Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kollontaj said:

Det er vel ingen andre influencere som driver så utstrakt eksponering nå som Carolinebergeriksenno? Fatter ikke at de har mage til det, jeg hadde ikke sovet om natta. Jeg synes det de driver med er skikkelig krise, det er på grensen til omsorgssvikt å utlevere unger og frata dem privatliv, retten til egen digital identitet og å kunne være anonyme i offentlige rom.

Enig. Det har jo virkelig tatt av i helt feil retning i det siste. 🙈

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å kommenter barns gaveønsker og antrekk. Samme hvor mye de brukes av en bedrift for å skape innhold, så er de fortsatt barn med egne preferanser, behov og rettigheter.

Bedriften kan og bør kritiseres for å vise det frem. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne357 skrev (42 minutter siden):

Slutt å kommenter barns gaveønsker og antrekk. Samme hvor mye de brukes av en bedrift for å skape innhold, så er de fortsatt barn med egne preferanser, behov og rettigheter.

Bedriften kan og bør kritiseres for å vise det frem. 

Dette!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/2Baa1r/i-moete-med-penger-og-likes-er-ingenting-hellig

edit. ser det allerede er posta av noen over nå.

mitt barn hadde også nettopp bursdag. eneste jeg la ut på nett var ett bilde av barnet der man kun ser det bakfra samt bilde av vinduet med bursdagsballongtall. 

Endret av iNord
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iNord skrev (50 minutter siden):

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/2Baa1r/i-moete-med-penger-og-likes-er-ingenting-hellig

edit. ser det allerede er posta av noen over nå.

mitt barn hadde også nettopp bursdag. eneste jeg la ut på nett var ett bilde av barnet der man kun ser det bakfra samt bilde av vinduet med bursdagsballongtall. 

... Og jeg legger ikke ut noe på internett når mine barn har bursdag. Vi har både ett og to bursdagselskap med alle de vi er glade i, og har ikke behov for likes på facebook 😊 

Flott og viktig debattinnlegg du linker til, veldig mange av argumentene går igjen i denne tråden så det er gøy!

Endret av Rastebenk
  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (14 minutter siden):

... Og jeg legger ikke ut noe på internett når mine barn har bursdag. Vi har både ett og to bursdagselskap med alle de vi er glade i, og har ikke behov for likes på facebook 😊 

Flott og viktig debattinnlegg du linker til, veldig mange av argumentene går igjen i denne tråden så det er gøy!

det er veldig sant, jeg vurderte litt å ikke legge ut, men la ut i år å. vi har ingen familie her, så er aldri noe familieselskap, så da var det stas for barnet å se hilsninger på nett. men neste år, usikker på om jeg legger ut.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at begge søstrene Sørheim leser her inne av og til. :vinke:

Jeg synes de har gode, solide og ikke minst saklige innlegg i denne debatten.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iNord skrev (10 minutter siden):

det er veldig sant, jeg vurderte litt å ikke legge ut, men la ut i år å. vi har ingen familie her, så er aldri noe familieselskap, så da var det stas for barnet å se hilsninger på nett. men neste år, usikker på om jeg legger ut.

Du kan lage en privat familiegruppe på fb så dårlig unnskyldning

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleenex skrev (33 minutter siden):

Du kan lage en privat familiegruppe på fb så dårlig unnskyldning

Ingen trenger vel å unnskylde seg ovenfor oss? Å legge ut ett bilde skader ingen barn, man må ikke bli helt hysteriske heller. 

Jeg er veldig kritisk til eksponering av barn, men å dele et bilde en sjelden gang har blitt gjort i alle tider. Det viser ikke personligheten til barnet og er ikke skadelig for noen. 

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (9 minutter siden):

Ingen trenger vel å unnskylde seg ovenfor oss? Å legge ut ett bilde skader ingen barn, man må ikke bli helt hysteriske heller. 

Jeg er veldig kritisk til eksponering av barn, men å dele et bilde en sjelden gang har blitt gjort i alle tider. Det viser ikke personligheten til barnet og er ikke skadelig for noen. 

takk! er ikke mye som er innafor lenger. håper ikke kanelbollene jeg delte i story i går føler seg krenket, nei vent litt, de er spist opp.....

