Jobbermedbarn Skrevet 14. januar 2019 #341 Del Skrevet 14. januar 2019 12 minutter siden, Dolce skrev: Veldig enig at Norwegian bommer totalt med uttalelsen sin. Fullstendig skivebom. Men ikke helt enig at EH skal få full honnør for sin såkalte beklagelse. Leser man hva han skrev i sine tidligere "forsvarstaler" om Dubai-turen, var han utmerket klar over hva han ble med på. Litt merkelig at han plutselig skiftet mening, selv etter å ha "gått mange runder med seg selv" og tenkt nøye før han aksepterte tilbudet fra Norwegian. For meg er dette å snu kappen etter vinden. Han fikk ikke sympatien han var ute etter. Derfor snudde han. Ser absolutt poenget ditt, og den måten han reagerte på først, og det å drive å blokkere de som kommer med konstruktiv kritikk, er helt bak mål. Jeg har nok et spesielt hjerte for homofiles kamp og lar meg nok blende litt av det! Uansett tenker jeg at beklagelsen hans når man ser denne bransjen under ett, er et stort pluss😉 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 14. januar 2019 #342 Del Skrevet 14. januar 2019 47 minutter siden, MissLucy skrev: Du overdriver. Det er virkelig ikke så vanskelig som folk vil ha det til, det å gjøre litt bevisste forbrukervalg. Og om man bommer en gang, men gjør gode valg 9 ganger, så er det jo bedre enn å gi opp før man har prøvd? Hva overdriver jeg med? Fordyp gjerne. Sier ikke at noe er umulig, jeg sier bare det er vanskelig og at de som faktisk prøver allikevel ikke kommer unna meg selv inkludert. Da synes jeg ikke man trenger å angripe bloggere da de ikke gjør hverken mer eller mindre feil enn oss vanlige folk (de fleste bloggere, noen er jo ekstrem og bryr seg ingenting om etikk og miljø ol) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 14. januar 2019 #343 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) 11 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Ser absolutt poenget ditt, og den måten han reagerte på først, og det å drive å blokkere de som kommer med konstruktiv kritikk, er helt bak mål. Jeg har nok et spesielt hjerte for homofiles kamp og lar meg nok blende litt av det! Uansett tenker jeg at beklagelsen hans når man ser denne bransjen under ett, er et stort pluss😉 Jeg har også et stort hjerte for homofiles kamp. Og et veldig stort hjerte for folk som har slitt med mobbing og vanskelig oppvekst. Likevel klarer jeg ikke å ta til meg "beklagelsen" hans. Dersom han hadde forklart det med at han bare tenkte "oj, dette kan bli gøy" da han fikk invitasjonen - og etterpå fant ut at dette kanskje ikke var lurt. Greit nok. Men han har gjentatte ganger skrevet at dette hadde han tenkt veldig nøye igjennom og gått mange runder med seg selv før han aksepterte. Altså visste han utmerket godt hva han sa ja til. Endret 14. januar 2019 av Dolce 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmy_H Skrevet 14. januar 2019 #344 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) 40 minutter siden, førstedamen skrev: Hva overdriver jeg med? Fordyp gjerne. Sier ikke at noe er umulig, jeg sier bare det er vanskelig og at de som faktisk prøver allikevel ikke kommer unna meg selv inkludert. Da synes jeg ikke man trenger å angripe bloggere da de ikke gjør hverken mer eller mindre feil enn oss vanlige folk (de fleste bloggere, noen er jo ekstrem og bryr seg ingenting om etikk og miljø ol) Seriøst?? Tar du imot penger for å glorifisere ferie til et land, som så til de grader bryter menneskerettigheter? Får du betalt for å markedsføre et miljøskadelig forbruk, kroppsfiksering og uetisk atferd? Hvis man ikke gjør det, så er det ikke så vanskelig å bidra til at verden kan være et bedre sted å være i (både dyr og mennesker)for alle. Og at bloggere ikke gjør hverken mer eller mindre feil enn "vanlige" folk som jobber hardt og bidrar positivt til samfunnet kan sies å være mangel på kunnskap fra din side. Og da særlig innenfor blogging og markedsføring. Endret 14. januar 2019 