Gå til innhold

Bloggere i Dubai


Oline12

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest førstedamen
8 timer siden, pøbelsara skrev:

Jeg antar at de samme folka som vet litt om tilstandene i Dubai, vet hvordan det er i Saudi. 

Kritikken i denne saken handler om at en gjeng influencere har blitt betalt for å markedsføre et menneskefiendtlig regime som et harmløst, luksuriøst ferieparadis.

Denne saken handler ikke om hvem det eventuelt ville vært enda verre å reklamere for uten å gjøre antydningen av en etisk regleksjon rundt det på forhånd. 

Det var du som trakk inn andre land og regimer, og jeg svarte deg. 

Nordmenn reiser verden rundt hele året, men når noen bloggere gjør det da slåes det hardt ned på. Det er fryktelig selvmotsigende, det var poenget. 

I Norge er det langt fra kun bloggere som markedsfører og reklamerer for Dubai. Blir plutselig mye du må boikotte om ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, førstedamen skrev:

Det var du som trakk inn andre land og regimer, og jeg svarte deg. 

Nordmenn reiser verden rundt hele året, men når noen bloggere gjør det da slåes det hardt ned på. Det er fryktelig selvmotsigende, det var poenget. 

I Norge er det langt fra kun bloggere som markedsfører og reklamerer for Dubai. Blir plutselig mye du må boikotte om ser etter.

Jeg skal love deg at jeg ikke reserverer min kritikk av total mangel på etisk dømmekraft til bloggere når det gjelder idyllisering av et reisemål hvor store deler av de som jobber i turistnæringen har svært dårlige kår. Eller samfunn hvor kvinner arresteres og straffes for å ha blitt voldtatt. 

Jeg er opptatt av etikk, og jeg prøver å leve etter noen enkle regler - som feks at jeg ikke med vitende og vilje er med på å utnytte andre mennesker - eller støtte tvilsom industri. 

 Det er veldig lett for nordmenn å la være å støtte regimene i UAE. Det er også ganske lett å lese lett tilgjengelig informasjon på Amnesty's sider. VI som lever i verdens aller mest privilegerte samfunn, kan vi fint la være å støtte utnytting av mennesker som er adskillig dårligere stilt enn oss selv. 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg skal love deg at jeg ikke reserverer min kritikk av total mangel på etisk dømmekraft til bloggere når det gjelder idyllisering av et reisemål hvor store deler av de som jobber i turistnæringen har svært dårlige kår. Eller samfunn hvor kvinner arresteres og straffes for å ha blitt voldtatt. 

Jeg er opptatt av etikk, og jeg prøver å leve etter noen enkle regler - som feks at jeg ikke med vitende og vilje er med på å utnytte andre mennesker - eller støtte tvilsom industri. 

 Det er veldig lett for nordmenn å la være å støtte regimene i UAE. Det er også ganske lett å lese lett tilgjengelig informasjon på Amnesty's sider. VI som lever i verdens aller mest privilegerte samfunn, kan vi fint la være å støtte utnytting av mennesker som er adskillig dårligere stilt enn oss selv. 

Nemlig!👏

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Louiah skrev:

Når du trodde det EH skrev var flaut nok, så topper Annijor det på engelsk i sin siste post på Insta. Som læreren kommenterer der: «Engelsken og unnskyldningene på ca likt nivå. Sterk toer.»

Jeg syns det var skikkelig "Petter Solberg engelsk" 😂

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har vært lite bilder fra disse bloggerne etter at det ble tatt opp her i Norge.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, WinWin skrev:

Jeg syns det var skikkelig "Petter Solberg engelsk" 😂

Syns det ofte vert sånn når bloggarar skal prøva seg på engelsk, det verkar som om dei tenker på norsk og sett over ord for ord i staden for å tenka på engelsk. Då vert det kjapt litt rare setningar og dårleg flyt. Ofte brukar dei ord som ikkje heilt betyr det dei trur det gjer, eller prøver seg på litt malplasert slang. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regimet i Dubai har selvsagt flere tvilsomme sider. Like fullt har det også en rekke positive sider; eksempelvis blir den innfødte befolkningen svært godt økonomisk ivaretatt(vestlige land kan ikke alltid skryte av det samme). Det er heller ikke slik at alle fremmedarbeidere der blir dårlig behandlet: En rekke av dem er faktisk fornøyd med å jobbe i et land med bedre lønning enn hva de ville fått i India eller på Filippinene. Andre igjen, blir dessverre grovt utnyttet. Homofili er forbudt, men forfølges sjeldent aktivt. Kvinner har utstrakte rettigheter sammenlignet med andre land i regionen(som burde være det naturlige sammenligningsgrunnlaget), men det er ingen fullstendig likestilling. Ytringsfriheten er begrenset, slik den også er i en rekke andre populære ferieland, som Thailand, Singapore, Brasil og Indonesia. Realiteten er at svært mange feriedestinasjoner må utelukkes om man skal kreve at menneskerettighetene blir respekter der man ferierer. 

