Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Tanuki skrev:

Hvordan kan man være 100% sikker på at hun bortført? Hvem som helst kan skrive en lapp på dårlig norsk for å villede politiet.

Hvem har sagt at noen er 100% sikker?  Det er hovedteorien til politiet. Nå har de jobbet med dette i elleve uker, så de vet nok hva de skal konsentrere seg om. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, SoWhat? said:

Hvem har sagt at noen er 100% sikker?  Det er hovedteorien til politiet. Nå har de jobbet med dette i elleve uker, så de vet nok hva de skal konsentrere seg om. 

Så vidt jeg har skjønt så er kidnapping hovedteorien, men at de ikke utelukker at noe annet kan ha skjedd. Bare virker helt rart at kidnapperne ikke har kommunisert mer siden de ba om løsepenger. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tanuki skrev:

Så vidt jeg har skjønt så er kidnapping hovedteorien, men at de ikke utelukker at noe annet kan ha skjedd. Bare virker helt rart at kidnapperne ikke har kommunisert mer siden de ba om løsepenger. 

Kalde føtter? Kanskje de skyldige mistenker at monero-kontoen ikke er så anonym som man var lovet, mtp at politiet har gått ut med at de vet datoen for når kontoen ble opprettet?

Kanskje det aldri var meningen å få utbetalt noe beløp i det hele tatt, og at hele trusselbrevet er laget for å forvirre? (For meg fremstår det som naivt å tro at noen ville overføre den summen penger som de ba om. Over 80 mill. )

Håper og tror at politiet sitter med mye mer informasjon enn det de har delt med media.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, acna skrev:

Kalde føtter? Kanskje de skyldige mistenker at monero-kontoen ikke er så anonym som man var lovet, mtp at politiet har gått ut med at de vet datoen for når kontoen ble opprettet?

Kanskje det aldri var meningen å få utbetalt noe beløp i det hele tatt, og at hele trusselbrevet er laget for å forvirre? (For meg fremstår det som naivt å tro at noen ville overføre den summen penger som de ba om. Over 80 mill. )

Håper og tror at politiet sitter med mye mer informasjon enn det de har delt med media.

Kidnapperne trodde kanskje at media skulle bli innvolvert med en gang og at det derfor skulle gå fortere å få penger? 

Ja den summen virker usannsynlig. Hvis de er profesjonelle og har gjort dette før, så hadde de vel lagt seg på et lavere beløp?

jeg har ikke hørt om noe tilsvarende hvor de går med på å prute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, acna skrev:

Kalde føtter? Kanskje de skyldige mistenker at monero-kontoen ikke er så anonym som man var lovet, mtp at politiet har gått ut med at de vet datoen for når kontoen ble opprettet?

Kanskje det aldri var meningen å få utbetalt noe beløp i det hele tatt, og at hele trusselbrevet er laget for å forvirre? (For meg fremstår det som naivt å tro at noen ville overføre den summen penger som de ba om. Over 80 mill. )

Håper og tror at politiet sitter med mye mer informasjon enn det de har delt med media.

Tror nok politiet holder noen kort tett inntil brystet. Selv om dette er en sak som er enestående, så vet de nok hva som er konstruktivt å dele via medier. Syns det er litt rart at så mange( ikke bare her på Kg) har så lite tillit til politiet. De er ikke helt amatører liksom. Selv om de nok sliter med denne saken. De får også hjelp fra fks FBI. Mye vi ikke blir informerte om tenker jeg. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Det er all mulig grunn til å ha veldig lite tillit til politiet. Inkompetansen deres kjenner ingen grenser. Det har vi sett utallige eksempler på gjennom tidene.

 

Men akkurat her så er det umulig å tro at de ikke kan ha andre hypoteser enn den de har gått ut med. Så nedsnødde er det umulig at de kan være.

Vet ikke hvilke utallige eksempler du tenker på. Vi får være uenige med forskjellig syn på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, SoWhat? said:

Tror nok politiet holder noen kort tett inntil brystet. Selv om dette er en sak som er enestående, så vet de nok hva som er konstruktivt å dele via medier. Syns det er litt rart at så mange( ikke bare her på Kg) har så lite tillit til politiet. De er ikke helt amatører liksom. Selv om de nok sliter med denne saken. De får også hjelp fra fks FBI. Mye vi ikke blir informerte om tenker jeg. 

Det som virkelig overrasket meg var det naboen til Hagen fortalte. At han så en varebil ved Hagens hus, men den hadde et hvitt skilt i stedet for grønt sånn som det pleier å være. Han ble mistenksom og sjekket på internett hvem som eier denne bilen. Det stod ikke i avisa hva han fant ut, men han skjønte at det var noe som ikke stemte. Det er godt mulig det er noe jeg ikke forstår, men er ikke det ganske uprofesjonelt?Ikke en gang gidde å skaffe et riktig skilt og slik unngå å trekke til seg oppmerksomhet?

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fiskegrateng skrev:

Det som virkelig overrasket meg var det naboen til Hagen fortalte. At han så en varebil ved Hagens hus, men den hadde hvitt skilt i stedet for grønt sånn som det pleier å være. Han ble mistenksom og sjekket på internett hvem som eier den bilen. Det stod ikke i avisa hva han fant ut, men han skjønte at det var noe som ikke stemte. Det er godt mulig det er noe jeg ikke forstår, men er ikke det ganske uprofesjonelt?Ikke en gang gidde å skaffe et riktig skilt og slik unngå å trekke til seg oppmerksomhet?

Stusset litt på dette jeg også. Det skal jeg innrømme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Det som virkelig overrasket meg var det naboen til Hagen fortalte. At han så en varebil ved Hagens hus, men den hadde et hvitt skilt i stedet for grønt sånn som det pleier å være. Han ble mistenksom og sjekket på internett hvem som eier denne bilen. Det stod ikke i avisa hva han fant ut, men han skjønte at det var noe som ikke stemte. Det er godt mulig det er noe jeg ikke forstår, men er ikke det ganske uprofesjonelt?Ikke en gang gidde å skaffe et riktig skilt og slik unngå å trekke til seg oppmerksomhet?

Jeg tror risikoen for at noen skulle bli oppmerksom på det, var mindre enn risikoen for at ett stjålet skilt til en arbeidsbil skulle være anmeldt.

(Det er færre grønne skilt i omløp og de er skrudd på biler som stort sett brukes hver dag, så når de forsvinner, blir de anmeldt med en gang. Bilen er antagelig stjålet; motivet med å skifte skilt, er å hindre at den dukker opp som stjålet. Jeg kan skaffe 5 egnede skilt fra mitt eget nabolag som ikke ville vært savnet på flere dager. Fra ett profesjonelt ståsted, kan dette regnes som en gjennomtenkt risikovurdering)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Druid skrev:

Jeg tror risikoen for at noen skulle bli oppmerksom på det, var mindre enn risikoen for at ett stjålet skilt til en arbeidsbil skulle være anmeldt.

(Det er færre grønne skilt i omløp og de er skrudd på biler som stort sett brukes hver dag, så når de forsvinner, blir de anmeldt med en gang. Bilen er antagelig stjålet; motivet med å skifte skilt, er å hindre at den dukker opp som stjålet. Jeg kan skaffe 5 egnede skilt fra mitt eget nabolag som ikke ville vært savnet på flere dager. Fra ett profesjonelt ståsted, kan dette regnes som en gjennomtenkt risikovurdering)

Var ikke dette en bil politiet brukte da? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Druid said:

Jeg tror risikoen for at noen skulle bli oppmerksom på det, var mindre enn risikoen for at ett stjålet skilt til en arbeidsbil skulle være anmeldt.

