Gå til innhold

Bloggere i Dubai


Oline12

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Oline12 skrev:

Ingen som tok screenshoot av innlegget AJ la ut på engelsk om turen som hun slettet kort tid etter? Det var jo bare legendarisk. 

Det ligger et tynt tilsvar på Instagram, men deg som ble slettet var kanskje på bloggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen
10 timer siden, mindfulness skrev:

I USA blir man ikke arrestert for å være homofil eller å bli voldtatt. I Dubai blir man fort det. Vet ikke jeg hvem som er på villspor moralsk sett...

Så når bloggere støtter indirekte er det ikke greit, men når et helt land (usa) gjør det er det helt ok 🙈

Vil også legge til at rettigheter ol står det mye verre til med i Saudi Arabia enn i dubai så vet du det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i kommentarfeltet til BOTB sitt Dubai-innlegg. Annijor har slettet det, men internett glemmer ikke. Hun fremstår som mindre intelligent med dette, men samtidig ikke overrasket. Hun er blant verstingene av influencerene når det gjelder å ikke være mottakelig for konstruktiv kritikk. FLAUT Anikken, dritflaut.

D35F1A3A-B771-4431-967B-C2D3290E38AB.jpeg

Endret av gjestgitt
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har merket Instagrambildene reklame, men "skjønner" ikke helt for hva.

EH annonserer for å være avholds, HS for sjal og LO for søndager?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 21.36, Oline12 skrev:

Influensere er på sponset tur til Dubai, av Norwegian hvis jeg ikke tar feil? Benedichte Bjerke, Hedda Skoug, Cornelia Grimso. Annikken Jørgensen, Lene Orvik og Espen Hilton.

Hyggelig av Norwegian å spandere tur på noen totalt ukjente. Hjalp det, ble de friske av influensaen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Hyggelig av Norwegian å spandere tur på noen totalt ukjente. Hjalp det, ble de friske av influensaen?

Ha ha, der er nok håpet ute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, førstedamen skrev:

Så når bloggere støtter indirekte er det ikke greit, men når et helt land (usa) gjør det er det helt ok 🙈

Vil også legge til at rettigheter ol står det mye verre til med i Saudi Arabia enn i dubai så vet du det. 

Jeg antar at de samme folka som vet litt om tilstandene i Dubai, vet hvordan det er i Saudi. 

Kritikken i denne saken handler om at en gjeng influencere har blitt betalt for å markedsføre et menneskefiendtlig regime som et harmløst, luksuriøst ferieparadis.

Denne saken handler ikke om hvem det eventuelt ville vært enda verre å reklamere for uten å gjøre antydningen av en etisk regleksjon rundt det på forhånd. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har blitt poengtert av andre, deriblant på Asti sin blogg https://influencere.wordpress.com, at merkingen på Instagram har vært manglende. Nå er det meste merket, men ikke for hva de faktisk reklamerer for. For meg virker det som disse emojiene bak #(som ikke gir mening) er en slags protest mot lovene Norge har for merking av reklame.  Det er så umodent. Og uforståelig. Jeg skjønner ikke. 

I tillegg slettes kommentarer som er kritiske og brukere blokkeres. Anbefaler å lese Kristin Gjelsvik sin post om akkurat dette: http://www.kristingjelsvik.no/nei-kritikk-er-ikke-hat/

Er det dit vi er på vei i sosiale medier? Orker ikke folk å merke ordentlig med reklame, hvor er Forbrukertilsynet?

Skal alt som er kritikk slettes slik at leserne får bare opp hjerter og lovprisning av disse folka? Det burde jo vært forbudt. Litt off topic fra selve Dubai, men det har blitt poengtert av mange, i tillegg ser en også samme tendens til de største bloggerne som sletter og blokkerer alt av kritikk. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin Gjelsvik var på ferie i Dubai i 2012, og hun blogget ukritisk derfra. Savnet litt personlig refleksjon i det nye innlegget hennes rundt akkurat det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele konseptet "influenser" gjør meg dårlig. Jeg følger én av disse folka selv, men det er fordi jeg kjente vedkommende for mange år siden og hilser om jeg møter vedkommende på gata, men jeg er IKKE imponert over at det er mulig for folk å tjene så mye penger på vas som det disse glorifiserte glansvask-menneskene gjør.

Jeg prøver også generelt å unngå Norwegian av diverse grunner, og kjenner jeg ofte får avsmak dersom jeg ser en bedrift betale en "influenser" aka "samfunnsunyttig menneske" for å promotere et produkt - være seg alt fra tannkrem til feriedestinasjon.

Jeg ser automatisk ned på alle som velger å reise til Dubai, sorry. Jeg har flere folk i omgangskretsen min som har vært der, og jeg liker av prinsipp aldri bilder eller innlegg som blir lagt ut derifra. Jeg er vel også ganske passiv-aggressiv og kan fint legge ut en snapstory med et generelt stikk til de som drar dit.

Ser mange drar sammenheng til USA og andre steder, men det må være lov å sette en grense for seg selv - jeg støtter ikke turisme til land hvor det er ulovlig å være den du er født som (og da snakker jeg ikke om å være født pedofil eller seriemorder, jeg snakker om å være født slik du er og du ikke er til skade for andre). 

Dette ble litt usammensatt rangel, beklager det, har vært på nattevakt og er ofte grinete engasjert etter det :P

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian sier til Nettavisen at de kun sponset flybilletter, og at opphold og aktiviteter ble sponset av andre. Hvem? Kan ikke se at noen av influencerne har oppgitt hvem de egentlig reklamerer for. Dette blir bare mer og mer shady. 

 

https://www.nettavisen.no/livsstil/bloggere-kritiseres-for-sponset-norwegian-tur-til-dubai-anniken-jrgensen-slar-tilbake/3423579905.html

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Karamellsaus skrev:

Kristin Gjelsvik var på ferie i Dubai i 2012, og hun blogget ukritisk derfra. Savnet litt personlig refleksjon i det nye innlegget hennes rundt akkurat det. 

Takk for info. Det var litt merkelig at hun ikke nevnte det, noe slikt som "jeg har også vært dum engang".. Beviser kanskje at du kan aldri stole på en influenser, de er alle ute etter å tjene penger på sin business. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Poppie skrev:

Hele konseptet "influenser" gjør meg dårlig. Jeg følger én av disse folka selv, men det er fordi jeg kjente vedkommende for mange år siden og hilser om jeg møter vedkommende på gata, men jeg er IKKE imponert over at det er mulig for folk å tjene så mye penger på vas som det disse glorifiserte glansvask-menneskene gjør.

Jeg prøver også generelt å unngå Norwegian av diverse grunner, og kjenner jeg ofte får avsmak dersom jeg ser en bedrift betale en "influenser" aka "samfunnsunyttig menneske" for å promotere et produkt - være seg alt fra tannkrem til feriedestinasjon.

Jeg ser automatisk ned på alle som velger å reise til Dubai, sorry. Jeg har flere folk i omgangskretsen min som har vært der, og jeg liker av prinsipp aldri bilder eller innlegg som blir lagt ut derifra. Jeg er vel også ganske passiv-aggressiv og kan fint legge ut en snapstory med et generelt stikk til de som drar dit.

Ser mange drar sammenheng til USA og andre steder, men det må være lov å sette en grense for seg selv - jeg støtter ikke turisme til land hvor det er ulovlig å være den du er født som (og da snakker jeg ikke om å være født pedofil eller seriemorder, jeg snakker om å være født slik du er og du ikke er til skade for andre). 

Dette ble litt usammensatt rangel, beklager det, har vært på nattevakt og er ofte grinete engasjert etter det :P

Det var som jeg skulle skrevet det selv!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ssophie skrev:

Norwegian sier til Nettavisen at de kun sponset flybilletter, og at opphold og aktiviteter ble sponset av andre. Hvem? Kan ikke se at noen av influencerne har oppgitt hvem de egentlig reklamerer for. Dette blir bare mer og mer shady. 

 

https://www.nettavisen.no/livsstil/bloggere-kritiseres-for-sponset-norwegian-tur-til-dubai-anniken-jrgensen-slar-tilbake/3423579905.html

Så da kan vi anta de er direkte sponset av emiratet Dubai? Haha, dette blir bare verre og verre. Fotballfrue dro på tur til Paris sponset av turistnæringen i Frankrike, men hun merket i det minste som reklame (og hvilken avsender) hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, Ninnn skrev:

Så da kan vi anta de er direkte sponset av emiratet Dubai? Haha, dette blir bare verre og verre. Fotballfrue dro på tur til Paris sponset av turistnæringen i Frankrike, men hun merket i det minste som reklame (og hvilken avsender) hele veien.

Det kan hende de har fått flybillettene og beskjed om at de selv kan velge destinasjon. I fellesskap kan de ha blitt enige om Insta-vennlige Dubai.. Hvis det er tilfelle har de jo absolutt ingen å skylde på. Kanskje derfor det er så stille nå fra dem nå?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et merkelig tidspunkt Norwegian har valgt for denne promoteringen. De startet opp Dubai-ruta i slutten av oktober i fjor og skal fly frem til slutten av mars. Skulle jo tro det hadde vært bedre å kjøre markedsføringen på et tidligere tidspunkt enn et par måneder før ruta legges ned igjen (i alle fall for sommeren, mulig de starter opp igjen til høsten?). Jeg tipper at turistmyndighetene i Dubai er med på dette, jeg ser det som lite sannsynlig at bloggerne selv betaler for opphold, aktiviteter osv, for det er jo det som virkelig koster penger. Ikke flybilletten.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant hvem som betaler denne floppen, faktisk. Selvsagt betaler de ikke selv, men reklameselgerne/bloggerne legger opp til offentlig gjettekonkurranse. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 20.40, Katten skrev:

Har avfulgt Annijor og Cornelia! (fulgte Cornelia på Instagram og Youtube), de andre følger jeg ikke... Hadde virkelig trodd bedre om Cornelia Grimsmo! 

Fulgte selv Cornelia på IG og Youtube, men dette ble så milevis fra det som hun har vist hittil (vegansk, etisk, mindfulness....) Jeg mener, Dubaï og Zara-shopping??

Så da tok jeg hennes siste råd til følge ("If you stopped pointing fingers on others etc") og trykker på "Slutt å følge" knappen. Dette blir altfor dobbeltmoralsk for min del...

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...