blåbærpai Skrevet 22. januar 2023 #75801 Del Skrevet 22. januar 2023 Wow, så lyst det var i den kjellern for 3 år siden. 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75802 Del Skrevet 22. januar 2023 kraftwerk skrev (2 timer siden): Veldig godt skrevet, og jeg er selvfølgelig helt enig i alt dette. For meg virker det som at LKE blir verre jo eldre han blir, mtp adferden hans. Og ikke for å spekulere, men det er ganske vanlig innenfor en god del forstyrrelser. Jeg har ingen kunnskap om syremålinger, men syntes det høres litt gammeldags ut faktisk - kanskje noe de drev med tidligere når han spilte fotball? Vil ikke tro det er noe som har stort fokus i idretten i dag, men jeg kan ta feil. Jeg bli bare svært skamfull på LKE sine vegne, når jeg ser kommentaren hans på Twitter, og er ganske forbauset over at han faktisk tør å vise seg offentlig. Kan se for meg at foreldrene på skolen til barna, godt vrt hva han driver med og hvem han er. Jeg antar at han forsøker å rope høyere og høyere fordi han vet han henger etter mange av de han ønsker å være på linje med og at han ønsker å bli tatt på alvor. Han har jo mye verdifull egenerfaring han kunne brukt om han skaffet seg mer utdanning som også ga ham erfaring i å ha en profesjonell relasjon til personer han skal veilede - men slik han holder på nå synes han å heller ødelegge for seg selv, på samme måte som han og kona har holdt på de siste årene. De trikser og mikser og lurer, snor seg rundt lover og regler og pusser på et nytt image med hult innhold. Det er slik at det burde kommet et bedre regelverk både mot påvirkerne og de som vil gi helseråd på nett. Slik det er i dag kan personer uten kunnskap få dele farlige råd på sine profesjonelle bedriftskanaler, råd som helsepersonell ville fått kraftige advarsler for å dele og kanskje også mistet autorisasjon for. Da fungerer ikke lovverket godt nok, da må bransjen reguleres langt strengere. En enkelt pt som går på jobb hver dag og jobber en til en med kunder eller med gruppetrening vil snart få rykte på seg om personen gjør en dårlig jobb. Gjør pt'en en grei jobb så vil han eller hun få mer og mer erfaring med å jobbe med kunder, analysere behov, ta hensyn til ulike utfordringer den enkelte har, tilpasse med individuelle øvelser, bli mer og mer fokusert på detaljer og viktige korrigeringer. En som i all hovedsak kun holder på på egen sosial kanal vil aldri få den avgjørende kombinasjonen av kunnskap og erfaring som man trenger for å bli god i det man holder på med. 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 22. januar 2023 #75803 Del Skrevet 22. januar 2023 Frisk Frosk skrev (21 minutter siden): Neida, jeg tok poenget ditt og smilte godt av det! Fikk nok ikke det helt frem i kommentaren til deg, min feil. Ang. utdanning og verdiskifte, det er nok veldig individuelt, for mange kan utvikle seg mye i løpet av et studium. Om ikke annet tror jeg utdanning av mer varighet ville gjort dem mer reflektert og fått et mer realistisk forhold til egen kunnskap. Men enig i at det ikke er noe som viser at disse to har planer om noe verdiskifte. De må jo først stå frem med hvilke verdier de faktisk har. CBE selv står jo aldri for noe som helst. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 22. januar 2023 #75804 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (1 time siden): Det ho dokumenterer selv- er utfra det andre i tråden her bedømmer at hunden får for mye aktivitet. Men nå er det altså synd på den fordi den ikke er på tur. Jeg er uenig, jeg tror den har det bra og får nok aktivitet selv om de ikke går sakte skogstur, men jogger med den. Du vet at det er mange forskjellige som skriver her? Og vi kan bare bedømme ut fra hva hun selv velger å dele, og pr nå er det en stor overvekt av bilder fra løpeturer og kun det. Så hva du tror er revnende likegyldig, faktisk. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 22. januar 2023 #75805 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Klink skrev (1 time siden): Det ho dokumenterer selv- er utfra det andre i tråden her bedømmer at hunden får for mye aktivitet. Men nå er det altså synd på den fordi den ikke er på tur. Jeg er uenig, jeg tror den har det bra og får nok aktivitet selv om de ikke går sakte skogstur, men jogger med den. Du misser (som vanlig) poenget. Jeg går ut ifra, selv om du uttaler deg nokså bastant, at du ikke har/har hatt hund, og derfor ikke har så mye peiling. Det er absolutt ikke nok for en hund å få lange løpeturer, selv om det skjer en gang daglig. Ja, hunden får fysisk aktivitet, men det som er minst like viktig for en hund er mental aktivitet. Det får den ikke av løpeturer. For at en hun skal få mental stimuli må den få lov til blant annet å gå såkalte snuseturer. Dvs å gå en tur i hundens eget tempo, hvor den får snuse på ting den finner interessant så lenge den vil, gjerne utenfor veien/stien. Får ikke hunden dekket dette behovet kan du ta den med på så lange løpeturer du vil, uten at den blir fornøyd. En hund blir faktisk mer sliten/tilfredsstilt av en rolig snusetur enn en lang løpetur. En hund som ikke får snuseturer vil gjerne bli en utilfreds og urolig hund som gjør en del ugagn. Endret 22. januar 2023 av Malum 32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. januar 2023 #75806 Del Skrevet 22. januar 2023 Malum skrev (3 minutter siden): Du misser (som vanlig) poenget. Jeg går ut ifra, selv om du uttaler deg nokså bastant, at du ikke har/har hatt hund, og derfor ikke har så mye peiling. Det er absolutt ikke nok for en hund å få lange løpeturer, selv om det skjer en gang daglig. Ja, hunden får fysisk aktivitet, men det som er minst like viktig for en hund er mental aktivitet. Det får den ikke av løpeturer. For at en hun skal få mental stimuli må den få lov til blant annet å gå såkalte snuseturer. Dvs å gå en tur i hundens eget tempo, hvor den får snuse på ting den finner interessant så lenge den vil, gjerne utenfor veien/stien. Får ikke hunden dekket dette behovet kan du ta den med på så lange løpeturer du vil, uten at den blir fornøyd. En hund blir faktisk mer sliten/tilfredsstilt av en rolig snusetur enn en lang løpetur. En hund som ikke får snuseturer vil gjerne bli en utilfreds og urolig hund som gjør en del ugagn. Og det får den jo sikkert også! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 22. januar 2023 #75807 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Er det disse bildene du mener @Frisk Frosk? Kilde carolinebergeriksen.no Endret 22. januar 2023 av NettoppJa Glemte kildehenvisning 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 22. januar 2023 #75808 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (21 minutter siden): Og det får den jo sikkert også! Hva vet du om det? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 22. januar 2023 #75809 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (19 minutter siden): Og det får den jo sikkert også! Det er diskusjonen uvedkommende så lenge det ikke dokumenteres på IG. Her diskuteres SoMe-Ozo, ikke IRL-Ozo. Hva du innbiller deg at sistnevnte gjør eller ikke har ingen relevans for noe som helst. 26 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 22. januar 2023 #75810 Del Skrevet 22. januar 2023 Malum skrev (36 minutter siden): Du misser (som vanlig) poenget. Jeg går ut ifra, selv om du uttaler deg nokså bastant, at du ikke har/har hatt hund, og derfor ikke har så mye peiling. Det er absolutt ikke nok for en hund å få lange løpeturer, selv om det skjer en gang daglig. Ja, hunden får fysisk aktivitet, men det som er minst like viktig for en hund er mental aktivitet. Det får den ikke av løpeturer. For at en hun skal få mental stimuli må den få lov til blant annet å gå såkalte snuseturer. Dvs å gå en tur i hundens eget tempo, hvor den får snuse på ting den finner interessant så lenge den vil, gjerne utenfor veien/stien. Får ikke hunden dekket dette behovet kan du ta den med på så lange løpeturer du vil, uten at den blir fornøyd. En hund blir faktisk mer sliten/tilfredsstilt av en rolig snusetur enn en lang løpetur. En hund som ikke får snuseturer vil gjerne bli en utilfreds og urolig hund som gjør en del ugagn. Ozo får rikelig med tid til å snuse når matmor går med Valentino rock studs sko iallefall! Er