Gå til innhold

Trafikkskolene vil ha automatgir som hovedregel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.1.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med slik det er i dag, at man kan velge om man vil ta lappen ordentlig, eller begrense seg til automat?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Mange skjønner ikke reglene og en ekstra oppkjøring kan være avskrekkende for at man skal velge automatgir.

Jeg ser alt for mange elever som kaster bort tid på å lære seg giring uten at de har behov eller interesse for det, for så å bytte til automatgir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en ulempe med manuelt gir..  om man spiser pølse med stekt løk mens man kjører så faller det mye stekt løk av rundt girstangen.. 

All spising er vanskelig med manuelt gir. 

Anonymkode: e85dd...06a

Ja, også er det så vanskelig å ringe med håndholdt telefon, og sende tekstmeldinger, ta selfies og slikt også.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er vanskelig med manuell gir? Skal alt gå minste motstands vei nå da? Gir er vanskelig da dropper vi det.. 

Anonymkode: 408db...829

Helt enig! Kast bort milliarder av kroner på å lære avleggs teknologi!

Få tilbake skrivemaskinene på videregående. Lær unga å spinne sauer. Hvor er kulerammene?

Faens folk som tilpasser seg teknologiens utvikling!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, også er det så vanskelig å ringe med håndholdt telefon, og sende tekstmeldinger, ta selfies og slikt også.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Null problem om du kan ratte og gire med en hånd. Og det kan de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ikke noe problem. Snart er det bare eliten som har råd til å kjøre bil uansett, det er bare de som har råd til alle avgiftene. Med dette blir vi kvitt alle bilene med manuelt gir, så kun de rike ungdommene som kan kjøre moderne biler får kjøre. De andre unge kan jo råne rundt med buss, eller aller helst sitte hjemme og spille dataspill så politiet kan konsentrere seg om å kreve inn bøter fra eliten.

Anonymkode: 5cd31...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Helt enig! Kast bort milliarder av kroner på å lære avleggs teknologi!

Få tilbake skrivemaskinene på videregående. Lær unga å spinne sauer. Hvor er kulerammene?

Faens folk som tilpasser seg teknologiens utvikling!

Det er noe med tidspunktet. Når ungdommen får kjøpt billige biler med automatgir, er tiden inne. Ikke før.

Altså: Min neste bil blir nok med automatgir, selv om jeg kan gire i søvne og nesten aldri køkjører. Jeg vil ha cruise-control. Men det er ikke meg det dreier seg om.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, -jk- skrev:

Ny ordning vil nok bli billigere for de fleste. Mange sliter med giringen i dag men føler at de "må" ta lappen på manuelt gir fordi "alle" sier at de må det. Dermed risikerer de å bruke mange flere timer enn å kjøre opp med automat. 

Nei, ny ordning i seg selv vil ikke bli billigere for de fleste. Det er det det at de får et begrenset førerkort, som gjør at lappen blir billigere for dem. Og det kan de få idag. Ny ordning vil ikke forandre en tøddel på forholda for denne gruppa, det eneste som oppnås er at forholda for resten av elevene forverres. Sertifikatet for manuelt gira biler må tas i to omganger og blir dermed dyrere og mer kronglete å få tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, ny ordning i seg selv vil ikke bli billigere for de fleste. Det er det det at de får et begrenset førerkort, som gjør at lappen blir billigere for dem. Og det kan de få idag. Ny ordning vil ikke forandre en tøddel på forholda for denne gruppa, det eneste som oppnås er at forholda for resten av elevene forverres. Sertifikatet for manuelt gira biler må tas i to omganger og blir dermed dyrere og mer kronglete å få tatt.

Du slipper en ny oppkjøring for 4000 kroner?

Å lære giring tar jo like lang tid om du gjør det først eller sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Du slipper en ny oppkjøring for 4000 kroner?

Å lære giring tar jo like lang tid om du gjør det først eller sist.

Så du mener at hvis automat blir innført som standard, så vil det koste 4000 mindre enn det gjør å ta vanlig førerkort i dag?

Dream on...

Anonymkode: 6c5ec...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag er det vel valgfritt å ta førerkort på manuell gir eller automatgir. Jeg tok på manuell og har selv eid flest manuelle biler. Synes det er greit å kunne kjøre manuell men det er veldig behagelig nå med automatgir. Mye jevnere kjøring. Ville nok valgt oppkjøring i dag med manuell for å ha muligheten til å være trygg på begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner absolutt argumentet med at utviklingen går den veien. Men som den eneste både privat og på jobb som klarer å kjøre manuelt, kjenner jeg at det gjør meg litt småsprø over hvor hjelpeløse folk blir når de desperat trenger en bil, det står en bil utenfor de kan disponere, men den har manuelt gir og de kan kun kjøre automat. Det går helt fint å gå fra å kjøre manuell til automat, men det er litt verre andre veien, så sånn fra mitt personlige liv skulle jeg ønske det ble utsatt en stund til:P Tett før jeg får ticks hver gang jeg hører noen si de bare kjører automat:P Selv om det absolutt er deilig med automat mtp. køkjøring. 

Anonymkode: 536d3...bcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du slipper en ny oppkjøring for 4000 kroner? Å lære giring tar jo like lang tid om du gjør det først eller sist.

Nettopp. For de som skal ha automatlapp blir det akkurat som nå, mens ordentlig sertifikat blir 4000 dyrere. 
Ingen fordeler for noen, bare ulemper for enkelte. (Unntatt for de som står bak dette tullet, de tjener på forslaget, naturligvis.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Nettopp. For de som skal ha automatlapp blir det akkurat som nå, mens ordentlig sertifikat blir 4000 dyrere. 
Ingen fordeler for noen, bare ulemper for enkelte. (Unntatt for de som står bak dette tullet, de tjener på forslaget, naturligvis.)

Nei. De som først vil ha automat og så vil utvide vil spare 4000.

De andre blir det litt billigere enn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skriver at de skal «få» lappen med automat. Så hadde jeg vært 18, førerkort med manuell til 30000-40000 kr vs gratis med automat. Ikke noe spørsmål! 

Men tenker kanskje det aldri blir snakk om å «få» noe som helst da... tviler, eller kanskje bompengene skal brukes til det og 😂

Enn så lenge er det greit å ha lappen med manuel, pga. de mange bilene med gir her i landet, men ser selv at automat er fremtiden :) har selv nå manuell, men blir automat neste bil 👍🏻

Anonymkode: f256a...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Forresten, jeg kan svare meg selv.

Jeg antar at det kommer an på pris, at automat liksom skal være standarden, til den samme blodprisen som førerkort koster i dag, så kan man "velge" å kjøpe tilleggskurs, til tilsvarende blodpriser, for å få ordentlig førerkort.

Penger. Jeg tipper det er det handler om som vanlig, til syvende og sist.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Jeg er egentlig enig deg i dette, men vil ikke dette egentlig justere seg selv?

Jeg tok lappen med manuell (5 år siden), men om jeg hadde valgt automat hadde jeg trengt færre kjøretimer og det hele blitt billigere. Sånn sett er "manuell ekstrapakke" allerede bakt inn i totalprisen.

Jeg har hatt manuell før og har nå en automat. Automat er jo bare "tråkk på gassen og kjør", det er jo egentlig bare å fungere i trafikken man må lære. Sånn sett vil det bli billigere med automat-lappen fordi man hopper over alle timene hvor man kåler med clutch, bakkestart, kveler bilen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei. De som først vil ha automat og så vil utvide vil spare 4000. De andre blir det litt billigere enn nå. 

Du tøver så fælt at en skulle tro du er part i saka.
Du får i det minste bekvemme deg til å skrive begrunnelser for dine påstander, om du vil tas alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Du tøver så fælt at en skulle tro du er part i saka.
Du får i det minste bekvemme deg til å skrive begrunnelser for dine påstander, om du vil tas alvorlig.

En elev som ikke kan gire allerede sparer fort 10 000 kroner på å kjøre opp på automatgir. For 10 000 kroner klarer jeg å lære de fleste å gire. 

Det koster fort 40 000 for en elev å kjøre opp på manuelt gir. Og nærmere 30 000 på automatgir. 

Den ekstra oppkjøringen er bortkastet.

Jeg er trafikklærer. Jeg ser personer som mangler forutsetning til å lære seg å kjøre manuell bil som bruker mange tusen før de går over til automat. 

Hvis jeg først lærer eleven å kjøre automat er det enklere å lære bort giringen. Da har de bare en ny faktor å ta hensyn til. Alt det andre er på plass (plassering, blikk, fartstilpassing osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction said:

En elev som ikke kan gire allerede sparer fort 10 000 kroner på å kjøre opp på automatgir. For 10 000 kroner klarer jeg å lære de fleste å gire. 

Det koster fort 40 000 for en elev å kjøre opp på manuelt gir. Og nærmere 30 000 på automatgir. 

Den ekstra oppkjøringen er bortkastet.

Jeg er trafikklærer. Jeg ser personer som mangler forutsetning til å lære seg å kjøre manuell bil som bruker mange tusen før de går over til automat. 

Hvis jeg først lærer eleven å kjøre automat er det enklere å lære bort giringen. Da har de bare en ny faktor å ta hensyn til. Alt det andre er på plass (plassering, blikk, fartstilpassing osv).

Så trafikkopplæringsnæringen er villig til å gå ned nærmere 25% i inntekt, av pur godvilje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi said:

Du tøver så fælt at en skulle tro du er part i saka.
Du får i det minste bekvemme deg til å skrive begrunnelser for dine påstander, om du vil tas alvorlig.

Sakset fra artikkelen i HI:

"Forslaget er at elever som kjører opp på automat og finner ut at de har behov for førerkort for manuell bil kan få denne retten ved å ta noen timer obligatorisk opplæring på manuell bil hos en trafikkskole senere."

Så når jeg leser dette litt nøyere så kan det faktisk se ut som forslaget betyr at man altså ikke må ta ny oppkjøring for å oppgradere fra automat til manuell, og da kan jeg til nød forstå argumentasjonen om at det blir noe billigere, pga at man ikke må kjøre opp på nytt. I dag må man kjøre opp på nytt for å få oppgradere.

Men da mener jeg også det blir riktigere å si at det nye forslaget faktisk er at man skal kunne oppgradere fra automat til manuell uten ny oppkjøring, heller enn at "automatgir skal bli hovedregel".

 

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Så trafikkopplæringsnæringen er villig til å gå ned nærmere 25% i inntekt, av pur godvilje?

Omsetning, ikke inntekt. Og vi har mer enn nok å gjøre.

Men det er stor motstand mot dette i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...