av Emmy_H leif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marriet Skrevet 14. januar 2019 #345 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg er glad beklagelsen kom, og på bakgrunn av den er jeg temmelig sikker på at Espen Hilton har lært med tanke på fremtidige samarbeid. Det er to ting som trekker ned og som gjør at han, bare kommer litt bedre, og ikke godt ut av det. Det første er at han starta med å slette saklige kritiske kommentarer, mens det andre er da han begynte å svare gikk HAN til personangrep og kom med unnskyldninger og annet svada for hvorfor Dubai var et utmerket reisemål. Oppsummert blir det på en måte too little too late, men samtidig et godt forsøk og jeg har troa på at han har lært. Den omtalen de siste dagene har nok svekket hans gode navn og rykte i bransjen ganske kraftig. Så om ikke moralen, holdningene og verdiene i Espens indre har endret seg, så vil jeg tro at hvert fall måten han bruker navnet sitt på kan ha endret seg- forhåpentligvis. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2019 #346 Del Skrevet 14. januar 2019 37 minutter siden, førstedamen skrev: Hva overdriver jeg med? Fordyp gjerne. Sier ikke at noe er umulig, jeg sier bare det er vanskelig og at de som faktisk prøver allikevel ikke kommer unna meg selv inkludert. Da synes jeg ikke man trenger å angripe bloggere da de ikke gjør hverken mer eller mindre feil enn oss vanlige folk (de fleste bloggere, noen er jo ekstrem og bryr seg ingenting om etikk og miljø ol) nei, du sa ikke "bare (...) vanskelig", du sa at det var "tilnærmet umulig", og det var det jeg mente var en overdrivelse. Og så har jeg altså det inntrykket av bloggere at de fleste av dem er mye verre enn "oss vanlige folk", så der er jeg ikke enig med deg. Og med "blogger" mener jeg i denne sammenheng rosablogger - ikke miljøblogger eller minimalismeblogger... 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 14. januar 2019 #347 Del Skrevet 14. januar 2019 14 minutter siden, MissLucy skrev: nei, du sa ikke "bare (...) vanskelig", du sa at det var "tilnærmet umulig", og det var det jeg mente var en overdrivelse. Og så har jeg altså det inntrykket av bloggere at de fleste av dem er mye verre enn "oss vanlige folk", så der er jeg ikke enig med deg. Og med "blogger" mener jeg i denne sammenheng rosablogger - ikke miljøblogger eller minimalismeblogger... Men det er jo nærmest umulig. De ferreste lever uten mobiltelefon, handler kun mat som er etisk produsert (da det er nesten ingen matvarer som er det), de fleste handler nye klær og reparerer ikke gamle klær, mange har tv og annet utstyr som inneholder komponenter som ikke finnes etiske. Ettersom jeg prøver å stå imot selv vet jeg hvor vanskelig det er og det er faktisk nærmest umulig. Selv har jeg hverken tv eller pc, men pga ny jobb måtte jeg ha hjemme pc. Vipps har jeg bidratt. Heldigvis fikk jeg kjøpt brukt så det er bedre enn ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 14. januar 2019 #348 Del Skrevet 14. januar 2019 55 minutter siden, førstedamen skrev: Men det er jo nærmest umulig. De ferreste lever uten mobiltelefon, handler kun mat som er etisk produsert (da det er nesten ingen matvarer som er det), de fleste handler nye klær og reparerer ikke gamle klær, mange har tv og annet utstyr som inneholder komponenter som ikke finnes etiske. Ettersom jeg prøver å stå imot selv vet jeg hvor vanskelig det er og det er faktisk nærmest umulig. Selv har jeg hverken tv eller pc, men pga ny jobb måtte jeg ha hjemme pc. Vipps har jeg bidratt. Heldigvis fikk jeg kjøpt brukt så det er bedre enn ingenting. Vis du synes det er så vanskelig, vil jeg anbefale deg å begynne med det enkleste først. Begynn med å ikke reise til eller forherlige regimer som bryter menneskerettighetene. Det er veldig lett å ikke reise til Dubai og velte seg i luksus. Etterhvert kan du utvide med å kun kjøpe ting du virkelig trenger, gi litt penger til Leger uten grenser og kjøpe et gatemagasin der du bor. Og så kan du vurdere å slutte å kverulere i kommentarfelt på internett at siden ikke alle kan gjøre alt, så kan man ikke gjøre noe med noe. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten Skrevet 14. januar 2019 #349 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) 19 timer siden, Vox_populi skrev: Altså, hvorfor har Cornelia Grimsmo tagget bildene sine med Gran Canaria nå??? De er jo fremdeles tatt i Dubai 😂 Endret 14. januar 2019 av Katten Edit; Mente ikke å sitere noen i hovedinnlegget, vet ikke hvorfor det ble sånn:) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. januar 2019 #350 Del Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, førstedamen skrev: Men det er jo nærmest umulig. De ferreste lever uten mobiltelefon, handler kun mat som er etisk produsert (da det er nesten ingen matvarer som er det), de fleste handler nye klær og reparerer ikke gamle klær, mange har tv og annet utstyr som inneholder komponenter som ikke finnes etiske. Ettersom jeg prøver å stå imot selv vet jeg hvor vanskelig det er og det er faktisk nærmest umulig. Selv har jeg hverken tv eller pc, men pga ny jobb måtte jeg ha hjemme pc. Vipps har jeg bidratt. Heldigvis fikk jeg kjøpt brukt så det er bedre enn ingenting. https://www.fairphone.com/en/ http://www.fairtrade.no/produkter.html finn.no buymeonce.com peopletree.co.uk beeco.no for å ta noen kjappe, enkle eksempler som man kan starte med 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinatara Skrevet 14. januar 2019 #351 Del Skrevet 14. januar 2019 3 timer siden, førstedamen skrev: All ære til deg, men idag er det tilnærmet umulig å ikke indirekte støtte uetiske ting. Klær er uetisk produsert, babymat kan du jo ikke kjøpe, avokado og mange andre frukt og grønnsaker må du avstå fra. Du kan ikke kjøpe mobiltelefon eller kaste gammel elektronikk. Men all ære til deg som får det til, godt jobba! Dette er jo typisk whataboutism og ikke et godt argument. Ja, det kan være umulig å leve etisk, men det betyr ikke at man ikke trenger å prøve. Man trenger ikke være perfekt for å prøve å endre verden til det bedre. Og når man tar et standpunkt kan det påvirke både akkurat den saken, men også andre lignende saker. Å velge bort et uetisk reisemål kan jo påvirke reiseselskaper til å ønske å selge mer etiske reisemål, de tjener jo på å tilby det folk ønsker å betale for. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 14. januar 2019 #352 Del Skrevet 14. januar 2019 "Om alternativene er å enten engasjere seg i alt som er ille her i verden, eller ingen ting, da gir jeg opp" 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 15. januar 2019 #353 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) 7 timer siden, MissLucy skrev: https://www.fairphone.com/en/ http://www.fairtrade.no/produkter.html finn.no buymeonce.com peopletree.co.uk beeco.no for å ta noen kjappe, enkle eksempler som man kan starte med Så heldig du er som har råd til en fairphone. De er jo ikke akkurat de billigere på markedet. Ang peopletree så er jo bomullsproduksjon langt fra etisk uansett hvordan det gjøres. Og Hva forurenser mest etter olje og gass? Klær. Og økologisk er vel enda verre da det tar lengre tid å produsere blant annet. Buymeonce? Er det brukt handel? Om ikke kan det umulig være bra for kloden, de selger mye klær, plast, bøker ol. Og prisene taler for masseproduksjon. Og hvem produserer alt dette? Fairtrade er ikke fair... google it. Beeco. Selger de virkelig små flagg for å ha på bordet ved konfirmasjon ol... Ja da er vel miljøet reddet. Og står lite til ingenting om hvor flere produkter er laget. Så unødvendig produkt at jeg faktisk ble skuffet over dem. Har handlet der før, man da solgte de ikke masse unødvendige ting. Finn.no tommel opp. Så jeg må si meg uenig i at det er enkelt å være etisk. Endret 15. januar 2019 av førstedamen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 