Personlig velger jeg ikke reisemål ut ifra mine politiske meninger om landets regime. Jeg har aldri hatt, og vil aldri få, nevneverdig interesse for bloggere. Stort sett anser jeg dem som noe korttenkte, unge mennesker. I dette tilfellet kan jeg imidlertid ikke se at de har gjort noe galt. Ikke med mindre de promoterer regimet i Dubai som fantstisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, decker skrev:

Syns det ofte vert sånn når bloggarar skal prøva seg på engelsk, det verkar som om dei tenker på norsk og sett over ord for ord i staden for å tenka på engelsk. Då vert det kjapt litt rare setningar og dårleg flyt. Ofte brukar dei ord som ikkje heilt betyr det dei trur det gjer, eller prøver seg på litt malplasert slang. 

But but, it's not only only 😉

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Monica1968 skrev:

Regimet i Dubai har selvsagt flere tvilsomme sider. Like fullt har det også en rekke positive sider; eksempelvis blir den innfødte befolkningen svært godt økonomisk ivaretatt(vestlige land kan ikke alltid skryte av det samme). Det er heller ikke slik at alle fremmedarbeidere der blir dårlig behandlet: En rekke av dem er faktisk fornøyd med å jobbe i et land med bedre lønning enn hva de ville fått i India eller på Filippinene. Andre igjen, blir dessverre grovt utnyttet. Homofili er forbudt, men forfølges sjeldent aktivt. Kvinner har utstrakte rettigheter sammenlignet med andre land i regionen(som burde være det naturlige sammenligningsgrunnlaget), men det er ingen fullstendig likestilling. Ytringsfriheten er begrenset, slik den også er i en rekke andre populære ferieland, som Thailand, Singapore, Brasil og Indonesia. Realiteten er at svært mange feriedestinasjoner må utelukkes om man skal kreve at menneskerettighetene blir respekter der man ferierer. 

Personlig velger jeg ikke reisemål ut ifra mine politiske meninger om landets regime. Jeg har aldri hatt, og vil aldri få, nevneverdig interesse for bloggere. Stort sett anser jeg dem som noe korttenkte, unge mennesker. I dette tilfellet kan jeg imidlertid ikke se at de har gjort noe galt. Ikke med mindre de promoterer regimet i Dubai som fantstisk.

Så du mener at tilogmed Amnesty tar feil her?

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske bekymrende at samtlige i gjengen sletter alle kritiske kommentarer under instabildene sine. Bildene legges filter på, kroppene fikses på, ansiktene er pakka med sminke og ingenting skal ødelegge imaget at dette er bare flott og perfekt skal vises frem. Jeg syns det er trist at sosiale medier skal være slik. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle bloggerne som reiste ned har mistet følgere på IG både idag og igår:

https://socialblade.com/instagram/user/bybenedicthe

https://socialblade.com/instagram/user/lene orvik

https://socialblade.com/instagram/user/annijor

https://socialblade.com/instagram/user/espen hilton

Riktignok bare 90-600 følgere men må jo fortsatt være surt. Lurer på om de hadde mistet like mange hvis de bare hadde hatt evnen til å anerkjenne at reisen var et dårlig valg og unnskyldte seg..

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, WinWin skrev:

Så du mener at tilogmed Amnesty tar feil her?

Jeg mener vel Amnesty er tvilsomme i mange spørsmål. Blant annet ser de ut til å kjempe for at Norge skal ta inn store mengder unge menn fra langt strengere muslimske land enn FAE(jfr debatten rundt asylsøkere, hvor Amnesty omtrent uten unntak taler asylsøkernes sak). Det blir dog en annen diskusjon. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om og være feig når du sletter alt . Kommer vel ett innlegg hvor han skriver at han betaler for turen selv

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

EH har jo nå skrevet at han har slettet alt og kommet med en beklagelse på at han reiste og at han var korttenkt... syns det er veldig veldig bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har EH kommet med en blogginnlegg og en beklagelse på at han dro nedover..  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BethD skrev:

EH har jo nå skrevet at han har slettet alt og kommet med en beklagelse på at han reiste og at han var korttenkt... syns det er veldig veldig bra !

 

Akkurat nå, terteskjell skrev:

Da har EH kommet med en blogginnlegg og en beklagelse på at han dro nedover..  

Det er nok det absolutt smarteste han kan gjøre i denne situasjonen han har satt seg i. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

EH har jo nå skrevet at han har slettet alt og kommet med en beklagelse på at han reiste og at han var korttenkt... syns det er veldig veldig bra !

Våre to innlegg ble nok skrevet likt.  Jeg så innlegget etter at jeg hadde skrevet det andre

Bra han kommer med en beklagelse men gjenstår å se om de andre må madammene gjør det samme.  Tviler

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...