Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det vil bli vrien det også.  I følge modellen deres så ligger Arktis i sentrum mens Antarktis ligger rundt jordskiven som en ring. Når der er midnattssol så vil derfor hele den ringen være opplyst døgnet rundt. Det er umulig å forklare med gjeldende flatjord-teori. For en kule er det derimot lett forklarbart.

Anonymkode: 40518...321

Kanskje sola endrer form til å bli en form for smultring? Med hull over resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Antar det er to typer flatjordere.

De lettlurte som ofte griper til alternativistiske forklaringer som motsier "eliten/establishmentet". At en forklaring er alternativ er viktigere for dem enn å gjøre et logisk estimat på sannsynligheten av forskjellige forklaringer a.k.a. tenke selv.

Og så har vi de som bare synes det er morsomt å krangle og irritere de man synes bør irriteres og å se hvor mange de kan lure.

Anonymkode: 268d3...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2024 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Når du står på ei kule, er avstanden til horisonten den samme, uansett hvilken retning du snur deg.

Hvordan er det da mulig å se at horisonten krummer seg? Bør den ikke være vannrett hele veien rundt?

Jo. Det er den jo også.

On 2/12/2024 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor påstår "rundjordere" at horisonten krummer seg fordi jorda er rund? 

Anonymkode: 17c57...8f7

Fordi den kurver bort fra deg. Derfor det heller kjente beviset ved at båter forsvinner over horisonten - fordi den kurver bort fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2024 at 11:19 AM, AnonymBruker said:

Flatjorderne har modeller som forklarer bevegelsene til sol og måne over ei flat jord. Hvis du er interessert i å sette deg inn i modellene, er de ikke vanskelige å finne. 

Hva er den mest åpenbare feilen du ser i flatjordkartet? At terrenget ikke får plass på en globus? 

Joda, men de må ha en modell som virker og som reflekterer virkeligheten slik vi ser den. Da er vi jo barte tilbake til de gamle kravene som at alt må forklares samtidig. Altså, modellen må belyse sørpolen sekls måneder i strekk, samt holde den i mørke i seks måneder i strekk. Dette samtidig som den bebodde delen av verden opplever natt og dag hvert døgn.

Det er mange slike problemer med flat jord modellene, for de klarer bare forklare én ting om gangen, kanskje to, men aldri - aldri - virkeligheten under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (7 minutter siden):

Joda, men de må ha en modell som virker og som reflekterer virkeligheten slik vi ser den. Da er vi jo barte tilbake til de gamle kravene som at alt må forklares samtidig. Altså, modellen må belyse sørpolen sekls måneder i strekk, samt holde den i mørke i seks måneder i strekk. Dette samtidig som den bebodde delen av verden opplever natt og dag hvert døgn.

Det er mange slike problemer med flat jord modellene, for de klarer bare forklare én ting om gangen, kanskje to, men aldri - aldri - virkeligheten under ett.

Enig i at det er mange problemer med flat jord-teorien. Jeg undrer meg på hvorfor motstanderne mot den er så aktive. En skulle jo tro at flat jord-teorien greide å diskvalifisere seg selv, men det gjør den absolutt ikke. Hver gang noen nevner den, kommer det et takras med argumenter mot fra svært aktive motstandere. Hvorfor gjør det det hvis flat jord-teorien bare er harmløst tull? 

Og så er det en del uforklarlige paradokser som flat jord-motstanderne ikke vil diskutere. Storsirkelrutene er ett eksempel: Ved interkontinentale flyvninger, følger flyene en halvsirkel som buer nordover. Derfor går fly fra Doha til Chicago over Norge. På flatjordkartet går flyruta fra Doha til Chicago over Norge som en rett strek. 

Også Storsirkelrutene som går mellom destinasjoner på den sørlige halvkule buer nordover og passerer over steder de ville ha passert om de fløy på en rett kurs etter flat jord-kartet. Hvis jorda var ei kule, burde ikke Storsirkelrutene på den sørlige halvkule bue sørover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det er mange problemer med flat jord-teorien. Jeg undrer meg på hvorfor motstanderne mot den er så aktive. En skulle jo tro at flat jord-teorien greide å diskvalifisere seg selv, men det gjør den absolutt ikke. Hver gang noen nevner den, kommer det et takras med argumenter mot fra svært aktive motstandere. Hvorfor gjør det det hvis flat jord-teorien bare er harmløst tull?

Helt harmløst er det ikke. Spesielt da det har en tendens til å gå hånd i hånd med vaksinenekt og andre konspirasjonsteorier. Det lærer opp folk i å ikke bry seg om fakta, og det er mer enn bare litt skummelt for den oppvoksende slekt.

