Gå til innhold

Trafikkskolene vil ha automatgir som hovedregel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, T-Rex said:

Vi snakker om 18 år unge menn...

Ja og loven har sagt at de er ansvarlige nok til å kjøre en bil og jeg ser ikke hva girspaken har å si. 

Kanskje de må konsentrere seg mer om de plutselig skal låne en manuel bil, men da kan de kanskje legge fra seg mobilen de minuttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i alle dager er vanskelig med manuell gir? Skal alt gå minste motstands vei nå da? Gir er vanskelig da dropper vi det.. 

Anonymkode: 408db...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva i alle dager er vanskelig med manuell gir? Skal alt gå minste motstands vei nå da? Gir er vanskelig da dropper vi det.. 

Anonymkode: 408db...829

Hva er problemet med å hente vann i bekken, skal alt gå minste motstands vei?

Verden går videre...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva i alle dager er vanskelig med manuell gir? Skal alt gå minste motstands vei nå da? Gir er vanskelig da dropper vi det.. 

Anonymkode: 408db...829

NB! Det er trafikkskolene som har kommet med forslaget. Det er sannsynligvis fordi de vil at elevene skal trenge færre kjøretimer, sånn at trafikkskolene mister inntektsgrunnlaget sitt.  :sarkasme:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kunne gått over til automat, selv om det frister når køen er lang som et vondt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Problemet ditt er vel at de bilene med manuelt gir som du er interessert i, er såpass dyre at det bare er vi gamlinger som har råd til dem. Og vi har stort sett førerkort med rett til å kjøre biler med manuelt gir. Så markedet for disse bilene forblir tilnærmet uendret.

Næ, ikke egentlig. Det fins masse billige biler i Norge, man må bare se litt nøye etter. Veteranbiler kan være ganske godt prisa, også internasjonalt.

Jeg ser jo hvordan det er i USA. Folk ser på manuelle biler som den store skrekken. De later til at det er vanskelig, nærmest uoverkommelig å kjøre manuelt - beste tyverisikringen som er. Personlig synes jeg det er litt trist, men det har vel egentlig ingenting å si til slutt.

Anonymkode: b6dc1...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uungåelig at giring er på vei ut. Akkurat som ingen i dag lærer dobbeltclutching fordi det er fullstendig utdatert.

Synes giring bør være et tilbud til de spesielt interessert. De som f.eks har veteranbiler som hobby. For alle andre er giring utdatert. Men det er enda noen år til giring er en avleggs ferdighet, siden norges bilpark er kjent for å være blant verdens eldste, så det vil ta ca en generasjon innen girbiler er ute.

Anonymkode: 7a8ee...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er uunngåelig at giring er på vei ut

Det tror jeg nok er riktig. 
Men hva er galt med dagens ordning, da, der kandidaten kan velge hvilket førerkort han vil forsøke å ta?
Det som foreslås er er at alle er nødt til å ta oppkjøring på automatgir, og så kan de som ønsker det ta opplæring og gireprøve senere. 
Effekten av dette er at å ta automatlapp blir akkurat som før, mens å ta førerkort for manuell girkasse blir tungvinnere og dyrere.
Jeg ser ingen fordeler hverken for bilføreren eller samfunnet, bare for trafikkskolene, som får flere timer ut av elevene.

Endret av Vox_populi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gire masse manuelt for de 50.000 en automatkasse koster i en ny bil. 

Mindre feil på manuelle kasser også. 

Anonymkode: 8d57c...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 12.37, catman skrev:

Jeg synes det er kjedelig at folk ikke skal lære seg å kjøre bil "skikkelig". Men min far trodde det samme om oss som ikke kunne justere en forgasser. Hans far syntes det samme om ham som ikke gadd å smøre bilen på 50 punkter én gang i måneden. Slik oppleves fremskritt, selv om det nok ikke betyr så mye i det store og hele.

Håpet mitt er at bruktbiler med manuell gir faller i verdi fortere. Så kan jeg sope de opp og kose meg på gamlemåten. :)

Fint perspektiv. Sånn er det jo, selv om det kan være vanskelig å se det når en er midt i det.  
Våre barnebarn kommer ikke til å vite hva manuelt gir er, uten at det er problematisk for andre enn oss nostalgikere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 11.18, T-Rex skrev:

Det er veldig mange flere biler med manuelt gir enn automatgir i den helt lave prisklassen. De som tar lappen er ofte unge mennesker som skal etablere seg. Da har de ikke råd til en ny bil med automatgir, om det ikke er snakk om pappagutter og -jenter, som får "arve" mercen med automatgir av pappa.

Vil du ha en billig bil med automatgir, finner du en billig bil med automatgir. Etter et veldig raskt søkt på Finn av biler til salgs mellom 10 000 og 20 000, er det 365 med automat og 1 319 med manuell gir. Nei, du tar ikke feil, det ER flere med manuellgir, men det er problemfritt å finne en som har automatgir. 

Eksen til broren min påpekte at det var så merkelig at kjøreskolene hadde så fine, nye biler, når alt unge folk hadde råd til, var noe gammalt ræl. Jeg forstår henne egentlig

Kjøremessig så er mitt verste mareritt* køkjøring i oppoverbakke med en knøttliten manuell bensinbil. Jeg skal aldri ha manuellgir på en bil jeg bruker til hverdags. Det er ikke det at det er så vanskelig (selv om bakkestart i en jævla bratt bakke drar meg ut av komfortsonen), men heller et irritasjonsmoment. 

Men dette er KG; der folk tror de er så flinke bare fordi de har manuellgir

*ville sagt syklister i flokk, men det er en realitet, ikke et mareritt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er vanskelig med manuell gir? Skal alt gå minste motstands vei nå da? Gir er vanskelig da dropper vi det.. 

Anonymkode: 408db...829

Så du kjøper verken kjøtt eller melk i butikken? Du både melker og slakter selv, liksom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Kalevala said:

Fint perspektiv. Sånn er det jo, selv om det kan være vanskelig å se det når en er midt i det.  
Våre barnebarn kommer ikke til å vite hva manuelt gir er, uten at det er problematisk for andre enn oss nostalgikere. 

Dette er jo greit nok, om det kommer de som skal kjøre opp til gode. Jeg er såpass gammel og kynisk at jeg tviler på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gire masse manuelt for de 50.000 en automatkasse koster i en ny bil. 

Mindre feil på manuelle kasser også. 

Anonymkode: 8d57c...656

På de aller fleste biler er forskjellen langt mindre. Billigste Toyota Yaris med manuell koster 195k, billigste hybrid koster 228k. 33k i forskjell, men da får man på kjøpet:

- Hybrid med ca. 15% lavere forbruk
- Mye sterkere motor (100hk istedenfor 69hk)
- Mer utstyr 

Naturlig nok selges knapt utgaven med manuell kasse og 69hk. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, -jk- said:

På de aller fleste biler er forskjellen langt mindre. Billigste Toyota Yaris med manuell koster 195k, billigste hybrid koster 228k. 33k i forskjell, men da får man på kjøpet:

- Hybrid med ca. 15% lavere forbruk
- Mye sterkere motor
- Mer utstyr

Naturlig nok selges knapt utgaven med manuell kasse og 69hk. 

Jeg er enig i at dette er naturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.1.2019 den 15.39, Vox_populi skrev:

Det tror jeg nok er riktig. 
Men hva er galt med dagens ordning, da, der kandidaten kan velge hvilket førerkort han vil forsøke å ta?
Det som foreslås er er at alle er nødt til å ta oppkjøring på automatgir, og så kan de som ønsker det ta opplæring og gireprøve senere. 
Effekten av dette er at å ta automatlapp blir akkurat som før, mens å ta førerkort for manuell girkasse blir tungvinnere og dyrere.
Jeg ser ingen fordeler hverken for bilføreren eller samfunnet, bare for trafikkskolene, som får flere timer ut av elevene.

Ny ordning vil nok bli billigere for de fleste. Mange sliter med giringen i dag men føler at de "må" ta lappen på manuelt gir fordi "alle" sier at de må det. Dermed risikerer de å bruke mange flere timer enn å kjøre opp med automat. 

Om alle kjører opp med automat er det nok lettere å selv vurdere i etterkant om man trenger manuell kompetanse og er villige til å bruke penger på det. Man kan da også utsette det til man har kjørt endel og ikke trenger å bruke så mye oppmerksomhet på selve trafikkbildet. Mange sliter med å fikse både giring og trafikkbilde samtidig, da kan det være greit å ta en ting i gangen. 

Det blir også enklere for kjøreskolene som i større grad kan kjøpe elbiler som er rimeligere i innkjøp og bruk samt holder seg høyere i verdi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, -jk- skrev:

Ny ordning vil nok bli billigere for de fleste. Mange sliter med giringen i dag men føler at de "må" ta lappen på manuelt gir fordi "alle" sier at de må det. Dermed risikerer de å bruke mange flere timer enn å kjøre opp med automat. 

Om alle kjører opp med automat er det nok lettere å selv vurdere i etterkant om man trenger manuell kompetanse og er villige til å bruke penger på det. Man kan da også utsette det til man har kjørt endel og ikke trenger å bruke så mye oppmerksomhet på selve trafikkbildet. Mange sliter med å fikse både giring og trafikkbilde samtidig, da kan det være greit å ta en ting i gangen. 

Det blir også enklere for kjøreskolene som i større grad kan kjøpe elbiler som er rimeligere i innkjøp og bruk samt holder seg høyere i verdi. 

Jeg skal tro på dette hvis du kan gi meg ett eksempel på noe trafikkskolene har foreslått som gagner andres økonomi og ikke deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -jk- said:

Ny ordning vil nok bli billigere for de fleste. Mange sliter med giringen i dag men føler at de "må" ta lappen på manuelt gir fordi "alle" sier at de må det. Dermed risikerer de å bruke mange flere timer enn å kjøre opp med automat. 

Om alle kjører opp med automat er det nok lettere å selv vurdere i etterkant om man trenger manuell kompetanse og er villige til å bruke penger på det. Man kan da også utsette det til man har kjørt endel og ikke trenger å bruke så mye oppmerksomhet på selve trafikkbildet. Mange sliter med å fikse både giring og trafikkbilde samtidig, da kan det være greit å ta en ting i gangen. 

Det blir også enklere for kjøreskolene som i større grad kan kjøpe elbiler som er rimeligere i innkjøp og bruk samt holder seg høyere i verdi. 

Tror du virkelig kjøreskolene kommer til å ta MINDRE betalt for kun automatlappen?

De som har problemer med giring og evt. kunne kommet til å måtte ha flere timer for å få dreisen på dette har jo muligheten nå også til å ta førerkort på kun automat.

Automat blir mer og mer vanlig, så jeg tror de færreste nå, og enda færre i fremtiden, kommer til å føle på noe sosialt press til å måtte ta lappen på manuell.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 14.24, stenalina skrev:

Synes manuell er greit jeg, liker å ha noe å styre med mens jeg kjører som ikke er rattet...😋

Det er en ulempe med manuelt gir..  om man spiser pølse med stekt løk mens man kjører så faller det mye stekt løk av rundt girstangen.. 

All spising er vanskelig med manuelt gir. 

Anonymkode: e85dd...06a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...