Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

For en grusom sak! Nærmest ingen spor å gå etter virker det som.. 

Jeg vet ikke særlig mye om kryptovaluta, ei heller hvordan det er å være gift med en profilert rik mann, men det jeg har tenkt litt på er at hun hadde hund. En whippet. En hunderase man ofte ikke slipper løs siden de kan ha en tendens til å løpe av sted pga instinktene. Når de viste eiendommen på Åsted Norge, virket det ikke som den var inngjerdet, så da er sjansen stor for at hun kanskje tok hunden en rask luftetur i bånd rundt tomta før den eventuelle forsvinningen? Dette var jo tidlig på morgenen.

Sikkert noe politiet allerede har tenkt på, men det slo meg likevel. Hunden ble jo funnet i huset visstnok. Kanskje hun kan ha truffet kidnapperne på lufteturen?

Jeg håper virkelig denne saken får en lykkelig slutt. Det hjelper jo ikke at det skjedde på Halloween for 10 uker siden heller. Det er ikke lett for folk å huske detaljert fra så langt tilbake.

 

Endret av Callisto83
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, vintage skrev:

Åsted Norge-sendingen hadde egentlig lite nytt å melde. Håpet er at det kom inn noen brukandes tips. 

For oss som har lest mye om saken i aviser så hadde nok ikke Åsted Norge-sendingen mye å tilføre, er derimot ikke alle som leser så mye i aviser og dem nås lettere via et TV-program, så det kan trolig lede mot noen nye tips.

Personlig tenker jeg at saken blir vanskeligere og vanskeligere å oppklare, tiden som har gått er årsaken til dette, sjansen for at dette kan ende i et mysterium vi aldri vil få svar på øker fra dag til dag. Slik jeg ser det har trolig politiet latt alle spor bli kalde ved å avvente så lenge som de gjorde, det hadde nok sine grunner men ettertiden kan kanskje vise at dette var en tabbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Det jeg ikke skjønner (beklager om jeg misforstår) er det som skrives i denne artikkelen. Her står det at:

Sitat

Ektemannen Tom Hagen dro ifølge politiets opplysninger på jobb cirka klokken 9.00, og var tilbake i boligen cirka 13.30. 

VG har tidligere meldt at Tom Hagen ringte politiet like etter klokken 14, og at han da hadde meldt at han hadde lett etter kona i noen timer og forsøkt å ringe henne uten å få svar.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmoVP5/politiet-dette-er-siste-livstegn-etter-anne-elisabeth-68?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Hvordan er det mulig at han hadde lett etter henne i noen timer når han kom hjem 13.30 og ringte politiet klokken 14.00? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, ashanti skrev:

Det jeg ikke skjønner (beklager om jeg misforstår) er det som skrives i denne artikkelen. Her står det at:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmoVP5/politiet-dette-er-siste-livstegn-etter-anne-elisabeth-68?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Hvordan er det mulig at han hadde lett etter henne i noen timer når han kom hjem 13.30 og ringte politiet klokken 14.00? 


Hvordan er det så vanskelig å forstå? Han hadde vel ringt rundt og spurt om noen hadde snakket med henne siden han ikke fikk tak i hun på telefon fra jobb da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti
6 minutter siden, a_dd skrev:


Hvordan er det så vanskelig å forstå? Han hadde vel ringt rundt og spurt om noen hadde snakket med henne siden han ikke fikk tak i hun på telefon fra jobb da. 