Og så er det en del uforklarlige paradokser som flat jord-motstanderne ikke vil diskutere. Storsirkelrutene er ett eksempel: Ved interkontinentale flyvninger, følger flyene en halvsirkel som buer nordover. Derfor går fly fra Doha til Chicago over Norge. På flatjordkartet går flyruta fra Doha til Chicago over Norge som en rett strek.

Bare på den nordlige halvkule. På den andre siden buer det andre veien. Fullt ut i tråd med at det er en kule og at flyene følger storsirkler. Derimot at det buer andre veien på den sørlige halvkule er stikk i strid med flat jord. Kun kulen forklarer begge samtidig.

Også Storsirkelrutene som går mellom destinasjoner på den sørlige halvkule buer nordover og passerer over steder de ville ha passert om de fløy på en rett kurs etter flat jord-kartet. Hvis jorda var ei kule, burde ikke Storsirkelrutene på den sørlige halvkule bue sørover? 

De går sørover.

2020_02_17-salonghaul1.png

Endret av nisselue
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 21.14):

Selvsagt går storsirkelrutene på sørlige halvkule også sørover. Flyselskapene følger dog det som er mest økonomisk i hht jetstrømmer. Dette er Santiago - Auckland i dag. Det hadde vært en fordel om du hadde hatt noe som helst greie på det du snakker om.image.thumb.png.39bb39cd1d596e90779a854b7f802b2d.png

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (På 15.2.2024 den 21.23):

Helt harmløst er det ikke. Spesielt da det har en tendens til å gå hånd i hånd med vaksinenekt og andre konspirasjonsteorier. Det lærer opp folk i å ikke bry seg om fakta, og det er mer enn bare litt skummelt for den oppvoksende slekt

Hva legger du i vaksinemotstand?

Selv er jeg ikke motstander av kjente og utprøvde vaksiner, men hastevaksiner som følge av ukjente virus er jeg skeptisk til. Noe jeg hadde god grunn til å være. Var en av de som tok Astrazeneca vaksinen, og dagen etter så ble den satt på pause pga flere alvorlige syke og flere dødsfall. Hørte da på nyhetene dagen etter at jeg tok den at hvis man ikke merket noe etter 2 uker så gikk det sannsynligvis bra. Det var lange 2 uker og var hos legen flere ganger for å ta blodprøver. Og denne vaksinen ble vi presset til å ta i første omgang😠

Tenk to ganger før du skriver, og kutt ut disse forutinntatte holdningene.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv er jeg ikke motstander av kjente og utprøvde vaksiner, men hastevaksiner som følge av ukjente virus er jeg skeptisk til. Noe jeg hadde god grunn til å være. Var en av de som tok Astrazeneca vaksinen, og dagen etter så ble den satt på pause pga flere alvorlige syke og flere dødsfall. Hørte da på nyhetene dagen etter at jeg tok den at hvis man ikke merket noe etter 2 uker så gikk det sannsynligvis bra. Det var lange 2 uker og var hos legen flere ganger for å ta blodprøver. Og denne vaksinen ble vi presset til å ta i første omgang😠

Må legge til at min mistillit til mye av det vi hører fra myndigheter og større makter startet under korona, og vi ser hva som fortsetter nå. For en galskap og det kommer til å bli verre. Og at den oppvoksende slekt lærer å være litt kritiske er bare positivt. Så mange naive og lettlurte folk som er nå og spesielt i Norge, er bare fordummende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vaksinemotstanderene dreier seg om de som er mot vaksiner - uten forbehold. Det finnes nok av de som er uvaksinerte fordi de tror vaksiner er en slags befolkningskontroll eller andre typer uhumskheter helt på linje med de som tror flytrafikken er laget for å spre farliue metaller i lufta. Noe som kan gjøre at farlige tidligere utryddede sykdommer kan blusse opp igjen. I all hovedsak går det bra så lenge antallet av dem er lite nok og befolkningsmotstanden mot en sykdom dekker godt nok, men det går bare til et visst punkt.

Tenk to ganger før du skriver og kutt ut disse forutinntatte holdningene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (8 timer siden):

Vaksinemotstanderene dreier seg om de som er mot vaksiner - uten forbehold. Det finnes nok av de som er uvaksinerte fordi de tror vaksiner er en slags befolkningskontroll eller andre typer uhumskheter helt på linje med de som tror flytrafikken er laget for å spre farliue metaller i lufta. Noe som kan gjøre at farlige tidligere utryddede sykdommer kan blusse opp igjen. I all hovedsak går det bra så lenge antallet av dem er lite nok og befolkningsmotstanden mot en sykdom dekker godt nok, men det går bare til et visst punkt.

Tenk to ganger før du skriver og kutt ut disse forutinntatte holdningene.

Nå forveksler du med paranoia. Paranoid personlighetsforstyrrelse som er en kategori innenfor diagnosesystemet.

Denne tråden handler ikke om å fornekte godt utprøvde vaksiner, eller at flytrafikken er laget for å spre farlige metaller i lufta. Så prøv deg gjerne heller med relevante argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Nå forveksler du med paranoia. Paranoid personlighetsforstyrrelse som er en kategori innenfor diagnosesystemet.

At folk kan tro på konspirasjoner grunnet paranoia burde ikke overraske noen. Trodde ikke jeg trengte forklare at man kan dette både med og uten paranoia. Men så feil kan man ta.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Denne tråden handler ikke om å fornekte godt utprøvde vaksiner, eller at flytrafikken er laget for å spre farlige metaller i lufta. Så prøv deg gjerne heller med relevante argumenter.

Når det kommer en påstand om at det er harmløst, så jeg sier det ikke er det, så forklarer jeg, så sier du forklaringen er en avsporing etter ytterligere forklaringer da den første ble for vanskelig.

Vil du ikke ha en forklaring burde du ikke spørre. Forstår du ikke hvorfor forklaringen er nettopp en forklaring og heller tror det er en avsporing, da burde du spørre hvordan det henger sammen selv om jeg forklarte det i første post. Jeg kan sikkert finne andre ord på samme konseptet om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (1 time siden):

At folk kan tro på konspirasjoner grunnet paranoia burde ikke overraske noen. Trodde ikke jeg trengte forklare at man kan dette både med og uten paranoia. Men så feil kan man ta

Det er likevel to helt forskjellige begreper som du i forrige innlegg blander sammen. Det med vaksinemotstand er dessuten noe som fikk stor oppmerksomhet i koronatiden, og som har i ettertid i stor grad har blitt brukt som et skjellsord og kategorisering av mennesker. Og vær så snill og legg det til side snart. Det er ikke et utbredt problem at folk er vaksinemotstandere når det gjelder godt utprøvde og kjente vaksiner. Er man det så beveger vi oss inn i paranoide personlighetstrekk igjen, og det er uavhengig av konspirasjoner.

nisselue skrev (1 time siden):

Når det kommer en påstand om at det er harmløst, så jeg sier det ikke er det, så forklarer jeg, så sier du forklaringen er en avsporing etter ytterligere forklaringer da den første ble for vanskelig.

Vil du ikke ha en forklaring burde du ikke spørre. Forstår du ikke hvorfor forklaringen er nettopp en forklaring og heller tror det er en avsporing, da burde du spørre hvordan det henger sammen selv om jeg forklarte det i første post. Jeg kan sikkert finne andre ord på samme konseptet om det skulle være nødvendig.

Har ikke spurt deg om noe. Jeg kommenterte ditt innlegg som var svar til en annen bruker. Begynner å bli så lei av disse samme frasene som dukket opp for fullt under pandemien, og det begynner å grense til propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er likevel to helt forskjellige begreper som du i forrige innlegg blander sammen. Det med vaksinemotstand er dessuten noe som fikk stor oppmerksomhet i koronatiden, og som har i ettertid i stor grad har blitt brukt som et skjellsord og kategorisering av mennesker. Og vær så snill og legg det til side snart. Det er ikke et utbredt problem at folk er vaksinemotstandere når det gjelder godt utprøvde og kjente vaksiner. Er man det så beveger vi oss inn i paranoide personlighetstrekk igjen, og det er uavhengig av konspirasjoner.

Det fikk stor oppmerksomhet fra deg i koronatiden. For flat jordere har det vært en ting ganske mye lengre enn dét.

Har ikke spurt deg om noe. Jeg kommenterte ditt innlegg som var svar til en annen bruker.

Slutt å skriv som anonym så blir det lettere å holde styr på hvem som skriver hva.

Begynner å bli så lei av disse samme frasene som dukket opp for fullt under pandemien, og det begynner å grense til propaganda.

Som sagt, for flat jordere er ikke dette noe som dukket opp under koronatiden, så slutt å bland disse sammen. Det har ingenting med koronatiden å gjøre i det hele tatt. Det har vært en greie lenge og har vært, for dem, tett bundet opp mot konspirasjonsteorier, antivitenskap og religion. Det som da gjør at dette ikke er harmløst er at det hele har en kult-lignende funksjon hvor man ved å "bli medlem" gjerne begynner å kjøpe alle de andre idiotiske tingene også. Da er det plutselig ikke så harmløst lengre.

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (10 minutter siden):

Som sagt, for flat jordere er ikke dette noe som dukket opp under koronatiden, så slutt å bland disse sammen. Det har ingenting med koronatiden å gjøre i det hele tatt. Det har vært en greie lenge og har vært, for dem, tett bundet opp mot konspirasjonsteorier, antivitenskap og religion. Det som da gjør at dette ikke er harmløst er at det hele har en kult-lignende funksjon hvor man ved å "bli medlem" gjerne begynner å kjøpe alle de andre idiotiske tingene også. Da er det plutselig ikke så harmløst lengre

Til det som er uthevet: Nettopp, det var det som var poenget mitt, for det er du som blander dette sammen. Det var du som begynte å sammenligne det med vaksinenekt osv... 

Kritikken mot vaksinenekt som du selv drar fram var noe som pågikk for fullt under korona. Utenom hasteproduserte vaksiner så er det svært sjelden vi hører om noen som er vaksinemotstandere, da beveger vi oss i så fall mer inn på paranoide tendenser igjen.

Prøvde derfor å fortelle deg at du ikke må blande dette sammen, og heller komme med mer relevante argumenter på hvorfor det å stille spørsmål om jorda virkelig er rund eller om den er flat, ikke er harmløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Til det som er uthevet: Nettopp, det var det som var poenget mitt, for det er du som blander dette sammen. Det var du som begynte å sammenligne det med vaksinenekt osv... 

Kritikken mot vaksinenekt som du selv drar fram var noe som pågikk for fullt under korona. Utenom hasteproduserte vaksiner så er det svært sjelden vi hører om noen som er vaksinemotstandere, da beveger vi oss i så fall mer inn på paranoide tendenser igjen.

Prøvde derfor å fortelle deg at du ikke må blande dette sammen, og heller komme med mer relevante argumenter på hvorfor det å stille spørsmål om jorda virkelig er rund eller om den er flat, ikke er harmløst.

...og før korona for flat jordere - som jo var konteksten jeg nevnte det. At det fantes vaksinenekt under korona gjør ikke det til et ugydig argument for vaksinenekt også før korona. Som altså er tilfellet for disse som omtales her.

Det er du som henger deg opp i korona. Slutt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
nisselue skrev (2 timer siden):

...og før korona for flat jordere - som jo var konteksten jeg nevnte det. At det fantes vaksinenekt under korona gjør ikke det til et ugydig argument for vaksinenekt også før korona. Som altså er tilfellet for disse som omtales her.

Jeg som henger meg opp i korona? Det var da vi virkelig så side opp og side ned hver eneste dag om alle disse "forferdelige" menneskene som nektet vaksiner og derfor liksom holdt på med konspirasjonsteorier. Har du helt glemt hvordan det var? En kunne bare prøve å skrive negativt om vaksinene her inne på KG også, da var man på med konspirasjonsteoretiker med en gang.

Hva får deg til å vri deg unna det her nå? Det er du som begynte å snakke om vaksinenekt, og koronavaksinene er også en veldig stor del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (2 timer siden):

En ting til. Vet ikke om du deltok i noen av diskusjonene her på KG når det gjaldt korona og vaksiner. Men det komiske var at de som var kritiske til koronavaksinene også fikk spørsmål om de også var av de som trodde jorda var flat. Kan jo virke som du var en av de med den holdningen, siden du nå gjør motsatt og blander inn vaksinemotstand i denne debatten.

Lurer derfor på hva som nå får deg til å se bort fra koronavaksinene når du blander inn vaksinenekt. Var det ikke konspirasjon allikevel, så da må du plutselig se bort i fra akkurat det som har fått mest oppmerksomhet rundt vaksinemotstand og beskyldninger om å spre konspirasjonsteorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (På 14.2.2024 den 18.27):

1. Den mest åpenbare feilen er nok at avstandene på den sørlige halvkule blir fullstendig feil.

2. Hvordan forklare midnattssol både i nord og i sør?

3. En person som står i Australia, Chile eller Sør-Afrika og ser sørover om natten, vil se de samme stjernebildene. Hvordan går det an med kartet ditt? De vil jo se i hver sin retning,

Og så lurer jeg veldig på hvem det er som har reist over (den imaginære) iskanten og kartlagt et område mange ganger større enn den jorda vi kjenner. Hvorfor er ikke dette mennesket verdensberømt?

Du har en reel utfordring med å teste nr 2.

Jeg har i flere tilfeller i denne tråden forsøkt å teste dette uten hell. En gang ringte jeg hjem, men hvordan kan jeg vite at han ikke løy? Den andre gangen spurte jeg her i tråden. Da var jeg i Sverige og det var mørk også sa noen at det var mørk her også, men hva beviser det?

Anonymkode: 87f8b...5d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har en reel utfordring med å teste nr 2.

Jeg har i flere tilfeller i denne tråden forsøkt å teste dette uten hell. En gang ringte jeg hjem, men hvordan kan jeg vite at han ikke løy? Den andre gangen spurte jeg her i tråden. Da var jeg i Sverige og det var mørk også sa noen at det var mørk her også, men hva beviser det?

Anonymkode: 87f8b...5d7

Jeg synes nok denne videoen er temmelig overbevisende:

Men bevares, vil du være være solipsist, er det ditt eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...