkelte kan skrive litt sleivete kommentarer. At det kan være vanskelig å ytre positive kommentarer om CBE her inne innimellom endrer ikke det faktum at det er lov å kritisere forhold rundt det hun viser frem. Og at det ikke handler om sammenligning med «alle andre», men et ønske om å ytre seg om CBE og det hun skriver, fotograferer og generelt ytrer offentlig.

• Liker 46
Skrevet

Full eksponering med løpende barn på 6 år, 3 km. Er vel ikke mer å si om den saken. 

#stopsharenting

• Liker 35
Skrevet

Klart 3000-meter kravet til forsvarets høgskoler for kvinner med det tempoet - begge to.

• Liker 13
Skrevet

Den eksponeringen er så totalt unødvendig. Jeg har ikke ord.

• Liker 24
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Sol, admin.

Skrevet

Det er nok ikke lenge før man kan se en ny blender på plass, behørlig merket med reklame. Det skal ikke stå på hintingen etter spons, i hvert fall 🙄

• Liker 12
Skrevet

SHARENTING IS A DISGRACE. Med store bokstaver. You’re a disgrace! Tenker dere aldri på barna?!

• Liker 19
Skrevet
40 minutter siden, Frøya5 skrev:

Tenker dere aldri

Joda, de tenker......på lommeboka

• Liker 12
Skrevet
På 12.2.2019 den 19.02, MissLucy skrev:

Caroline Berg Eriksen kaller seg influencer, og bruker bloggen sin, instagramkontoen og snapchat som plattformer til å selge annonser.

Denne virksomheten har vært gjenstand for kritikk, som er oppsummert her, med tilhørende dokumentasjon.

Det dreier seg i hovedtrekk om skjult reklame og brudd på markedsføringsloven, bruk av barn i sosiale media, kroppsfokus, perfeksjonisme og overforbruk.

For ordens skyld: Carolinebergeriksen.no, med tilhørende IG og snapchat, drives av Treasures AS. Treasures AS drives av en person som heter Caroline Berg Eriksen, sammen med hennes ektefelle, som heter Lars Kristian Eriksen. Denne tråden handler ikke om disse individene, men om forretningsvirksomheten de driver gjennom blogg/andre sosiale media som de driver gjennom aksjeselskapet sitt.

Dette er tråden for saklig debatt om slike kritikkverdige forhold.

STOP SHARENTING 

STAKKARS UNGER!

• Liker 12
Skrevet
58 minutter siden, Halle-Palle said:

Det er nok ikke lenge før man kan se en ny blender på plass, behørlig merket med reklame. Det skal ikke stå på hintingen etter spons, i hvert fall 🙄

Tipper det ikke er lenge før Alpro er spons også. Hun har vist frem det merket lenge nå, og det er ikke så lenge siden en annen blogger reklamerte for de. 
Tommel opp for å reklamere for plantebaserte alternativer, tommel ned for måten det reklameres på. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Frøya5 skrev:

STOP SHARENTING 

STAKKARS UNGER!

(ellers gjør hva dere vil. Det bryr meg ikke uansett. Men spar barna deres).

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...