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktorgraden
iNord skrev (26 minutter siden):

takk! er ikke mye som er innafor lenger. håper ikke kanelbollene jeg delte i story i går føler seg krenket, nei vent litt, de er spist opp.....

Heldige kanelbollene 😉 Assså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (1 time siden):

Veldig viktig poeng! Det er noe med å skille på ting her. Vi debatterer store influencerbedrifter som bruker navngitte barn som innhold i sine reklamekanaler. Selv om barna ikke direkte reklamerer, så er de i svært høy grad med på å skaffe likes og trekke potensielle kunder  til bedriften. De har lekerom, bursdag, baking, filmkveld og sykdom "all over the net". 

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet hennes er vel at hun ikke har noe annet interessant å dele.

»Sterk og atletisk», maratonturer og Netfit virker å være lagt dødt.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 timer siden):

Slutt å spore av en viktig debatt! Det er ikke snakk om å liksomkrenke noen, eller å holde hemmelig at man har barn, eller å ikke kunne poste bilde av kanelboller i frykt for å tråkke noen på tærne. Duh. :whosthere:

Det må gå an for voksne folk med et minimum av refleksjonsevne å forstå forskjellen på å dele bilde av et barn på bursdagen med sine venner i SoMe, og det å dele en sammenhengende fortelling av et barns historie over ti år med hundretusenvis av vilt fremmede mennesker.

Det må gå an å forstå forskjellen på et enslig bilde tatt i en gitt sammenheng og delt med noen få, og tusenvis av bilder og filmer som er delt i SoMe og i TV-serier, hvor man er redigert og regissert og sminket for å oppfylle det gjeldende (TRANGE) skjønnhetsidealet i Some.

Det må gå an å forstå  forskjellen på å poste et bilde av en femåring på sin egen FB-side med sine venner, og det å dele utvalgte snutter fra et dagligliv tusenvis av ganger med hundretusenvis av helt ukjente mennesker. Når CBE i sin tid brukte en kritikers deling av ett eneste bilde av sitt barn i some (en som hadde under hundre følgere, så vidt jeg husker) som argument for å legge kritikken av CBEs egen massive kritikk av egne barn, død, faller det da virkelig på sin egen urimelighet. 

Veldig bra innlegg! Meningen med min innfallsvinkel var det å prøve å forstå CBE, altså hvorfor hun utleverer ungene sine. Og det er jo denne jakten på likes, som er så avhengighetsskapende og bekreftelsen som kjennes så deilig innvendig. Men hvilket behov er det som bekreftes? Barnets, eller behovet til den som publiserer? 

Jeg er også helt enig i at det er en enorm forskjell på å poste et bakhode på en privat facebook-konto, og det å lage butikk av ungene sine fra svangerskapsuke 20 med publisering av tusenvis av bilder og filmer på åpent internett i årevis. Begge deler handler om foreldrenes behov for bekreftelse, men det er CBEs variant som i tillegg gjøres for å skaffe lettjente penger, og som risikerer å utnyttes til alt fra identitetstyveri og mobbing til pedofiles forlystelse på the dark web.

Endret av Rastebenk
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun egentlig noensinne kommentert eller forsvart all denne barneeksponeringen sin? Eller sletter hun bare alle kommentarer hvis man stiller saklige spørsmål til det, f.eks. om hun ikke er bekymret over hva bildene og all informasjon hun har delt om hvor barna går på skole osv i verste fall kan brukes til?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (1 time siden):

Har hun egentlig noensinne kommentert eller forsvart all denne barneeksponeringen sin? Eller sletter hun bare alle kommentarer hvis man stiller saklige spørsmål til det, f.eks. om hun ikke er bekymret over hva bildene og all informasjon hun har delt om hvor barna går på skole osv i verste fall kan brukes til?

Ja, snakket vel om det i podcasten? Var veldig sjelden og lite, visstnok. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...