Ok. Jeg har tolket det som at han skjønte at hun visstnok har blitt kidnappet først når han kom hjem kl 13.30, og derfor syntes jeg det var rart at han da allerede hadde rukket å lete etter henne i mange timer. Jeg trodde han befant han seg på jobb frem til han kom hjem. Men da har jeg misforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen diskutere det lenger tilbake i tråden. I Aftenposten er det publisert en sak som heter "Et forbud mot kryptovaluta løser ingenting"

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/P3QO4z/Aftenposten-mener-Et-forbud-mot-kryptovaluta-loser-ingenting

Jeg mener også at forbud mot kryptovaluta ikke kan forhindre kidnapping og utpressingssaker. Det skjer utpressingssaker ganske ofte her i Norge men alt havner ikke i media. Selv om enkelte kryptovaluta ikke kan spores til identitet og det sies at kryptovaluta blir mest brukt av kriminelle så er det ikke den mest attraktive valutaen for kriminelle, det finnes enkelte undergrunns nettsteder man kan kjøpe mindre mengder narkotika med kryptovaluta men man får ikke kjøpt villaer, båter, eller ulovlige ting som narkotika og våpen i stor nok kvanta til at det er krypto som storkriminelle hovedsakelig benytter seg av. Det er cash kontanter og penger på konto i sveits og Dubai og utpressingssaker har skjedd i alle år helt uten kryptovaluta. 
Det som gjør denne saken spektakulær er det høye beløpet og at det er første gang offentligheten kjenner til at kryptovaluta er blitt brukt i kidnappingssak, min umiddelbare assosiasjon gikk til balkansk mafia 

En kjempe grusom sak og jeg tror ingen kan forestille seg hvor traumatisk dette må være for offeret og familien 😢 Med tanke på hvor stor formue ektemannen har så har vel gjerningspersonene antatt at han ikke ville nøle med å betale det krevde beløpet og det må være en forferdelig indre kamp han har hatt siden han fant lappene med kravet. Nå kan det imidlertidig virke som at han ønsker å betale bare han får bekreftet et livstegn, siden de nyeste artiklene skriver at han er villig til å finne en løsning med kidnapperne om han via verbal kontakt får vite at hun fortsatt er i live.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir jo litt ulike ting å forholde seg til her. Å ha lett i mange timer, er blitt til en halvtime. Så har han kontaktet politiet. Syns det var litt rart at han hadde lett i flere timer etter å ha lest beskjeden fra kidnapperne. At han ikke fikk tak i henne på telefon fra jobb, og deretter har ringt rundt i flere timer, virker usannsynlig. Han ville vel heller ha kjørt den korte veien hjem om han ble urolig. Dette er et par som har vært gift i nærmere 50 år, så de kjenner hverandre så godt at de vet hva som er normalt for den andre og ikke.

Om politiet ikke skulle klare å løse dette, så er det en pengesterk mann her. Det er vel ikke helt uvanlig å utlove dusør mot opplysninger, så det vil etterhvert kanskje skje? Det er alltids noen som vet noe. Jeg har likevel håp om at politiet vil løse dette. Vet ikke helt hvorfor, men de vet og har nok flere hypoteser enn vi har fått vite. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, SoWhat? skrev:

Om politiet ikke skulle klare å løse dette, så er det en pengesterk mann her. Det er vel ikke helt uvanlig å utlove dusør mot opplysninger, så det vil etterhvert kanskje skje? Det er alltids noen som vet noe. Jeg har likevel håp om at politiet vil løse dette. Vet ikke helt hvorfor, men de vet og har nok flere hypoteser enn vi har fått vite. 

Det kunne vært et godt alternativ til mer informasjon,  men om dette er utenlandske aktører, som det sannsynligvis er, så spørs det jo hvor mange som egentlig har noe informasjon og om nyheten om dusør mot info i det hele tatt når de personene rundt dem som eventuelt skulle visst noe. 

Jeg ser egentlig for meg at det bare er de involverte som vet noe og at noe av grunnen til det høye pengekravet er fordi det skal fordeles på en del involverte, kanskje 10 stk eller fler. Kidnappingssaker er ikke noe profesjonelle sitter å forteller bekjente om på nachspill. Og er man involvert i et mafia miljø  eller profesjonelt miljø generelt så blir man drept om man går ut av gruppen eller mot gruppen for å karre til seg noen penger eller dusør på egenhånd ved å tyste eller lekke info. Sånn gjenger opererer der det blir klart at noen tyster så straffer de den de tror det er selv om de ikke engang vet hvem det er som har gjort det for å sette et eksempel for andre at å gå i mot gruppen er noe man ikke vil eller bør gjøre :(  Og man har altfor mye samhold i organiserte miljøer og avhengig av hverandres hjelp og støtte til å risikere å miste samholdet har jeg inntrykk av..