(Det er færre grønne skilt i omløp og de er skrudd på biler som stort sett brukes hver dag, så når de forsvinner, blir de anmeldt med en gang. Bilen er antagelig stjålet; motivet med å skifte skilt, er å hindre at den dukker opp som stjålet. Jeg kan skaffe 5 egnede skilt fra mitt eget nabolag som ikke ville vært savnet på flere dager. Fra ett profesjonelt ståsted, kan dette regnes som en gjennomtenkt risikovurdering)

Jeg skjønner ikke helt. Politiet brukte en stjålet bil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/10/2019 at 9:54 AM, Apis said:

Jeg tenker vi faktisk har meget lite kriminalitet rettet mot rikinger i dette landet, i motsetning til mange andre land som ikke er like transparente 

Enig. Og skal avisene slutte å skrive om vellykkede satsinger, bedriftseiere og store arbeidsgivere, hvordan pengene er fordelt, fordi der må være hemmelig? Det vil alltid være mulig å finne ut hvem som har store verdier, all den tid msn kan sjekke virksomheters regnskaper og hvem som eier. Hemmelighold vil imidlertid være mest fordelaktig for kriminelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg skjønner ikke helt. Politiet brukte en stjålet bil?

Nei. Politiet satt andre skilter på "sin" bil, slik at den ikke skulle kunne kobles opp mot politiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malassezia Furfur skrev:

Nei. Politiet satt andre skilter på "sin" bil, slik at den ikke skulle kunne kobles opp mot politiet.

Politiet jobbet også på stedet under en dekkhistorie om at de lette etter en tretten år gammel jente. De risikerer jo at de blir avslørt hvis naboene fattet alt for stor interesse for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg skjønner ikke helt. Politiet brukte en stjålet bil?

De brukte falske skilter for å ikke vekke mistanke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser politiet har sluppet nye opplysninger og timeline er justert. 

Personlig er jeg  ett stort spørsmålstegn, for dette henger ikke på greip på noen måte.

Man får vente i spenning til man kan stole mere på det som blir sluppet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Happy-Face skrev:

Likevel skal en eller annen nabo ha lagt merke til denne bilen, og mente at denne bilen virket ganske mistenkelig.

Dersom kidnapperne fremdeles holdt øye med huset, for eksempel for å sjekke hva ektemannen drev med, så kanskje de la merke til denne mistenkelige bilen til politiet. Kidnapperne krevde vel at ektemannen ikke skulle kontakte politiet, og hvis de oppdager at sivile politifolk er i området, så kanskje kidnapperne velger å bryte all kontakten?

Nå er vel denne naboen som i sin tid har drevet parkeringsselskap så vil tro han har litt mer greie på dette enn folk flest?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Det er all mulig grunn til å ha veldig lite tillit til politiet. Inkompetansen deres kjenner ingen grenser. Det har vi sett utallige eksempler på gjennom tidene.

 

Men akkurat her så er det umulig å tro at de ikke kan ha andre hypoteser enn den de har gått ut med. Så nedsnødde er det umulig at de kan være.

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Hva gjelder veldig alvorlig kriminalitet så er oppklaringsprosenten veldig bra, de aller fleste drap blir oppklart og da kan du ikke si at det er inkompetanse, snarere tvert om er det utrolig hva de i dag makter å bevise og finne ut av.

At statistikken ikke er den samme for mindre alvorlig kriminalitet betyr ikke at Politiet er inkompetent, det er begrenset hvor grundig etterforskning de kan gjøre ved f.eks. et biltyveri, og da blir aldri det oppklart.

--

Ikke ta alt ut av sin sammenheng nå, er ikke slik at de ikke har andre hypoteser, det har dem alltid... Men igjen så må de fokusere på den hypotesen som virker mest riktig og hvor de forventer å finne løsningen.

Kriminalitet er komplisert å etterforske, ofte er det få individer involvert og kriminaliteten forekommer i det skjulte. At de likevel nøster opp så mye som dem klarer viser hvor kompetente de er, vil si at det heller er slik at du er på villspor. Å vise til saker hvor Politiet har mislykket er ikke representativt, det ville være å ta alt ut av sin sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...