ikke så bekymret for ozo jeg, de har jo stor hage og park rett ved, de er nok ute på noen gåturer hver dag, men er nok ikke spennende nok å dokumentere på some. Løpeturer derimot! Bilde: Cbe insta 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 22. januar 2023 #75811 Del Skrevet 22. januar 2023 NettoppJa skrev (1 minutt siden): Ozo får rikelig med tid til å snuse når matmor går med Valentino rock studs sko iallefall! Er ikke så bekymret for ozo jeg, de har jo stor hage og park rett ved, de er nok ute på noen gåturer hver dag, men er nok ikke spennende nok å dokumentere på some. Løpeturer derimot! Bilde: Cbe insta Det er i grunnen ikke så interessant å diskutere det som ikke blir dokumentert i deres SoMe-kanaler. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 22. januar 2023 #75812 Del Skrevet 22. januar 2023 Malum skrev (1 minutt siden): Det er i grunnen ikke så interessant å diskutere det som ikke blir dokumentert i deres SoMe-kanaler. Nei, det blir kun spekulasjoner. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 22. januar 2023 #75813 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (1 time siden): Og det får den jo sikkert også! Hvorfor spekulerer du? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 22. januar 2023 #75814 Del Skrevet 22. januar 2023 NettoppJa skrev (2 timer siden): Er det disse bildene du mener @Frisk Frosk? Kilde carolinebergeriksen.no Ja! Takk for at du tok deg tid! 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blinkie Skrevet 22. januar 2023 #75815 Del Skrevet 22. januar 2023 Frisk Frosk skrev (3 minutter siden): Ja! Takk for at du tok deg tid! 😊 Rumpe puten er på plass 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 22. januar 2023 #75816 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Blinkie skrev (30 minutter siden): Rumpe puten er på plass 😂 Rumpa hennes ser da ut til å ha akkurat samme størrelse som resten av kroppen hennes på disse bildene. Treningsgleden mangler da, hun ser veldig alvorlig ut og har ingen planer om å se inn i kamera. Også er det jo forfriskende mye klær til henne å være, selv om de nesten ser ut til å være påmalte 😅 Endret 22. januar 2023 av Rastebenk 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RødeRandi Skrevet 22. januar 2023 #75817 Del Skrevet 22. januar 2023 Klink skrev (4 timer siden): Det ho dokumenterer selv- er utfra det andre i tråden her bedømmer at hunden får for mye aktivitet. Men nå er det altså synd på den fordi den ikke er på tur. Jeg er uenig, jeg tror den har det bra og får nok aktivitet selv om de ikke går sakte skogstur, men jogger med den. Jeg vet ikke om hunden har det bra eller ikke, til det ser vi bare en del av dagen hans. Jeg tror de er veldig snill med hunden , og veldig glad i den. Det betyr ikke at de har veldig greie på en hunds behov. Det jeg sa var at hunder har behov for rolige rusleturer der de får bruke nesen sin, rusle rundt og lukte på ting. Å løpe beint frem i bånd dag etter dag er i grunnen lite spennende for huden. Men for all del, den får mosjon, og for det jeg vet snuseturer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 23. januar 2023 #75818 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg syns det er så rart at de ikke lager mer innhold med hunden. Det er jo en pen og instavennlig hund som kunne blitt brukt både i reklame og tips til hvordan leke og trene, for eksempel. Trene hunden, altså, ikke matmor. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 23. januar 2023 #75819 Del Skrevet 23. januar 2023 Frisk Frosk skrev (10 timer siden): Jeg fant det jeg mener er et godt eksempel på hvordan de fremstår som om de har mye kompetanse, men egentlig først og fremst poserer, fordi bildene viser at pt-eriksens kunnskap nok ikke går så dypt som han liker å fremstille, eller at han bryr seg mer om posering enn treningsresultat og sikkerhet for den han instruerer. Blogginnlegget nærmer seg tre år, er skrevet rett før LKE skulle ta sine eksamener for å bli pt (iflg. denne https://www.carolinebergeriksen.no/2020/04/02/netfit-news/ ). https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/03/butt-real-favorittovelser/ Fint om noen kan få tatt bilder av dette, jeg får det ikke til på maskinen jeg sitter av en eller annen grunn. Se på det tredje bildet. Der har hun løftet vekten. Hun står uten overstrekk i knærne (bra). Men, hun har skjøvet bekkenet fremover i rommet og lener ryggen bakover slik at hun svaier for mye i korsryggen (enten fordi hun ikke greier å stabilisere nok, er ikke sterk nok til antall kilo på vekten, eller utfører øvelsen med dårlig teknikk) og får derfor også en fremskutt nakke og hode. Og sammenligne det tredje bildet med hvordan hun står på det sjette bildet, hvor hun står med bedre teknikk, uten å lene seg bakover, uten fremskutt nakke og hode. Se så lenger nede på siden, der hun skal utføre "Hip bridge". En ting er at hun i utgangsstillingen ligger med selvpåført svai i korsrygg, trekker inn magen og skyver brystkassen av den grunn opp og frem. Men viktigere er det som står under bildet: "Ikke gå høyere opp med hoften enn at det er en rett linje mellom skuldre, hofte og knær." Og så ser dere neste bildet, hvor hun har løftet bekkenet opp... Der har hun løftet hoften tydelig for høyt, slik at det IKKE er en rett linje mellom skuldre, hofte og knær. Hun viser med andre ord det stikk motsatte av hva de skriver er viktig (og som er riktig). I tillegg lager hun en ekstremt overdreven svai/knekk i korsryggen, som mer enn noe annet viser at hun enten ikke er sterk nok i stabilitetsmuskulaturen - eller at de driter i disse detaljene og heller bruker øvelsen for å vise frem hennes kropp i div. poseringer. Vise frem kropp kan de gjøre på andre måter, men ikke ved bevisst eller kunnskapsløs formidling av det de fremstiller som riktig teknikk. Ser vi på bildet under der igjen, der hun ligger i samme stilling, men har løftet strakt høyre ben så viser det tydelig igjen, enten at hun er for svak for øvelsen eller at de ikke kan riktig utførelse av øvelsen. Se på det forrige bildet, der hvor hun har begge føtter i gulvet. Der ser dere også hennes høyre hoftekam, for da holder hun (selv om hun svaier altfor mye) i det minste bekkenet stabilt om dere tenker en vannrett linje mellom begge hoftekammer. Så ser dere på bildet under, hvor hun har strekt og løftet høyre ben for å gjøre øvelsen tyngre. Når den øvelsen utføres korrekt skal hoftekammene fremdeles være i vater. På bildet ser man tydelig at hun har falt ned på høyre side, og hun i realiteten tilter bekkenet sideveis. Slurv? Manglende kunnskap? For tung øvelse for henne? Skulle ikke coachEriksen korrigert dette? Om han har problem med å blande rollen som fotograf og coach, da burde han i det minste ha sett disse detaljene i ettertid slik at de kunne laget nye bilder. Og slik mangel på fokus på riktig treningsteknikk, og det fra en coach som tydeligvis håper på en jobb som "styrketrener med kompetanse" i eliteserien i norsk fotball... Dette er klassiske feil man overser når man ikke har nok grunnleggende kompetanse og ikke har øvd opp evnen til å samhandle med den man skal instruere og legge merke til detaljene. The devil is in the details. Det gjelder spesielt på toppnivå innen idrett - for det er ved slik grunnleggende forståelse man unngår helt unødvendig skadeproblematikk. Men min mening er at fokus på detaljene er like viktig når man skal trene "hvermansen", fordi hvermansen også ofte tåler mindre før de får problemer med trening. Når trener ikke legger merke til og ikke korrigerer feil, så kan man lett trene på seg problemer eller skader, eller man blir demotivert fordi man ikke får riktig fremgang. Nå blir dette veldig direkte mot LKE (og CBE), fordi det tas opp i denne tråden som omhandler deres bedrifter og virke, og ikke minst det aktuelle i at de begge nå synes å ville rette det meste av fokuset fremover på å bli "treningseksperter". Men det samme kan sies om andre influencere som "motiverer" til trening uten å ha kunnskap om kropp, bevegelse, belastning og trening. Og til LKE - det hjelper lite å ev. være god på å måle laktatnivåer. Mitt råd til dem er igjen - at de skaffer seg grunnleggende utdanning, ikke bare noen kurs, og at de kommer seg deltid ut i vanlige