Gå til innhold

Trafikkskolene vil ha automatgir som hovedregel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo ett problem å få øvelseskjører med barna våre nå til dags -her har vi bare automatgir på bilene våre. Er jo ingen som er så keene på å låne bort bilen til oss foe øvelseskjøring😅

Anonymkode: 9862c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

En elev som ikke kan gire allerede sparer fort 10 000 kroner på å kjøre opp på automatgir.

Selvfølgelig, men det var disse 4000 kr, da. Ikke begynn å skrive om andre ting.
"De som først vil ha automat og så vil utvide vil spare 4000", var din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Omsetning, ikke inntekt. Og vi har mer enn nok å gjøre.

Men det er stor motstand mot dette i bransjen.

Matematikk er ikke din sterke side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Selvfølgelig, men det var disse 4000 kr, da. Ikke begynn å skrive om andre ting.
"De som først vil ha automat og så vil utvide vil spare 4000", var din påstand.

Jeg skrev et svar, aner ikke hvor det ble av.

Kort sagt: Manuelt gir koster noe som 40 000, og automat koster 30 000.

Det koster mindre enn 10k å lære seg å gire hvis man kan kjøre ellers (fartstilpassing, plassering, blikk og kommunikasjon). Man får færre nye ting.

De som skal ha automat først, og så manuell sparer 4000. De andre sparer litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Matematikk er ikke din sterke side?

Jeg kan ha lavere omsetning og høyere inntekt.

Utviklingen om at elever vil ha automat skjer allerede. Jeg kjører vel 20-25% på automat allerede. 

Forslaget vil jo ikke bli gjennomført før om 3-6 år. 90% av bilene som selges har automat. Hvert år øker andelen automat til salgs mot manuell. Vi vil få færre elever på manuell uansett hvordan vi gjør det.

Det er ikke lenge til over halvparten kjører opp til automat, da er det fjottete at de må betale 4000 kroner ekstra for noe som ikke gjør de tryggere eller bedre til å kjøre.

Selvsagt, å leie ut bil to ganger er jo go butikk. Men jeg har ikke lyst å sitte å tvinne tomelltotter på trafikkstasjonen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi said:

Selvfølgelig, men det var disse 4000 kr, da. Ikke begynn å skrive om andre ting.
"De som først vil ha automat og så vil utvide vil spare 4000", var din påstand.

Hvis det stemmer at forslaget faktisk går ut på at man skal kunne oppgradere fra automat til manuell UTEN ny oppkjøring, så sparer man jo disse 4000 på oppkjøringen.

MEN, så kommer jo spørsmålet om hvor mye de obligatoriske kursene for manuell som man må ta hos kjøreskolene koster til sammen....... Hvor mye har man "spart" da?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det stemmer at forslaget faktisk går ut på at man skal kunne oppgradere fra automat til manuell UTEN ny oppkjøring, så sparer man jo disse 4000 på oppkjøringen.

MEN, så kommer jo spørsmålet om hvor mye de obligatoriske kursene for manuell som man må ta hos kjøreskolene koster til sammen....... Hvor mye har man "spart" da?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Hvis det er som ellers i opplæringen blir det vel en eller to trinnvurderinger. Litt som å oppgradere fra lastebil til buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Kort sagt: Manuelt gir koster noe som 40 000, og automat koster 30 000. Det koster mindre enn 10k å lære seg å gire hvis man kan kjøre ellers (fartstilpassing, plassering, blikk og kommunikasjon). Man får færre nye ting.

De som skal ha automat først, og så manuell sparer 4000. De andre sparer litt. 

Hvorfor gjentar du dette enda en gang, at automatlapp er billigere? INGEN har sagt noe annet. Slik er det nå, og om forslaget går igjennom, vil forskjellen bli enda større. 

Og til overmål trekker du opp 4000 kr av hatten igjen, uten å forklare nærmere hvor det tallet kommer fra, enda det var SPESIELT det du ble spurt om. 
Jeg gir deg opp som komplett useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Hvorfor gjentar du dette enda en gang, at automatlapp er billigere? INGEN har sagt noe annet. Slik er det nå, og om forslaget går igjennom, vil forskjellen bli enda større. 

Og til overmål trekker du opp 4000 kr av hatten igjen, uten å forklare nærmere hvor det tallet kommer fra, enda det var SPESIELT det du ble spurt om. 
Jeg gir deg opp som komplett useriøs.

Jeg skjønner ikke helt hva du ikke skjønner.

Kjører du opp til automat nå. Og skal ha manuel, ender du opp med 30 000 for automat + 10 000 for å lære deg å gire + 4000 for ën ny oppkjøring.

Med det nye forslaget slipper du de siste 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Jeg skjønner ikke helt hva du ikke skjønner.

Kjører du opp til automat nå. Og skal ha manuel, ender du opp med 30 000 for automat + 10 000 for å lære deg å gire + 4000 for ën ny oppkjøring.

Med det nye forslaget slipper du de siste 4000.

Men du må kjøpe obligatoriske manuell-kurs hos kjøreskoler istedenfor.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis det er som ellers i opplæringen blir det vel en eller to trinnvurderinger. Litt som å oppgradere fra lastebil til buss.

Oppgradere fra lastebil til buss? Å kjøre fulle og sure passasjerer fremfor gods som aldri klager er da ingen oppgradering, det må sies å være en nedgradering... Ikke kan de fise når de vil heller uten at det blir flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du må kjøpe obligatoriske manuell-kurs hos kjøreskoler istedenfor.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Det må du nå også. Det er trinn 2. Det koster penger nå også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Made4u skrev:

Oppgradere fra lastebil til buss? Å kjøre fulle og sure passasjerer fremfor gods som aldri klager er da ingen oppgradering, det må sies å være en nedgradering... Ikke kan de fise når de vil heller uten at det blir flaut.

Du har iallefall noen å la det dårlige humøret gå utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da mener jeg også det blir riktigere å si at det nye forslaget faktisk er at man skal kunne oppgradere fra automat til manuell uten ny oppkjøring

Enig i det. Opplæring i giring osv. må en jo ha, enten det kommer inni opplæringa eller etterpå, og noe stor skilnad i pris på akkurat det, blir det neppe. Likevel, det blir som i skolen: hvis et fag skilles ut fra et annet fag, blir det alltid større.

I stedet for oppkjøring med sensor blir det altså kjøring på ubestemt tid med kombinert kjørelærer og sensor, med bukk og havresekk i baksetet. Hvor betryggende er det? Det høres dyrt ut, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Enig i det. Opplæring i giring osv. må en jo ha, enten det kommer inni opplæringa eller etterpå, og noe stor skilnad i pris på akkurat det, blir det neppe. Likevel, det blir som i skolen: hvis et fag skilles ut fra et annet fag, blir det alltid større.

I stedet for oppkjøring med sensor blir det altså kjøring på ubestemt tid med kombinert kjørelærer og sensor, med bukk og havresekk i baksetet. Hvor betryggende er det? Det høres dyrt ut, spør du meg.

Se på strykstatistikken, trafikklærerne har lavere standard enn sensorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, T-Rex said:

Så trafikkopplæringsnæringen er villig til å gå ned nærmere 25% i inntekt, av pur godvilje?

De går jo ikke ned i inntekt. De bruker mindre tid per elev og får dermed tid til flere elever. Ren logikk.

Anonymkode: 20071...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 22.1.2019 den 19.11, Husholdning1 skrev:

Alle som kjører opp i dag får førerkort for biler med automatgir. Det som foreslås er at man skal kunne kjøre opp med automatgir, og samtidig få lappen for manuellgir (ved utvidelsestimer).

Jeg synes man skal få førerkort for begge deler når man kjører opp, selv om man kjører opp med automat.

Eh nei.. De som kjører opp med automat får KUN lov å kjøre automat uten ekstra ting.
De som kjører opp med manuell får kjøre både manuell og automat.. 

Som det står RETT under bildet i artikkelen.. 

ATL vil at alle skal kjøre opp med automat som hovedregel.. 

Og for at trafikkskolene skal tjene mer.. Må ikke tro at det blir billigere.. Det blir dyrere ;) De slipper ha manuellbiler og manuell blir noe "SPESIELT" du må betale for... ergo dyrere.. 

Det tar IKKE lang tid for en elev å lære seg å kjøre manuell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Eh nei.. De som kjører opp med automat får KUN lov å kjøre automat uten ekstra ting.
De som kjører opp med manuell får kjøre både manuell og automat.. 

Som det står RETT under bildet i artikkelen.. 

ATL vil at alle skal kjøre opp med automat som hovedregel.. 

Og for at trafikkskolene skal tjene mer.. Må ikke tro at det blir billigere.. Det blir dyrere ;) De slipper ha manuellbiler og manuell blir noe "SPESIELT" du må betale for... ergo dyrere.. 

Det tar IKKE lang tid for en elev å lære seg å kjøre manuell! 

Har jeg skrevet noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
På 22.1.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle skjønte det uten din forklaring.

Anonymkode: 5cd31...748

 

På 22.1.2019 den 19.22, Husholdning1 skrev:

Kanskje. Jeg mener åpningsinnlegget var upresist, og antydet at man ikke får lappen for automatgir hvis man kjører opp med manuelt gir i dag.

Jeg skjønte det ikke ut ifra åpningsinnlegget, så takk for oppklaringen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Har jeg skrevet noe annet?

Ja. Du skrev "Alle som kjører opp i dag får førerkort for biler med automatgir." 
Det er feil, kun de som kjører automat får det.. ;) De som kjører manuell får begge ting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...