15. januar 2019 #354 Del Skrevet 15. januar 2019 7 timer siden, pøbelsara skrev: Vis du synes det er så vanskelig, vil jeg anbefale deg å begynne med det enkleste først. Begynn med å ikke reise til eller forherlige regimer som bryter menneskerettighetene. Det er veldig lett å ikke reise til Dubai og velte seg i luksus. Etterhvert kan du utvide med å kun kjøpe ting du virkelig trenger, gi litt penger til Leger uten grenser og kjøpe et gatemagasin der du bor. Og så kan du vurdere å slutte å kverulere i kommentarfelt på internett at siden ikke alle kan gjøre alt, så kan man ikke gjøre noe med noe. Det var da lite. Det du beskriver utgjør jo nærmest null forskjell for noen. Kjipt at du ikke har troa på at man kan gjøre mer. Og vanskelig er det men prøve bør man. Ang kverulere så kanskje du skal gå frem som et godt eksempel å slutte først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 15. januar 2019 #355 Del Skrevet 15. januar 2019 6 timer siden, Zinatara skrev: Dette er jo typisk whataboutism og ikke et godt argument. Ja, det kan være umulig å leve etisk, men det betyr ikke at man ikke trenger å prøve. Man trenger ikke være perfekt for å prøve å endre verden til det bedre. Og når man tar et standpunkt kan det påvirke både akkurat den saken, men også andre lignende saker. Å velge bort et uetisk reisemål kan jo påvirke reiseselskaper til å ønske å selge mer etiske reisemål, de tjener jo på å tilby det folk ønsker å betale for. Må være lov å ta en diskusjon uten at det alltis skal kalles ettellerannet når man er uenig. Eller enig i resten av det du skriver, men poenget var at det kanskje ikke er så etisk å la være å reise dit heller. Hvor mange fattige er avhengig av turister for å i det hele tatt overleve fra dag til dag? Og hvorfor er det greit å være kjip og rakke ned på bloggere som velger dubai som reisemål, når de kanskje har noe annet som hjertesak? Jeg får ikke stille spørsmål rundt hva dere her på kg støtter etisk, men dere får stille spørsmål om hva bloggere velger å støtte og ikke støtte? Whataboutism??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 15. januar 2019 #356 Del Skrevet 15. januar 2019 9 timer siden, Emmy_H skrev: Seriøst?? Tar du imot penger for å glorifisere ferie til et land, som så til de grader bryter menneskerettigheter? Får du betalt for å markedsføre et miljøskadelig forbruk, kroppsfiksering og uetisk atferd? Hvis man ikke gjør det, så er det ikke så vanskelig å bidra til at verden kan være et bedre sted å være i (både dyr og mennesker)for alle. Og at bloggere ikke gjør hverken mer eller mindre feil enn "vanlige" folk som jobber hardt og bidrar positivt til samfunnet kan sies å være mangel på kunnskap fra din side. Og da særlig innenfor blogging og markedsføring. Her er det vel du som mangler kunnskap og har opphøyd vanlig mann i gata til noe han ikke er. Vanlige mann i gata er nemlig hverken etisk eller miljøvennlig, så vet du det. At det ikke er vanskelig å bidra er også en vanlig misoppfatning. Se på kloden og du forstår straks hvor langt den tankerekka har tatt oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bonsaijenta Skrevet 15. januar 2019 #357 Del Skrevet 15. januar 2019 Har EH reist tilbake til Norge? Hvis ikke, så er den unnskyldningen syltynn. Han ligger lavt til det roer seg for jobben hans er allerede gjort og det var å skape oppmerksomhet til Dubai. Nå kan han bare nyte resten av turen med jentene. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinatara Skrevet 15. januar 2019 #358 Del Skrevet 15. januar 2019 Uansett er jo dette en diskusjon rundt influencere og ikke privatpersoner. For det ligger jo i ordet influencer at de har påvirkningskraft og det må være lov å sette spørsmål rundt hva de bruker denne påvirkningskraften til. Uten at man hverken må være perfekt selv eller at det på noen måte er personkritikk mot disse personene. Selv om de er sitt firmas ansikt utad og dermed kan oppfattes som privatpersoner, så er de faktisk firmaer som får betalt for å selge noe til oss som forbrukere. Og influencere klarer faktisk å selge oss ting mye mer effektivt enn mye annen reklame. Så ved å kritisere får man kanskje dem som var klare for å trykke på bestillingsknappen for sin neste ferie etter å ha sett bilder på insta eller lest bloggposter til å tenke seg om. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 15. januar 2019 #359 Del Skrevet 15. januar 2019 3 minutter siden, Zinatara skrev: Uansett er jo dette en diskusjon rundt influencere og ikke privatpersoner. For det ligger jo i ordet influencer at de har påvirkningskraft og det må være lov å sette spørsmål rundt hva de bruker denne påvirkningskraften til. Uten at man hverken må være perfekt selv eller at det på noen måte er personkritikk mot disse personene. Selv om de er sitt firmas ansikt utad og dermed kan oppfattes som privatpersoner, så er de faktisk firmaer som får betalt for å selge noe til oss som forbrukere. Og influencere klarer faktisk å selge oss ting mye mer effektivt enn mye annen reklame. Så ved å kritisere får man kanskje dem som var klare for å trykke på bestillingsknappen for sin neste ferie etter å ha sett bilder på insta eller lest bloggposter til å tenke seg om. Ja, disse ferieturene til Dubai bør det norske folket slutte med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 15. januar 2019 #360 Del Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, førstedamen skrev: Så heldig du er som har råd til en fairphone. De er jo ikke akkurat de billigere på markedet. Ang peopletree så er jo bomullsproduksjon langt fra etisk uansett hvordan det gjøres. Og Hva forurenser mest etter olje og gass? Klær. Og økologisk er vel enda verre da det tar lengre tid å produsere blant annet. Buymeonce? Er det brukt handel? Om ikke kan det umulig være bra for kloden, de selger mye klær, plast, bøker ol. Og prisene taler for masseproduksjon. Og hvem produserer alt dette? Fairtrade er ikke fair... google it. Beeco. Selger de virkelig små flagg for å ha på bordet ved konfirmasjon ol... Ja da er vel miljøet reddet. Og står lite til ingenting om hvor flere produkter er laget. Så unødvendig produkt at jeg faktisk ble skuffet over dem. Har handlet der før, man da solgte de ikke masse unødvendige ting. Finn.no tommel opp. Så jeg må si meg uenig i at det er enkelt å være etisk. pris på fairphone - ikke poenget - du skriver som om der ikke finnes etiske alternative, og jeg viser deg ett. Jeg vet ikke hva fairphone koster - jeg har en vanlig telefon da jeg ikke lever et perfekt etisk og miljøvennlig liv. Det betyr ikke at jeg ikke gjør så gode valg jeg kan på andre områder, og det gjør heller ikke at jeg har mistet retten til å uttale meg (om du skulle være fristet til å tenke det, bare for å ta ned den innvendingen med en gang).. Jeg er enig i at det er vanskelig med telefon. Min løsning er beholde telefonen lenger, skifte batteri og skjerm istedet for å kjøpe ny. Andre kan velge å kjøpe fairphone. Eller så kan man ha den telefonen man vil, og kjempe andre kamper. F.eks. kan man la være å reise ti lDubai. Det er jo et nokså enkelt tiltak for å unngå å bidra negativt i denne verden. Buymeonce er ikke en butikk - det er en nettside eller blogg som lenker til produkter med livstidsgaranti (alternativt beste tilgjengelige alternativ) slik at vi kan redusere søppel ved å kjøpe kvalitetsprodukter som varer og ikke trenger å byttes ut hyppig Jeg lenket til beeco for å vise til gode alternativer, men du velger å fokusere på ett produkt som du finner unødvendig, og bruker det som argument til å avfeie hele butikken. Det er en debatteknikk som jeg ikke gidder å bruke mer tid på, så jeg avslutter denne debatten fra min side nå. Jeg håper andre har fått noen tips til noen enkle, alternative valg man kan gjøre i sin egen hverdag? 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg