Gå til innhold

Trafikkskolene vil ha automatgir som hovedregel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Ja. Du skrev "Alle som kjører opp i dag får førerkort for biler med automatgir." 
Det er feil, kun de som kjører automat får det.. ;) De som kjører manuell får begge ting.. 

Alle som kjører opp (til kl. B) i dag får jo førerkort for biler med automat. At de som kjører opp med manuell også får førerkort for manuell endrer da ikke det.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Alle som kjører opp (til kl. B) i dag får jo førerkort for biler med automat. At de som kjører opp med manuell også får førerkort for manuell endrer da ikke det.

Er ikke umulig at jeg har misforstått hva du har ment.. Jeg leste det som at du mente at om man kjører opp idag får man KUN automat... Noe som ikke stemmer.. 

Nei, dette er en uting av ATL.. Om noe burde alle kjøre opp med manuell.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Er ikke umulig at jeg har misforstått hva du har ment.. Jeg leste det som at du mente at om man kjører opp idag får man KUN automat... Noe som ikke stemmer.. 

Nei, dette er en uting av ATL.. Om noe burde alle kjøre opp med manuell.. 

Da har du misforstått, ja, eller jeg har gjort meg misforstått.

Jeg ser at det er andre feil i mitt innlegg som du først siterte, så det er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AndreasBR, ble ikke du bannlyst for evigheter siden? Hva er det som gjør at du er tilbake og skriver 300 innlegg på en dag?

Anonymkode: b6dc1...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AndreasBR skrev:

Er ikke umulig at jeg har misforstått hva du har ment.. Jeg leste det som at du mente at om man kjører opp idag får man KUN automat... Noe som ikke stemmer.. 

Nei, dette er en uting av ATL.. Om noe burde alle kjøre opp med manuell.. 

Det ville det snart blitt slutt på uansett. Etter 2025 blir det antageligvis ikke solgt nye biler med manuell girkasse i Norge lengre. Så da blir det garantert som i USA. Lær å kjøre med automat og kjør opp på det, så får du førerkort for alt. Vil du kjøre manuell får du lære deg det selv på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2019 at 11:03 PM, AnonymBruker said:

Hva er problemet med slik det er i dag, at man kan velge om man vil ta lappen ordentlig, eller begrense seg til automat?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

problemet er bil. Hver kjøreskole har gjerne bare en automatgir-bil, om de har noen, Og en lærer som spesifiserer seg på automat. Og når du først vil ta automat (som jeg gjør), blir det problem med å få timer, og bil til oppkjøring og sånt. 

Anonymkode: a0e3f...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, -jk- skrev:

Det ville det snart blitt slutt på uansett. Etter 2025 blir det antageligvis ikke solgt nye biler med manuell girkasse i Norge lengre. Så da blir det garantert som i USA. Lær å kjøre med automat og kjør opp på det, så får du førerkort for alt. Vil du kjøre manuell får du lære deg det selv på fritiden.

Haha! Tror du virkelig det? 

Beklager å si det, men da tror jeg du også tror på julenissen.. Selvfølgelig vil man kunne få kjøpt bil med manuell etter 2025.. 
Jeg kjører automat? Kjører amerikansk bil.. :P 

Nei, man skal kjøre opp på manuell når man tar lappen så man får kjøre alt av bil. Manuell bør være standarden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Haha! Tror du virkelig det? 

Beklager å si det, men da tror jeg du også tror på julenissen.. Selvfølgelig vil man kunne få kjøpt bil med manuell etter 2025.. 
Jeg kjører automat? Kjører amerikansk bil.. :P 

Nei, man skal kjøre opp på manuell når man tar lappen så man får kjøre alt av bil. Manuell bør være standarden. 

Tja, planene er jo der for å fase ut rene bensin- og dieselbiler fra 2025. Da blir det kun hybridbiler og elbiler + noen få andre varianter å få kjøpt. Dermed null manuell girkasse. 

I 2018 hadde 7,4% av nye personbiler manuell girkasse. Prosenten blir nok vesentlig lavere i år. Kjøreskolene vil slite med å få tak i relevante biler med manuell kasse, om de ikke ønsker å kjøre Kia Picanto eller lignende. Dyrere og større biler med manuell girkasse vil ha ekstreme verditap.

På kjøreskoler i Oslo nærmer andelen som tar lappen kun for automat seg 50%. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle skjønte det uten din forklaring.

Anonymkode: 5cd31...748

Jeg gjorde ikke det. 

Anonymkode: 49d3c...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, -jk- skrev:

Tja, planene er jo der for å fase ut rene bensin- og dieselbiler fra 2025. Da blir det kun hybridbiler og elbiler + noen få andre varianter å få kjøpt. Dermed null manuell girkasse. 

I 2018 hadde 7,4% av nye personbiler manuell girkasse. Prosenten blir nok vesentlig lavere i år. Kjøreskolene vil slite med å få tak i relevante biler med manuell kasse, om de ikke ønsker å kjøre Kia Picanto eller lignende. Dyrere og større biler med manuell girkasse vil ha ekstreme verditap.

På kjøreskoler i Oslo nærmer andelen som tar lappen kun for automat seg 50%. 

Dette kan de bare drømme om.. Kommer ikke skje.. Da er det bare å kjøpe ny bil i utlandet og så importere til Norge.. 

Tror du det er elevene eller lærerne som bestemmer at eleven kjører automatbil... Det er ikke eleven det vettu, det er læreren.. 
Og nå er det lærerne som vil ha ekstra $$ for å lære nye elever å kjøre manuell.. Må se mellom linjene, det er jo utelukkende for å tjene mer penger. 

Nei, de vil absolutt ikke ha problemer med å få biler med manuell. De behøver ikke bytte ut biler så ofte heller.. 

Ser ikke ut som vi blir enige her gitt =P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Dette kan de bare drømme om.. Kommer ikke skje.. Da er det bare å kjøpe ny bil i utlandet og så importere til Norge.. 

Tror du det er elevene eller lærerne som bestemmer at eleven kjører automatbil... Det er ikke eleven det vettu, det er læreren.. 
Og nå er det lærerne som vil ha ekstra $$ for å lære nye elever å kjøre manuell.. Må se mellom linjene, det er jo utelukkende for å tjene mer penger. 

Nei, de vil absolutt ikke ha problemer med å få biler med manuell. De behøver ikke bytte ut biler så ofte heller.. 

Ser ikke ut som vi blir enige her gitt =P 

De vil nok tjene mindre. Om alle som tar automat betaler litt mindre enn de som tar med manuell kasse i dag og f.eks 10% tar manuell opplæring i ettertid så vil ikke de veie opp for inntektstapet. Men de vil nok ha lavere driftskostnader og verditap på kjøreskolebilene siden de da kan bruke elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 18.08, -jk- skrev:

De vil nok tjene mindre. Om alle som tar automat betaler litt mindre enn de som tar med manuell kasse i dag og f.eks 10% tar manuell opplæring i ettertid så vil ikke de veie opp for inntektstapet. Men de vil nok ha lavere driftskostnader og verditap på kjøreskolebilene siden de da kan bruke elbiler.

Men det er jo ikke mye mindre arbeid med å kun ha automatbiler! Mener du lærerne frivillig går ned i lønn?  Tror jeg null på... 

Nei, det kommer være like dyrt, og de kan sette SKYPRIS på manuell.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 26.1.2019 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Ja, også er det så vanskelig å ringe med håndholdt telefon, og sende tekstmeldinger, ta selfies og slikt også.

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Og ikke bare å spise løk, det er mye lettere å dra løken  hvis du kjører automatgir og har en hånd fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Laraa skrev:

Og ikke bare å spise løk, det er mye lettere å dra løken  hvis du kjører automatgir og har en hånd fri

Lite å gjøre på eller? Poenget med å dra opp en gammel tråd er?

Anonymkode: 16543...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 22.1.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med slik det er i dag, at man kan velge om man vil ta lappen ordentlig, eller begrense seg til automat?

Anonymkode: 6c5ec...3ca

Helt enig. De som vil ta automat, begrenses jo til bare det. Det er en ulempe senere. Trqfikkskolene ser kanskje på dette som en mulighet til å få betalt for flere timer senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 14.32, lintilla skrev:

Ja og loven har sagt at de er ansvarlige nok til å kjøre en bil og jeg ser ikke hva girspaken har å si. 

Kanskje de må konsentrere seg mer om de plutselig skal låne en manuel bil, men da kan de kanskje legge fra seg mobilen de minuttene.

Jeg har hatt lappen i mer enn 25 år og husker fortsatt at jeg syntes det vanskeligste i starten var giringen. Så la oss nå ikke få en hel gjeng som skal kludre mer giringen samtidig som de drar med seg rattet mens de girer. Aldri vært så redd som på ferie med ei venninne, som riktignok tok lappen på manuelt, men som  kun har kjørt automat etterpå, noen som var mindre oppmerksom i trafikken pga giringen skal du lete lenge etter.

Anonymkode: 7f783...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du mer å gjøre på,  siden du gidder å kommentere på noen som kommenterer på en gammel tråd? Lav terskel for å bli krenka? Scroll,  men på deg virker kanskje troll mer fristende 😂

Anonymkode: 86a61...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 19.22, Husholdning1 skrev:

Kanskje. Jeg mener åpningsinnlegget var upresist, og antydet at man ikke får lappen for automatgir hvis man kjører opp med manuelt gir i dag.

kan jo kjøre automat i dag når en kjørte opp med manuelt jo.

Anonymkode: ade49...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å ta lappen nå - og har gått over til automatgir fordi jeg rett og slett ikke fikk til giring på grunn av angst. 

Fordelen nå er at all energien og tiden jeg tidligere brukte på å gjennomføre ei giring (med alt det medførte rent praktisk i gjennomføring + mentalt), kan jeg nå bruke på å få med meg trafikkbildet, forstå det - og kjøre økonomisk og behagelig. 

Som kommende ny sjåfør som etterhvert skal ferdes i trafikken på egenhånd, føles det tryggere. 

Anonymkode: 50826...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvor mange som har "angst" her inne. Og "angst" for en girkasse? Meh.

Anonymkode: b6dc1...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...