Endret av a_dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, hansens1 said:

For alt vi vet kan det være at TH hadde disse 86 millionene i Monero, og at kidnapperne visste om dette i planleggingen. 

De eneste milliardærene som sitter med kryptovaluta, er de som laget disse valutaene. Det tror jeg ikke er tilfellet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, a_dd skrev:

Det kunne vært et godt alternativ til mer informasjon,  men om dette er utenlandske aktører, som det sannsynligvis er, så spørs det jo hvor mange som egentlig har noe informasjon og om nyheten om dusør mot info i det hele tatt når de personene rundt dem som eventuelt skulle visst noe. 

Jeg ser egentlig for meg at det bare er de involverte som vet noe og at noe av grunnen til det høye pengekravet er fordi det skal fordeles på en del involverte, kanskje 10 stk eller fler. Kidnappingssaker er ikke noe profesjonelle sitter å forteller bekjente om på nachspill. Og er man involvert i et mafia miljø  eller profesjonelt miljø generelt så blir man drept om man går ut av gruppen eller mot gruppen for å karre til seg noen penger eller dusør på egenhånd ved å tyste eller lekke info. Sånn gjenger opererer der det blir klart at noen tyster så straffer de den de tror det er selv om de ikke engang vet hvem det er som har gjort det for å sette et eksempel for andre at å gå i mot gruppen er noe man ikke vil eller bør gjøre :(  Og man har altfor mye samhold i organiserte miljøer og avhengig av hverandres hjelp og støtte til å risikere å miste samholdet har jeg inntrykk av..

Jeg er langt på vei enig med deg, men de kan faktisk snakke høyt om dette, eller "skryte" av det til noen andre. Nettopp fordi de tror at ingen vil finne på å tyste dem hvis de er kriminelle/ en slags mafia. Det vet jeg at de faktisk kan. Men det kan godt være som du skriver også. Jeg tenker også at de er i utlandet. Har av en eller annen grunn trodd det hele tiden... men det er forhåpentligvis ikke tilfelle. Da blir det veldig mye vanskeligere å løse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sagt at det kan være Øst-Europeisk mafia eller lignende. Kanskje også albaner-mafiaen i Sverige. Den "luemannen" går på en bestemt måte, lignende slik jeg har sett mange Øst-Europeere gå på. Fyren går veldig selvsikker og svinger med armene. Han gynger litt maskulint med kroppen, der han beveger seg forover. Da jeg har hatt en del omgang med Øst-Europeere, så er dette det minner meg om, og er en av grunnene til at jeg sier at det kan være utenlandsk mafia.

Men det var en dårlig jobb av politiet å tie slik dem gjorde i starten. Nå som dem er "desperat", så får befolkningen vite om kidnappingen. Litt for sent onkel blå. Håper det blir oppvask av dette, da politiet og dem som avgjorde å holde dette hemmelig, kan ha satt livet til den kidnappede i fare, eller værre. Det var en dårlig vurdering fra politiets side. Uklokt. Som sagt, håper den avgjørelsen får følger i ettertid. I mellomtiden, så får folk passe på seg selv og sine, spesiellt de som er rik, og ikke bli kidnappet, da politiet vil holde dette hemmelig og risikere ens liv og velvære, ved å ikke fortelle at en kidnapping har funnet sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, TrekStar skrev:

Jeg har tidligere sagt at det kan være Øst-Europeisk mafia eller lignende. Kanskje også albaner-mafiaen i Sverige. Den "luemannen" går på en bestemt måte, lignende slik jeg har sett mange Øst-Europeere gå på. Fyren går veldig selvsikker og svinger med armene. Han gynger litt maskulint med kroppen, der han beveger seg forover. Da jeg har hatt en del omgang med Øst-Europeere, så er dette det minner meg om, og er en av grunnene til at jeg sier at det kan være utenlandsk mafia.

Men det var en dårlig jobb av politiet å tie slik dem gjorde i starten. Nå som dem er "desperat", så får befolkningen vite om kidnappingen. Litt for sent onkel blå. Håper det blir oppvask av dette, da politiet og dem som avgjorde å holde dette hemmelig, kan ha satt livet til den kidnappede i fare, eller værre. Det var en dårlig vurdering fra politiets side. Uklokt. Som sagt, håper den avgjørelsen får følger i ettertid. I mellomtiden, så får folk passe på seg selv og sine, spesiellt de som er rik, og ikke bli kidnappet, da politiet vil holde dette hemmelig og risikere ens liv og velvære, ved å ikke fortelle at en kidnapping har funnet sted.

Og jeg jobber med en nordlending som går på samme måte. Det beviser ingenting. :ler: 

Mener du de skulle gått hardt ut og risikert livet hennes? Vi kjenner ikke ordlyden i brevet. Media gjorde også egne vurderinger rundt dette. (Aftenpostens podkast fra 10. januar, hvor det fortelles litt fra hvordan de jobbet underveis før publisering.) 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er det altså kommet ut i media at den siste samtalen kl. 09:14 var med ektemannen.

Dette har tidligere blitt referert i svensk media.

Et annet familiemedlem skal ha forsøkt å ringe henne kort tid etterpå, uten svar.

Ektemannen skal også ha forsøkt å ringe henne flere ganger etter at han kom hjem til tomt hus. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien er at kidnappere spanet på familien. Hagen dro på jobb kl. 09, hvorfor var "luemannen" ved Hagens arbeidsplass 07:30?Spanet de ikke på huset for å se når hun blir alene hjemme?Hvis målet var å sjekke om Hagen var på jobb, hvorfor ingen kom tilbake etter at han faktisk dro hjemmefra?

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Teorien er at kidnappere spanet på familien. Hagen dro på jobb kl. 09, hvorfor "luemannen" var ved Hagens arbeidsplass 07:30?Spanet de ikke på huset for å se når hun blir alene hjemme?Hvis målet var å sjekke om Hagen var på jobb, hvorfor ingen kom tilbake etter at han faktisk dro hjemmefra?

Det kan være at "telefonmannen" holdt utkikk fra et annet sted, iom at han ikke snudde, men gikk videre. Kanskje Hagen oftest var på jobb ved 07.30-tiden? Men ikke alle dager... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller kanskje de to personene ikke er relevante for saken i det hele tatt. Det kan være de ikke har meldt seg fordi de ikke ønsker politiets søkelys, men de trenger ikke ha noe med forsvinningen, eller hverandre, å gjøre. :vetikke: 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 17.47, Lerum skrev:

For å svare deg da.. Fjellhamar er vel et typisk arbeiderstrøk. Ikke et rikt villastrøk, men heller ikke fylt opp med sosialklienter og lignende. Jeg ser for meg Fjellhamar som et typisk boligstrøk i Moss, ski, Lillestrøm og lignende.. men sikkert litt høyere boligpriser siden det ligger på Oslo-grensa. 

Er det lettere å utføre kidnapping i et arbeiderstrøk??

hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Teorien er at kidnappere spanet på familien. Hagen dro på jobb kl. 09, hvorfor var "luemannen" ved Hagens arbeidsplass 07:30?Spanet de ikke på huset for å se når hun blir alene hjemme?Hvis målet var å sjekke om Hagen var på jobb, hvorfor ingen kom tilbake etter at han faktisk dro hjemmefra?

Jeg har lest at han dro klokken 7 men aner ikke hva som stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 19.31, Regn skrev:

Jeg hadde ikke godtatt å bli stoppa i å betale dersom dette var min kone... Livet hennes hadde kommet først om jeg hadde de pengene.

Han har vel kidnappingsforsikring som de fleste rikfolk, så pengene er vel ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...