jobber mens de studerer. Slik kan de få mer bakkekontakt og bli bedre i hva de enn da velger å fokusere yrkeslivet sitt på, enten det blir med eller uten såkalt influencervirksomhet og med eller uten treningsråd. Det kan virke som om de har et sterkt ønske om å bli beundret, sett opp til, være i rampelyset osv. Men de ønsker ikke å egentlig jobbe for det. Det ender med avbrutte kurs og studier, og med skrinlegging av planer og ideer. Uken etter er det nye "titler" og nye planer. Det blir vanskelig å tro på de. Det ser ut til at de mest av alt ønsker å finne det neste toget til lett-tjente bloggpenger - mer enn å faktisk fordype seg i noe. Flott at Caroline ønsker å ta kurs (evt blitt sponset med et kurs) - men det er lite troverdig at hun vil starte opp som instruktør. Hun har ingen kjent interesse for- eller bakgrunn fra yoga. Tvert imot, så har hun vel uttalt at yoga ikke har så mye for seg. De fleste vil nok velge yogainstruktører med "yoga-verdier". 26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 23. januar 2023 #75820 Del Skrevet 23. januar 2023 (endret) kraftwerk skrev (17 timer siden): Det er nettopp dette de diskuterer mye i USA. Yoga Alliance skal ha penger for innmelding, og når du har betalt så kan du sette «yoga alliance» ved navnet ditt, med eller uten erfaring eller kurs. Så mitt inntrykk er at det er humbug. De har sikkert noen ålreite kurs, men jeg ville personlig ikke valg Yoga Alliance. Står også på nettet at flere ledere innad i Alliance har blitt siktet for voldtekt o.l - leste ikke dypt om det, men la ut link her i går kveld fra en side. Må bare presisere siden jeg har trukket dette inn i diskusjonen. Viktig å skille mellom Yoga Alliance som yogastudio/organiseasjon og debatten i USA på den ene siden og norske studio som tilbyr kurs som bruker RYS200 på den andre. Og viktig å ikke blande medlemskap i yoga-alliance med å bruke deres kurssertifisering. Medlemskap i Yoga Alliance er en amerikansk greie. Norske yogastudio er ikke medlemmer eller registrerte hos Yoga Alliance, det er det utdanningen som er. Norske yogalærere kan registrere seg hos Yoga Alliance, men det er ikke en utbredt greie her til lands. De fleste oppgir vel at de har et rys200, 300 el 500 OG hvilket studio de har tatt utdanningen på CVen om de søker jobb. Studioet er fortsatt viktigst. Det er mange gode yogastudio i Norge som tilbyr gode instruktørutdanninger som også er YA-sertifiserte. Det jeg har brukt i mange år er svært seriøst og godt. At de tilbyr en RYS200-utdanning opplever jeg som at ikke er relevant for hvordan de driver studioet i det hele tatt. De er dypt dedikerte til god og etisk yogapraksis, ikke til YA liksom. Utdanningen deres er også av god kvalitet. Jeg har ingen aning om kvaliteten på theShala, selv om jeg har en mistanke siden de benytter seg av influencere uten noen som helst troverdighet for å reklamere for en instruktørutdanning. Poenget med kommersialisering er likevel spot on tenker jeg. Yogautdannelser er populære og en måte å tjene penger på for studioene. Useriøse aktører kan for eksempel enkelt tilby et nettkurs (som theShala gjør forøvrig) uten noen ordentlig oppfølging av studentene. Eller studio som ikke praktiserer de etiske prinsippene som jeg nevnte over. Da er det bare pengene som gjelder. Om CBE fullfører vil det nå herske tvil om hun egentlig har fulgt opplegget - det er ikke bra for omdømmet til studioet, men hvis de først og fremst retter seg til en kundegruppe som vil bruke yoga først og fremst som instacontent så er de vel der de ønsker å være. Så, YA-sertifisering i seg selv sier ikke noe om studioet, men hva et instruktørkurs skal inneholde av teori og praksis. Ikke alle instruktørene der jeg går har tatt YA-sertifiserte kurs, det er ikke det som avgjør kvaliteten på instruktøren. Samtidig kan useriøse aktører og dårlige studio tilby YA-sertifiserte kurs. Der har du debatten i et nøtteskall 🤷♀️ At noen tilbyr en YA-sertifisert instruktørutdanning er som sagt ikke det jeg vil vurdere om et yogastudio er bra eller ikke på. Endret 23. januar 2023 av Snøsøta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå