Gå til innhold

Trafikkskolene vil ha automatgir som hovedregel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/22/195494251/trafikkskolene-vil-ha-automatgir-som-hovedregel

 

Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) foreslår at alle som kjører opp, skal få lappen for automatgir. Høyres transportpolitikere støtter forslaget.

Hva tenker dere? 

 

Anonymkode: dfd87...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir bare flere biler med automat. Så lenge det fremdeles er åpent for å ta førerkort på manuell for dem som vil så ser jeg ikke problemet. Jeg kjøpte meg manuell som førstebil bare for å få det inn i systemet. Men neste bil blir automat, så mye mer behagelig, spesielt der det er mye start og stopp som i byen. 

Anonymkode: d9d14...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes manuell er greit jeg, liker å ha noe å styre med mens jeg kjører som ikke er rattet...😋

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit nok med tanke på utviklingen på lang sikt, selv om jeg nok selv ikke ville ha tatt førerkort kun for automat helt ennå. Fortsatt en del leiebiler, yrkesbiler osv. som har manuell girkasse, og jeg merker at det er ganske nyttig å kunne kjøre begge deler. Men om en 10 års tid, vil sannsynligvis nær sagt hele bilparken være på automat, særlig med tanke på el- og hybridutviklingen der det ikke er mulig å lage biler med manuelt gir.

Jeg stiller meg nok litt spørrende til om noen timer med manuell opplæring i etterkant av at man har tatt førerkort er nok for de som ønsker eller har behov for manuelt førerkort i tillegg. De som tar lappen vil nok da også velge å øvelseskjøre med automatgir, siden det er det de kjører på kjøreskolene og skal avlegge førerprøven med. Kan vikrke som om noen få timer med manuell blir litt lite, sammenlignet med i dag der man jobber inn manuell i kroppen gjennom kjøretimer og privat øvelseskjøring. 

Anonymkode: d5f9f...4ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/22/195494251/trafikkskolene-vil-ha-automatgir-som-hovedregel

 

Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) foreslår at alle som kjører opp, skal få lappen for automatgir. Høyres transportpolitikere støtter forslaget.

Hva tenker dere? 

 

Anonymkode: dfd87...327

Alle som kjører opp i dag får førerkort for biler med automatgir. Det som foreslås er at man skal kunne kjøre opp med automatgir, og samtidig få lappen for manuellgir (ved utvidelsestimer).

Jeg synes man skal få førerkort for begge deler når man kjører opp, selv om man kjører opp med automat.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Alle som kjører opp i dag får førerkort for biler med automatgir. Det som foreslås er at man skal kunne kjøre opp med automatgir, og samtidig få lappen for manuellgir (ved utvidelsestimer).

Jeg tror alle skjønte det uten din forklaring.

Anonymkode: 5cd31...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle skjønte det uten din forklaring.

Anonymkode: 5cd31...748

Kanskje. Jeg mener åpningsinnlegget var upresist, og antydet at man ikke får lappen for automatgir hvis man kjører opp med manuelt gir i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør bli slik det er i USA. Man kjører opp med Automat. De som absolutt vil gire får lære seg det selv. Slik er det f. Eks med moped/scooter allerede. Burde ikke være noe problem. Det er også slik at de som tar førerkort får også kjøre med liten tilhenger selv om det ikke inngår i opplæringen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med slik det er i dag, at man kan velge om man vil ta lappen ordentlig, eller begrense seg til automat?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er problemet med slik det er i dag, at man kan velge om man vil ta lappen ordentlig, eller begrense seg til automat?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Forresten, jeg kan svare meg selv.

Jeg antar at det kommer an på pris, at automat liksom skal være standarden, til den samme blodprisen som førerkort koster i dag, så kan man "velge" å kjøpe tilleggskurs, til tilsvarende blodpriser, for å få ordentlig førerkort.

Penger. Jeg tipper det er det handler om som vanlig, til syvende og sist.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger. Jeg tipper det er det handler om som vanlig, til syvende og sist.

Selvfølgelig. Så det kan bli enda flere timer hos trafikkskolene for dem som vil ha et fullverdig førerkort for bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange flere biler med manuelt gir enn automatgir i den helt lave prisklassen. De som tar lappen er ofte unge mennesker som skal etablere seg. Da har de ikke råd til en ny bil med automatgir, om det ikke er snakk om pappagutter og -jenter, som får "arve" mercen med automatgir av pappa.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å bli noen år siden jeg tok førerkortet. Men på den tiden så var det faktisk ikke mulig å kjøre opp med bare sånn automat. 

Argumentet var at dersom man klarer å kjøre bil med manuell  girkasse, så skal det være ganske enkelt å hoppe over til automat senere. Men dersom man bare har kjørt med automat tidligereså kan det være mye vanskeligere å hoppe over til manuell etterpå...                                

Anonymkode: 14542...e3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner å bli noen år siden jeg tok førerkortet. Men på den tiden så var det faktisk ikke mulig å kjøre opp med bare sånn automat. 

Argumentet var at dersom man klarer å kjøre bil med manuell  girkasse, så skal det være ganske enkelt å hoppe over til automat senere. Men dersom man bare har kjørt med automat tidligereså kan det være mye vanskeligere å hoppe over til manuell etterpå...                                

Anonymkode: 14542...e3e

Det var mulig for 35 år siden, i alle fall.

Anonymkode: 0a4b6...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjedelig at folk ikke skal lære seg å kjøre bil "skikkelig". Men min far trodde det samme om oss som ikke kunne justere en forgasser. Hans far syntes det samme om ham som ikke gadd å smøre bilen på 50 punkter én gang i måneden. Slik oppleves fremskritt, selv om det nok ikke betyr så mye i det store og hele.

Håpet mitt er at bruktbiler med manuell gir faller i verdi fortere. Så kan jeg sope de opp og kose meg på gamlemåten. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, catman said:

Jeg synes det er kjedelig at folk ikke skal lære seg å kjøre bil "skikkelig". Men min far trodde det samme om oss som ikke kunne justere en forgasser. Hans far syntes det samme om ham som ikke gadd å smøre bilen på 50 punkter én gang i måneden. Slik oppleves fremskritt, selv om det nok ikke betyr så mye i det store og hele.

Håpet mitt er at bruktbiler med manuell gir faller i verdi fortere. Så kan jeg sope de opp og kose meg på gamlemåten. :)

Problemet ditt er vel at de bilene med manuelt gir som du er interessert i, er såpass dyre at det bare er vi gamlinger som har råd til dem. Og vi har stort sett førerkort med rett til å kjøre biler med manuelt gir. Så markedet for disse bilene forblir tilnærmet uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Problemet ditt er vel at de bilene med manuelt gir som du er interessert i, er såpass dyre at det bare er vi gamlinger som har råd til dem. Og vi har stort sett førerkort med rett til å kjøre biler med manuelt gir. Så markedet for disse bilene forblir tilnærmet uendret.

Tviler på at "vanlige" biler som hverken er fete sportsbiler eller klassiske samleobjekter vil holde seg så veldig mye i verdi. Og når det gjelder "vi gamlinger" med førerkort for manuelt gir også, så velger stadig flere av dem også biler med automat. De fleste godt voksne jeg snakker med som har kjøpt med automat, sier de ikke kommer til å gå tilbake til manuelt gir. Det er jo nettopp godt voksne som kjøper litt dyrere, mer behagelig og litt fetere biler siden de ofte har økonomi til det, og automat er en del av den komforten for mange. 

Anonymkode: d5f9f...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva det har å si med manuel vs automat i denne sammenhengen? 

Det viktige er vel å lære å lese trafikken og kunne reglene.

Det er forskjell på elbil og diesel, transporter og en liten smart, men det er ikke noe forskjell på sertifikat her. Det må da være individenes eget ansvar å kunne beherske kjøretøyet de ønsker å bruke. (Observerer forøvrig at kunnskap om egen bil når det gjelder lysbruk er elendig for tiden!)

Selv kjører jeg utelukkende automat eller elbil, selv om jeg i ungdommen kjørte sierra. Verden har gått videre og jeg savner ikke bykjøring med automat.

Heller aldri ikke hatt problem med å velge automat som leiebil her hjemme eller i utlandet.

 

 

Endret av lintilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lintilla said:

Jeg skjønner ikke hva det har å si med manuel vs automat i denne sammenhengen? 

Det viktige er vel å lære å lese trafikken og kunne reglene.

Det er forskjell på elbil og diesel, transporter og en liten smart, men det er ikke noe forskjell på sertifikat her. Det må da være individenes eget ansvar å kunne beherske kjøretøyet de ønsker å bruke. (Observerer forøvrig at kunnskap om egen bil når det gjelder lysbruk er elendig for tiden!)

Selv kjører jeg utelukkende automat eller elbil, selv om jeg i ungdommen kjørte sierra. Verden har gått videre og jeg savner ikke bykjøring med automat.

Heller aldri ikke hatt problem med å velge automat som leiebil her hjemme eller i utlandet.

Vi snakker om 18 år unge menn...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...